Насърчаваме дълготрайната позитивна промяна

Едни от най-ценните неща, които „Аксенчър“ дава на обществото, са световната експертиза, дългосрочният поглед върху различни тенденции, възможността да предвиди какво ни очаква като търсене, нужди и умения, казва Петър Торнев

Емил Петров
Емил Петров / 03 March 2025 11:17 >
Насърчаваме дълготрайната позитивна промяна
Петър Торнев (вторият отляво) с колеги от „Аксенчър“ на ежегодния благотворителен мач с „Буба Баскет“, организиран от БЦНП по повод инициативата „Граждански Будилник“.
Текстът е публикуван в бр. 11 (51) на списание Business Global

Представяме Технологичния център на „Аксенчър“ за България и неговата социално отговорна дейност

Г-н Торнев, „Аксенчър България“ има много инициативи както в помощ на обществото, така и за развитие на служителите в посока равнопоставеност. Как се раждат тези проекти в компанията? На кого разчитате за тяхното осъществяване, колко активни са Вашите служители?
Петър Торнев e управляващ директор на Технологичния център на „Аксенчър“ в България.
Работи в IT сферата близо 20 години. Зaвършил е компютърни системи и технологии в  Техническия университет – Варна. Възпитаник е на Harvard Business School, където завършва програмата за Leadership Development през 2015 г. През 2020 г. завършва EMBA в Американския университет в България. Член е на Управителния съвет на AIBEST и работи активно с БЦНП за развитието на екосистемата на НПО-тата и социалните предприемачи в страната. Като активен застъпник на идеята за изграждане на по-голямо чувство за принадлежност у хората и в ролята си на I&D посланик, той подкрепя инициативи за създаване на работна среда, където всички се чувстват приобщени, уважавани и имат възможността да бъдат себе си и да работят отдадено.

Имаме два саморегулиращи се комитета, които функционират изцяло на доброволен принцип – Комитет за ангажиране на служителите и Комитет за равнопоставеност и приобщаване (I&D). Всеки от тях има председател и редица доброволци. Тяхната основна цел е да стимулират ангажирането на повече колеги, да организират и координират различни доброволчески инициативи, дарителски кампании, социални проекти и т.н. Всеки, който членува в комитетите, а и не само, има възможност да предлага инициативи и каузи, които компанията и хората могат да подкрепят. През изминалата година успяхме да увеличим двойно броя на членовете в комитетите, както и броя на инициативите, които подкрепяме.

Защо социално отговорната политика е толкова важна за вашата компания?

В „Аксенчър“ развиването на политика за „корпоративна социална отговорност“ не е изнесено в отдел; това е отговорност на всички колеги. Даваме възможност на хората да предлагат каузи и да организират кампании, зад които застават със своите лични убеждения и желание за по-добра среда.

Паралелно с това работим с няколко НПО организации. Вярваме, че инвестирайки в различни каузи и инициативи, помагаме за създаването на по-сплотено общество и по-добро бъдеще за идващите поколения. За нас е важно да стимулираме диалога по важни социални теми и да покажем колко е ценно създаването на ефективни партньорства между бизнеса, НПО-та, държавата и обществото. Много често подкрепяме непопулярни, но наболели обществени проблеми: интеграция и права на LGBTQ+ хората, маргинализирани групи, хора с увреждания. За „Аксенчър“ личният пример е много важен и има водеща роля, затова се стремим постоянно да насърчаваме дълготрайната позитивна промяна в обществото.

Коя беше първата социално отговорна кампания, която планирахте и осъществихте? Какво Ви даде и какво никога няма да забравите?

Едната кауза е изграждането на платформата за подкрепа на социални предприемачи „Дар Пазар“. Идеята дойде от колега в екипа, развихме я и я представихме на Българския център за нестопанско право (БЦНП). Това беше първата платформа, която даде възможност на малки предприятия, които нямат възможност да инвестират в електронен магазин, да продават своята продукция онлайн. Особено по време на ковид пандемията този магазин спаси много бизнеси. Няколко години бяхме напълно ангажирани с поддръжката на тази платформа; след което я „предадохме“ на нашите партньори, за да продължат развитието ѝ сами.

Другата кауза е програмата за обучение на хора без никакъв опит в ИТ сферата – Jump2IT, която осъществяваме с ITCE. Имаме толкова много примери на хора, които изцяло преобърнаха кариерния си път благодарение на тази програма. Идват от различни професии – учители, хотелиерска индустрия, хора със собствен бизнес.

Една от каузите на „Аксенчър“ е да помага на хора в неравностойно положение. Съпричастен ли е българинът към тези хора, какво показва Вашият опит, включително по отношение на служителите на компанията?

За щастие, обществото ни става все по-зряло и помагащо. Виждаме много добри примери за бизнеси, които застават зад каузи, свързани с хора в неравностойно положение, а и не само. През последните години имаме случаи с компании от различни сектори и с наши ключови партньори, с които заедно„Аксенчър“ е водеща международна компания, която предоставя широк спектър от технологични, оперативни, стратегически, консултантски и бизнес дизайн услуги в над 40 индустрии. В световен мащаб компанията има 774 000+ служители в 200+ града. У нас присъства от 2015 г., като днес има 1600+ служители, разпределени в три основни звена – Operations, Technology и Song. обсъждаме каузи, идеи, проблеми, допитваме се едни до други и черпим вдъхновение от добрите практики. Смятам, че това е начинът да бъдем полезни – да привличаме все повече съмишленици и да споделяме своя опит, който да достига до повече хора. Нашите служители винаги са се интересували от това да помагат за „трудни“ каузи. Събираме хранителни продукти за възрастни хора, организираме благотворителни базари с продукти, изработени от различни социални групи, работим много активно с Българския център за нестопанско право (БЦНП), за да подкрепяме и развиваме социалното предприемачество.

Помагате за развитие на социалното предприемачество, както и за развитие на културата чрез различни програми и платформи. Това би трябвало да са територии на държавна подкрепа, защо и „Аксенчър“ насочвате усилия натам?

Приносът на компании като „Аксенчър“ е важен за тези организации, защото дори и при наличието на подкрепа от държавата бизнесът е този, който много често има необходимото ноу-хау, опит и конкретни решения.

Социалните предприятия са от огромно значение за обществото ни, защото решават някои от най-значимите проблеми. Стартирането и развиването на бизнес с кауза е вдъхновяващо за хората, но в същото време е много трудно. Затова вече шест години подкрепяме БЦНП в програмите за обучение и устойчиво развитие на социалните предприемачи. С фондация „Културни перспективи“ за поредна година даваме възможност на млади артисти да получат стипендии и да се развиват в различни области. Освен това им предоставяме технологични решения, които НПО секторът трудно би могъл да си позволи, било то и с подкрепа от държавата.

Коя е инициативата, с която лично сте най-дълбоко ангажиран? Защо?

Трудно бих могъл да посоча само една инициатива. Имаме много и различни проекти, които са важни за нас. Всеки от тях има своята значимост – без значение дали е свързан с образованието, подкрепа на културата, или ще стимулира разрешаването на социални проблеми.

Утвърждаването на недискриминацията е един от основните стълбове в управлението на „Аксенчър“. Какво печели един бизнес от равнопоставеността?

Има много дълбока връзка между равенството и иновациите. Хората ни имат възможност за професионално развитие и кариерно израстване независимо от техния произход, пол, раса, религия. За нас са важни личността и уменията – останалото няма значение. Когато един човек се чувства приобщен и оценен заради това, което е, той има нужната увереност и желание да се развива, да става все по-добър. Имаме много обучения на тема „приобщаване“. Социалните ни придобивки важат за всички, включително за партньори от един и същи пол.

Стремим се да засягаме темата и извън компанията през различни партньорства. Когато даваме пример и споделяме добри практики, чрез ефекта „предай нататък“ допринасяме за това обществото ни да става все по-равнопоставено.

В края на 2023 г. в интервю за BGLOBAL казахте, че мястото на бизнеса е в образованието – като ключов партньор на учебните заведения, който им дава практическа насоченост и показва тенденциите за новите работни места. Година по-късно как се развива това партньорство и какво е неговото бъдеще?

Сътрудничеството между учебните заведения и бизнеса осигурява по-добра връзка между образованието и реалния пазар на труда. Програми за стажове, менторство и практически обучения дават на учениците ценен практически опит и ги подготвят за бъдещето. Тази есен стартирахме първата си академия за студентите в Университета за национално и световно стопанство (УНСС), която е посветена на разбиването на митовете за аутсорсинг сектора – Lead the change with Intelligent Operations. Планираме да развием това партньорство и активно работим в посока нови съвместни проекти и с други университети. Отделно продължаваме да развиваме съвместната ни програма с ITCE Jump2IT, като обмисляме от догодина да я разширим специално за учители.

Учителите са ключът към успешната трансформация на образователната система. Трябва да се инвестира в тяхната постоянна квалификация и дигитални умения, за да могат да използват съвременни технологии и методи за преподаване. Бърз ефект могат да имат курсове за управление на класове в дигитална среда, адаптивни методики и емоционална интелигентност. Особено внимание трябва да се обърне на технологични предмети като програмиране, дигитална грамотност и STEM дисциплините (наука, технологии, инженерство и математика). Горното върви ръка за ръка с модернизация и актуализация на учебните програми, за да отразяват съвременните изисквания на пазара на труда и да стимулират критичното мислене, решаването на проблеми и работата в екип. Също така развиване на умения, които трудно могат да се научат в училище – свързани с емоционална интелигентност, критично мислене, комуникация, лидерство.

Несигурността стана „новото нормално“, но човечеството навлиза в още по-голяма степен на несигурност – климатични промени, политическа нестабилност, военни конфликти, усещане за рецесия. Каква е ролята на компании като „Аксенчър“, за да „преведат“ хората през тези времена?

Едни от най-ценните неща, които „Аксенчър“ дава на обществото, са световната експертиза, дългосрочният поглед върху различни тенденции, възможността да предвиди какво ни очаква като търсене, нужди и умения. Тези знания обобщаваме в няколко знакови проучвания, които публикуваме ежегодно: Life Trends, Tech Trends, Future of Work. Имаме и редица специализирани проучвания за различи индустрии.

Ние сме 740 000 души в цял свят – представете си каква сила е това! Във всяка държава, в която присъстваме, компанията ни застава много категорично в помощ на обществото. Това става чрез дарения за различни каузи – на време, средства, знания, умения. Въпреки кризата в сектора продължихме да инвестираме в социални проекти и да даряваме про боно часове. И не на последно място – инвестираме в обучения, които помагат на нашите колеги и партньори да могат да се адаптират в тази бързо променяща се среда, за да могат успешно да се реализират напред в бъдещето.

Каква е Вашата визия за доброто бъдеще на България?

В момента се намираме в преломен исторически момент на развитие на човечеството, когато приоритет е приемането на различията – независимо дали става дума за етническа принадлежност, религия, сексуалност, или нестандартно мислене. Имаме нужда да видим ярки личности, които са готови да поемат отговорност за действията си, да създават процъфтяващо общество и да оставят градивна следа за следващите поколения.

Вярвам, че един ден ще успеем да постигнем нужната симбиоза между добра държавна политика, ангажираност и участие на бизнеса и добре развит НПО сектор. Сега наблюдаваме повече присъствие на последните две и мисля, че е важно да достигнем този баланс, за да може заедно като общество да решаваме различни социални проблеми и да ставаме самите ние по-добри.

Проектите, които ни вдъхновяват и с които се гордеем

Jump2IT

Jump2IT е съвместен проект с ITCE и Skills Assembly в сферата на ИТ обучението. Програмата има за цел да предостави безплатно обучение и възможност за преквалификация на хора без предходен опит в ИТ. Първите пет издания на академията бяха с QA профилиране, но следвайки тенденциите, шестото издание тази година предостави възможност за обучение в сферата на Data и AI. От 2019 г. до сега „Аксенчър“ е подкрепила програмата с 360 000 лв. През нея са преминали над 100 курсисти, като 70% от тях вече са реализирани специалисти в различни компании.



CULTURAMA.Art – технологиите срещат изкуството

Партньорството с фондация „Културни перспективи“ интегрира най-новите и устойчиви технологии в сферата на културата, като насърчава нов подход за подкрепа на културната индустрия и талантливите български артисти. Служители от Технологичния център са инвестирали над 28 000 работни часа в разработването и развитието на платформата Culturama.Art. Сред последните разработени решения са виртуална галерия, самостоятелна система за продажба на билети и виртуална игра за CULTURAMA Festival `24. „Аксенчър“ подкрепя и Стипендиантската програма на фондацията — за периода 2021 – 2024 г. компанията е дарила над 75 000 лв. за стипендии.
 


Партньорство с Българския център за нестопанско право (БЦНП)

Дългогодишното партньорство на „Аксенчър“ и Българския център за нестопанско право (БЦНП) има за цел да подкрепя и развива социалното предприемачество у нас. Като част от него компанията e дарила до момента над 200 000 лв. за различни каузи. Инициативите, които подкрепяме, са: обучителната и менторска програма LET’S GO, платформата „Дар пазар“ – осъществена по идея на „Аксенчър“, като компанията инвестира не само средства, но и човекочасове в разработването, поддръжката и развитието на дигиталната платформа; създаването на пространство „Щрак“, благотворителни базари, работилници за служители, дарителство.
 
WeAct

Специална програма за дарителство от служителите на „Аксенчър“ за различни социални каузи. Какво е различното? Хората даряват паричната равностойност на своите гъвкави придобивки през специална платформа, с която управляват ежемесечно своите бенефити. Партньор на програмата е Българският център за нестопанско право, като част от инициативите са предложени от служители. Първата по рода си инициатива работи повече от година, а до момента служителите са набрали над 11 000 лева.
 

 Нашите герои

ДИМИТЪР ДИМИТРОВ


Мениджър в Advanced Technology Center, Аксенчър България
Ръководител проект „Културама“

Казвам се Димитър Димитров и съм част от голямата фамилия на Accenture България. Възпитаник съм на Софийския университет, ФМИ, с магистърска степен „Компютърни науки“, и вече над 20 години, съвместно с колеги от различни екипи и дестинации от цял свят, създаваме софтуерни решения, трансформирайки бизнес предизвикателства в работещи и иновативни решения. Щастлив съм, че натрупаният опит бива споделян с наши партньори по CSR линия. Прекрасен пример за това е CULTURAMA – платформа, чрез която българската оперна певица със световна слава Ина Кънчева подпомага млади таланти в сферата на изкуствата.

АНТОНИО СТОИЧКОВ


Маркетинг специалист, Аксенчър България
Председател на Комитета за ангажираност на служителите

Като част от маркетинг екипа на компанията, общуването с хора винаги е представлявало интерес за мен. Това е и една от главните причини доброволно да бъда председател на Комитета по ангажиране на служителите в „Аксенчър“, чрез който организираме различни по тип активности, като по този начин сплотяваме екипния дух. Да бъда активно звено в организацията на всяка една благотворителна инициатива, се припокрива с още едно любимо мое нещо – да допринасям за общото благо и да бъда от помощ на обществото. Нямам любима дейност – за мен всяка една кауза си заслужава, като влагам сърце и душа в цялостната организация и подкрепа.

ТОНЯ ДОЛАЧКОВА


Специалист в Intelligent Operations Center, Аксенчър България
Доброволец в социални каузи на „Аксенчър”

В „Аксенчър“ работя от година и половина. Нещото, което ме вдъхнови от самото начало, са доброволческите инициативи, за които компанията предоставя възможност. Дали виртуални, в офиса, или извън него, няма значение – всички имат дълбок смисъл и значимост. Каузата, която значително ме трогна, е облагородяването на Кризисния център за деца. Бяхме облечени с фирмените си тениски и със самото пристигане няколко деца ни заобиколиха, като едно от тях ни попита: „Вие от „Бригада Нов дом“ ли сте?“. Как се въодушевих от този въпрос само... Как да не се почувствам социално отговорна и емоционално заредена?
 Преди / СЕГА

 


Доброволци на „Аксенчър“ реновират двора на Кризисния център за деца на „Конкордия България“

Можете да купите списанието в павилионите на Inmedio, големите вериги бензиностанции, търговските вериги "Фантастико", "Кауфланд", "Билла" и др.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ