Преобръщаме играта всяка година!

С повече информираност за ползите от устойчивото развитие и от социалната справедливост, медиите стимулират интеграцията, а не противопоставянето им, казва Лиляна Боянова, журналист и лице на най-мащабната зелена медийна инициатива.

Веселин Стойнев
Веселин Стойнев / 09 March 2025 13:23 >
Преобръщаме играта всяка година!
Източник: Евгений Милов, bTV
Тексът е публикуван в специалния брой "Ние сме България" на BGlobal - (бр. 11 (51)

Как една медийна група може да изповядва и да проповядва зелени ценности? Какво показва опитът на bTV Media Group?

Според мен съвременните компании трябва да дават добър пример и да проповядват зелени ценности, тъй като вече виждаме сериозните последствия от глобалното затопляне, климатичните промени и замърсяването на океаните и планетата, предизвикани изключително в резултат на човешкатаЛиляна Боянова

Започва професионалната си кариера през 2004 г. и трупа опит в различни телевизии.

През април 2014 г. започва да води съботно-неделните новини на bTV, продължавайки да се развива и като действащ репортер. През есента на 2017 г. става лице и автор на рубриката „Вярваме в доброто“. В момента води новините през делничните и уикенд дни.

Като журналист се вълнува от социалните теми, както и тези в ресорите образование и здравеопазване. Стреми се репортажите ѝ да побеждават несправедливостта в полза на хората и вярва, че именно в това се състои силата на журналистиката. Вдъхновяват я сърцатите, добри и скромни хора, които често са герои в репортажите ѝ.

За своята журналистическа работа Лиляна Боянова е отличена с редица награди, сред които „Героите“ на TimeHeroes през 2017 г. и „Спасител на детството“, получена от Националната асоциация за приемна грижа през 2016 г.
дейност. Тези екологични кризи само ще се задълбочават с времето, ако всички не бъдем максимално ангажирани в разрешаването им. Така че какво друго ни остава? Земята е единственият дом, който някога сме имали и познавали. Ако някой смята, че е по-важно да се изразходват несметни пари, за да се колонизира пустинята на Луната, за да „спаси“ човечеството, вместо да направи всичко по силите си, за да спаси от екологична катастрофа тази райска планета – то този човек звучи ли ви, меко казано, сериозно? Защото, ако не можете да си представите финалния ефект от глобалното затопляне на Земята, няма проблем – вижте снимки на Марс. „Познавам твърде малко хора, които мечтаят да има свят и за внуците им“, беше заявил с огромно възмущение и огорчение американският писател Кърт Вонегът. Така че, когато един ден вашите наследници ви попитат какво сте направили, за да спрете отравянето и унищожаването на планетата – какво ще бъде вашето оправдание?

Вече 12 години bTV провежда една от най-мащабните доброволчески зелени инициативи в страната – „Да изчистим България заедно“. Преобръщате ли играта, както се зарекохте в тазгодишния си надслов?

Преобръщаме играта всяка година! Тазгодишното издание на кампанията постави пореден нов рекорд по брой почистени замърсени зони и нерегламентирани сметища – 6811. Високият резултат показва, че инициативата през 2024 г. е била още по-мащабна в сравнение с миналата 2023-та, когато броят на изчистените зони е 6092. Възстановените и облагородени пространства тази година са 175. Количеството извозен боклук е над 4341 тона, а доброволците, които не се уплашиха от лошото време и се включиха в кампанията, са 282 120 души. Голям е и броят на бизнес организациите и тези от НПО сектора, които през 2024 г. се присъединиха към общите усилия с голяма част от своите служители – над 300, като 100 от тях участват за първа година. Всичките тези числа са показателни колко вдъхновяваща и значима е инициативата на bTV Media Group.

Над 3 млн. доброволци са участвали в инициативата на bTV за 12-те ѝ издания – лесно ли се увличат хората, връщат ли се отново, кое ги мотивира да се включват?

Всяка година виждам все по-голяма мотивация у хората да се включват в инициативата ни. Все по-често виждам цели семейства да идват с децата си. Тази година в кампанията се включиха и 700 детски градини и училища от цялата страна. Хиляди деца заедно със своите родители, учители и  приятели тази година излязоха и почистиха България отново. Изключително висок беше и броят на доброволците – над 17 000 души, които предварително са се организирали, за да почистят конкретни локации, маркирани на дигиталната карта на „Да изчистим България заедно“. Заедно почистихме и осем от най-големите язовири у нас, тъй като фокусът тази година пада именно върху водните басейни и техните прилежащи територии. Плажовете и дъното на Черно море бяха също почистени с помощта на водолази доброволци и специална техника.

Коя е Вашата лична мотивация да участвате и да се ангажирате като лице на инициативата?

Всяка година се включвам в кампанията, откакто тя съществува. Искам да дам личен пример и на моя син, който вече е тийнейджър, и не пропуска да се включва с мен в инициативата. Да възпитаваме децата от малки да се грижат за околната среда и да пазят природата, е изключително важно. Както уместно беше отбелязал авторът на „Малкият принц“ Антоан дьо Сент-Екзюпери: „Ние не наследяваме Земята от нашите родители, а я вземаме назаем от нашите деца“. Смятам, че за да може да се радваме на щастлив живот, то връзката между нас и природата трябва да е здрава. Замърсяването и унищожаването на планетата ще спре едва тогава, когато поемем отговорност не само за околната среда, но първо разчистим и подредим вътрешния си свят – смятам, че двете неща са свързани. Трябва да осъзнаем истинската си сила – и тя се състои в това да пазим и защитаваме всичко по-слабо, крехко и уязвимо. А не да го съсипваме и унищожаваме само защото си мислим, че ще останем безнаказани във времето за действията си.



Какво Вие научихте/научавате от доброволците?

Важни са желанието и постоянството в усилията ни да направим по-приятен света, в който живеем. Независимо какво е времето навън – пек, дъжд или студ, в инициативата всяка година се включват все повече хора, което е изключително вдъхновяващо за мен. Виждала съм и много хора с различни затруднения, свързани с възрастта или със заболявания, които въпреки това участват наравно с останалите в почистването.

Кое от опита в инициативата досега се оформя като стабилна основа за надграждане?

Съчетаването на лична отговорност с колективни действия е основата, на която стъпваме, и надграждаме инициативата с всяка следваща година. Стремим се да засилим емоционалната ангажираност, като поставяме различен фокус във всяко от изданията на кампанията. Помагаме на хората да развиват социалните си умения и чувството за отговорност и общност. Вярваме, че по този начин оказваме позитивно въздействие върху заобикалящата ни среда. Одобрението на кампанията се основава именно на психологическите ползи на личностно и обществено ниво, значимостта на проблема и чувството за обща принадлежност при разрешаването му.

Геополитическите и глобалните икономически проблеми в последните години родиха едно противопоставяне между зелени и социални политики – има ли наистина конфликт между тях и как една медия може да насърчава помиряването му?

Зелените и еко инициативи често са свързани с процеси и трансформации, които могат да имат различно въздействие върху бизнеса и обществото. Медиите не само могат, но и трябва да имат ключова роля в тях, за да създават повече информираност за ползите от устойчивото развитие и социалната справедливост, стимулирайки така интеграцията и допълването им. Медиите могат да разказват вдъхновяващи истории и да показват примери, които подобряват качеството на живот и мотивират хората към отговорни действия. Могат и да насърчават многообразието в мненията – за достигането до решения, които обединяват различни гледни точки и защитават интересите на всички страни. Това сътрудничество е от съществено значение за устойчивото функциониране, ангажираността на хората и чувството за социална солидарност.

Сътрудничество или конкуренция между различните доброволчески инициативи – кое е по-полезно?

„Да изчистим България заедно“ се реализира под шапката на социалния бранд на bTV „Добрият пример“ и в подкрепа на каузата на най-голямото гражданско движение в света Let’s Do It World (като част от Световния ден на почистването World CleanUp Day.) Кампанията затвърждава позицията си на най-мащабната доброволческа инициатива у нас – над 3,1 млн. доброволци са ѝ гласували доверие през всички 12 години. С тяхна помощ са събрани над 100 000 тона отпадъци, а почистените замърсени зони и сметища са близо 29 000. Данните на Let’s Do It World сочат, че всеки 10 тона почистени отпадъци с доброволчески труд спестяват 22 млн. евро и три години работа на институциите – представете си колко много можем, когато обединим усилията си и действаме заедно! 
Можете да купите списанието в павилионите на Inmedio, големите вериги бензиностанции, търговските вериги "Фантастико", "Кауфланд", "Билла" и др.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ