Двигатели на дигиталната трансформация

В Yettel имаме ясна стратегия как да се превърнем в напълно дигитален бизнес до края на 2025 г., казва Спас Велинов, главен директор „Технологии“ на компанията в България

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 06 December 2024 15:34 >
Двигатели на дигиталната трансформация
Източник: Yettel
Текстът е публикуван в бр. 9 (49) на сп. Business Global

През 2025 г. световното население се очаква да бъде 8,2 млрд. души, а мобилните устройства над два пъти повече. В тази връзка можем ли да кажем, г-н Велинов, че бъдещето на телекомуникациите предопределя бъдещето на човечеството, когато говорим за работа, общуване или забавление? Спас Велинов е главен директор „Технологии“ на Yettel България от юни 2020 година. Той ръководи екипите на компанията, които отговарят за технологичното развитие и иновациите.


Телекомуникационните мрежи винаги са се развивали спрямо променящите се нужди на обществото, понякога дори преди хората да осъзнаят нуждите си. Ако погледнем назад, ще видим как определени технологии като GSM и CDMA са се конкурирали. Тези „междутехнологични“ битки се водеха, за да бъде отговорено на специфичните нужди на хората по онова време – предимно гласови комуникации и растяща нужда от предаване на данни. Днес приоритетът са основно данните и интернет трафикът. Потребителите искат да стриймват видео, да провеждат видеоразговори и да обменят големи обеми информация без прекъсвания, следователно мрежите се развиват в тази посока. Фокусът обаче не е само в скоростта, а в качеството и способността да покрием повече потребители с постоянно и високо качество.

В момента сме на етап, в който технологията е по-напред от това, което индивидуалните потребители реално използват. Например с 5G сме постигнали скорости, които обикновеният потребител не използва напълно. В момента нито вие, нито аз имаме нужда от скоростите, които 5G предлага за ежедневна употреба. Въпреки това, в по-широк контекст, наличието на тази технология ни позволява да обслужваме повече хора с висококачествени връзки. Дори и ако нуждата не е очевидна за всеки потребител, надграждането към следващото ниво на технология винаги се оказва полезно в дългосрочен план. Нашата работа е да гарантираме, че инфраструктурата е готова за бъдещите нужди. 

През миналата година отчетохте 90% pъcт в тpaфиĸa нa мpeжaтa на годишна база. Очаквате ли този темп да продължи и през следващите години и къде ще фокусирате усилията си за надграждане на мрежата на Yettel в отговор на нарастващото потребление?

Да, нашият пазар е силно конкурентен и развит и ние сме горди с качеството на услугите, които предоставяме. Тази година, за седми пореден път, мобилната мрежа на Yettel беше отличена като най-добрата в България със сертификата Best in Test от независимата организация umlaut. В проучването, обхващащо периода от август 2023 г. до януари 2024 г., с 926 от 1000 възможни точки ние сме №1 не само по общ резултат, но и в четири ключови подкатегории – надеждност, покритие, глас и времезакъснение. Тази оценка ни поставя сред най-високо оценените мрежи в Европа и света, което е огромно признание за усилията ни.

Но с ръста в трафика идват и нови предизвикателства – трябва постоянно да инвестираме, за да поддържаме това високо ниво на обслужване. В следващите години очакваме потреблението да продължи да расте, може би не със същия интензитет, тъй като при въвеждането на всяка нова технология първоначалният ръст обикновено е свързан с бързото разширяване на базата.

Ще се фокусираме върху разширяването на 5G покритието, особено в райони с нарастващ трафик – например ключови пътища и населени места, където преминаваме от 4G към 5G. Освен това постоянно подобряваме „наличността“ на мрежата, така че услугите да бъдат не само достъпни, но и стабилни. 

Някои оператори вече говорят за 6G и следващото поколение мобилни мрежи. Рано ли е за това?  

Ако говорим за бъдещето – 6G ще бъде голямата следваща стъпка, но стандартизирането на тази технология е в самото начало. В следващите години ще видим тестове и рекламни позиционирания на отделни оператори, но реалното внедряване ще започне около 2030 – 2032 г. Този цикъл на развитие отнема време, както виждаме и с настоящото удължаване на живота на мобилните устройства. Знаете, че жизненият цикъл на мобилните устройства вече е между 2 и 3 години, а понякога и повече. Това удължаване на живота ще продължи и с новите поколения мрежи.

По отношение на конкретните предимства – с 6G не говорим само за по-бързи скорости, а за интеграция на технологии като изкуствен интелект, почти нулева латентност и създаването на мрежи, които ще бъдат много по-надеждни и сигурни. Така, както и при 5G, надграждането на технологиите има дългосрочни ползи дори ако първоначалната нужда не е очевидна за потребителите​. Тук обаче е важно да отбележим, че за да постигнем тези нови скорости и капацитет, трябва не просто да е измислен нов стандарт, а първо да бъде създадена една цяла екосистема от нови чипове, устройства, базови станции, които да подкрепят развитието на тази технология. 

Няма как да не подминем и въпроса за изкуствения интелект. Виждате ли вече приложения на AI в телеком индустрията и ако да – къде? 

AI вече играе значителна роля в телекомуникациите и това влияние ще продължи да се увеличава. В момента AI се използва за оптимизиране на мрежовата производителност – предвиждане на „натоварвания“, управление на трафика и откриване на проблеми, преди те да засегнат потребителите. AI помага и при анализирането на големи обеми данни от различни източници, и следователно откриването на корелации, които водят до по-бързи решения.

Според мен AI ще допълва и подпомага процесите, без да замени изцяло човешкия фактор. Например вместо експерт с дългогодишен опит да разглежда показателите и да идентифицира проблеми в определена базова станция, AI може да направи това по-бързо и да даде решения за подобряване на услугата както за конкретни групи потребители, така и за индивидуални клиенти. Това ще ни позволи да предложим различен капацитет за различни групи, без да правим компромис с качеството. 

Освен това AI помага и при управлението на капацитета в реално време. Когато има пиков трафик, можем да използваме цялото оборудване на дадена честота, а през нощта да намалим потреблението и да спестим енергия, като в същото време намалим въглеродните емисии. „Телекомуникационните мрежи винаги са се развивали спрямо променящите се нужди на обществото, понякога дори преди хората да осъзнаят нуждите си.
„Ще се фокусираме върху разширяването на 5G покритието особено в райони с нарастващ трафик, например ключови пътища. 
„За бизнес клиентите предлагаме иновативни услуги като Smart Accounts – първата облачна услуга за управление на финанси и счетоводство в България.
„Основният фокус е как телекомите могат да помагат на други индустрии да растат и да се трансформират.


Не на последно място, AI ще позволи на нашите експерти да се фокусират върху по-сложни задачи. В бъдеще AI ще може да изпълнява рутинни операции самостоятелно, което ще позволи на експертите да работят върху по-големи предизвикателства. В този смисъл изкуственият интелект няма да замени хората, а ще им даде възможност да се развиват и да се фокусират върху разработването на иновации в полза на клиента. 

Все повече се говори за дигитална трансформация – на бизнеса, на държавните институции, на градовете, на цели индустрии. Каква е ролята на телеком индустрията в този процес? 

Телекомуникациите играят ключова роля в дигитализацията и иновациите на останалите сектори, защото те осигуряват основата, върху която всички модерни технологии се изграждат, независимо дали говорим за умни градове, индустриален „Интернет на нещата“, автоматизация, или дистанционно управление на инфраструктурата. Всички тези решения се нуждаят от стабилна, сигурна и бърза свързаност. Телекомите осигуряват този гръбнак. 

На Световния мобилен конгрес в Лас Вегас основният фокус ще бъде именно върху това – как телекомите могат да помагат на други индустрии да растат и да се трансформират. Ето защо на телекомите вече не се гледа като само на доставчици на свързаност, но и на партньори, които подпомагат дигитализацията в редица сектори като здравеопазване, финанси, логистика и производство. Например с нашите решения за IoT и услуги като SD-WAN даваме възможност за лесно управление и мащабируемост на всяка мрежова инфраструктура, като се грижим за осигуряването на стабилност и по-висока ефективност на мрежовите операции. С други думи, телекомите вече не са просто „доставчици“ на мрежи, те са двигатели на дигиталната трансформация.

Що се отнася до умните градове, телекомуникационните мрежи са и ще бъдат това, което ги свързва. Всичко – от управлението на трафика до мониторинга на околната среда – ще разчита на бързи и надеждни връзки. Тази инфраструктура ще продължи да се развива, за да отговори на новите нужди, независимо дали става въпрос за по-интелигентни, енергийно ефективни градове, или за системи, които могат по-добре да се справят с кризисни ситуации.  

Тук трябва да отбележим и важността на партньорството с държавата. Например, ако трябва да покрием региони с много малко население, където не е икономически изгодно да се инвестира, ще е необходима подкрепа от държавата. Ако обществото прецени, че е важно всяко населено място, дори най-отдалеченото, да има достъп до свързаност за специфични нужди – като сензори в областта на земеделието например, тогава ще трябва да работим съвместно с правителството чрез проекти като Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ).  

По-рано тази година Yettel обяви и собствените амбиции за дигитализация. Кои са основните ви приоритети?  

В Yettel имаме ясна стратегия как да постигнем целта си да се превърнем в напълно дигитален бизнес до края на 2025 г. Работим в три основни посоки. На първо място е поддържането на първокласна инфраструктура и услуги, които да осигурят „гръбнака“ на дигитализацията, за която говорихме по-горе. Тук имаме амбицията да осигурим възможността максимално много хора и бизнеси да се възползват от предимствата на 5G мрежите и новите технологии. В тази връзка пуснахме на пазара редица услуги като Yettel TV и Интернет за дома (FWA), изцяло базирани на мобилна мрежа. За бизнес клиентите вече предлагаме иновативни услуги като Smart Accounts – първата облачна услуга за управление на финанси и счетоводство за бизнес клиенти в България. 

На второ място е дигиталната трансформация на бизнеса на Yettel, както и дигитализацията на процесите и взаимодействието с клиентите. Целта ни е клиентите да получат възможност да взаимодействат с нас изцяло дигитално – от купуването на устройства и абонирането за различни услуги, през плащането за услугите и тяхното управление до цялостното обслужване. Тук включваме и цялостна реорганизация и дигитализация на вътрешните ни процеси. Третият приоритет е фокусиран върху награждането на дигиталните умения както на служителите ни, така и на клиентите и цялото общество. 

Можете да закупите списанието в павилионите на Inmedio, големите вериги бензиностанции, търговските вериги "Фантастико", "Кауфланд", "Била" и др.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ