Чарли Търнър, BBC TopGearEV нашествието се нуждае от знакова кола, тази, която давате за пример и поставяте на плакат на стената, която крещи – „искам такава“, и предлага достъпен транспорт. Дълго време дизайнът на електрическите коли се водеше от идеята - „виж ме, различен съм“, но до момента не сме се влюбвали в някоя от тях.
И така Honda представи концепцията Urban EV по време на салона в Токио през 2017 и тогава светът започна да обръща внимание… и да се надява, че миграцията от концепция реалност няма да изгуби формата. Трябва да сме честни, че нивото на очакване преди дебюта в Женева бе огромно. Сигурно вече сте решили дали Honda E Prototype покрива тези очаквания.
Дизайнът е субективна материя, а за някои загубата на 20-инчовите бели джанти ще е трудна за преглъщане, но ако я погледате още малко, ще започнете да оценявате Е, както заслужава. Накратко – мисля, че е красива, но отново – това е субективно. Не се подвеждайте обаче по името – Prototype, защото колата се определя като 98% готова от хората създатели, които ни развеждат зад кулисите. Светещото лого на Honda няма да присъства в серийната кола (поради европейска директива, която го определя като реклама), както и някои малки елементи. Ще може да купите тази кола в края на годината. И да, ще има камери за обратно виждане на място на огледалата, не са само в концепцията, но за тях по-късно.
С нас са шефът на екстериорния дизайн Кен Сахара и лидерът на проекта Коей Хитоми. Заедно с асистентите си, които носят бели ръкавици, ни показват E преди премиерата в Женева. Най-интересно ми е как екипът е успял да направи серийната кола близо до концепцията.
“Производствените коли са готови, преди да представим концепцията, така че дизайнът се знаеше. В някои области на бизнеса бяха скептични към подхода ни, но приемът на концепцията ги разубеди“, казва ни Сахара.
Това изявление показва всичко, което трябва да знаете за Е. Моделът е чиста емоция, направена въпреки скептиците и вътрешната политика в компанията. В свят, където колите се изследват до най-малката подробност, това е продукт, който има цел, страстта и ентусиазмът на отговорния екип са ясни. Тимът е доволен от създанието си и подхода си, но все още не искат да споделят детайли, за да има с какво да се храним при представянето.
Какво знаем в момента? Ами, E използва целево създадена платформа за електрически коли със задно задвижване, което е добър старт. Honda не потвърждава размера на батерията или мотора, но пробегът ще е около 200 км. Цифра, която със сигурност ще бъде критикувана. Реално Е ще покрива необходимостта от всекидневните пътувания и ще спести огромна батерия с обещания за 500 км пробег, който ще ви трябва един-два пъти в годината. Бързите зарядни станции осигуряват 80% зареждане за 30 мин. Все пак концепцията се казваше Urban EV. E Prototype осигурява градска и локална мобилност. Тези за дълги разстояния изискват повече планиране и инфраструктурата трябва да навакса.
Липсата на пробег означава и липса на голяма маса, а това води до спортно поведение и други приятни моменти. Първо – колата е широка, със 100 мм по-къса от Honda Jazz, с Michelin Pilot Sport (225/45 ZR17... доста сцепление) и със 17-инчовите си джанти се държи чудесно в завоите, получавате усмивка на лицето.
Осанката е първото нещо, което ви впечатлява, след това целият екстериор на E Prototype ви изглежда много атлетичен, чист, желан. Опростено и аеродинамично ефективно, дръжките на вратите са скрити в C-колоната (само за версията с 5 врати), няма странични огледала, които да развалят линиите.
Отпред има черен панел с извивка, която осигурява добра работа на предната камера и сензорите лидар (което подсказва за определено ниво автономност, за което още не говори Honda). Фаровете са кръгли, а нелегалното в ЕС светещо лого дава уникална персоналност. Задната част продължава със същата естетика.
Отвътре E Prototype е доминиран от екран, който продължава от едната до другата страна. В края са 6-инчовите екрани за камерите за задно виждане. Пред шофьора има табло с уредите и 12-инчов сензорен екран до пътника. Идеята е и той да може да управлява екрана. Което май ще се хареса на 12-годишната ми луда по технологии дъщеря. Не са ви достатъчни екраните ли? Централното огледало за обратно виждане също е дигитално и показва образ от задната камера (имате като опция преследващи в стил Mario Kart). Май ще получа мигрена.

Източник: BBC Top Gear
За да успокои ситуацията от екраните, интериорът е допълнен с успокояващи дървени апликации и модерен текстил, за който интериорният екип по дизайна казва, че са с тема на ложа. Дървото всъщност не е дърво, а 0,4 мм пластмасов филм, а текстилът е направен от рециклирана пластмаса. Като цяло материалите са опростени и модерни, така че дърветата и кравите могат да са благодарни.
Качваме се на шофьорската седалка, по-тясна е от очакваното, защото има по-висок под. Стои на 400 мм от земята и в него е монтирана батерията. Веднъж влезли, се наслаждавате на комфорта, липсата на тунел за скоростната кутия и използването на модерни материали и осветление (четири лампи отзад) помага за оптимизиране на пространството. Контролните уреди са минимални, режимите на управление се настройват с бутони на централната конзола. Багажникът е малък.
Изчистеният дизайн, качеството на изработка, логичният подход към елементите, вниманието към тях по отношение на материалите, дигиталната интеграция и свързаност са ключови елементи, които правят E Prototype много атрактивно предложение. Honda отказва да коментира цена, но Коей Хитоми, човекът, отговорен за проекта, признава: „Цената е важен фактор, вижте iPhone: не са евтини, но всички ги искат. Високата цена е оправдана. Имате практичност и производителност, вярваме в същото и за електрическите коли. Не искаме да предложим бюджетен продукт“.
Аналогията с Apple е интересна, така че се гответе за цена от между 25 000 и 30 000 евро. E Prototype изглежда добре, завършен е, желан и може да осигури фундаментална част от мобилизирането на електрическото бъдеще. Ще бъде трагедия, ако цената победи желанието в битката за пазара на EV коли и има риск да изгубим E Prototype да се превърне във водещ акт на EV революцията.
Текстът е публикуван в брой 22/2019 г. на списание "Икономист", който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.