Митата на Тръмп за Мексико и Канада могат да се върнат като бумеранг

Според анализатори тарифата от 25% е подготовка за предоговаряне на споразумението за свободна търговия USMCA

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 01 February 2025 10:25 >
Митата на Тръмп за Мексико и Канада могат да се върнат като бумеранг
Източник: Pixabay.com - Pexels
Митото от 25%, който президентът Доналд Тръмп планира да наложи върху вноса от Канада и Мексико от 1 февруари, може да повиши цените на всичко - от бензина и пикапите до партито с гуакамоле на Super Bowl, пише АР. Митата също биха предизвикали ответни мерки. Дъг Форд, премиерът на Онтарио, вече се зарече да противодейства, като изтегли американския алкохол от рафтовете на магазините в канадската провинция. Това е сериозен проблем - Канада е пазар номер 2 в света за американски дестилирани спиртни напитки след ЕС.

Митата на Тръмп заплашват да взривят търговското споразумение за свободна търговия между САЩ, Мексико и Канада (USMCA), което той договори със съседите на Америка през първия си мандат. Той го начере „най-справедливото, най-балансирано и изгодно търговско споразумение, което някога сме подписвали в закон“ и то трябваше да внесе предсказуемост в северноамериканската търговия, давайки на бизнеса увереността да прави инвестиции.

„Тарифи на тези нива и в този обхват биха унищожили ефективно споразумението, което самият Тръмп договори и с което винаги се хвали“, каза Скот Линчиком, търговски анализатор в либертарианския институт "Катон".

Президентът казва, че налозите от 25% са предназначени да окажат натиск върху двете съседки на Америка да направят повече, за да спрат потока от имигранти без документи и фентанил в Съединените щати.

Майкъл Робинет от S&P Global Mobility и много други анализатори подозират, че тарифната заплаха е предназначена също така да накара Канада и Мексико да се съгласят с исканията на Америка за промени в USMCA, когато дойде време подновяването му следващата година.

Робинет, изпълнителен директор на автомобилното консултиране в S&P Global, каза, че се съмнява, че Тръмп ще продължи с 25% всеобхватни тарифи върху канадския и мексиканския внос, а вместо това може да отложи или постепенно да въведе митата или първоначално да освободи някои индустрии, за да покаже на Канада и Мексико колко по-лоши могат да станат нещата, ако той не постигне своето.

Тръмп притисна Мексико и Канада да се съгласят с USMCA преди пет години, отчасти за да намали големия търговски дефицит на Съединените щати - разликата между това, което САЩ продават и това, което купуват.

Но не стана така.

Дефицитът на САЩ в търговията със стоки на Мексико се разшири от $106 млрд. през 2019 г. до $161 млрд. през 2023 г., последната пълна година, за която има данни. Това отчасти се дължи на факта, че Мексико замени Китай, който е въвлечен в продължаваща търговска война със Съединените щати, като източник на много вносни стоки от САЩ – мебели, текстил, обувки, лаптопи, компютърни сървъри.

Разликата в търговията със стоки с Канада също се увеличи: от $31 млрд. през 2019 г. до $72 млрд. през 2023 г. Дефицитът до голяма степен отразява американския внос на канадска енергия.

„USMCA не е постигнало целите, които Тръмп си постави за него. Нашият търговски дефицит с Канада и Мексико е значително по-голям, отколкото беше“, казва Лори Уолах, директор на програмата Rethink Trade към American Economic Liberties Project и дългогодишен критик на споразуменията за свободна търговия на Америка. „Много работни места бяха преместени в Мексико след USMCA", посочва Уолах.

Когато догодина настъпи времето за подновяване USMCA, се очаква САЩ да настояват за правила, които биха насърчили фабриките да произвеждат в Съединените щати. И може да поиска репресии срещу китайски стоки, изпращани през Мексико до Съединените щати, за да се избегнат митата, които Тръмп и президентът Джо Байдън наложиха на Пекин.

Сега Съединените щати правят много повече бизнес – както износ, така и внос – както с Канада, така и с Мексико, отколкото с Китай. През 2023 г. търговията на САЩ както със стоки, така и с услуги с Канада и Мексико достигна над $1,8 трлн. в сравнение с $643 млрд. с Китай. Поради USMCA и регионалното търговско споразумение, което замени през 2020 г., повечето продукти преминават границите на региона без мита.

Ако Тръмп изпълни заплахата си за тарифи от 25% митата ще скочат от $1,3 млрд. на $132 млрд. годишно върху вноса от Мексико и от $440 млн. на $107 млрд. за Канада, твърди данъчната и консултантска фирма PwC.

И никой не знае дали Тръмп наистина ще дръпне спусъка или колко дълго ще останат митата, ако го направи. Тръмп гледа на митата като на решение за повечето от това, което боледува икономиката. Той казва, че те събират пари за намаляване на доходите и корпоративните данъци, насърчават компаниите да преместват производството си в Съединените щати и предлагат полезен лост за оказване на натиск върху други страни да направят отстъпки по търговски и други въпроси.

Представители на администрацията на Тръмп също така казват, че критиците на потенциалните мита не трябва да ги разглеждат изолирано, твърдейки, че другите им политики, включително намаляване на данъците и облекчаване на регулациите, ще укрепят икономиката.

Компаниите се борят да се подготвят. Някои купиха стоки и ги изпратиха в Съединените щати преди време, за да надхитрят тарифите. Други изчисляват каква част от разходите могат да прехвърлят на своите клиенти. „За съжаление, това ще се отрази на много потребители“, каза Дейв Евънс, съосновател и главен изпълнителен директор на Fictiv, компания от Сан Франциско, която помага на клиентите да управляват своите вериги за доставки на пластмаси и метали. „Видяхме това по време на първия му мандат. Една тарифа не се поема напълно от компаниите.“

Канада и Мексико също се подготвят. Кристия Фрийланд, бившият министър на финансите, която представляваше Канада в преговорите за USMCA, призова за отмъщение, ако Тръмп продължи напред с митата. „Да бъдеш умен означава да удряш там, където боли“, каза Фрийланд, която се кандидатира за заместник на премиера Джъстин Трюдо. „Нашият контраудар трябва да бъде долар за долар – и трябва да бъде прецизно и болезнено насочен: производители на портокали във Флорида, млекопроизводители в Уисконсин, производители на съдомиялни машини в Мичиган и много други.“

По същия начин мексиканският президент Клаудия Шейнбаум обеща през ноември, че „за всяка тарифа ще има отговор в натура“.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ