Васил Иванов и безпределността на Битието

Повече от 90 картини на мистичния художник са изложени до 19 май в невиждана досега изложба на Националната галерия

Виолета Цветкова
Виолета Цветкова / 31 March 2019 12:59 >
Васил Иванов и безпределността на Битието
"Той разбива измамите на онези, които по криворазбрани етимологични сходства все още са склонни да смесват понятията българин и вулгарен.” Думите за художника Васил Иванов са изречени от ерудита Петър Увалиев по повод негова изложба в Лондон. Време, в което да не рисуваш заводски комини в България, ти гарантира пренебрежението на властта. Съдбата на художника Васил Иванов е тъкмо такава. С "малката" разлика, че той пробива забраните с находчиви действия, които приживе го превръщат в легенда.

Изминали са точно 110 г. от деня, в който се ражда един от най-загадъчните ни творци. Кръглата годишнина е формален повод за колекционера Борис Бекяров, кураторите Иво Милев и Калин Николов да преобразят до неузнаваемост част от Националната художествена галерия. Цели стени са пребоядисани в черно, за да контрастират на съседните бели по начина, по който е създавал своите странни светове Васил Иванов – с бяла креда върху черна хартия и с черна креда върху бяла хартия.

Досега там не е правена толкова нестандартна експозиция. Посетителят сякаш пътува през лабиринт от тесни и просторни, тъмни и ясни полета на въображението, в които над черно-бялата гама се откроява червеният автограф на Васил Иванов. 3D мапинг и кадри от филми за художника, заснети през 60-те от Димитър Грива и от поляка Йежи Волен (с музика на Зигмунд Краузе), превръщат разглеждането в преживяване. Хронологията умишлено липсва. Акцентът е върху т.нар. Космически цикъл, а по-ранните графики и импресионистични пейзажи са в отделни зали. Отдалече виждаме замисления черно-бял профил на Васил Иванов. Немирните коси сякаш подсказват близостта му към Петър Дънов и Алберт Айнщайн. Единствено техните лица украсявали стените на обитаваната от художника барака в квартала на дъновистите "Изгрева". Там, споделяйки идеите им, той търсел „безкрайността на Битието” в мистичните си картини. Там се събирали свободолюбивите ни творци от 50-те и 60-те години на ХХ век. Там се родил т.нар. Космически цикъл, заради който Нюйоркската енциклопедия на изобразителното изкуство определила българина като създател на направление "Космическа графика". А когато приживе го питали как го е открил, той отвръщал: "Таванът на бараката ми беше нисък. Докато рисувах, забравях и като се изправях, си удрях главата. Толкова често, че накрая пробих покрива и видях нощното небе със звездите над мен".

Днес думите му могат да се приемат и като заблуда. Артистът не можел да се примири със соцпостулатите и намерил мястото си по друг начин. Първата му изложба със странни черно-бели сюжети през 1964-та била забранена часове преди откриването, защото “подражавал на западните абстракционисти”. Година по-късно обаче тя видяла бял свят – на мода в СССР била космическата тема и Васил Иванов прозорливо нарекъл новия си стил „космическа графика”. А когато космонавтът Алексей Леонов видял картините му, възкликнал: "Той е бил там".

Не е бил, разбира се. И сюжетите му всъщност са земни – човешки тела, сгради, храмове, колонади, разруха, танци… Да, фигурите са като извънземни, безполови, но с всяко вглеждане откриваш колко реални са „космическите” сюжети на Васил Иванов. Това бил неговият начин да оцелее. Трудно ѝ било на властта да не го пуска в чужбина, защото приятели артисти разнесли славата му из Европа, но му пречела – в посолството в Берлин например го принудили да обяви, че има температура и няма да присъства на откриването на своя изложба… И така до смъртта му на 4 април 1975-а. Ала днес, до 19 май, всеки може да открие света му в София.

Текстът е публикуван в брой 13/2019 г. на списание "Икономист", който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ