Текстът е публикуван в специалното издание „Променящите хора“ на сп. Business GlobalГ-н Хаджидончев, кои са най-големите и вълнуващи промени, които сте водили като лидер. Какво Ви дадоха те? Взеха ли Ви нещо?През кариерата си съм се изправял пред много предизвикателства, свързани с различни по мащаб промени. Най-голям и предизвикателен беше процесът на интеграция между „Актавис“ и „Тева“. Вярвам, че всяка промяна изважда лидерите и екипите от зоната на комфорт и допринася за допълнителен опит, по-добра адаптивност и фокус върху мениджмънта на промяната. Една от ключовите причини, поради които управлението на промените е важно за успеха на организацията, е, че то повишава ангажираността и удовлетворението на служителите. Управлението на промените помага на хората да се ориентират в преходите на организацията, така че да се чувстват ангажирани към тях и да могат по-добре да се приспособят към тях. Целият този процес носи опит, още по-дълбоко познание на дейността ни, прави ни по-адаптивни.
Николай Хаджидончев е изпълнителен директор на „Тева“ в България и Гърция. Има над 30-годишна успешна професионална кариера. Присъединява се към „Тева Фармасютикълс“ през 2011 г., като генерален мениджър на „Тева Фармасютикълс България“. След придобиването на „Актавис“ от „Тева“ през 2016 г. той е изпълнителен директор на търговското ѝ подразделение – „Тева Фарма“. От началото на 2023 г. поема управлението и на търговското подразделение на „Тева“ в Гърция. Бил е управляващ директор на Alapis България (2009 – 2011), изпълнителен директор на „Актавис“ ЕАД (2006 – 2009), генерален мениджър на Roche България (2002 – 2006) и генерален мениджър на Unilever България (1998 – 2002). Председател на Управителния съвет на Българската генерична фармацевтична асоциация (БГФАРМА), член на УС на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ), а от юли 2022 г. е председател на Комитет „Здравеопазване“ към КРИБ.За мен промяната е безценен дар, защото тя води до предизвикателство пред статуквото и е свързана с усилия на лидерите и техните екипи. Не бих казал, че промяната ми взема каквото и да е било, защото това, което получавам, е много повече от това, което губя. Аз съм човек, който не харесва рутината, и търся нещо по-различно, нещо по-добро. Може би е специфика на личността ми.
Как измервате промените в „Тева“ в България, най-голямата фармацевтична компания в страната и в БГФармА – генеричната фармацевтична асоциация, на която сте председател вече шести мандат?Всяка промяна се прави с цел подобряване на процеси, постигане на по-добри резултати, така че се измерва с постигнатите цели. В някои от случаите, ако крайните цели не са постигнати или в процеса са допуснати грешки, промяната се измерва и с уроците, на които тези грешки ни учат. Ясно съзнавам, че всяка промяна носи със себе си риск, но дори и когато целите не са постигнати докрай, или са допуснати грешки в реализацията на промяната, те за мен са безценни уроци, които следва да се осмислят, обсъдят и да ни служат да бъдем още по-ефективни в бъдеще.
Връщайки се към едно от големите предизвикателства – интеграционните процеси между „Тева“ и „Актавис“, смятам, че успяхме да фокусираме нашия мениджмънт на промяната върху най-важните области. Оптимизирахме обединеното портфолио, което продължава да бъде най-голямото в България, като същевременно продължаваме да гарантираме ефективно, ефикасно и достъпно лечение за милиони пациенти.
По отношение на генеричната асоциация ситуацията е сходна. И там предизвикателствата обикновено са свързани с партньорство и съвместна работа с институциите, за да се гарантира максимален достъп до достъпни медикаменти на българските пациенти. И когато говорим за значими промени, едно от големите предизвикателства пред фармацевтичната индустрия като цяло беше Ковид кризата и последвалата война в Украйна. Всички фарма-компании бяха изправени пред изключително затруднена логистика и транспорт; бързо нарастващи цени на активните субстанции за производство на медикаменти; значително увеличение на търсенето на фармацевтични продукти. В името на това да не допуснем пациенти да останат без медикаментозно лечение, ние трябваше бързо и адекватно да се справяме с тази ситуация и да поемем по-високите разходи за наша сметка. С увереност мога да кажа, че БГФармА, съвместно с българските институции, направи всичко възможно да гарантира непрекъсваемост на доставките на различни медикаменти и да търси алтернативи в случаи на затруднение с тях.
Казват, че промяната е единственото сигурно нещо за бъдещето. Вие за каква промяна се готвите в бъдеще? На кого разчитате най-много?В служебен и професионален аспект винаги съм разчитал и ще продължавам да разчитам на екипа, с който работя. Всеки един от екипа ми е сам по себе си лидер на промяната, който знае, че ще има съпротивителни процеси; че най-напред промяната трябва да бъде „продадена“ в техните екипи и те трябва да бъдат мотивирани и убедени в процесите, които следват.
За „Тева Фармасютикълс“
„Тева Фармасютикълс“ има над 100-годишна история. Световен лидер в генеричната фармацевтична индустрия. Продуктовото портфолио на „Тева“ съдържа повече от 3600 продукта; общият производствен капацитет на над 53 производствени мощности в повече от 33 държави по света е приблизително 76 милиарда таблетки и капсули годишно. „Тева“ има свои представителства на 60 световни пазара. За компанията работят 37 000 служители по целия свят. Генеричните и иновативни медикаменти на компанията ползват около 200 милиона души всеки ден.
За „Тева“ в Българя
В България „Тева“ е най-голямата фармацевтична компания по отношение на производствен капацитет, брой служители и сред лидерите в продажби в опаковки. След като „Актавис“ беше придобита от „Тева Фармасютикълс“ през 2016 г., компанията в България вече работи с името и брандовата идентичност на „Тева“. Портфолиото на компанията е най-богатото на българския пазар, съдържа 370 висококачествени продукта, покриващи най-значимите терапевтични групи. Двата фармацевтични завода на „Тева“ в Дупница и Троян са важна част от корпоративната производствена мрежа на компанията и отговарят на най-високите световни изисквания за фармацевтично производство. В „Тева“ в България работят над 1500 служители.Съгласен съм, че промяната е неизбежна. Светът на бизнеса винаги се развива и ние трябва да сме подготвени за ефектите от промяната върху организацията и хората в нея. Неслучайно акцентирам върху хората, защото и най-професионалната и детайлна стратегия и план за управление на промяната не може да бъде реализирана без хората, служителите, партньорите, без тяхната убеденост и мотивация да я осъществят. Разчитам на моя екип и знам, че при управлението на промените всеки един мениджър ще съдейства за безопасното и контролираното им въвеждане; необходимите промени ще са направени и служителите ще са включени в процесите. Не на последно място, екипът ми ще комуникира ясно и мотивиращо, за да осигури подкрепа за промяната, защото тя може да бъде трудна, но с правилната подкрепа може да се управлява успешно. Колкото и нескромно да звучи, ние в „Тева“ приемаме промяната като част от нашето бизнес ежедневие и се научихме да реагираме адекватно на нея.
Факт е, че огромната промяна, за която следва да сме готови всички, независимо от индустрията, е навлизането с ускорени темпове на изкуствения интелект. И тази промяна считам за революционна.
Как според Вас тази революционна промяна ще повлияе на бизнеса и на хората?Изкуственият интелект (AI) не е заместител на човешката интелигентност и изобретателност – той е поддържащ инструмент и става все по-важен за бизнеса с приложения в различни индустрии. Технологията може да обработва и анализира множество данни много по-бързо от човешкия мозък; да намира и обработва данни и да представя синтезирани начини на действие, като ни помага да определим потенциалните последствия и рационализираме вземането на бизнес решения. Аз съм убеден, че трябва да сме подготвени да извлечем максималните ползи от навлизането на изкуствения интелект и да избегнем потенциални рискове и негативни ефекти. Дигитализацията на процесите, дигитализацията на комуникацията – това е само началото. Предстои навлизането на AI в различни бизнес процеси – анализ на данни, по-добра автоматизация на производството, дигитални персонални асистенти, значително влияние върху онлайн проучването на данни. Специалисти коментират, че тъй като изкуственият интелект става все по-интегрирана част от работната сила, е малко вероятно всички човешки работни места да изчезнат. Вместо това много експерти започнаха да прогнозират, че работната сила ще стане по-специализирана. Тези роли ще изискват умения, които автоматизацията на работното място все още не може да предостави – т.нар. „меки умения“ като креативност, решаване на проблеми, междуличностна комуникация, работна етика, работа в екип, управление на времето, лидерство. Революционните промени идват бързо и AI несъмнено ще бъде част от тях. С развитието на тази технология светът ще види нови стартиращи компании, множество бизнес и потребителски приложения, измествайки някои работни места и създавайки изцяло нови. Към момента се коментира, че изкуственият интелект има потенциала драстично да промени икономиката, но точното му въздействие предстои да се види и анализира.
Как успявате да наложите промените в екипите? Обикновено те се посрещат със съпротива.Съпротивата е логична част от процеса на промяна и за да се случи промяната, се изисква много работа и отдаденост, защото съпротивата сама по себе си е нежеланието на хората да се адаптират към промяната. Имал съм и продължавам да имам късмета и привилегията да работя с прекрасни професионалисти, с изключително сплотен екип. Не харесвам думата „налагам“. Ние заедно приемаме предизвикателството да започнем промяна на база ясна, споделена обща цел, споделена отговорност, споделени приоритети, ясна комуникация, за да направим компанията, в която работим, по-добра, по-ефективна и да изпълним нашата мисия да продължаваме да доставяме ефикасни и достъпни решения – както генерични, така и иновативни, на пациентите.
На коя промяна сте привърженик, стъпка по стъпка или на скокове?Принципно предпочитам промяната да следва своя естествен, планиран път, защото рискът от грешки е по-малък. Разбира се, понякога се налага да се правят и скокообразни промени, но те по-скоро са предизвикани от външни фактори, а не от начина, по който аз бих избрал да се случва.
Кой създава променящите хора, или те просто се раждат такива? Каква е ролята на характера? Кои са Вашите силни качества при промяна? Вие самият как се променяте като лидер?Ние постоянно се променяме, от раждането до края на дните си, а характерът ни се оформя от нашия личен опит, среда и взаимоотношения. Смятам, че „ключът“ към успешната промяна е изкуството да се научим да управляваме промяната и да се учим от грешките си.
Къде ще бъдем след 10 години?
„Тева“ вече реализира своята нова стратегия „Посока към растеж“. Компанията ще се върне към растеж чрез ускоряване на силно портфолио от иновативни лекарства. Ще поддържа силата на генеричните лекарства, базирана на високостойностни и комплексни продукти в най-важните терапевтични области. „Тева“ ще бъде глобален лидер в генеричните и биофармацевтичните продукти, с ясен фокус, оптимизирани бизнес и продуктово портфолио. В България „Тева“ ще остане на своите лидерски позиции с доказани, модерни производствени заводи, най-богато продуктово портфолио и милиони пациенти, на които да помага всеки ден.Връщайки се назад в моята професионална кариера, аз съм преминал през много изпитания, промени, процеси, които са водили в по-голяма или по-малка степен до промяна в начина на работа. Променят се пазарните условия, приоритетите, нуждите на хората, промени се цялото ни общество, начинът ни на комуникиране, начинът, по който работим. Това е нормална еволюция. В следващите 10 години смятам, че ще бъдем свидетели на революционни промени в много области на нашия живот. Лично за себе си едно от качествата, които ми помагат, е умението за бърза адаптация към променящите се среда и изисквания и фактът, че успявам да намеря хора, с които да се обединим върху общите цели, предизвикателства, резултати.
Какво при Вас има между „бях“ и „съм“? Къде искате да Ви отведе житейският и професионалниян Ви път?Има години между „бях“ и „съм“. Има много постигнати успехи, допуснати грешки, научени уроци. Но най-вече има огромно удовлетворение и удоволствие от изминатия път, поглеждайки назад. Искам да продължавам това, което съм правил през последните 35 години. От професионална гледна точка искам да дам всичко от себе си да помагам, където и както мога. Чрез моето менторство бих желал да помагам на бъдещите лидери да продължат промените и да дадат нещо още по-добро на обществото. Аз съм щастлив човек, защото наред с удовлетворението и удоволствието от изминатия професионален път имам прекрасно семейство, съпруга, която е до мен 36 години. Имам прекрасни синове, внучка, надявам се скоро за втори, трети път да стана дядо. Житейският път бих желал да ми дава възможности да се радвам на хората от семейството ми, близките и приятелите ми, да са здрави и успешни. Бих искал да виждам успешни хора около себе си и да изпитвам удовлетворението, че и аз съм помогнал за техния успех.
Ключови хора
Ако „Тева“ продължава да бъде най-големият и модерен фармацевтичен производител в България, най-големият работодател във фармацевтичната индустрия и сред лидерите по продажби, това е благодарение на всеки един служител на компанията в Дупница, София и Троян. Специално и ключово място в успеха на компанията имат всички колеги от мениджърския екип, който ръководя. Всеки един от тях е отличен професионалист; колеги, които разчитаме един на друг; работим и здравословно дискутираме с уважение и разбиране; заедно решаваме проблеми. Вярваме един на друг. Заедно празнуваме успехите.

На снимката: Мениджърският екип на „Тева Фарма“ ЕАДКлючови проекти
- Нова производствена мощност в завода на „Тева“ в Дупница. Стратегическа инвестиция за 42 милиона долара.
- Развитие в София на Глобален корпоративен център за споделени услуги на „Тева“. Обслужва различни пазари на компанията по света.
- Ново производствено съоръжение за Sudocrem® в завода на компанията в Троян. Стратегическа инвестиция на „Тева“ за 15 милиона евро.
Можете да закупите списанието в павилионите на Inmedio, големите вериги бензиностанции, търговските вериги "Фантастико", "Кауфланд", "Билла" и др.