Бизнесът все повече инвестира в инициативи, които подобряват средата и живота на местните общности, а сътрудничеството с местните власти и неправителствените организации се задълбочава. Това е изводът от дискусията във втория панел от от конференцията на "Икономист" и БСК "Бизнесът и регионите", който бе посветен на въздействието на големия бизнес върху социалното развитие и качеството на живот в регионите.
Наталия Димитрова, "Лукойл Нефтохим Бургас" АД:
Достойният принос за развитието на обществото е основен приоритет на устойчивото развитие на "Лукойл Нефтохим-Бургас" АД, заяви Димитрова и добави, че на площадката на предприятието работят между 2 хил. и 4 хил. души в зависимост от текущите проекти, като непрекъснато се инвестира в обучения и подобряване на условията на труд. За последните години предприятието е вложило 3 млрд. долара в модернизация на производството, като 92 млн. са инвестирани в чисто екологични проекти. Предприятието популяризира професията "нефтохимик" в началните и средни училища, а специалистите от "Лукойл" работят в близко сътрудничество с Бургаския Университет „Проф д-р Асен Златаров", Софийския химикотехнологичен и металургичен университет и други висши училища.
В последните години компанията е инвестирала над 26 млн. лв. в развитие на социалната инфраструктура в общините Бургас и Камено. Решения за това какви проекти да бъдат подкрепени се обсъждат на обществен съвет за партньорство, в който участват кметове на общини, областен управител, академични и културни дейци. Димитър Добрев, директор производство на рафинерията сподели, че за тази година са предвидени средства за детската школа при ФК „Нефтохимик" за реновиране и изграждане на детски площадки, ремонта на втория етаж от учебния корпус на Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации в кв."Меден рудник" в Бургас и др. "Колкото си по-голям, толкова трябва да си по-щедър", каза още г-н Добрев. Работещите в "Лукойл Нефтохим Бургас" АД и фирмите-партньори, които извършват дейност в завода, са и сред най-големите дарители на Българската Коледа.
Валентин Ганев, директор на "Идеал Стандарт-Видима" АД:
Според Валентин Ганев, директор на "Идеал Стандарт Видима" предприятие, в което работят 3200 души,сътрудничеството с община Севлиево е много добро. Дружеството е обновило парка до моста Кольо Фичето, детски площадки, като част от тези дейности се извършват и с труда на неговите служители. Фирмата подкрепя образованието, като осигурява обучение и материална база на учениците от местния техникум. Всяко лято студенти от Севлиево и региона имат възможност за платен стаж и работят, а част от тези кадри остават на работа в завода. "Идеал Стандарт Видима" осигурява на децата и учениците възможност за участие в кръжочни и извънкласни форми - спортни и творчески клубове.
Кристина Богданова, директор в "Албена" АД:

Кристина Богданова (вдясно)
За да се справи с проблемите с намиране на кадри в туризма "Албена" АД залага на инвестиции в обучение и личностно израстване на персонала. "Сезонно имаме нужда от 6 хиляди души и затова работим активно с Бюрата по труда, за да преквалифицираме безработни хора", коментира Кристина Богданова от "Албена" АД. Тя допълни, че компанията участва в проекта "Домино" и е заявила три паралелки в професионалната гимназия по туризъм във Варна - две за помощник-готвачи и една за кетъринг. Компанията предлага безплатно материалната си база на професионалните гимназии от страната, за да могат те да добият реална представа за професията, която искат да упражняват. "Инвестираме стотици хиляди лева във втершоноведомствени обучения", допълни Богданова.
Никола Белишки, кмет на Панагюрище:
Кметът на Панагюрище Никола Белишки заяви, че общината дължи добрия си стандарт на факта, че има големи предприятия, като "Асарел Медет", както и че е център на оптичната промишленост у нас. 1800 специалисти са заети в това производство. "Това се нарича устойчивост. Всяко едно предприятие търси помощ от по-малките фирми", допълни Белишки. Като пример за добро сътрудничество на бизнеса и общината Белишки даде завършването на водопровода в Панагюрище. "Асарел Медет ни помогна и това е пример защо бизнесът и местната власт трябва да са заедно", убеден е кметът на града. Той допълни, че бюджетът на Панагюрище е 15-16 млн. лв. От концесионни такси се получават малко над 1 млн., което дава по-големи възможности за осигуряване на съфинансиране, което води и до това, че общината е привлякла 80 млн. лв. по европрограми. Общината има и доста договори за дарителство и спонсорство на културни проекти.
Милена Драгийска, изп. директор на „Лидл България“:
Единни стандарти без компромис плюс регионално напасване – това е формулата на работата на „Лидл България“, казва Милена Драгийска. И доказва с числа защо фирмата е ключов инвеститор, коректен работодател и отговорна компания. В изграждането на логистичния център „Кабиле“ например са вложени 80 млн. лв., изградени са над 7 км газопровод, разкрити са 150 нови работни места, а сградата е получила сертикат за енергийна ефективност BREAM – единствена в България с такъв.
2728 са служителите на „Лидл“ , 8,4 млн. лв. са платените осигуровки, 3,4 млн. - местни данъци и такси. Вложени са над 1 млрд. лв. за 10 години в оборудване и строителство.
Начална заплата на касиер-продавач в София е 1200 лв., в голям град – 1050 лв., в среден град – 900 лв., в малък град – 800 лв. Има четири нива на възнаграждение. На четвъртата година работещият в София ще взема 1550 лв., а в малък град – 1050 лв. Служителите получават по 60 лв. ваучери за храна, имат допълнително здравно осигуряване и карти за спорт. Електронно се следи работното време и всеки сам е господар на работата и почивките си, обяснява Драгийска.
За трета година „Лидл“ провежда социално отговорната си инициатива "Ти и Lidl за по-добър живот", добавяйки 3 ст. от всеки касов бон за благотворителен фонд, който инвестира в проекти за образование и устойчиви за местните общности дейности. Отпускат се грантове до 10 000 лв. Във фонда досега са събрани 390 000 лв. и са подсрепени 51 проета, включително в градове и села, където „Лидл“ няма магазини.
Яна Рупева, фондация „BEcausе“:

Фондация „BEcausе“ работи от 20 г. като дарителски посредник, опитвайки се да направи ефективни социалните програми на компаниите. Защото ефективност означава не просто дарителството, а социална инвестиция, смята Яна Рупева от фондацията. Според това дали е постигната промяна се решава дали да продължи програмата. Рупева дава за пример разрастнал се устойчив проект, финансиран от „Филип Морис“ в четири тютюнопроизводителни региона, но в малките села, а не в големи градски центрове. Пилотно започва през 2015 г. в Сатовча сред ученици и възрастни – с летни академии за децата и здравни прегледи есента за възрастните. През 2016-а програмата се разширява със Силистра, Хасково и Кърджали. През 2017 включва и Благоевград, присъединяват се стартиращи предприятия. През 2018 г. е добавена и още една дейност – академия за учители. Въвлечени са още няколко фондации. Така за 4 години програмата е обхванала близо 2000 деца, 5000 възрастни и 200 стартиращи предприемачи. Над 35% от възрастните минали през профилактичен преглед, отиват на специализирано лечение. Учителите дават идеи как да се подобри следващата академия, а децата подобряват успеха си и отиват с по-голям интерес на училище, отчитат от фондацията.
Още новини от конференцията: Как да преодолеем икономическите неравенства между регионитеНе е нужно градът да е голям, за да предлага високи доходиГолемият бизнес връща хората в малките общини
Общините искат европарите да генерират икономически растеж
Презентации
Лидл България
BEcouse
Идеал Стандарт - Видима
Лукойл Нефтохим Бургас