(По БТА)
Противоречива година, изпълнена със сериозни предизвикателства – така изглежда 2024 г. за европейските производители на автомобили. В условията на все по-строги екологични изисквания към превозните средства в Европейския съюз, компаниите са принудени да се ориентират все повече към производството на електрически автомобили, въпреки че търсенето им спада. Те са изправени и пред сериозна конкуренция от страна на китайските автомобилни производители, за които 2024 г. се оказва добра с помощта на значителни субсидии от управляващите в Пекин. В допълнение, ако новият американски президент Доналд Тръмп изпълни заканата си и повиши вносните мита, те може да ударят не само китайските автомобилни производителни, но и тези от ЕС, Канада и Мексико.
Пазарът на електромобили в ЕС и БългарияВ страните от ЕС през ноември са регистрирани с 9,5 % по-малко нови електрически коли, задвижвани изцяло от батерии, в сравнение с година по-рано, по данни на Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA).
Делът на регистрираните нови електрически автомобили също намалява, до 15 % от всички нови коли при 16,3 на сто година по-рано. Спадът е в резултат от намаляващото търсене на електромобили в най-големите автомобилни пазари в ЕС - в Германия през ноември са регистрирани с 21,8 % по-малко електрически коли в сравнение с година по-рано, а във Франция спадът е с 24,4 на сто. За 11-те месеца на 2024 г. за целия европейски пазар спадът е с 5,4 % в сравнение със същия период на 2023 година.
Данните на АСЕА за България са обратните и сочат увеличение на продажбите на електромобили, но от много ниска база. През ноември 2024 г. у нас са регистрирани общо 3956 нови автомобила. Това представлява увеличение спрямо година рано, когато новите коли са 3470. От тях 199 са задвижвани изцяло от батерии (BEV), което е с 11,2 % повече в сравнение със същия месец на 2023 г. Увеличения се регистрират и при хибридните електрически автомобили (HEV), както и при плъгин хибридите.
Най-висок остава делът на новите автомобили с бензинови двигатели – 3127 или 79%. Новите коли с дизелови двигатели за същия месец са 486.
От началото на годината до края на ноември в страната са регистрирани 40 211 нови коли при 34 601 през първите 11 месеца на 2023 г., което е повишение с 16,2 на сто.
Спад на продажбите в ЕС през ноемвриОт началото на годината до края на ноември броят на новорегистрираните автомобили в ЕС нараства с 0,4 на сто спрямо първите 11 месеца на 2023 г., до 9,7 млн. нови коли. През миналия месец обаче продажбите намаляват в сравнение с ноември 2023-та.
Сред водещите автомобилни пазари в Евросъюза най-значителен спад на годишна база, с 12,7 на сто, е отчетен във Франция. В Италия са регистрирани с 10,8 на сто по-малко нови коли в сравнение с ноември 2023 г. Най-големият пазар на нови автомобили в Европа, този в Германия, е нараснал през ноември с минималните 0,5 % на годишна база. Испания обаче отбелязва годишен ръст от 6,4 на сто.
С най-голям дял в ЕС през миналия месец са били новорегистрираните хибридни електрически автомобили (33,2 %), следвани от колите с бензинови двигатели (30,6 %). Най-малък е делът на новите дизелови модели (10,6 %) и на плъгин хибридните коли (7,6 %).
Регистрациите на нови автомобили с бензинови двигатели намаляват със 7,8 % спрямо година по-рано, сочат още данните на Европейската асоциация на автомобилостроителите.
"Фолксваген" - проблемният лидерВъпреки сериозните проблеми, пред които е изправена автомобилната група "Фолксваген" (Volkswagen), тя е лидер по продажби в Европейския съюз. От началото на годината до края на ноември групата е продала близо 2,6 млн. нови автомобила в ЕС, което е увеличение с приблизително 2,9 % спрямо същия период на 2023 г., сочат данните на АСЕА. Делът на "Фолксваген" на европейския автомобилен пазар се увеличава до 26,7 % при 26,1 % през първите 11 месеца на 2023 година.
Въпреки това германският концерн обяви, че печалбата му се е понижила с 42 % през третото тримесечие на 2024 г., до най-слабият резултат на "Фолксваген" от 3 години. Освен едноименната марка, в групата влизат и "Ауди" (Audi), "Шкода" (Škoda Auto), "Сеат" (Seat), "Ламборгини" (Lamborghini), "Бентли" (Bentley), "Дукати" (Ducati) и "Порше" (Porsche).
Втора по продажби в страните от ЕС е друга автомобилна група - "Стелантис" (Stellantis). Базираната в Амстердам мултинационална корпорация е продала 1,63 млн. нови коли в ЕС през първите 11 месеца при близо 1,76 млн. през същия период на 2023 година. На фона на този спад главният изпълнителен директор Карлос Таварес се оттегли от поста в началото на декември, след като го заемаше в продължение на близо четири години. "Стелантис" притежава автомобилните марки "Опел" (Opel), "Пежо", "Алфа Ромео" (Alfa Romeo), "Ситроен" (Citroen), "Додж" (Dodge), "Джийп" (Jeep), "Мазерати" (Maserati) и други.
На трето място е френската автомобилна група "Рено" (Renault), с 1,05 млн. нови автомобила за 11-те месеца на годината, което е минимално повишение от 0,4 % на годишна база. Освен основната марка "Рено", част от автомобилната група са и румънската компания "Дачия" (Dacia), както и френската "Алпин" (Alpine).
Какво следва?За 2025 г. анализаторите прогнозират слаб ръст на европейския автомобилен пазар, от едва 1%. Причината е в силната зависимост на пазар от износа, който ще зависи от вносните мита на САЩ; ограниченията за импорта, които налагат управляващите в Китай; както и ограничаването на държавните стимули при покупка на нови електромобили. Няколко европейски държави, сред които и Германия, отмениха изцяло тези помощи, за да намалят бюджетните си разходи. Това не само може да забави прехода към електромобилността, но и да се окаже сериозно препятствие при борбата с негативните изменения на климата, отбелязват анализатори.
Кой е лидер на автомобилния пазар в САЩ и какви са прогнозите за експанзията на китайските автомобилни производители, четете в БТА.