Чаена атака

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 21 January 2018 06:26 >

Все още нисък дял, но с все по-увеличаващи се продажби. Така накратко може да се обобщи мястото на студения чай на пазара на безалкохолни напитки както в България, така и в световен мащаб. У нас ръстът в консумацията му изпреварва като темп този при бутилираната вода, макар че обемите са несравними. А причината е ясна – времето на газираните напитки и готови полуфабрикати отдавна е отстъпило на манията по здравословния начин на живот.

Според първи и неокончателни данни на Българската асоциация по безалкохолни напитки за 2017 г. пазарът на студен чай е стигнал 30 млн. л като обем, което е 2% от целия пазар на безалкохолни напитки. За сравнение – година по-рано този дял е бил 1,75 процента. А ако се изключи бутилираната вода, което според асоциацията е по-коректното сравнение, делът на чая се вдига на 3,2 на сто. Консумацията на тази напитка расте постоянно от 2015 г. насам, коментира председателят на асоциацията Жана Величкова.

Световните тенденции са още по-изпреварващи. “През 2017 г. търсенето на студен чай расте един път и половина по-бързо спрямо всички други безалкохолни напитки на пазара”, твърди Любо Груич, генерален мениджър на „Кока-Кола“ за Европа за негазираните напитки и новия растеж. В отговор на този тренд най-големият производител на безалкохолни и на газирани напитки в света обяви през седмицата в Цюрих, че започва да предлага студен чай в Европа.

Брандът е създаден през 2012 г. и за по-малко от 3 години става една от марките на компанията, постигнала продажби за милиарди долара по цял свят. Досега напитката е лансирана на 52 пазара, сред които САЩ, Латинска Америка, Япония и Австралия. От 2 януари вече се предлага и в 37 държави в Европа, сред които и България.

Подобно на все по-популярната фюжън кухня, компанията съчетава в различните разновидности на напитката на пръв поглед несъвместими съставки. Например зелен чай, сок от манго и лайка в общ продукт или черен чай със сок от лимон и лимонена трева. На европейския пазар се предлагат три вида студен чай, два от които с черен чай. Извън Европа вариациите са десетки, вкл. съчетание на чай с чиа и мляко.

От компанията твърдят, че захарта в новата напитка е намалена значително, като се разчита и на стевията като естествен подсладител. Производството също е в унисон с екотенденциите – чаят като основна суровина се добива само от сертифицирани плантации, бере се ръчно, за да не пада качеството му, а готовите напитки се предлагат в рециклирани бутилки.

В България новата напитка ще идва от фабриката на компанията в Румъния, а тук ще се бутилират единствено стъклени бутилки, предназначени за зареждане на ресторанти. На този етап “Кока-Кола” не планира да търси български праскови за едната от разновидностите на чая, защото от компанията не са сигурни, че фермерите у нас ще могат да осигурят необходимите количества за производството на напитката.

Новият продукт ще се предлага в еднакви разфасовки – от 0,5 и 1,5 л, и на еднаква цена като на студения чай, който се продава от няколко години на българския пазар и който се появи след джойнт венчър между „Кока-Кола“ и „Нестле“ през 2001 г. През март т.г. двете компании официално обявиха, че прекратяват партньорството си за напитката, като “Кока-Кола” запази правото си да я предлага само за 7 държави – Канада, Испания, България, Румъния, Андора, Унгария и Португалия. За САЩ и другите страни в Европа ще я произвежда и дистрибутира „Нестле“.

Текстът е публикуван в брой 3/2018 г. на списание "Икономист" от 19 януари, който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.

Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ