Агнешкото за Великден ще е 100% българско в големите хипермаркети
Спрян е вносът на 7000 агнета от Македония
Пет от водещите хипермаркети в страната обявиха, че агнешкото месо, което ще предлагат за Великден, ще е 100% българско. То ще се предлага в общо 416 магазина във веригите Billa, Kaufland, Lidl, T MARKET и Фантастико.
От Сдружението за модерна търговия, което обединява водещите хипермаркети у нас, посочиха, че предлаагането на агнешко месо, произведено в български ферми е важна част от ангажимента на търговските вериги да подкрепят родните производители. Оттам твърдят още, че благодарение на това партньорство делът на българските месо и месни продукти в магазините им е 76%, следван от хляба и хлебните изделия със 73%, млечните продукти с 64% и плодове и зеленчуци с 57%.
От Националната овцевъдна и козевъдна асоциация коментираха пред "Икономист", че първоначалните планове на една от най-големите вериги у нас е бил да внесе 7000 агнета от Македония. "Изпратихме специално писмо до Сдружението за модерна търговия и посочихме, че в тази ситуация такова действие ще е пагубно за бранша, защото знаете, че заради извънредното положение покупките директно от фермите ще са невъзможни за празника. Отделно от това министерството на земеделието издаде строга заповед при вноса на месо и месни продукти да се правят щателни проверки и дори при леки съмнения да се възбранява цялата партида", каза Симеон Караколев, председател на асоциацията.
По-късно от Сдружението за модерна търговия посочиха пред "Икономист", че не са получавали писмо от г-н Караколев нито по електронната поща, нито по традиционната.
В сряда, 15 април 2020 г., Симеон Караколев отново се свърза с "Икономист" и приложи писмото, което посочва, че е изпратил до Сдружението за модерна търговия на 25 март т.г. "Икономист" цитира част от посоченото в него.
"В периода на Великденските и Гергьовски празници нашите членове, по традиция, реализират най-голям обем от своята продукция на вътрешния пазар и в чужбина. Тази година, заради пандемията с коронавируса, потребителите няма да могат масово да се възползват от възможността за закупуване на агнешко месо директно от фермите. Това ще е удар върху производителите, които от своя страна няма да могат да направят и износ, включително за такива традиционни пазари, като Италия и Хърватия.
Единствената възможност за фермерите е тяхната продукция да достигне до максимално много потребители на вътрешния пазар. Това може да стане факт, ако търговските вериги приоритетно предлагат в обектите си изцяло агнешко месо с български произход! Това ще гарантира на потребителите доказан качествен продукт, а на производителите - доходи, с които да запазят стопанствата си и да осигурят семействата си.
Браншът е в състояние да задоволи очертаващото се оскъдно потребление на агнешко месо за цялата година".
РЕАКЦИЯ
По повод приетото постановление на правителството, чрез което се въвежда задължение хипермаркетите да изкупуват местна продукция Симеон Караколев прогнозира, че тази мярка ще ускори сдружаването на земеделските производители в кооперативи, които вече ше имат гарантиран пазар на своята продукция. Караколев посочи, че веригите в Италия, Испания и Франция също имат специални щандове, на които предлагат местна продукция. Симеон Караколев посочи, че в момента 400 овцевъди и козевъди вече са обединени в 7 кооперативи и предлагат заедно продукцията си, но в страната те са 12 000 души. "Успех ще е, ако тази мярка помогне за обединяването на 4000 души от тях", каза още той.
Фермерите очакват държавата да представи и помощи на кооперативите, с които да изградят общи цехове за пакетиране на продукцията и да закупят машини за целта и бусове за извозване на продукцията.
Абонирай се!
Абонамент за списание BGlobal може да заявите:-във фирма &bd...