ВЪЗМОЖНОСТ: Дори и работата в кол център може да ви помогне да научите важните неща за бизнеса
Току-що завършилите имат пред себе си много възможности. Могат да се стремят към кариера в голяма компания или пък да започнат някъде работа с идеята на по-късен етап да стартират собствен бизнес. Във втория случай трябва да наблюдават внимателно няколко професии, ако искат да са успешни в предприемачеството впоследствие.
Добрата новина е, че в масовия случай успешните предприемачи основават собствените си компании около 40-те си години, така че времето не е притеснителен фактор. По-важно е да се придобият знания и умения чрез наблюдение и разбиране на процесите, които движат бизнеса. Но кои позиции дават най-големи шансове да завършите тази неформална школа по предприемачество?
Продажби Опитът в продажбите, без значение на едро или на дребно, дава добри възможности на всеки бъдещ предприемач. Не само научавате как да комуникирате ефективно, но и разбирате продуктите, които продавате, и марката, която стои зад тях. Работата на тази позиция ще ви научи да спрете да се опитвате да убедите хората, че имат нужда от това, което продавате, и ще започнете да слушате това, което клиентите искат. След като осъзнаете, че пазарът диктува какво ще реализирате, а не обратното, ще бъдете готови да стартирате успешно начинание.
Човешки ресурси Професионалистите по човешки ресурси са тези, които поддържат бизнеса. Ако работите като такъв, бързо ще научите колко много, на пръв поглед незначителни неща, са важни. Като навременното плащане на заплати и коректното осигуряване, вкл. болничните. За да поддържате екипа си мотивиран, трябва да знаете какво служителите смятат за важно.
Работата като HR дава възможност и за посещаване на курсове по комуникация, избягване на конфликти, както и по отношение на правната уредба. Много по-добре е да знаете предварително, че мениджърът не може да принуди служител с фоликулит да бръсне брадата си, отколкото да го научите след загубен съдебен процес, който ще ви бръкне в джоба и ще навреди на репутацията ви.
Обслужване на клиенти Няма значение в коя индустрия сте: ако контактувате директно с клиентите, научавате да се справяте бързо със задачите, показвайки приятелско лице. Клиентите са различни – от любезни и търпеливи до бесни и заплашителни. Като предприемач вие и вашият екип ще трябва да се справяте с всички тях. Научете се как да отговаряте на оплакванията на клиентите на някой друг, така че когато стартирате собствено предприятие, да сте подготвен за всякакви сценарии.
Ръководни позиции За да бъдете наистина успешен предприемач, трябва да знаете как да ръководите екип. Ръководителите непрекъснато научават трудни уроци, когато са на кормилото, така че да чакате да се обучите едва след като поемете юздите, може да ви коства някои от най-добрите ви работници. Естествено че никой не започва първа работа като изпълнителен директор на компания, но не е нужно да сте на лидерска позиция, за да усвоявате лидерски умения. От първия ви работен ден преките ви ръководители ще оценят способностите ви да вземате инициативата, както и уменията за критично мислене и управление на времето. Така освен тях и вие ще можете да прецените доколко притежавате възможности за управление на по-сложни проекти. Не пропускайте възможности да слушате ефективно и да мотивирате хората около себе си – това ще ви помогне да усъвършенствате ръководните си качества.
Има и други професии, които могат да се добавят в този списък, но най-важният извод е да не се отнасяте с презрение към факта, че работите за друг. Мислене от типа „За толкова ми плащат, толкова ще работя“ е контрапродуктивно, ако имате амбицията и желанието да работите за себе си в бъдеще. Така че използвайте всяка възможност да научите важните неща за предприемачеството, докато сте на заплата.
Текстът е публикуван в брой 28 /2018 г. на списание "Икономист" от 13 юли, който може да закупите в разпространителската мрежа в страната.
Вижте какво още може да прочетете в броя.