Модерните вина - оранжеви, органични и безалкохолни
В епохата на спад на потреблението винената индустрия ухажва Gen Z
.jpg)
Източник: Pixabay.com - kaboompics
През последните години глобалното потребление на вино е в постоянен спад и винената индустрия прави опити да се адаптира към тази тенденция. Органичните и оранжеви вина, безалкохолните варианти и изисканите реколти от висок клас се радват на повишено търсене, като грижата за здравето и нарастващата инфлация засягат навиците на потребителите, пише CNBC.
Международната организация по лозата и виното прогнозира, че през м.г. световното производство на вино е намаляло с около 2% до най-ниските си нива от 1961 г. За този спад най-голямо влияние оказват климатичните промени и неблагоприятните метеорологични явления, които съсипаха реколтата във Франция.
Спадът в производството върви ръка за ръка със спад в потреблението, следвайки както икономическите предизвикателства, така и промените в поведението при консумация на алкохол. Последните статистически данни показват, че световното потребление на вино е спаднало с 2,6% през 2023 г. в сравнение с 2022 г., когато то беше отчетено като доста ниско.
„Хората се опитват да пият по-малко“, казва Ричард Халстед, главен оперативен директор по потребителски изследвания в изследователската компания за алкохолната индустрия IWSR. Докато алкохолни напитки като коняк и уиски все още са запазени за специални поводи, при напитки като вино и бира, които преди бяха част от ежедневието, се усеща отлив, обясни той.
Това, че виното става по-малко ежедневна напитка и консумацията му се свързва с поводи, променя фокуса във винената индустрия. Винарите използват това, че потребителите търсят все по-чисти и екологични продукти, с по-малък екологичен отпечатък, като развиват нишови сектори на производство. Според проучване на консултантската компания Horizon пазарът на органично вино ще отбележи съвкупен годишен темп на растеж от 10,3% между 2024 г. и 2030 г., като Европа ще генерира най-големи приходи.
Оранжевото вино - бяло вино, при което гроздовият сок ферментира заедно с ципите на зърната, също се радва на значителен растеж.
Според експерти демографията на купувачите на изискани вина се променя, като бейби бумърите (родени между 1946 и 1964 г.) вече излизат от пазара, докато по-младите поколения започват да се включват, особено чрез дигитални платформи за търговия на вино.
"Хората вече са готови да похарчат повече за една добра бутилка вино, вместо да купуват три с по-ниско качество", казва Татяна Фокина, управител на магазина за елитни вина Hedonism Wines в лондонския квартал Мейфеър.
По-младите поколения също са начело на растежа в различна област на индустрията: вина с ниско и безалкохолно съдържание.
Поколението Z (Gen Z), родените между 1996 г. и 2012 г., днес представлява 45% от консуматорите на алкохол и в рязък контраст с родителите си, залага грижата за здравето като движеща сила зад поведението си.
Организацията за изследвания в областта на алкохолните напитки ISWR отбелязва, че виното има водеща роля в растежа на пазара на безалкохолни алтернативи. От ISWR смятат, че ръстът при безалкохолните вина за периода между 2023 г. и 2027 г. е средно 12%, докато при бирата и сайдера е около 2%.
Мишел Дукерис, главен изпълнителен директор на най-голямата пивоварна в света AB InBev, се изказа оптимистично за безалкохолните напитки в скорошно интервю за CNBC. Той подчерта значението на социалните поводи за потребителите и каза, че опциите без алкохол позволяват на хората да продължат да общуват.
„Обикновено хората избягват алкохола, защото трябва да се приберат с кола. Вече могат да пият безалкохолна бира, да общуват с приятели и да се приберат вкъщи зад волана“, каза той, добавяйки, че много хора адаптират навиците си, като се обръщат към безалкохолни алтернативи.
Абонирай се!
Абонамент за списание BGlobal може да заявите:-във фирма &bd...