Текстът е публикуван в бр. 10 (50) на сп. Business Global Красимир Бенямин е следвал германистика в СУ „Св. Климент Охридски“ и е работил в търговския отдел на Hewlett Packard Enterprise. Заедно с брат си Мартин през 2014 г. основават компанията за производство на шоколад „Био Бенямин“ (повече за "Био Бенямин" може да прочетете тук).
Г-н Бенямин, къде „Био Бенямин“ успя да направи свой първи пробив на международните пазари?Още от началото сме имали малки по обем продажби в много държави – в Германия, Румъния, Гърция, Хърватия, Финландия. Но един от първите сериозни беше към верига в Украйна – млад купувач смело поръча такива огромни количества, че едва успяхме да ги произведем. После се оказа, че леко се е изхвърлил и имаше трудности да ги продаде. Малко по-късно дойде и първата ни поръчка на малък контейнер за Япония, за съжаление, след ковид се разпадна връзката с този пазар.
Как намирате своите клиенти зад граница, след като нямате местни представителства?Обикновено става чрез международни изложения – главните изложения за биохрани, за сладки храни, за т.нар. прайвът лейбъли (брандове, които се поръчват за изработка на други компании, бел.авт.). Посещаваме ги и презентираме нашите продукти.
Според Вас какво трябва да направи българска компания, за да успее със своите продукти в чужбина?Съдейки от моя опит, бих казал, че ни помогна това да сме иновативни. Познавам многобройни български компании, не казвам, че е лошо, които правят нискокачествен масов продукт. Имаме големи фабрики, които за малко пари могат да произвеждат големи количества продукти, които нито са иновативни, нито полезни – отново не казвам, че това е лошо. Но когато ходя на големи изложения – в началото на октомври бяхме на изложение в Швеция, Nordic Organic Food Fair, най-голямото биоизложение в Скандинавия, там за пореден път видях това, което съм виждал и на други места – имаше доста български компании, някои стартъпи, други разраснали се, и посетителите ги виждат и оценяват техните нови, иновативни продукти. Затова и аз казвам – трябва да си иновативен.
В България имаме възможността сравнително лесно да започнем бизнес, няма сложни административни процедури, данъчната среда е много добра, сравнително евтина работна ръка, стратегически сме разположени по отношение на логистиката. Така че, когато имаш иновативна идея, имаш всички предпоставки да успееш. Целият Европейски съюз е наш пазар, важно е маркетингово да говориш езика на Европа. В случая Европа е, както се казва на английски, low hanging fruit (леснопостижима, достъпна цел, бел.авт.). Преди 10 години, когато започнахме, беше много трудно, в България нямаше стартъп култура. В днешни дни има различни акселераторски програми, фондове, които инвестират в стартъпи. Ако имаш добра идея и започнеш да работиш, ще намериш лесно финансиране и цяла Европа ти е на разположение.
Каква е най-голямата иновация на „Био Бенямин“?Без съмнение шоколадите ни са иновативни, защото съчетаваме всичко – био, на растителна основа, без мляко, не натоварваме околната среда с вредни емисии, които идват от производството на млечни продукти, не се експлоатират по никакъв начин животни, не влияем негативно на човешкото здраве, защото свръхконсумацията на мляко има доста негативен ефект върху човешкото здраве.
За нас млечният шоколад е отживелица. Преди 200 години какаото е било много трудно да се обработва, вкусът е бил груб, тогава тепърва са адаптирали машините и са търсели сортовете, за да получат желания вкус. През 1875 г. швейцарецът Даниел Петер разбира, че машините работят по-лесно с млечната мазнина, и прави млечен шоколад с по-мек, масов вкус. Но със съвременните машини на разположение и знанието за вредата от свръхконсумацията на мляко ние си задаваме въпроса защо да правим млечен шоколад. Ако е само за вкуса, можем да постигнем същия ефект, даже по-голям, без да използваме мляко.
Големият успех е, че успяхме да съчетаем всичко – вкусното, качественото, полезното.
Кое е най-хубавото, което сте чули за ваш продукт?Личният ми телефон е на всеки един от 1,5-те млн. наши шоколади, които се продават годишно на планетата. Аз държа на това и то е част от нашата политика за прозрачност – ако има някакъв проблем, потребителят лично да се обади на човека, от когото е дошла идеята, който има поглед върху всички процеси.
Похвалите са много. Много често се обаждат майки, които ми благодарят, че сме създали шоколада с брашно от рожков, защото децата им имат алергия от мляко и откакто са я открили, не могат да ядат шоколад, защото много често дори и в немлечните шоколади има следи от мляко. Големите производители вече имат веган шоколад, но на него пише „може да съдържа следи от мляко“, защото го произвеждат на същите линии както другия. Докато на нашите линии не само че не влиза нищо животинско, но правим и контролни тестове за кръстосано замърсяване на суровините, които използваме.
”
В България бизнес се започва сравнително лесно, данъчната среда е добра, сравнително евтина работна ръка, стратегическо място за логистика. Така че, когато имаш иновативна идея, имаш всички предпоставки да успееш.
Големият успех е, че успяхме да съчетаем всичко – вкусното, качественото, полезното.
Тръпки ме побиват и ми става приятно, когато майки ми благодарят, че децата им, с алергия към мляко, вече могат да ядат шоколад. На тях наистина повишаваме качеството на живот и това е нещо, което ме трогва.Та, тези майки ми казват: откакто открихме вашите шоколади, сме щастливи, защото детето ми може да яде най-после шоколад. Тръпки ме побиват и ми става приятно – не че променям света с това, че правя шоколад – да, със сигурност го правя по-сладък, по-щастлив, но за такива хора наистина повишавам качеството на живот и това е нещо, което ме трогва.
А има ли негативни отзиви за продуктите ви?Обикновено негативната обратна връзка е „защо спряхте еди-кой си вкус“. Питали са ме много пъти за шоколада с чубрица, който беше изненадващо добре възприет. Получихме невероятна обратна връзка за него, но трябваше да го спрем, защото в България спря отглеждането на биочубрица, а вносната не може да се сравни с нея по вкус, това е напълно различна подправка.
„Био Бенямин“ участва в тазгодишното издание на програмата beamUp lab за стимулиране на растежа на малки и средни компании на Българската фондова борса. Смятате ли да станете публична компания?
Засега се образоваме за това какви са възможностите да се възползваме от beamUp пазара, защото обмисляме различни варианти как да се сдобием със свеж капитал, и това е една от възможностите. Междувременно beamUp lab програмата за тази година приключи и на финалната церемония на 8 ноември ни беше връчена наградата Sun of Community за услуги с важно значение за обществото.
За какво смятате да използвате евентуално привлечен чрез борсата капитал?За момента, в който се разрастваме, защото ще дойде време да ни трябва не само собствена сграда, но и нови производствени линии за нов вид продукти.
Какви са новите продукти, които обмисляте да пуснете на пазара?С шоколад могат да се правят безброй много неща. При десертите най-търсеният вкус, независимо дали става дума за торта, сладолед или бонбон, винаги е шоколадът. Така че има многобройни възможности какво може да се направи с шоколад. Имаме неща, които са в напреднал стадий, но на този етап не искам да издавам нищо.
Можете да купите списанието в павилионите на Inmedio, големите вериги бензиностанции, търговските вериги "Фантастико", "Кауфланд", "Билла" и др.