МИЛЕНА ДРАГИЙСКА
е главен изпълнителен директор на „Лидл България“
Тя управлява компанията от 2007 г., когато веригата започва подготовката по стъпването си на българския пазар. Кариерата ѝ в Lidl започва в Германия през 2002 г. като регионален мениджър продажби за регионите на Щутгарт и Карлсруе. Професионалното ѝ развитие продължава в централата на компанията, където отговаря за различни международни проекти за Lidl International. Член е на Управителния съвет на Сдружението за модерна търговия, както и член на УС на Германо-българската индустриално-търговска камара, УС на BESCO – Българската предприемаческа асоциация, УС на фондация „Америка за България“ и УС на Българския форум на бизнес лидерите.
Lidl
е най-голямата верига магазини за хранителни стоки в Европа
Част e от немската Schwarz Gruppe и присъства в 31 държави. В България Lidl стартира своята дейност през 2010 г. Днес компанията има 132 магазина в 58 града и над 4000 служители. Предимствата на специфичния бизнес модел, широката гама продукти с оптимално съотношение качество – цена и въвеждането на редица иновативни практики и модели, наложиха Lidl в България като смарт дискаунтър, предлагащ високо качество на добра цена, и компания, която подхожда честно, отговорно, с мисъл и грижа за своите клиенти, служители и партньори.
Бъдещето на обществото ни, а и на планетата зависи от нашата осъзнатост и от действията на всеки един от нас
Всеки човек с отворени сетива, сърце и ум се радва на безкористното добро. Българите също, казва Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на „Лидл България“
Автор: Красимира Георгиева
Госпожо Драгийска, „Лидл“ е известна със своите социално отговорни инициативи, част от които са тясно свързани с основната дейност на компанията, а част са насочени към други, важни за българското общество теми. Как избирате къде да е фокусът на доброволч
Догодина навършваме 15 години в България и също толкова години присъстваме ежедневно в домовете на милиони българи. През това време стремежът ни е бил както да предлагаме качествени продукти на достъпна цена, така и да развиваме своя бизнес отговорно и устойчиво – с мисъл за хората и за планетата. За да бъдем ефективни в своя принос, за нас е изключително важно да следим внимателно пулса на обществото, неговите нужди и да създаваме работещи механизми за подкрепа.
Социално отговорните ни политики са част от CSR стратегията на компанията, а за ефективното им изпълнение разчитаме на експертизата на наши партньорски организации.
Добър пример е програмата ни „Ти и Lidl за нашето утре“, която осъществяваме от 2017 г. съвместно с партньорите ни от Български дарителски форум и фондация „Работилница за граждански инициативи“. Целта на програмата е да подкрепя местните общности и така да допринесе хората да водят по-качествен и пълноценен начин на живот в цялата страна. През 2023 г. инициативата претърпя трансформация именно вследствие на желанието ни да проучим какви са нагласите и потребностите на местните общности и неправителствените организации. Допитахме се и до институции и медии относно актуалните национални приоритети и предизвикателства.
В сърцевината на трансформацията е разширяването броя на областите. Новата категория на финансиране – #BeFair, е насочена към проекти за социална справедливост и равенство, а областта #BeActive адресира инициативи, свързани с активния начин на живот. Тя обхваща както действия за подобряване на физическото здраве, така и такива, развиващи гражданската активност и подобряване на обществената среда. Специална нова категория под името #BeVocal ще подкрепи медийни и журналистически проекти, за да подпомогне популяризирането на гражданската енергия в страната и добрите примери. Тя се осъществява в партньорство с Асоциацията на европейските журналисти – България. Традиционно „Лидл България“ продължава да подкрепя и граждански идеи, насочени към опазване на околната среда – #BeGreen, и безценните ни култура и историческо наследство – #BeLocal.
За шестте издания до момента сме финансирали с общ фонд от 1 280 000 лева 155 вдъхновяващи граждански проекта. Интересът към програмата нараства с всяко следващо издание, като тази година кандидатстваха рекорден брой вдъхновяващи идеи. Въздействието им успя да достигне до близо един милион българи от 66 градове и села в цялата страна. Голяма част от финансираните проекти продължават да оказват положително въздействие в своите общности и до днес, а броят на бенефициентите расте всеки ден.
Много важна стъпка за нас като част от трансформацията на „Ти и Lidl за нашето утре“ е ангажирането на нашите служители с каузите зад програмата и възможността те самите да подкрепят своята общност с доброволен труд и финансиране от компанията. Вътрешната инициатива нарекохме #teamlidl за нашето утре и с нея отбелязахме своето пето поредно отличие като топ работодател.
Благодарение на силната си мотивация и екипен дух колегите допринесоха за подобряването на средата в най-разнообразни места в България – от Варна през Пловдив, Пазарджишко, Ихтиманската Средна гора, Равно поле и Панчарево до центъра на София и от Русе до Пещера.
Редовно ангажираме служителите си и с други обществено значими каузи – така например стана традиция в началото на есента да се събираме заедно с нашия #teamlidl и семействата ни, за да допринесем и за здравето на нашата планета. От 2013 г. Лидл България и сдружение Балканка обединяват усилия за опазване на биоразнообразието в крайречните райони чрез почистване и зарибяване. В акциите се включват както служители на компанията и техните семейства, така и доброволци от сдружението и местните общности. За 10 години в рамките на инициативата са зарибени над 30 реки с 410 000 балкански пъстърви, а почистените крайречни територии са около 35 км.
Социално отговорните ни политики са част от CSR стратегията на компанията, а за ефективното им изпълнение разчитаме на експертизата на наши партньорски организации.
Добър пример е програмата ни „Ти и Lidl за нашето утре“, която осъществяваме от 2017 г. съвместно с партньорите ни от Български дарителски форум и фондация „Работилница за граждански инициативи“. Целта на програмата е да подкрепя местните общности и така да допринесе хората да водят по-качествен и пълноценен начин на живот в цялата страна. През 2023 г. инициативата претърпя трансформация именно вследствие на желанието ни да проучим какви са нагласите и потребностите на местните общности и неправителствените организации. Допитахме се и до институции и медии относно актуалните национални приоритети и предизвикателства.
В сърцевината на трансформацията е разширяването броя на областите. Новата категория на финансиране – #BeFair, е насочена към проекти за социална справедливост и равенство, а областта #BeActive адресира инициативи, свързани с активния начин на живот. Тя обхваща както действия за подобряване на физическото здраве, така и такива, развиващи гражданската активност и подобряване на обществената среда. Специална нова категория под името #BeVocal ще подкрепи медийни и журналистически проекти, за да подпомогне популяризирането на гражданската енергия в страната и добрите примери. Тя се осъществява в партньорство с Асоциацията на европейските журналисти – България. Традиционно „Лидл България“ продължава да подкрепя и граждански идеи, насочени към опазване на околната среда – #BeGreen, и безценните ни култура и историческо наследство – #BeLocal.
За шестте издания до момента сме финансирали с общ фонд от 1 280 000 лева 155 вдъхновяващи граждански проекта. Интересът към програмата нараства с всяко следващо издание, като тази година кандидатстваха рекорден брой вдъхновяващи идеи. Въздействието им успя да достигне до близо един милион българи от 66 градове и села в цялата страна. Голяма част от финансираните проекти продължават да оказват положително въздействие в своите общности и до днес, а броят на бенефициентите расте всеки ден.
Много важна стъпка за нас като част от трансформацията на „Ти и Lidl за нашето утре“ е ангажирането на нашите служители с каузите зад програмата и възможността те самите да подкрепят своята общност с доброволен труд и финансиране от компанията. Вътрешната инициатива нарекохме #teamlidl за нашето утре и с нея отбелязахме своето пето поредно отличие като топ работодател.
Благодарение на силната си мотивация и екипен дух колегите допринесоха за подобряването на средата в най-разнообразни места в България – от Варна през Пловдив, Пазарджишко, Ихтиманската Средна гора, Равно поле и Панчарево до центъра на София и от Русе до Пещера.
Редовно ангажираме служителите си и с други обществено значими каузи – така например стана традиция в началото на есента да се събираме заедно с нашия #teamlidl и семействата ни, за да допринесем и за здравето на нашата планета. От 2013 г. Лидл България и сдружение Балканка обединяват усилия за опазване на биоразнообразието в крайречните райони чрез почистване и зарибяване. В акциите се включват както служители на компанията и техните семейства, така и доброволци от сдружението и местните общности. За 10 години в рамките на инициативата са зарибени над 30 реки с 410 000 балкански пъстърви, а почистените крайречни територии са около 35 км.
Здравословното хранене отдавна е във фокуса на компанията, а от тази година го надграждате и с грижа към природата, като се насочвате специално към децата и техните родители. Кои са основните цели на кампанията #ХраненеСмисъл, какво за Вас би било успех?
Храната не е само физиологична потребност. Тя е преживяване, споделяне и въпрос на избор, свързан с нашето здраве, здравето на децата ни и това на планетата. В Lidl следваме своята утвърдена Политика за осъзнато хранене, която обновихме през 2023 г. С актуализирането ѝ ние вече повдигаме темата не само за нашето собствено здраве, но и за това как храната, която консумираме, влияе на природата. В този „планетарен“ контекст създадохме инициативата #ХраненеСмисъл. С тази дългосрочна програма целим не само да покажем мерките, които предприемаме на оперативно ниво, но и да насочим общественото внимание към значението на храната за опазване на околната среда.
Така #ХраненеСмисъл е един голям разговор за това как се храним, как възпитаваме децата, как пазаруваме и как лесно и достъпно можем да вземаме решение за добро здраве за нас и планетата. Работим с експерти, родители, потребители, с цялото общество. Само тази година осъществихме две национални проучвания за навиците на хранене в България, като второто беше фокусирано върху детското хранене. Резултатите показват стабилна нагласа за здравословно хранене, като в нашата комуникация добавяме аспекта и за опазване на природата. Отделно като политика в нашите магазини предлагаме богат асортимент от достъпни и устойчиви продукти, с които да се храним балансирано. Предприели сме сериозни мерки за поетапно разширяване на растителните и пълнозърнестите храни на рафтовете ни, продължаваме да работим за намаляване на добавените сол и захар в продуктите ни собствена марка, прилагаме стриктен контрол на плодовете и зеленчуците за над 700 остатъка от пестициди, премахнали сме изцяло механично отделеното месо от колбасите ни собствена марка. Същевременно работим активно за намаляване на пластмасата в нашите опаковки, правим ги максимално рециклируеми и добавяме рециклиран материал, лансирахме и система за рециклиране на опаковки, сертифицираме суровините, които влагаме в нашите продукти.
Казваме, показваме и доказваме как с Lidl потребителите могат да пазаруват умно, а #ХраненетоСмисъл е леснопостижимо – качествено, вкусно, достъпно и близо до хората.
Така #ХраненеСмисъл е един голям разговор за това как се храним, как възпитаваме децата, как пазаруваме и как лесно и достъпно можем да вземаме решение за добро здраве за нас и планетата. Работим с експерти, родители, потребители, с цялото общество. Само тази година осъществихме две национални проучвания за навиците на хранене в България, като второто беше фокусирано върху детското хранене. Резултатите показват стабилна нагласа за здравословно хранене, като в нашата комуникация добавяме аспекта и за опазване на природата. Отделно като политика в нашите магазини предлагаме богат асортимент от достъпни и устойчиви продукти, с които да се храним балансирано. Предприели сме сериозни мерки за поетапно разширяване на растителните и пълнозърнестите храни на рафтовете ни, продължаваме да работим за намаляване на добавените сол и захар в продуктите ни собствена марка, прилагаме стриктен контрол на плодовете и зеленчуците за над 700 остатъка от пестициди, премахнали сме изцяло механично отделеното месо от колбасите ни собствена марка. Същевременно работим активно за намаляване на пластмасата в нашите опаковки, правим ги максимално рециклируеми и добавяме рециклиран материал, лансирахме и система за рециклиране на опаковки, сертифицираме суровините, които влагаме в нашите продукти.
Казваме, показваме и доказваме как с Lidl потребителите могат да пазаруват умно, а #ХраненетоСмисъл е леснопостижимо – качествено, вкусно, достъпно и близо до хората.
Умее ли българинът да се заразява от добрите дела, какво показва Вашият опит? И как според Вас добрите новини да станат водещи за обществото ни?
Отговорът категорично е „да“. Всеки човек с отворени сетива, сърце и ум се радва на безкористното добро. Българите също – винаги са готови да помагат.
Ето конкретен пример, свързан с нашия опит да „миксираме“ каузи с идеята „Колкото повече добро, толкова по-добре!“ Сигурно знаете, че в 24 магазина на Lidl в 16 града в страната имаме автомати за обратно приемане на пластмасови бутилки и кенове, а за всяка върната бутилка или кен потребителите получават 5 ст. и автоматът отпечатва ековаучер, който може да се използва при пазаруване. Събраните PET бутилки се рециклират, а полученият материал се вкарва в производството на нови пластмасови изделия. Целта е да се намали използването на пластмаса и по този начин и въздействието върху околната среда. Чудесна инициатива, но не спираме дотук. Оборудвахме автоматите с нова опция, благодарение на която клиентите могат да избират дали да дарят стойността на ековаучера, който получават за върнатите опаковки, или да го използват за пазаруване. Ако изберат да станат дарители, те ще подкрепят каузите на „Капачки за бъдеще“ на фондация „Лазар Радков“ в полза на детското здраве. И сега ще споделя успеха на инициативата през числа – само за четири месеца нашите клиенти, избрали да дарят, набраха сума, която възлиза на 100 628 лв. Добра новина, нали!
Ето конкретен пример, свързан с нашия опит да „миксираме“ каузи с идеята „Колкото повече добро, толкова по-добре!“ Сигурно знаете, че в 24 магазина на Lidl в 16 града в страната имаме автомати за обратно приемане на пластмасови бутилки и кенове, а за всяка върната бутилка или кен потребителите получават 5 ст. и автоматът отпечатва ековаучер, който може да се използва при пазаруване. Събраните PET бутилки се рециклират, а полученият материал се вкарва в производството на нови пластмасови изделия. Целта е да се намали използването на пластмаса и по този начин и въздействието върху околната среда. Чудесна инициатива, но не спираме дотук. Оборудвахме автоматите с нова опция, благодарение на която клиентите могат да избират дали да дарят стойността на ековаучера, който получават за върнатите опаковки, или да го използват за пазаруване. Ако изберат да станат дарители, те ще подкрепят каузите на „Капачки за бъдеще“ на фондация „Лазар Радков“ в полза на детското здраве. И сега ще споделя успеха на инициативата през числа – само за четири месеца нашите клиенти, избрали да дарят, набраха сума, която възлиза на 100 628 лв. Добра новина, нали!
МИЛЕНА ДРАГИЙСКА
е главен изпълнителен директор на „Лидл България“
Тя управлява компанията от 2007 г., когато веригата започва подготовката по стъпването си на българския пазар. Кариерата ѝ в Lidl започва в Германия през 2002 г. като регионален мениджър продажби за регионите на Щутгарт и Карлсруе. Професионалното ѝ развитие продължава в централата на компанията, където отговаря за различни международни проекти за Lidl International. Член е на Управителния съвет на Сдружението за модерна търговия, както и член на УС на Германо-българската индустриално-търговска камара, УС на BESCO – Българската предприемаческа асоциация, УС на фондация „Америка за България“ и УС на Българския форум на бизнес лидерите.
Lidl
е най-голямата верига магазини за хранителни стоки в Европа
Част e от немската Schwarz Gruppe и присъства в 31 държави. В България Lidl стартира своята дейност през 2010 г. Днес компанията има 132 магазина в 58 града и над 4000 служители. Предимствата на специфичния бизнес модел, широката гама продукти с оптимално съотношение качество – цена и въвеждането на редица иновативни практики и модели, наложиха Lidl в България като смарт дискаунтър, предлагащ високо качество на добра цена, и компания, която подхожда честно, отговорно, с мисъл и грижа за своите клиенти, служители и партньори.
Правенето на добро и придаването на смисъл е водещо днес – иначе цивилизацията ни не е достойна за ценностен и хуманитарен прогрес.