Текстът е публикуван в бр. 31 на сп. Business Global.Звучи невероятно, но е истина – в годината на най-висока инфлация от десетилетия насам има 2 – 3 групи стоки, които са поевтинели, и една от тях са застраховките „Гражданска отговорност“. Това не са просто приказки на застрахователи, а данни от две статистики – тази на Националния статистически институт (НСИ) за инфлацията и на Комисията за финансов надзор (КФН) за премийния приход от застраховката.
На фона на 16,9% официална годишна инфлация в България за 2022 г. транспортните застраховки са поевтинели със 7,1% към декември 2022 г. на годишна база, по данни на НСИ. Тенденцията се потвърждава и от информацията на КФН – 10,5% e годишният ръст на премийния приход на общото застраховане към 30 октомври 2022 г. (последните налични данни на КФН, бел.ред.), но при застраховката „Гражданска отговорност на автомобилистите“ се регистрира спад, макар и минимален, от 1,2 на сто.
Колебания и застойОфициалният коментар на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) е, че „трендът на отрицателен прираст по този продукт се е оформил през летните месеци на 2022 г., като основният фактор са постоянно намаляващите ценови равнища на премиите по тази застраховка“. Средната премия все още не може да достигне предпандемичните нива от 2019 г., които бяха към 245 – 250 лв. От миналата година се публикуват данни на Гаранционния фонд и от тях се вижда, че при леките автомобили средната премия за пазара в момента е около 235 лв.
„Гражданската отговорност“ като премиен приход през 2022 г. (до октомври, докогато има данни от КФН) по-скоро е на нивата от 2021 г. – доближава 1 млрд. лв., разликата е само около 10 млн. лв. По принцип това не е характерно за тази застраховка, до 2021 г. тя се развиваше с един растеж от 5 – 7% на годишна база, а през миналата година имаме застой“, коментира председателят на УС на асоциацията Константин Велев.

Той си обяснява застоя с колебанията в тарифите по „Гражданска отговорност“, защото няма съществени промени в автопарка и в броя подлежащи на застраховане автомобили. „Не изключвам леко намаление и на обхвата на застраховката, но то вероятно е много леко, защото няма сериозен спад спрямо 2021 г. Като цяло това е единствената бизнес линия, в която застрахователният пазар не се развива възходящо“, посочва Велев.
По думите му премиите по „Гражданска отговорност“ са претърпели доста флуктуации в последните 2 – 3 години. „През 2020 г. започна един процес на намаляване на премиите в кризата, защото тя удари сериозно домакинствата. Разчиташе се, че когато автомобилите се управляват по-малко, особено в чужбина, щетимостта ще бъде по-благоприятна. Но това не се случи. Данните на КФН показват, че и през 2021 г., и през 2022 г. изплатените обезщетения растат – от 3 до 5 – 6%“, отбелязва Велев. През 2022 г. се насложи и кризата в Украйна, която удари сериозно веригите за доставки, в резултат на което поскъпнаха резервните части и консумативите за ремонт на автомобилите и като цяло се увеличиха цените на автосервизните услуги. В резултат на всички тези процеси щетимостта остана на предишните нива и дори има лек ръст нагоре, а в същото време премиите бяха паднали, казва още председателят на АБЗ.
За разлика от „Гражданската отговорност“, постъпленията от „Автокаско“ показват стабилен ръст от 15,2% на годишна база. Като фактори Велев посочва увеличението в броя на сключените застраховки и най-вече промяната на пазара с автомобили втора ръка в резултат на пандемията и войната в Украйна. И двете са ограничили вноса на нови автомобили, процесът на обновяване на автопарка се е забавил и е намалял и темпът на спад при цената на колите втора ръка. „Даже пазарните цени на някои от автомобилите втора ръка се увеличиха спрямо 2019 г., което наложи корекции в методиките и застраховане на автомобилите на по-висока цена. Защото хората си искат реалната стойност на автомобила, а тя сега е по-висока, отколкото при идентични условия през 2019 г. Това важи особено за някои марки като германските „Ауди“, БМВ, „Мерцедес“, „Фолксваген“, посочва Велев.
За хората най-важно е здравето, но застраховат първо колата си
Българите все повече разбират ползата от застраховките, но преобладаващо ги сключват по задължение, показа първото мащабно проучване на нагласите в обществото към застраховането, представено в края на 2021 г. от Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ). За 76% от хората застраховките са вид сигурност, 68% считат, че тези продукти спестяват бъдещи непредвидени разходи, а за 58% застраховките не са излишен разход. Но едва 37% сключват застраховки по собствено желание, а 59% го правят по задължение. Това обяснява и защо здравето е на първо място като ценност за българите (следвано от семейството и децата и от дома), но на четвърто като вид застраховка, която биха сключили. И обратното – автомобилът е на последно място по ценност, но на първо по застраховка.
Единствената група, при която преобладават доброволните застраховки, е тази на хората с висше образование. 90% от ползващите застрахователни продукти не са имали проблеми със своя застраховка, само 8% декларират такъв.
В същото време 33% от анкетираните считат, че застрахователите не са коректни при изплащането на щети, което показва проблем с нивото на доверие.Цената е водещ фактор при избор на застраховка за 79% от анкетираните, което е признак на сравнително слаба застрахователна култура, защото цената е обвързана с условията по полиците, нивото на покритие и размера на застрахователните суми. И въпреки относително ниските цени на застраховките в България хората продължават да ги възприемат като скъпи.Като цяло има тенденция на нарастване на премийния приход по застраховките, свързани с транспорта. Делът на имуществените застраховки обаче остава нисък особено с оглед на увеличаващите се рискове, свързани с климатичните промени. Велев обръща внимание, че тези приходи растат, но от много ниска база, и застраховките на имуществото на гражданите остават много далеч от показателите в Западна Европа, дори от някои източноевропейски държави. Има временни раздвижвания на пазара в случаи на бедствия, но те не променят общата картина на липса на траен интерес сред българските домакинства да застраховат жилищата си. По този повод шефът на асоциацията подчертава как пострадалите от наводненията в Карловско през 2022 г. лично са се убедили, че застрахователите са изплатили много по-сериозни обезщетения на единиците си клиенти в региона, сравнено с помощта от държавата.
Сред по-нишовите застраховки сериозна изненада през 2022 г. е продуктът „Помощ при пътуване“ с приход от 130 млн. лв. към октомври, което е ръст на годишна база от близо 130%. Огромният резултат е генериран почти изцяло от една-единствена компания – „Евроинс“, със 109 млн. лв. (интервю по темата четете на стр. 70) В последната предпандемична година постъпленията от „Помощ при пътуване“ бяха само 35 млн. лв.
Промени в пазара Лидерската позиция на пазара на общо застраховане се размества през 2022 г. и това най-вероятно се дължи на високия резултат на застраховката „Помощ при пътуване“. Най-голям пазарен дял постига „Евроинс“ с премиен приход от 370 млн. лв., следван от „Лев инс“ с 332 млн. лв. На трета и четвърта позиция са съответно „Булстрад Виена Иншурънс Груп“ и „ДЗИ – Общо застраховане“ със съответно 288 млн. лв. и 247 млн. лв. премиен приход за десетте месеца на 2022 г.
Година по-рано най-силният играч беше „Лев инс“.
Компаниите в топ 3 от общото застраховане са реализирали солиден ръст на премийния приход през десетте месеца на 2022-ра. Най-много е дръпнала „Евроинс“, с близо 100 млн. лв. отгоре, следвана от „Лев инс“ – 50 млн. лв., и „Булстрад“ с близо 30 млн. лв.
Задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ продължава да е запазена територия на застрахователите с преобладаващо българска собственост. Лидер е „Лев инс“ с премиен приход от 221 млн. лв., следван от „Евроинс“ и „ДаллБогг: Живот и здраве“ с почти идентичен резултат – по 147 млн. лв. На четвърта позиция е „Бул Инс“ със 120 млн. лв.
Чужди компании като „Булстрад“ (132 млн. лв.) и „ДЗИ“ (114 млн. лв.) правят бизнеса си в общото застраховане през „Каско“. Силно представяне на този пазар има и българското дружество „Армеец“ (130 млн. лв.).
При имуществената застраховка, която е трети по важност продукт за българския пазар, има по-голяма конкуренция, по-равномерно разпределение на пазарните дялове и не толкова ясно изразени лидери. Прави впечатление, че този пазар е почти изцяло за чуждите играчи. На първо място по премиен приход се нарежда „Булстрад Виена Иншурънс Груп“ с 55 млн. лв., следвана от „Уника“ с 35 млн. лв. и „ДЗИ Общо застраховане“ с 30 млн. лв. На следваща позиция с по 20 – 25 млн. лв. премиен приход са „Дженерали“ „ОЗК Застраховане“ и „Алианц“.
Земеделските застраховки са нищожна част от пазара – едва 0,6%. Сред компаниите, за които може да се каже, че имат някакъв по-значим бизнес в този сегмент, са „Дженерали“ с 4,9 млн. лв. приход и „Евроинс“ с 2,8 млн. лв.
Най-много компенсации в общото застраховане са изплатили лидерите на пазара – „Евроинс“ (152 млн. лв.), „Лев инс“ (135 млн. лв.) и „Булстрад“ (101 млн. лв.). Огромната част от сумите, очаквано, се дължат на „Гражданска отговорност“.
Скокове и спадове при инвестиционните застраховкиНа пръв поглед в животозастраховането 2022-ра е година на застой, но от друга страна – на запазване на високото постижение на пазара от първата година на постковид възстановяването, 2021 г. Тогава приходите в този сегмент „избухнаха“ с 33% растеж до 483 млн. лв. към октомври. Година по-късно секторът отчита премиен приход от 485 млн. лв. на годишна база.
По-значителен ръст от 14% има по линия на рисковите животозастраховки, като това развитие може да се свърже до известна степен с динамиката на пазара на недвижими имоти и изискването на банките за сключване на такава застраховка при получаване на ипотечен кредит, твърдят от АБЗ.
Засилената конкуренция между първите три компании в животозастраховането води до непрекъснати размествания на лидерската позиция. През 2022 г. ДЗИ си върна позицията на първенец с близо 137 млн. лв. премиен приход, след като „Алианц“ не успя да запази върховата си форма от 2021 г. и слиза на трета позиция. „Булстрад“ частично връща позиции след две години на по-слаби постижения. „Уника“ изостава значително след лидерската тройка, но почти успява да си върне формата от предпандемичната 2019 г.
Продуктът, който носи стабилен приход на компаниите в сектора, е застраховката „Живот и рента“. Тя включва и инвестиционната застраховка „Живот“, резките движения при която са причина за големите скокове и спадове на този пазар. След като през 2021 г. този продукт направи фурор със 133% ръст, резултат и от пандемията, през 2022 г. има спад от -19%. Това развитие не е неочаквано предвид факта, че фондовите пазари изпратиха една година, която светеше силно в червено.
Вероятно заради поуките от Covid застраховката „Заболяване“ бележи стабилен ръст с около 36%, с което държи позицията на третия най-важен продукт в този сегмент.
Всъщност и през 2022 г. българският пазар продължава да се развива в рамките на класическото застраховане. Новите продукти са насочени повече към фирмите, например киберзастраховките, свързани с дигиталните рискове. Масово новостите, които прилагат компаниите в бранша, са свързани с дигитализацията на услугите – онлайн продажба на застраховки и плащане на вноски, онлайн регистрация на щети, вкл. чрез мобилни приложения. Възможности, които улесняват клиентите на застрахователите, но засега не водят до сериозна промяна в обхвата на пазара.
Можете да намерите Business Global в пунктовете на Inmedio в моловете, в големите търговски вериги, в повечето от веригите бензиностанции, както и в централните пунктове за разпространение на печатни издания. Приятно четене!