Камелия Славейкова
е председател на Съвета на директорите на Shell България
С 30-годишния си опит в Shell (в периода 2008 г. – 2021 г. тя е изпълнителен директор за Shell България и Гърция) и значимия ѝ принос за отличната репутация на компанията в страната тя се превръща в символ на успешното присъствие на Shell в България. Активен участник в местната бизнес общност, Камелия е член на Управителния съвет на Българския форум на бизнес лидерите повече от 10 години. От 2023 г. е член на Управителния съвет на Британско-българската бизнес камара. През същата година е номинирана и приема ролята на зам.-председател на учредения от КРИБ ESG комитет.
Ваня Иванчева
е изпълнителен директор на Shell България от януари 2022 г.
Преди това е заемала различни регионални позиции в Централна и Източна Европа в областта на оценка на инвестиционните проекти на Shell, планиране и контрол на представянето на бизнеса, стандартизация и трансформация на финанси в региона. Ръководи екип от финансови анализатори в страните в Централна и Източна Европа. Магистър от УНСС по международни икономически отношения и по счетоводство и контрол.
Shell България
е в страната повече от 30 години
Тя е една от водещите в търговията с петролни продукти със своите над 100 търговски обекта. През тези години компанията въведе международни стандарти в обслужването, утвърди своите горива като символ на високо качество, наложи Shell V-Power горивата като най-предпочитаната марка на пазара. Всеки месец в търговските комплекси Shell в България се обслужват над 1 милион клиенти, които зареждат гориво и пазаруват в магазините и кътовете за хранене. От стъпването си на пазара у нас Shell налага нови бизнес стандарти в индустрията и пренася на местно ниво своята международна експертиза. Участва активно в диалога по важни теми като енергийния преход в България, превръщайки се в ключов играч, движещ индустрията напред.
Истинската щедрост към бъдещето е да инвестираме в настоящето
Социалните инвестиции на Shell България в последната година са в три приоритетни области: многообразие, равнопоставеност и приобщаване, образование в областта на науката, технологиите, инженерството и математиката и пътната безопасност. Разговор с Камелия Славейкова (вдясно), председател на Съвета на директорите на Shell България, и Ваня Иванчева, изпълнителен директор на компанията.
Автор: Пламен Енев
Коя е Вашата любима кауза, госпожо Славейкова?
Моята любима кауза е тази, която е насочена към добруването на обществото и има устойчив характер. Това означава, че подкрепата за тази кауза съдържа в себе си елементи, които не само добавят стойност за обществото в определен момент, но и дават възможност тя да се възпроизвежда през годините благодарение на знанията, уменията и ноу-хауто, което е трансферирано към трети страни. Стремим се в нашата дейност в България да подкрепяме такива каузи, които имат дългосрочен и устойчив характер.
Госпожо Иванчева, как решавате дали Shell България да подкрепи една благотворителна инициатива?
В глобален план Shell има три приоритетни области за социални инвестиции: достъп до енергия, развитие на умения и предприятия, както и образование в областта на науката, технологиите, инженерството и математиката. През 2023 г. похарчихме почти 198 млн. долара за социални инвестиции, от които 35% се изискваха от правителствени разпоредби или договорни споразумения. Останалите 128,3 млн. долара (65%) бяха за доброволни социални инвестиции.
Важна част от нашите социални инвестиции е приносът ни към общностите, които са били засегнати от бедствия. През 2023 г. Shell допринесе с 11,6 млн. долара за помощ при бедствия в няколко държави, включително 5 милиона при земетресението в Турция.
Важна част от нашите социални инвестиции е приносът ни към общностите, които са били засегнати от бедствия. През 2023 г. Shell допринесе с 11,6 млн. долара за помощ при бедствия в няколко държави, включително 5 милиона при земетресението в Турция.
Shell България е сред първите компании, които се отзовават при кризи, както беше и при пандемията от ковид. На кого разчитате, когато вземате тези решения, и как оценявате ефекта от помощта?
В. И.: Shell България беше една от първите компании, която при избухването на ковид пандемията дари 100 000 щатски долара на центровете за спешна медицинска помощ в страната. През 2022 г. компанията подкрепи Българския червен кръст в усилията му да се грижи за украинските бежанци чрез дарение от 150 000 щ. долара и осигури безплатно кафе и вода за служителите на БЧК за 2 месеца в обектите на Shell. Подпомогнахме и активната доброволческа инициатива на служителите ни, като отпуснахме 2 дни допълнителен платен отпуск за доброволчество в подкрепа на един от центровете за събиране на стоки за украински бежанци.
К. С. : При вземане на решения за благотворителни дейности и подпомагане в условията на криза отчитаме необходимостта от навременна реакция и определяне на подходящ партньор, на когото да предоставим финансови дарения или хуманитарна помощ. Съгласно стандартите на компанията се прави задълбочен процес на due diligence на тази организация и се договарят конкретни условия за предоставянето на помощта, така че да сме сигурни, че тя ще отиде по предназначение и ще изпълни своята социална роля. Въвеждаме и система за контрол, която да следи за целевото използване на дарените средства.
Трудно е да бъде оценен ефектът от такава благотворителна помощ, но за нас остава удовлетворението, че сме дали своя принос за конкретна и належаща в момента социална кауза.
К. С. : При вземане на решения за благотворителни дейности и подпомагане в условията на криза отчитаме необходимостта от навременна реакция и определяне на подходящ партньор, на когото да предоставим финансови дарения или хуманитарна помощ. Съгласно стандартите на компанията се прави задълбочен процес на due diligence на тази организация и се договарят конкретни условия за предоставянето на помощта, така че да сме сигурни, че тя ще отиде по предназначение и ще изпълни своята социална роля. Въвеждаме и система за контрол, която да следи за целевото използване на дарените средства.
Трудно е да бъде оценен ефектът от такава благотворителна помощ, но за нас остава удовлетворението, че сме дали своя принос за конкретна и належаща в момента социална кауза.
Shell Eco-marathon съществува много преди устойчивото развитие да стане императив в бизнеса. Как измервате успеха на начинанието и какво е участието на българите в това глобално събитие, което събира на едно място иновациите и грижата за планетата?
К. С: Shell Eco-marathon е състезание, в което ученици и студенти конструират енергийно ефективни автомобили и се стремят с тях да изминат максимално разстояние с минимален разход на енергия. Целта му е да разшири границите на технически възможното и да вдъхнови младите хора да станат водещи учени и инженери в областта на бъдещите енергийни решения. Началото е поставено през 1985 г. във Франция с 25 отбора, а днес вече имаме 3 регионални съревнования, в които участват над 5000 ученици и студенти от 52 държави.
България дебютира в Shell Eco-marathon преди 16 години, когато участва отборът на Техническия университет – София, със своя автомобил, задвижван от водородна горивна клетка. В най-силните ни години участват 6 наши екипа в две от най-конкурентните категории – задвижване с водород и с електричество. През годините българските отбори имат редица добри класирания, а на последното състезание през 2024 г. участниците от ТУ – София, и ПГСГСТ – Чепеларе, се класираха на трето място в своите категории в конкуренция с много силни отбори от престижни университети от цяла Европа.
България дебютира в Shell Eco-marathon преди 16 години, когато участва отборът на Техническия университет – София, със своя автомобил, задвижван от водородна горивна клетка. В най-силните ни години участват 6 наши екипа в две от най-конкурентните категории – задвижване с водород и с електричество. През годините българските отбори имат редица добри класирания, а на последното състезание през 2024 г. участниците от ТУ – София, и ПГСГСТ – Чепеларе, се класираха на трето място в своите категории в конкуренция с много силни отбори от престижни университети от цяла Европа.
Камелия Славейкова
е председател на Съвета на директорите на Shell България
С 30-годишния си опит в Shell (в периода 2008 г. – 2021 г. тя е изпълнителен директор за Shell България и Гърция) и значимия ѝ принос за отличната репутация на компанията в страната тя се превръща в символ на успешното присъствие на Shell в България. Активен участник в местната бизнес общност, Камелия е член на Управителния съвет на Българския форум на бизнес лидерите повече от 10 години. От 2023 г. е член на Управителния съвет на Британско-българската бизнес камара. През същата година е номинирана и приема ролята на зам.-председател на учредения от КРИБ ESG комитет.
Ваня Иванчева
е изпълнителен директор на Shell България от януари 2022 г.
Преди това е заемала различни регионални позиции в Централна и Източна Европа в областта на оценка на инвестиционните проекти на Shell, планиране и контрол на представянето на бизнеса, стандартизация и трансформация на финанси в региона. Ръководи екип от финансови анализатори в страните в Централна и Източна Европа. Магистър от УНСС по международни икономически отношения и по счетоводство и контрол.
Shell България
е в страната повече от 30 години
Тя е една от водещите в търговията с петролни продукти със своите над 100 търговски обекта. През тези години компанията въведе международни стандарти в обслужването, утвърди своите горива като символ на високо качество, наложи Shell V-Power горивата като най-предпочитаната марка на пазара. Всеки месец в търговските комплекси Shell в България се обслужват над 1 милион клиенти, които зареждат гориво и пазаруват в магазините и кътовете за хранене. От стъпването си на пазара у нас Shell налага нови бизнес стандарти в индустрията и пренася на местно ниво своята международна експертиза. Участва активно в диалога по важни теми като енергийния преход в България, превръщайки се в ключов играч, движещ индустрията напред.
Ние, българите, трябва все по-малко да очакваме добрите неща да се случват в обществото просто така, а активно да участваме и да бъдем добротворци