Подводните камъни на crowdfunding кампанията
Освен с неуспех при набирането на финансиране може да се окажете и със сериозни загуби
Мнозина знаят за блясъка на crowdfunding финансирането, при което платформи помагат на стартиращи компании и предприемачи да наберат капитал, без да предлагат дялове. Форматът, при който се продават сувенири или самите продукти, докато са още във фаза на разработка, канализиран от сайтове като Kickstarter или Indiegogo, помогна милиардни ресурси да стигнат до фирми, които трудно биха постигнали същия успех, чукайки на вратата на банки, фондове за рисков капитал или друг тип бизнес ангели.
И въпреки това всеки, примамен от идеята за лесни пари, трябва да е наясно, че груповото финансиране също носи рискове за предприемачите и те не са толкова малки.
Най-важното, което всеки трябва да има предвид, е, че кампанията изисква множество умения и усилия, които трудно могат да се приложат от един човек. Затова е нужно желаещите да набират капитал да сформират добър екип, а това със сигурност означава и разходи.
Дизайн на уебсайт, поддръжка на профили в социалните мрежи, създаване на съдържание, с което да се осъвременяват кампаниите, е работа, съпоставима с тази по изграждането на корпоративна идентичност.
За да създадат реклама за набирания на харесвания – за която, разбира се, се плаща, предприемачите почти със сигурност опират до оператори, монтажисти, специалисти по компютърна анимация и други, на които трябва да плащат за услугите. Самите сайтове събират комисиона от набраната сума, такава отива и за оператора на паричните трансакции.
Когато започнете да четете как се организира успешна кампания, ще научите, че трябва да разполагате с една трета от парите, които търсите, и да ги инвестирате в кампанията си през свои приятели още в първите 10 дни. Причината е, че хората обичат да подкрепят кампании, които изглеждат успешни. А няма кой да ги направи успешни в началния етап, освен вие и приятелският ви кръг.
Но дори всичко това да бъде изпълнено като по учебник, отново нямате гаранция, че алгоритмите на сайтовете за групово финансиране ще придвижат кампанията ви на видими позиции и по този начин ще ви видят хората, които търсят стойностен проект за подкрепа.
Практиката на crowdfunding платформите досега показва, че най-голям шанс да съберат финансиране имат потребителските продукти, които всеки може да си закупи (така нареченият модел В2С). Всъщност сайтовете все повече се превръщат в онлайн магазини за малко популярни брандове, които осребряват симпатиите на хората към микропредприятия и стартъпи. Но ако имате идея за продукт, който не е предназначен за крайните потребители, шансът да ви харесат и придвижат напред е малък. Не заради друго, а защото при по-малко директни продажби печалбите за сайта като посредник също се очертава да бъдат по-ниски.
Така става възможно да изпълните всичко като по учебник и въпреки това на края на кампанията да се окаже, че тя е провал. И вината няма да е задължително във вас.
Проблем може да се окаже също, че сте от източноевропейска държава. Западноевропейско име и базиран в Западна Европа предприемач, независимо от произхода, печели повече доверие и по този въпрос нищо не може да се направи. Всъщност може – помислете за алтернативи.
Една от тях е с парите, които инвестирате в перфектната, но несигурна кампания, да подготвите добър бизнес план. Да платите на професионалист за неговата подготовка и да отидете при истински инвеститор, който да оцени идеята ви по единственото достойнство, което има смисъл в света на бизнеса – потенциала да носи печалби
Абонирай се!
Абонамент за списание BGlobal може да заявите:-във фирма &bd...