Текстът е публикуван в бр. 11 (51) на BGlobalГосподин Николов, спомняте ли си първата социално отговорна инициатива на „Фантастико“, в която участвахте? Какво си помислихте тогава?Моите родители създават „Фантастико“ преди 33 години – началото е поставено с един малък квартален магазин, който работи и в момента. Още оттогава, независимо колко се увеличаваше екипът, отговорността към хората винаги е била водеща.
Владимир Николов е управител и оперативен президент на ФАНТАСТИКО ГРУП. Професионалното му развитие преминава през почти всички нива на йерархията в семейната компания. Започва кариерата си като служител в супермаркет. Работил е като технически сътрудник, директор „Координация и развитие на търговската дейност“, бил е вицепрезидент, а като оперативен президент в момента ръководи екип от 3500 професионалисти. Завършил е бизнес училище в Рен. Владимир Николов е член на настоятелствата на Нов български университет и на Националната спортна академия.Спомням си първите социално отговорни инициативи, защото те бяха с особен емоционален заряд, бяха в помощ на колеги и техни близки, които имаха сериозни здравословни проблеми. В момент на такива изпитания никой не може да бъде безучастен, особено когато е засегнат колега. Може за някого да звучи клиширано да се каже, че във „Фантастико“ сме като едно семейство, но всъщност е точно така. Тази съпричастност, подкрепата в трудни ситуации, които са характерни за всяко семейство, всъщност се пренасяха и в работата ни през годините. Тези нормални чисто човешки ценности и до днес са част от корпоративната култура на компанията. Вече сме над 3500 колеги и взаимната подкрепа при здравословни проблеми се осъществява чрез нашия доброволен фонд „Подкрепи колега“, в който хората сами решават дали и колко да даряват, а компанията удвоява всеки месец събраната от екипа сума. Така че на въпроса Ви какво съм си мислил тогава, е трудно да отговоря. По-скоро мога да споделя как съм се чувствал, защото това не се е променило. Всеки път, когато обединяваме енергия и усилия, за да подкрепим някого в нужда, знам, че подаряваме надежда и вяра, че нещо добро ще се случи.
Какво си мислите сега, когато социалните инвестиции, направени от компанията, служителите и клиентите надхвърлят 1 млн. лева през 2023 г. Какво Ви движи, защо го правите?Нашата сфера на дейност добавя стойност в живота на хората всеки ден, но ние винаги сме търсили възможности да подкрепяме различни каузи, личности, организации не само в населените места, където ще видите наши супермаркети. С всяка година социалните ни инвестиции се увеличават, но според мен много повече организации заслужават подкрепа и внимание. Това са хора, които са готови да работят неуморно и безотказно, но да постигат промените, от които толкова имаме нужда. Те заслужават нашата пълна подкрепа и признание. Истински двигател са моите съмишленици в компанията, моите колеги, с които водим разгорещени дискусии, но винаги стигаме до обща цел за подкрепа, която „пали“ всички нас.
Вярвам, че една добра дума като „благодаря“, една усмивка или едно истинско „Как си?“ има силата да променя нагласите на хората. А какво следва, когато чрез нашата платформа – търговските обекти „Фантастико“ – достигнем до над 100 000 клиенти всеки ден и ги превърнем в съмишленици на дадена кауза? Вярвам, че добротата обединява и е израз на съпричастност в нашето общество, което днес, за съжаление, е разединено и в голяма степен лесно манипулируемо.
ФАНТАСТИКО ГРУП е българска семейна компания с 33-годишна история. Основана е през 1991 г. със създаването на квартален магазин на столичната улица „Оборище“, който продължава да посреща своите клиенти и днес. В момента под бранда „Фантастико“ работят 45 модерни супермаркета в София, Банкя, Перник, Ботевград, Елин Пелин и Кюстендил. Част от портфолиото на компанията са още: търговски център SkyCity Mall, боулинг залите MegaXtreme Bowling, MyChoice Catering и клуб Joy Station. Компанията е работодател за около 3500 професионалисти. Важна част от корпоративната култура на ФАНТАСТИКО ГРУП е силната социална ангажираност. Чрез програмата си „Фантастико до теб“ компанията допринася за постигане на устойчиви положителни промени в сферата на образованието, културата, здравеопазването, социалното предприемачество.Когато правим равносметка за общия ни принос, търсим измерими показатели за промяна. Щастливи сме, че точно това виждаме от всеотдайната работа на нашите устойчиви партньори, сред които са фондация „Нана Гладуиш – Една от 8“, УНИЦЕФ България, чиято кауза е силно разпозната от нашите клиенти, Нов български университет с уникалния по рода си Международен майсторски клас на Райна Кабаиванска и много други. Тази година започнахме стратегическо партньорство с Българската хранителна банка, което, вярвам, ще се развива, така че повече продукти да достигат до хора, за които е предизвикателство осигуряването на пълноценно хранене. Искрено сме признателни на всички наши клиенти, че отделят допълнително от своя бюджет, за да подкрепят каузи, в които вярваме, чрез дарения на нашите каси. Признателни сме и на всички организации, които участват в конкурса на програмата „Фантастико до теб“, тази година получихме над 300 проекта от цялата страна. Енергията да се работи задълбочено по различни теми, развити в тези проекти, впечатли целия ни екип.
Коя е каузата, с която лично Вие сте най-силно ангажиран? Кой е проектът от всички финансирани досега, който е най-близо до сърцето Ви?Много са, но ако трябва да избера само една кауза, която ме е докоснала още преди повече от 15 години и продължава и в наши дни да ме вълнува, това е делото на г-жа Райна Кабаиванска – истински съвременен вдъхновител и будител.
Кое Ви носи най-голямо удовлетворение? Каква е ролята на благодарността като стимул за добри дела? Вие на кого сте истински благодарен?Освен да казваме често „Обичам те“ на най-близките ни хора, трябва да благодарим и да сме истински признателни на хората, които са наши учители и ментори. На първо място, благодаря на моето семейство и приятели. Благодаря на моите над 3500 колеги, които със своя всекидневен труд отстояват водещата позиция на ФАНТАСТИКО ГРУП в един от най-конкурентните сектори в икономиката, но и на лоялността и съпричастността на нашите клиенти от вече над 33 години.
„Фантастико до теб“ е една от най-големите корпоративни програми за социални инвестиции в България. Как измервате ефекта? Какво искате да се случи и промени след вашите благородни дела?Ние сме в непрекъснат контакт с нашите партньори и се стремим да споделяме резултатите от тяхната работа във всички наши комуникационни канали, включително чрез видеосъдържание. Намирам това за важно, тъй като, представяйки постиженията на един, можеш да заразиш друг да направи добро. Същевременно обратната връзка и прозрачността изграждат доверие особено когато и клиентите ни са подкрепили определена организация.
СОЦИАЛНИТЕ ИНВЕСТИЦИИ
Социалните инвестиции, направени от компанията, служителите и клиентите ѝ през 2023 г., надхвърлят 1 млн. лв., като те са достигнали до 54 организации и над 6200 души от цялата страна. Данните са от доклад, изготвен със съдействието на PwC България. За 6 години (в периода 2018 – 2023 г.) общият принос на компанията, клиентите и служителите ѝ за различни каузи е над 4,8 млн. лв., като тази подкрепа е достигнала до 27 380 души. Компанията подкрепя устойчиво УНИЦЕФ България, майсторските класове на световната оперна прима Райна Кабаиванска в Нов български университет, фондация „Заедно в час“, каузата на социалното предприятие „Оле Мале“, фондация „Нана Гладуиш - Една от 8“, а от тази година стартира стратегическо партньорство и с Българската хранителна банка.Проследяваме резултатите и в годишни доклади, които изготвяме с помощта на PwC България и публикуваме на сайта на програмата. Надяваме се още повече хора и бизнес организации да намерят начини, чрез които да помагат.
Разкажете повече за програмата „Моите будители“. Кой е най-големият будител за Вас и защо?От пенсионера, който заделя по 1 лв. на нашите каси, за да подпомогне съвместна наша инициатива с УНИЦЕФ, майките на деца с увреждания, които търсят реализация и самостоятелност със своя ръчен труд чрез „Оле Мале“, до световната българска оперна звезда Райна Кабаиванска, която не щади средства, време, усилия да открива, обучава и развива своите ученици, за да бъдат успешно реализирани на голяма сцена… всеки може да бъде голям будител! Създадохме „Моите будители“, за да показваме добрите примери, таланта, интелекта, огромния потенциал на българите. Затова всяка година представяме в ексклузивни изложби личности с изключителни постижения и едновременно с това подкрепяме финансово проекти в сферата на образованието и културата.
Как успявате да включите служителите в социалните програми? Ангажираността им със социални каузи и добротворчеството допринасят ли за успеха на „Фантастико“? Как ценностите на екипа влияят на успеха на бизнеса?Съпричастността винаги е била част от нашата корпоративна култура още от времето, когато нямахме големи кампании и програми. Сега е много по-лесно, защото имаме невероятни комуникационни възможности. Чрез нашата вътрешна дигитална платформа за комуникация създаваме различни събития, като всеки може да избере дали и в каква доброволческа инициатива да се включи. Радвам се, че идеите идват именно от екипа. Така развихме нашия благотворителен боулинг турнир „Подай ръка“, с който помагаме на организации, работещи с деца с различни възможности; всяка година сме част от инициативата „Да изчистим България заедно“ на bTV Media Group; колегите са много активни с участия в благотворителни спортни събития и аз се гордея много с всеки доброволец в компанията.
„Фантастико“ не въвежда засега каси на самообслужване. Какво е значението за Вас и за компанията на личния контакт с клиентите?Поетапно и с голямо внимание започваме да интегрираме каси на самообслужване, защото част от нашите клиенти търсят този вид технология. За нас обаче основен фокус ще продължи да бъде цялостното клиентско изживяване, включващо личния контакт на всички сектори в супермаркетите ни и специалното отношение на касите, където ще продължим да помагаме на клиентите с поставянето на продуктите в торбичките за пазаруване. Убедени сме, че човешкият личен контакт е незаменим.
Заразително ли е добротворчеството? Каква е ролята на добрия пример?Определено е заразително! Виждам го непрекъснато. Многократно различни кризи или дарителски кампании са обединявали българите и точно затова добрият пример трябва да се показва. В противен случай ще виждаме само негативизъм, а той е не по-малко заразен. Нека даваме път на стойностното и градивното.
Нашите герои
Владислав Миленов
.jpg)
управител на супермаркет „Фантастико
“Владислав Миленов се присъединява към екипа на „Фантастико“ като „на шега“ през далечната 2005 г., когато е едва 19-годишен. За да съчетава обучението си в университета с работата, първата позиция, която заема, е нощен продавач. Днес е управител на един от най-големите супермаркети от търговската верига. Участието в доброволчески инициативи за него е лична кауза: „Личният пример е много важен и по този начин се надявам да заразя и всички колеги да правим добро“. От доброволческите акции, в които участва, най-силен отпечатък оставя наводнението в карловското село Каравелово. След апокалиптичните гледки, които вижда там, си дава сметка, че в трудни моменти трябва да има кой да ти подаде ръка.
Диана Димова-Йорданова
.jpg)
директор „Корпоративни комуникации и връзки с обществеността“
Диана е сред хората в компанията, които са силно ангажирани със социалните каузи. Работи активно за създаването на програмата „Фантастико до теб“, член е на Управителния ѝ съвет и на журито, което разглежда кандидатурите за финансиране на проекти. По нейна идея компанията провежда инициативите „Моите будители“ и „Подай ръка“. Силен застъпник е на темата за борбата с рака на гърдата и заедно с екипа на компанията подкрепя и популяризира мисията на фондация „Нана Гладуиш – Една от 8“. „Да бъда част от компания, в чиито основополагащи ценности са подкрепата за образованието, културата, съпричастността към тези, които имат нужда, е истинска привилегия“, споделя тя.
Огнян Кузманов
.jpeg)
мениджър „Поддръжка
“Огнян казва, че да бъде доброволец, е негово хоби и „въпрос на ценности“. Във „Фантастико“ ръководи Клуба по туризъм, а извън компанията е доброволец към Планинската спасителна служба. Както в компанията, така и извън нея участва в различни инициативи – лекции за туристи, като ги подготвя за изненадите, които може да им поднесе планината, организира планински походи, участва в акции по почистване на природни обекти. „Хора край мен са ми оставили отпечатък с добрите си дела, давайки ми надежда, че и аз мога да бъда като тях. Всеки един от нас оставя впечатление у хората, които го наблюдават – можеш да бъдеш добър или лош пример. От нас зависи какви искаме да бъдем!“Проектите, които ни вдъхновяват и с които се гордеем
Фантастико до теб
.jpg)
Програмата „Фантастико до теб“ обединява всички социални инициативи на компанията, като предоставя възможност за финансова, материална, комуникационна, доброволческа и експертна подкрепа и продажба на продукти с кауза. Програмата организира ежегоден конкурс за финансиране на проекти в няколко ключови области, като в последното издание за подкрепа кандидатстваха над 300 организации от цялата страна. Компанията ангажира в различните каузи както своя екип, така и хилядите клиенти на веригата. Като застъпник на различни каузи, ФАНТАСТИКО ГРУП развива цялостни информационни кампании, достигайки до широка аудитория.
Моите будители
.jpg)
Инициативата „Моите будители“ представя изявени български творци, изследователи, преподаватели, спортисти, визионери и финансира проекти в сферата на образованието и културата. За последните 4 години едноименните изложби са представили около 200 личности, които вдъхновяват с постиженията си и са доказателство за огромния потенциал за развитие в страната ни. Сред тях са Георги Господинов, Райна Кабаиванска, проф. Христо Пимпирев, Стефка Костадинова, носителките на олимпийски титли по художествена гимнастика от Токио 2020, олимпийските отбори по природни науки, които само през 2024 г. спечелиха 91 медала от международни състезания.
Подай ръка
.jpg)
Емблематичният благотворителен боулинг турнир „Подай ръка“ подкрепя организации, работещи с деца с различни възможности, и се провежда в MegaXtreme Bowling (част от портфолиото на ФАНТАСТИКО ГРУП). Инициативата вече има 5-годишна история и всяка година привлича популярни личности, компании и приятели на боулинга, сред които олимпийската легенда Мария Гроздева, един от най-успешните български волейболисти Евгени Иванов, актьорите Диляна Попова и Филип Буков, телевизионните водещи Натали Трифонова и Валери Генов, радиоводещата Надежда Василева. Устойчиви партньори на турнира са bTV Media Group, bTV Radio Group и Българската боулинг федерация.