Тази реклама е лично за теб                

Говори на твоя език и ти дава информация, която наистина те интересува

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 22 February 2025 15:52 >
Тази реклама е лично за теб                
Източник: Pixabay.com
Гледането на телевизия през телефона става все по-популярно благодарение на развитието на мобилните технологии и широкия избор от стрийминг услуги и приложения. Телефонът предлага гъвкавост и удобство, позволявайки на човек да се наслаждава на любимото си тв съдържание навсякъде и по всяко време с все по-персонализирани реклами.
Текстът е публикуван в бр. 12(52) на сп. Business Global.

Бисер Костадинов

Наслаждаваш се на любимото си телевизионно шоу, а всяка реклама е точно това, което те вълнува. Никакви ненужни прекъсвания с реклами, които не те интересуват. Само съдържание, което говори на твоя език и ти дава информация, която те интересува. Това не е картина от далечното в бъдещето, а от днес или най-много в близкото утре. Заради големите промени в телевизионната реклама, които

вече се случват

тя не залязва, а напротив – по-жива и конкурентна е от всякога.  

Дори в ерата на късите вирусни видеа, наложени като мода от TikTok, телевизията остава основен маркетингов канал за марките. Statista очаква разходите за тв реклама и видеореклама в световен мащаб да достигнат 339 млрд. долара през 2024 г. В САЩ разходите за тв реклама са най-високи – впечатляващите 144 млрд. долара, като реклама за 33 долара се пада на всеки потребител.

Гледането на стрийминг вече не е тенденция, а правило особено за милениалите (родните между 1981 и 1996) и поколението Z (1997 – 2012). Те предпочитат онлайн каналите Netflix, Hulu, Amazon Prime Video, в които според възрастта на зрителите вървят и

по-иновативни и по-дръзки

послания на марките. От 2022 г. насам услугите за стрийминг в САЩ привличат повече зрители, отколкото кабелните и ефирните телевизии, сочат данни на Nielsen. Това генерално променя рекламния пейзаж в страната, диктуваща модата в индустрията. CTV (Connected TV) е относително нов термин и включва всяко устройство, което осигурява достъп до стрийминг съдържание през интернет – смарт телевизори, плейъри (Roku, Apple TV, Chromecast), конзоли за видеоигри, мобилни и други устройства. Всяка година бюджетите за CTV реклама се увеличават с около 20%, както вече достигат 1/3 от всички разходи за тв реклама, според LiveRamp.

Телевизията по поискване

предлага гъвкави опции за гледане и абонаменти със и без реклама. Самата реклама е изключително добре сегментирана, позволявайки прецизно таргетиране по демографски, географски и поведенчески критерии. Тя е една, когато цялото семейство е пред телевизора, друга, когато само детето гледа, и съвсем различна, когато мъжът или жената поотделно са пред телевизора.


Netflix предоставя съдържание без прекъсвания. През 2022 г. компанията въведе нов абонаментен план с по-ниска цена, който включва реклами. Netflix използва своите обширни данни за зрителския интерес, за да предоставя персонализирана реклама. Рекламите са ограничени до определен брой минути на час, обикновено между 4 и 5 мин. Netflix работи с топ рекламодатели, предлагайки премиум слотове. Целта е да се запази качеството на рекламите и да се избегне пренасищане. Снимка Pixabay.com


CTV позволява съдържанието на рекламата да се адаптира за различни сегменти от аудиторията в рамките на една и съща кампания, което изстрелва самото рекламно изживяване на ново ниво. Освен това CTV предлага и по-прецизно измерване на ефективността и отчитане на резултатите, включително броя зрители, времето на гледане и взаимодействията. Така маркетолозите анализират и оптимизират кампаниите си

в реално време

Въпреки че е по-скъпа, CTV рекламата осигурява по-висока ангажираност и възвръщаемост на инвестицията. Рекламодателите плащат само за реално изгледани реклами от потребителите, а не за брой излъчвания. Позволява добавяне на интерактивни елементи към рекламите – клик за повече информация, QR кодове за сканиране, избор на персонализирани опции, директен достъп до мобилни приложения. И нещо много важно – зрителят може да купува продукти и услуги направо от устройствата.

Какво се случва

с традиционните канали на кабелна и сателитна телевизия? Те продължават да се използват усилено от рекламодателите, стъпвайки върху  новите възможности на т.нар адресируема телевизия. Тя показва различни реклами на различни домакинства дори по време на една и съща програма. Например операторите Sky, AT&T и Xfinity доставят реклами, персонализирани за всяко домакинство.


Телевизията ще бъде навсякъде – интегрирана в ежедневния живот чрез умни устройства, интерактивни дисплеи и персонализирано съдържание. Границите между екраните и реалността ще се размиват, превръщайки телевизията в преживяване, следващо човек навсякъде. Снимка Pixabay.com

В момента рекламният пазар е много фрагментиран от различните възможности, сред които избира потребителят. Нито една платформа няма цялостен поглед върху рекламния пазар, което е и

най-голямото предизвикателство

пред индустрията в момента. Спасението е в партньорството и обмяната на данни. Отделните доставчици трябва да започнат да споделят обобщени данни, за да сравнят, анализират и подобрят ефективността на кампаниите. Получените резултати марките лесно могат да сравнят с ефективността на кампаниите в дигиталните медии (Meta, Google, TikTok), което ще им даде цялостната картина.

Създай продукт

задоволяващ нужда. Достави го на търговците на дребно. Рекламирай го с подходящата емоционална история. И продажбите ще завалят. Повече от век тази формула работеше безотказно. Светкавичното развитие на технологиите и революционните промени в поведението на потребителите раздробиха този модел на хиляди сегменти, функциониращи като самостоятелни екосистеми. Това промени и ролята на творчеството в рекламата и маркетинга.

Изкуственият интелект (AI) вече пише кὸпита по зададена тема и конкретни параметри, създава снимки и видеа от нищото. Той дава заготовки, на които творческите хора добавят човешка искра. Така AI става верен помощник и в никакъв случай не е конкурент на истинските творци.

Средата е много динамична, потребителите се променят, все по-рядко са склонни да предоставят информация за себе си, бисквитките не работят. И какво им остава на марките, за

да се свържат трайно

с целевата аудитория и да се откроят от конкуренцията. Остава им най-важното – истинското и докосващо творчество  в комуникацията между бизнеса и потребителите.

Вече не е нужно да работиш в рекламна агенция, за да наречеш себе си творец или криейтър. Любителят готвач, който всяка седмица споделя нова рецепта в YouTube и TikTok, също успешно влиза в тази роля. Или експертът дерматолог, който в Instagram учи жените как да се грижат за кожата на лицето и да забавят старостта. Или биохакерът, който в затворена група във Facebook и Viber споделя съвети за дълъг живот и вечно здраве.

Креативността на тези нови копирайтъри се изявява най-вече в интернет. А там е територията на голямата свобода. За разлика от рекламата в печата, радиото и телевизията, в онлайн вселената марките не притежават изключителни права върху посланията. Там имиджът им е въпрос на партньорство с общностите и създателите на съдържание. Децентрализацията на гласа на марките ще продължи, някои ще зазвучат още по-завладяващо, защото те не са само имена на продукти или услуги, а са много повече. Те са ценности, философия, мисия и влияние, което оказват върху обществото.
Можете да купите списанието в павилионите на Inmedio, големите вериги бензиностанции, търговските вериги "Фантастико", "Кауфланд", "Билла" и др.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ