От мебели до бижута - все повече фирми "прегръщат" кръговата икономика

Според Goldman Sachs акциите на "кръговите активисти" се представят по-добре от тези на конкурентите им

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 02 February 2025 10:47 >
От мебели до бижута - все повече фирми "прегръщат" кръговата икономика
Източник: Pixabay.com - StockSnap
От бижута и дрехи до хранителни отпадъци, все по-голям брой сектори се фокусират върху кръговата икономика, като се стремят да намалят загубите и да извличат финансови ползи, пише Си Ен Би Си. Повишаването на цените на суровините и намаляването на въглеродните емисии означава, че работата по този начин става критично важна, твърди доклад на Goldman Sachs, според който световната икономика може да спечели до $4,5 трлн. до 2030 г., ако използва принципите на кръговата икономика.

Накратко, кръговата икономика е свързана с процеса на повторна употреба, ремонт или рециклиране на продукти, като същевременно се свеждат отпадъците до минимум. Това е различно от линейния модел на „добив-продукция- отпадък“.

Примерите за кръгова икономика сред бизнесите нарастват. Например, китайската компания Deartree купува и обновява използвани офис мебели и след това ги продава или отдава под наем на компании като Microsoft, Tencent и Starbucks. Холандската компания De Clique събира хранителни отпадъци като утайка от кафе и ги продава на компании, които ги превръщат в нови продукти.

Дори градовете се стремят да станат „напълно кръгови“, като Глазгоу се ангажира да го направи до 2045 г., а Амстердам до 2050 г.

Американската компания за бижута Sonalore казва, че „разтърсва“ индустрията, като оперира с необичаен бизнес модел: ще изкупува своите изделия обратно от клиентите, когато те вече не ги искат, като гарантира, че ще плати пазарната цена за златото минус 15% такса. За Ниди Сингви, съосновател и главен изпълнителен директор на компанията, този модел работи най-добре за продукти с висока стойност като луксозни часовници или автомобили. „Успешните бизнес модели в една кръгова икономика зависят от три компонента: ценни базови активи, прозрачно ценообразуване или справедлива цена, определена от силите на търсенето и предлагането, и ефективни механизми за препродажба“, каза тя пред Си Ен Би Си.

Сингви, която живее в Калифорния, каза, че младите хора там много се грижат за устойчивостта. „Те задават въпроси за снабдяването и веригата на доставки и претеглят въздействието върху околната среда на това, което купуват“, каза тя.

Т.нар. милениали не са толкова богати като родителите им някога и мислят по-скоро като инвеститори, когато пазаруват, като имат предвид стойността на препродажбата на дрехите и аксесоарите, каза Сингви. Според проучване на сайта за препродажба на мода ThredUp се очаква пазарът на употребявано облекло да достигне $350 млрд. в световен мащаб до 2028 г. спрямо $264 млрд. т.г. и да расте три пъти по-бързо от пазара на дрехи като цяло.

Инвестирането в компании, които работят по този нов начин, може да бъде трудно поради липсата на оповестявания, свързани с кръговата икономика, казват от Goldman Sachs. През 2024 г. банката разшири списъка си от фирми, които употребяват решения за кръгова икономика, като добави около 150 глобални компании към листата, която сега наброява общо 875, като отбеляза увеличение на подобни оповестявания.

Представянето на акциите на т.нар. най-добри кръгови активисти - компании, които привеждат в действие кръговите бизнес модели, надминава по-широкия индекс MSCI ACWI на големи и средни компании между 2021 г. и юли 2024 г., казва банката.

Сред тези фирми са сингапурският производител на промишлено оборудване SMC Corporation, китайската фирма Lenovo, френската компания Veolia.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ