Чаена атака

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 17 January 2018 23:18 >

Все още нисък дял, но с все по-увеличаващи се продажби. Така накратко може да се обобщи мястото на студения чай на пазара на безалкохолни напитки както в България, така и в световен мащаб. У нас ръстът в консумацията му изпреварва като темп този при бутилираната вода, макар че обемите са несравними. А причината е ясна – времето на газираните напитки и готови полуфабрикати отдавна е отстъпило на манията по здравословния начин на живот. Според първи и неокончателни данни на Българската асоциация по безалкохолни напитки за 2017 г. пазарът на студен чай е стигнал 30 млн. л като обем, което е 2% от целия пазар на безалкохолни напитки. За сравнение – година по-рано този дял е бил 1,75 процента. А ако се изключи бутилираната вода, което според асоциацията е по-коректното сравнение, делът на чая се вдига на 3,2 на сто. Консумацията на тази напитка расте постоянно от 2015 г. насам, коментира председателят на асоциацията Жана Величкова. Световните тенденции са още по-изпреварващи. “През 2017 г. търсенето на студен чай расте един път и половина по-бързо спрямо всички други безалкохолни напитки на пазара”, съобщи Любо Груич, генерален мениджър на „Кока-Кола“ за Европа за негазираните напитки и новия растеж. В отговор на този тренд най-големият производител на безалкохолни и на газирани напитки в света обяви през седмицата в Цюрих, че започва да предлага глобалната си марка студен чай и в Европа (Повече подробности - виж в блица по-долу).

Брандът е създаден през 2012 г. и за по-малко от 3 години става една от марките на компанията, постигнала продажби за милиарди долара по цял свят. Досега напитката е лансирана на 52 пазара, сред които САЩ, Латинска Америка, Япония и Австралия. От 2 януари вече се предлага и в 37 държави в Европа, сред които и България. Подобно на все по-популярната фюжън кухня, компанията съчетава в различните разновидности на напитката на пръв поглед несъвместими съставки. Например зелен чай, сок от манго и лайка в общ продукт или черен чай със сок от лимон и лимонена трева. На европейския пазар се предлагат три вида студен чай, два от които с черен чай. Извън Европа вариациите са десетки, вкл. съчетание на чай с чиа и мляко.
От компанията твърдят, че захарта в новата напитка е намалена значително, като се разчита и на стевията като естествен подсладител. Производството също е в унисон с екотенденциите – чаят като основна суровина се добива само от сертифицирани плантации, бере се ръчно, за да не пада качеството му, а готовите напитки се предлагат в рециклирани бутилки.
В България новата напитка ще идва от фабриката на компанията в Румъния, а тук ще се бутилират единствено стъклени бутилки, предназначени за зареждане на заведения.
На този етап “Кока-Кола” не планира да търси български праскови за едната от разновидностите на чая, защото от компанията не са сигурни, че фермерите у нас ще могат да осигурят необходимите количества за производството на напитката. Новият продукт ще се предлага в еднакви разфасовки – от 0,5 и 1,5 л, и на еднаква цена като на студения чай, който се продава от няколко години на българския пазар и който се появи след джойнт венчър между "Кока-Кола“ и „Нестле“ през 2001 г. През март т.г. двете компании официално обявиха, че прекратяват партньорството си за напитката, като “Кока-Кола” запази правото си да я предлага само за 7 държави – Канада, Испания, България, Румъния, Андора, Унгария и Португалия. За САЩ и другите страни в Европа ще я произвежда и дистрибутира „Нестле“.

Кристоф Райтмайер, маркетинг директор на "Кока-Кола" категория “Студен чай” за Централна и Източна Европа:

Студеният ни чай Fuzetea е с изненадващо различен вкус, защото се получи от тотално различни съставки

- Г-н Райтмайер, защо “Кока-Кола” реши да се фокусира върху студения чай и в Европа, започвайки от тази година да предлага на Стария континент глобалната си марка Fuzetea. Какви цели си поставяте да достигнете в тази категория?
- Ние направихме проучване сред потребителите и установихме, че те потребяват 8 различни типа напитки на ден. Разбира се ние трябва да предоставяме и гарантираме този избор в нашето портофолио. Другата причина е представянето на тази глобална марка извън Европа. Fuzetea е представен на 52 пазара, където се представя много успешно. Сред тях са САЩ, Латинска Америка, Южна Африка, Австралия и някои държави от Азия. Тези резултати ни да дават убеденост за добро предствяне и в Европа. Разбира се изключителният вкус на продукта, резултат от изненадващо добрата комбинация от съставките също ни дава тази убеденост.

- Казвате, че продуктът успешно се представя извън Европа, какви средни дялове има студения ви чай на тези пазари?
- Разбира се пазарите са различни и е трудно да се каже за всички. Но може да се посочи, че нашият продукт държи между 5-6- 7% от пазара на напитки на тези пазари.

- Затлъстяването при децата е голям проблем в Европа. Вие посочвате, че Fuzеtea е с редуцирано съдържание на захар. Планирате ли да го намалявате допълнително?
- Намаляването на захарта не се отнася само за чая, то е заложено в цялостната стратегия на компанията ни, защото ние следим трендовете. Това, което искат потребителите освен добрия вкус са и продукти с по-малко калории. Във Fuzetea ние имаме съставки с много ниска калорийна стойност.

- Избрахте за съставки чай, сок и билки във вашия студен чай. Защо избрахте тези продукти?
- Fuzetea се представя в три различни разновидности, като формулата за създаване на продукта отне доста време и проучвания. Съставките в тези продукти създадоха един изненадващо различен вкус, на който потребителите ще могат да се насладят. Като цяло в Европа вече се предлагат следните комбинации. Първата е черен чай със сок от лимон и лимонена трева. Втората е черен чай със сок от праскова и хибискус и третата опция е комбинация между зелен чай, сок от манго и лайка.

Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ