Отвъд модните думи

Истинските иновации костват значителна инвестиция във време и пари и изискват пълна отдаденост на идеята

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 09 February 2019 14:00 >
Отвъд модните думи
Източник: Shutterstock
Най-важното е да решите дали въобще имате нужда от иновацията, която обмисляте да въведете
Почти всеки стартиращ бизнес, който иска да промени своята индустрия, в един или друг момент ще заговори за иновации. Но говоренето е едно, докато реализацията е доста по-сложна задача. Не става само измислянето на бомбастични позиции като „главен иновационен директор”. Истинската иновация е много повече от модерни думи, тя изисква значителна инвестиция във време и пари.


Оправдаването на разходите за иновации пред служителите, притеснени за работното си място, може да бъде трудно, защото няма реален начин да се предвиди възвръщаемост на инвестициите. Работниците често бързат да се усъмнят в мотивите зад нови инициативи, които биха могли да променят длъжностните им характеристики. В един момент можете да останете с една мъглява идея, за която служителите само говорят, но за чиято реална реализация липсват действия. Иновациите изискват сериозен ангажимент, но с правилните хора дори и неуспехите в крайна сметка могат да бъдат полезни. Ключът е да се разбере къде иновациите всъщност се вписват в бизнеса.

Как да се насърчи правилната иновация

Това е основна пречка, която предприемачите срещат още при дефинирането на термина. За една компания иновацията може да означава разгръщане на търговската сила чрез виртуална реалност. За друга може да означава използването на споделен Google Doc за проследяване на промени. Ефективните иновации могат да бъдат много различни в зависимост от контекста. Ето защо е жизненоважно да се положи здрава основа, която да подкрепя развитието на нови идеи и решения в една компания.

Решете дали иновацията въобще е необходима

Само защото нещо е модерно, не означава, че е правилно за всеки предприемач. Иновациите със сигурност могат да бъдат полезни за бизнеса, но само ако действително са полезни за съответния бизнес модел. Един от най-големите провали в историята беше New Coke. Мнозина вече не помнят, но Coca-Cola похарчи милиони долари за нова формула и маркетингова кампания само за да разбере, че трябва бързо да се върне към старото положение. Накратко: иновациите заради самите иновации са просто начин да се харчат „грешни“ пари.

Подкрепяйте ги активно

Ако иновациите наистина са правилният път напред, уверете се, че вашият мениджър прави всичко по силите си, за да ги насърчава отвътре. Иновациите често започват да избледняват, защото нямат реална постоянна подкрепа. Отнема време, за да бъдат възприети нови навици или концепции, и обикновено това се случва, като се подберат правилните хора, които да помогнат на тези нови концепции и навици да се утвърдят. Vodafone е отличен пример за компания, която се опитва да създаде шампиони, чиято основна цел е да открият и определят какво трябва да означава иновацията за компанията. Програмата за иновации на Vodafone обхваща мрежа от 60 служители в цялата компания, чиято основна задача е да работят директно с клиентите и да намират нови решения за различни въпроси.

Бъдете толерантни към неуспеха

Провалът е неизбежна част от иновациите. Най-доброто решение обикновено идва едва след няколко неуспешни опита. Понякога създаването на култура, в която иновацията наистина вирее, означава да имаш процес, при който да пробваш нови неща, и след това да можеш бързо да ги изоставиш, ако тяхната полезност не се реализира. Nike например е възприела отношението „неуспешно бързо“, което насърчава експериментирането и прототипирането, вместо да наказва всеки провал.

В крайна сметка, чрез инвестиране в правилните хора и създаване на структура, която насърчава експериментирането и проактивното решаване на проблеми, всяко предприятие може да помогне на иновациите да процъфтяват по начин, който има смисъл за конкретна компания.

Текстът е публикуван в брой 6 /2019 г. на списание "Икономист" от 8 февруари, който може да закупите в разпространителската мрежа в страната. Вижте какво още може да прочетете в броя
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ