Балканска идея, родена в Холандия

Александър Димитров, Бранислав Николич и Никола Вучинич създават умни очила, които сверяват биологичния часовник

Драгомир Николов
Драгомир Николов / 07 January 2019 14:59 >
Балканска идея, родена в Холандия
ИНОВАЦИЯ: Предприемачите Александър Димитров, Бранислав Николич и Никола Вучинич създават терапевтични очила, които гонят съня и връщат тонуса

Александър Димитров
Умни терапевтични очила, които сверяват "биологичния" часовник на човек, гонят депресиите и безсънието и връщат тонуса. Това е иновативният продукт на българския предприемач Александър Димитров и неговите съдружници от Сърбия – Бранислав Николич и Никола Вучинич, който вече успешно продават на четири континента. В сърцевината си той работи по технологията на изкуствената светлина, която потиска хормона мелатонин, който ни кара да заспим.

Всичко започва в Ротердам
Идеята се заражда докато Александър и Бранислав учат магистратура по предприемачество в Ротердам през 2013 г. "И двамата искахме, докато се учим, да създадем нещо, за да може да комбинираме теорията с практиката, независимо че магистратурата бе доста практически ориентирана", спомня си Александър. Вдъхновител се оказва времето там – докато в България и Сърбия зимите са сравнително слънчеви, то в Холандия времето е по-мрачно, а денят е по-кратък. "Това води до липса на светлина, която е необходима на човешкия организъм, защото тя казва на тялото, че е време да се събуди. И без достатъчно светлина нашият тонус и енергийни нива страдат. Това много силно се усеща от хора, които идват от южни страни, например футболисти от Латинска Америка, които отиват да играят в Англия", обяснява българинът.



Липсата на светлина се оказва проблем и за двамата младежи от Балканите и Бранислав решава да купи т.нар. светлинна кутия. "Тези продукти се използват много в Скандинавия най-вече за тонизиране и справяне със сезонната депресия", разказва Александър. Скоро обаче и двамата младежи осъзнават, че могат да направят свой продукт, защото светлинните кутии, създаващи изкуствена светлина, се поставят в дома, човек трябва да седне и да се взира в тях и всички около него да се съобразяват. "Искахме да създадем нещо персонално, "умно" и лесно за употреба", казва още той.

Първата голяма дилема, която разрешават, е дали продуктът да е маска, или очила. Избират второто, а първия им прототип изготвят в началото на 2014 г. В основата на продукта е ефектът на изкуствената синьо-тюркоазена светлина. Подобно на слънчевата, тя потиска хормона мелатонин, който кара човек да заспи. В резултат на което следва обратната реакция – човек става по-бодър и енергичен, а биологичният часовник се регулира. „Хардуерът на продукта ни AYO са очилата с калъфа, а софтуерът е безплатен и идва с мобилно приложение. Чрез него вече си избирате съответната програма. Преди това трябва да вкарате информация за навиците си на сън и да създадете профил в приложението“, разяснява Александър. Сесията на ползване на очилата отнема между 20 и 40 минути. За по-добър сън пък спомага по-доброто координиране на биологичния часовник. Ако сме потиснали създаването на мелатонин през деня, то организмът по-лесно си го създава вечерта и така гарантира по-добър сън през нощта.

Трудности и опит
"Най-голямото предизвикателство пред нас бе фактът, че двама чужденци в друга държава искат да развиват хардуерен продукт, който сам по себе си комбинира наука, технология и бизнес. Нямахме контактите, финансовата подкрепа, нямахме мрежа как да рекламираме този продукт", спомня си Александър. Тогава той решава да участват в местни състезания за иновации. Едно от основните е Philips Innovation Awards. "Ние влязохме в топ 10 по иновативни идеи в Европа. Това състезание ни помогна да направим много важни контакти, имахме дори късмета да се запознаем с президента на Philips. Той ни каза, че идеята ни има пазар и потенциал", споделя българинът.

Бранислав Николич

Според него в участието на подобни форуми има известен риск, че някой може да открадне идеята ти, но смята, че тези страхове не бива да се преекспорнират, защото „без да споделиш идеята си, няма как да я развиеш“. Все пак Александър съветва младите предприемачи да защитят интелектуалната си собственост, по какъвто начин могат (патент, търговска тайна, търговска марка и т.н.).

Димитров е родом от Плевен, където завършва математическа гимназия. След това в УНСС в София изучава икономика на английски език. „Като дете нямах настройка или желание да бъда предприемач, но концепцията ми се промени в бакалавърските години“, уточнява той. Тогава кандидатства и е приет по лятната предприемаческа програма ABLE – „Младите лидери на България“, и чрез нея пътува до САЩ. Това се случва през 2011 г., като младежите имат лекции във водещи университети в САЩ като Babson College и UC Berkeley, посещават и ООН и централата на Google. Неговите съдружници от Сърбия, с които се запознава по-късно в Ротердам, са ИТ специалисти, които софтуерно осигуряват продукта. Те се свързват и с много известни учени в науката хронобиология, или науката за биологичния часовник, които доказват, че продуктът им работи и използването му дава необходимия ефект на потребителите.

Краудфъндинг за реален старт
Финансирането е сред най-важните въпроси пред компанията Novology, която основават предприемачите, за да създадат очилата си. Първо, пробват да наберат финансови средства от инвеститори в Холандия, но не се доверяват на отзовалите се кандидати. Впоследствие се свързват с фонда за стартъпи Eleven в България, които стават техен първи партньор с 50 000 евро първоначална инвестиция. Допълнителна част от стартовия капитал – още 50 000 долара двамата предприемачи набират чрез краудфъндинг платформата Indiegogo през 2015 година, и то за рекордно кратко време – 48 часа! Успехът обаче се дължи на контактите и общността от съмишленици, които те са намерили предимно с познанства покрай фонда Eleven. Като съвет към бъдещите предприемачи Александър откроява грешка, която други млади хора правят с краудфъндинг платформите. "Хората пускат идеята си и очакват светът да ги подкрепи, но за да стане това, трябва помощ в първите няколко часа от кампанията. Именно затова трябва да създадеш една общност, която, веднага като пуснеш кампанията, да те подкрепи“, казва още той.

Предприемачите са доволни и от опцията на краудфъндинг кампаниите човек предварително да може да си закупи продукта, който подкрепя, дори още да не е създаден, ползвайки голямо намаление. „Кампанията за набирането на средства се проведе през май – юни 2015, а започнахме доставки на продуктите, закупени през Indiegogo, през декември 2016, та чак до средата на 2017 година. Имахме 2000 клиенти, които очакваха очилата, разбрали за тях от платформата“, казва Александър.

Цената на очилата е 300 долара. Основният пазар е САЩ, където се реализират около половината продажби, следва Европа (25%), Азия и Близкият изток (20%), и остатъкът от 5% е извън тези страни. Очилата се продават в общо над 100 държави. Предприемачите залагат главно на онлайн реклама в Северна Америка, Западна Европа, Близкия изток, Хонконг, Япония, Сингапур, Австралия и Нова Зеландия. Работят с различни инфлуенсъри – олимпийски атлети, хора на високо ниво в корпорации, доктори и медицински лица, които препоръчват продукта на своите последователи. Наред с това работят и със сингапурските, холандските и швейцарските авиолинии. Очакват скоро да започнат да предлагат AYO и в duty-free магазините. На годишна база утрояват бизнеса си и като продажби, и като приходи.

СЕСИЯ: Очилата борят и депресиите с технологията на изкуствената светлина. Те трябва да се носят между 20 и 40 минути, като през това време човек може да си прави и ежедневните неща


С менторство към допълнителен растеж
Само преди броени дни Александър, Бранислав и Никола се присъединиха към глобалната мрежа Endeavor, която към момента подкрепя 1793 предприемачи, ръководещи 1124 компании в 33 страни. „За нас беше много важно да имаме такъв ментор и партньор като Endeavor“, казва Александър. Той добавя, че организацията работи основно в развиващи се държави, но една голяма част от обществото ѝ е в САЩ. „За нас това също бе много важно, защото Америка е сред основните ни пазари. От менторска гледна точка очакваме да научим как компанията ни да стане 10 пъти по-голяма възможно най-бързо“, заключава българинът.

Текстът е публикуван в брой 1/2019 г. на списание "Икономист", който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.

Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ