Игри за всяка възраст

С всяко ново поколение, което се увлича по игрите, се формират нови тенденции в медийната и развлекателната култура

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 12 April 2025 14:29 >
Игри за всяка възраст
Текстът е публикуван в бр. 2 (52) на сп. Business Global.

Гергана Попова Гергана Попова е съсобственик и изпълнителен директор на Incineration Productions. Тя е носител на редица престижни национални и международни награди, сред които „30 под 30“ на Forbes, Business Elite’s Under 30, „40 под 40“ на Дарик радио, „Топ 100 най-влиятелни ИТ личности в България“, и т.н. Била е сред трите национални финалисти в категория за „Най-влиятелна жена в предприемаческата екосистема на България“.


През последните няколко десетилетия видеоигрите се превърнаха от нишово развлечение в културен феномен, който умело се нарежда рамо до рамо с телевизията, киното и музиката. Днес няма да чуете въпроса дали сте запознати със света на видеоигрите; истинският въпрос е по какъв точно начин сте ангажирани с него. Все повече хора играят, гледат, обсъждат и честват игрите като част от ежедневието си, което свидетелства за огромната промяна в развлекателната ни култура.

Според последното проучване на Newzoo, проведено сред над 73 000 души от 36 страни, 85% от световното население взаимодейства с видеоигри по един или друг начин. От тях 80% активно играят видеоигри, а 64% гледат съдържание, свързано с тях. Допълнително 35% се ангажират с гейминга чрез участие в онлайн форуми и общности или създаване на свързано съдържание за социалните мрежи. Най-активни са поколенията Алфа и Z, при които над 90% от младите потребители се занимават с игри, а 86% от поколението Z са играли през последните 12 месеца.

Тези данни подчертават широкото разпространение на видеоигрите и разнообразието от начини, по които хората взаимодействат с тях. Не става въпрос само за натискане на бутона „старт“; много фенове следят стрийминги, слушат подкасти за игри, участват в онлайн форуми и дискусии, посещават фен събития или подкрепят любимите си e-sports отбори по време на турнири. Видеоигрите вече не са просто дейност, а цялостно преживяване и общностна връзка. За бизнеса това означава, че за да изградят дълготрайни отношения със съвременните поколения геймъри, трябва не само да предлагат страхотни игри, но и да комуникират с тях там, където те прекарват времето си — било то във форуми, социални медии или стрийминг платформи.


Приключенските игри са на върха. Традиционно телевизията и музиката бяха водещи теми в дискусиите за това как хората прекарват свободното си време. Но с нарастващата популярност на видеоигрите все повече часове седмично се посвещават на тях. Поколението Алфа дори прекарва повече време в игри, отколкото в социалните мрежи — средно около пет часа седмично или повече. На пръв поглед тази добавка към седмичния график може да изглежда незначителна, но тя ясно показва колко важен е станал геймингът. С всяко ново поколение, което се увлича по игрите, се формират нови тенденции в медийната и развлекателната култура.

Струва си да отбележим, че сред младите поколения различията в предпочитанията към жанровете между различните полови идентичности не са толкова ясно изразени. За почти всички водещо място заемат приключенските игри, следвани от бойните като Super Smash Bros. и Street Fighter, както и шутърите като Apex Legends и Valorant. Дори сред играчите от поколението Ген Z, които се идентифицират като небинарни или с друга полова идентичност, предпочитаният жанр често съвпада с този на мъжете и жените от тяхната възрастова група.

Това сближаване в гейминг предпочитанията отразява нарастващия инклузивен дух на гейминг общността. С развитието на индустрията се разкриват нови възможности за създаване и популяризиране на игри, подходящи за всякакви типове аудитории, без да бъдат стереотипизирани за определен пол. Новият подход към бойните игри например вече не ги насочва само към един пол – данните показват, че интересът е споделен от всички.


Франчайзи за всяко настроение. Интересно е как любимите франчайзи на поколението Ген Z успяват да обединят различни стилове и дори жанрове. Някои игри се фокусират върху сериозни теми за възрастни, докато други са по-леки и семейно ориентирани. Например Minecraft стои редом със заглавия като Call of Duty и Grand Theft Auto в списъка на „задължителните“ игри. Това разнообразие в предпочитанията е напълно разбираемо, като се има предвид, че Ген Z обхваща широка възрастова група – от млади тийнейджъри до хора, които вече наближават 30 години.

Независимо дали някой е новак в Minecraft, или опитен играч на най-новите карти в Call of Duty, общото между тях е акцентът върху общността и социалното взаимодействие. Тези игри обикновено предлагат кооперативни режими, чатове и възможности за демонстрация на креативност и умения. Точно този социален елемент привлича геймърите и ги задържа, превръщайки всяка игра не само в забавление, но и във виртуално място за събиране.


Какво мотивира съвременните играчи? За много PC и конзолни геймъри най-големите предимства на една игра включват:

Обширни светове, пълни с открития: Геймърите търсят отворени пространства или дълбоко потапящи среди, където могат да се движат свободно. Примери за такива игри са Elden Ring, Red Dead Redemption 2 и Assassin's Creed.

Завладяващи сюжети: Силен наратив, който включва разнообразни и представителни истории, е ключов за задържането на вниманието на играчите. Инклузивното разказване на истории е особено важно за по-младите поколения; много от представителите на Ген Алфа споделят, че ценят заглавия, в които са представени различни гледни точки и култури.

Същевременно състезателните режими, като PvP (един срещу друг) дуели или кооперативни задачи, остават силно предпочитани от над половината PC и конзолни геймъри. Популярни шутъри като Rainbow Six Siege и Halo Infinite предлагат точно тази динамична, съревнователна среда.

Разбира се, не всяка игра трябва непременно да има огромен отворен свят или да е насочена към PvP, но именно тези елементи могат да помогнат на едно заглавие да се открои на бързо разрастващия се пазар. Предлагането на различни възможности за свързване, съревнование и създаване на собствени истории е ключово за успеха и оцеляването в днешния гейминг пейзаж.

Видеоигрите вече не са „дръзкият аутсайдер“ в развлекателната индустрия. Те са истински културен феномен, оформящ всичко – от интернет мемета до мащабни филмови адаптации. С Ген Алфа и Ген Z, които продължават да вплитат гейминга в своето ежедневие, този сектор уверено заема водеща позиция в съвременните медии и развлечения. Така че за онези компании от бранша, готови да проявят иновативност и да изградят връзка с бързо растящата геймърска аудитория, възможностите на практика нямат граници.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ