ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ: И най-добрата стратегия е обречена на провал, ако не се изпълни по подходящ начин
Стабилна бизнес стратегия или перфектно изпълнение? За някои това може да е лесен избор, но за други картината не е черно-бяла. По въпроса може да се спори, защото и най-страхотната стратегия може да се провали при изпълнението. От друга страна, и най-акуратното изпълнение не може да съживи калпава стратегия. Истината е, че разделянето на времето еднакво между стратегия и изпълнение е не само неефективно, но и погрешно. И така, какво да бъде?
Повечето лидери инстинктивно избират стратегията, защото смятат, че генерирането на идеи е това, което носи успех. Но други, като например покойният съосновател на Apple Стив Джобс, мислят обратно. „За мен идеите не струват нищо, ако не бъдат изпълнени... Изпълнението струва милиони“ е една от крилатите му фрази. Дори и да замислите брилянтна стратегия, тя ще бъде пропиляна, ако не бъде реализирана напълно. Така че, докато други лидери са фокусирани непропорционално върху генерирането на идеи, помислете за тези три съвета, които могат да ви дадат конкурентно предимство.
Демистифицирайте „перфектната стратегия“Перфектната бизнес стратегия не съществува, тя е точно толкова романтична концепция, колкото „заживели щастливо завинаги“. Добрата стратегия трябва да се трансформира и подобрява по време на процеса на внедряване, така че да стане перфектна само защото е оформена в процеса на изпълнение. Някои предприемачи дори не обсъждат смелите си инцативи, преди да са успели да ги изпълнят. Защото в процеса на работа идеята ще придобие множество форми, преди да се стигне до окончателната. Така че започнете с изпълнението и впоследствие оформяйте стратегията си. Така ще си спестите неудобството да сте човекът, който обещава прекомерно, а доставя недостатъчно.
Осъзнайте, че лидерите са нещо повече от „хора идеи“
Някъде в годините лидер и „човекът с идеята“ станаха синоними. Чели сте историите за стартиращи компании в Силициевата долина, които са изградени върху идеи за милиони долари. Лидерите обичат да изграждат историите за успех на основата на своите идеи, но хората с идеи рядко доминират в своя бранш - правят го визионерите. Нито Илон Мъск е измислил електромобила, нито Джобс смартфона, но е факт, че техните компании лидират в съответните сектори. Хората, които се хвалят с гениални идеи, рядко са тези, които всъщност проправят пътя напред. Визионерите са начело на своите индустрии.
По-скромните стратегии са по-ефективниАко смятате, че стратегията е по-важна от изпълнението, ще искате да наложите такава, която е близка до перфектната, преди дори да започнете с изпълнението. Този тип планиране може да изисква седмици, ако не и месеци. Неуспешното изпълнение често е резултат от планиране заради самото планиране. Ако вярвате, че вече имате перфектна стратегия, никога няма да видите необходимостта да се върнете назад и да я преразгледате. Затова приемете бизнес стратегията като развиваща се идея, което означава редовно преразглеждане и актуализиране в процеса на изпълнение.
Мислете за развитието на компанията като за растежа на растение. Ако идеите са семената, изпълнението е като водата. Без вода семето няма да расте. Така че колкото и блестяща да изглежда идеята, сама по себе си никога не е достатъчна, за да гарантира растежа на вашия бизнес – но изпълнението може. И
Текстът е публикуван в брой 35/2019 г. на списание "Икономист" от 6 септември, който може да закупите в разпространителската мрежа в страната. Вижте какво още може да прочетете в броя