ВНИМАНИЕ: Google вече не сканира пощите с цел реклама, но това не означава, че други компании не го правят
Ако си мислите, че Gmail пази тайните на личната ви комуникация, помислете пак. Разследване на в. „Уолстрийт Джърнъл“ е установило, че използваната от над 1,4 млрд. хора услуга дава възможност на стотици софтуерни разработчици да сканират съдържанието на вашата пощенска кутия и в някои случаи дори да четат съобщенията.
Изданието посочва, че потребителите на приложения на други компании, които предлагат базирани на имейл услуги, включително ценови сравнения или софтуер за продуктивност, не обръщат внимание, че разрешенията, които са задали, позволяват на компютри и хора достъп до личните им съобщения.
Маркетинговата компания Return Path и фирмата за организация на електронната поща Edison Software са сред имената, излезли в разследването, което разкрива, че някои автоматизирани системи имат възможност да анализират над 100 млн. имейли дневно. И двете компании са използвали правото на достъп, за да развиват своите продукти и да създават нова технология, казват техни представители пред в. „Уолстрийт Джърнъл“.
Към момента няма доказателства, че компаниите са злоупотребили с данните от електронните пощи на свои клиенти.
Въпреки че технологичните компании като Google не посочват с удебелен шрифт, че имат възможност да ровят в пощенските кутии, практиката е регламентирана в условията на договорите с потребителите. Обясненията са, че личната информация се събира и продава на маркетингови фирми, за да може основната услуга да е безплатна.
От Google казват, че четат имейли на свои клиенти само когато те им дадат разрешение за това или при свързани със сигурността случаи, когато се разследват бъгове или злоупотреби. Но от компанията не посочват на колко чужди приложения са дали достъп до Gmail.
Разработчиците използват приложно-програмен интерфейс (API), за да създават и свързват своите приложения с услугите на Google. Подобно на приложенията за смартфон, когато потребителят инсталира ново, то извежда съобщение, което изисква достъпа до широк набор от данни – телефонни номера, камера, микрофон, мобилна мрежа и други.
Според The Verge както Return Path, така и Edison Software не са обявили, че в някои случаи техни служители ще имат достъп до имейлите. Иначе официалната политика на Google строго регламентира политиката на разработчиците, като предупреждава да не изискват достъп до информация, която не им е необходима. От компанията категорично настояват ползвателите на нейните API услуги да не агрегират или анализират данни на потребителите с цел да ги огласяват, продават или предоставят на трети страни. При засичане на подобни случаи достъпът до приложно-програмния интерфейс се прекратява.
През юни м.г. Google обяви, че повече няма да сканира пощенските кутии, за да може да дава по-добре таргетирани реклами. Но ако искате да разберете какъв е достъпът на приложения на трети страни до вашия профил в Google, посетете адреса https://myaccount.google.com/permissions, където ще видите актуалното състояние и можете да затегнете контрола.
Септември идва с 5 нови цвята при iPhone

ШАРЕНО: През 2013 г. „евтиният“ iPhone 5C пристигна в 5 нови цвята
Apple подготвя цял куп нови цветове в продуктовата си линия от смартфони, която се очаква да бъде обявена през септември, съобщи авторитетният сайт 9to5Mac. Те ще бъдат лансирани в по-евтина версия на флагмана iPhone X, която ще е с 6,1-инчов LCD дисплей. Според изданието цветовете ще са синьо, оранжево, червено, сиво и бяло.
Решението повтаря стратегията с лансирания през 2013 г. iPhone 5C, който беше с пластмасов гръб в зелено, жълто, бяло, розово или синьо. Тогава пазарът очакваше 5С да е изгодна покупка, но той беше само със $100 по-евтин от флагмана 5S, което насочи повече клиенти към по-скъпия телефон и продукцията на 5С беше спряна през септември 2015 г., без да има негов наследник.
Обобщавайки досега изтеклата информация от достоверни източници, през септември Apple ще лансира поне 3 нови модела покрай класическия наследник на iPhone 8. Единият ще е леко ъпгрейднат iPhone X с 5,8-инчов OlED дисплей. Вторият ще е „евтин“ iPhone X с 6,1-инчов LCD дисплей, а третият – премиум вариант на iPhone X с по-голям, 6,5-инчов OLED дисплей. Новият флагман ще се предлага в черно, бяло и нова версия на златистото, използвано от Apple, която повече ще се доближава до цвета на благородния метал.
Бюджетният iPhone X ще се продава за $700, като ще бъде лишен от някои премиум характеристики като втората задна камера и пръстена от неръждаема стомана, който обхваща отстрани апарата. Но той ще е без преден бутон и ще има характерната „чупка“ в горната част на дисплея. Цената на iPhone X Plus ще започва от $999, докато стандартният iPhone X ще поевтинее със $100 до $899.
През юни сп. Forbes прогнозира, че iPhone Plus ще има три задни камери – нещо, което за първи път беше въведено при тазгодишния апарат Huawei P20 Pro.
Но не всички промени ще зарадват феновете на „ябълката“. Твърди се, че през 2019 г. гигантът ще замени въведения с iPhone 5 lightning порт с налагащия се като индустриален стандарт USB-C. Това ще направи по-трудно използваеми хиляди аксесоари за мобилните устройства.
Samsung е почти готов със сгъващ се фаблет
От лансирането на първия iPhone през 2007 г. смартфоните еволюират с леки промени в техния дизайн и функционалност, но няма голяма технологична новост, която да е разтърсила из основи преносимите устройства. Тази година това е на път да се промени, защото се очаква на пазара да излязат първите устройства със сгъващ се като лист хартия дисплей.

ШАРЕНО: През 2013 г. „евтиният“ iPhone 5C пристигна в 5 нови цвята
Според публикация в сайта BGR.com, който цитира изданието ITHome, Samsung вече е създала огъваща се батерия с капацитет между 3000 mAh и 6000 mAh за своя бъдещ супертелефон с кодово име Galaxy X. Повечето смартфони в момента са с батерия от около 3000 mAh, така че капацитетът показва, че новите устройства ще разполагат с по-голям заряд, съответно – по-рядко зареждане.
От години различни издания публикуват прототипи на сгъващи се телефони, но все още няма търговски значимо устройство. През януари в. Korea Herald съобщи, че по време на тазгодишното издание на технологичния фестивал CES в Лас Вегас Samsung е демонстрирал пред избрани клиенти огъващ се смартфон. Твърди се, че неговият дисплей с висока резолюция е бил произведен от подразделението Samsung Display.
Миналия месец ETNews съобщи, че корейският гигант е готов с фаблет с прегъващ се дисплей с диагонал от 7 инча – вероятно Galaxy X, като производството му може да започне до края на годината. Според изданието устройството ще може да се прегъва, но не на руло, а само по няколко предварително зададени линии. Така то ще става по-компактно за пренасяне, когато не се използва, и ще консумира по-малко енергия, когато е активна само част от дисплея му. Но като всяка новост, цената на сгъващия се смартфон ще е доста висока – в случая около $1900.
Смята се, че и други компании като Huawei и LG също разработват подобни устройства.
Текстът е публикуван в брой 28 /2018 г. на списание "Икономист" от 13 юли, който може да закупите в разпространителската мрежа в страната.
Вижте какво още може да прочетете в броя.