Надяваме се да вървим по-бързо към истински свободен пазар на енергия

 Изкуственият интелект, глобалната експертиза и диверсификацията превръщат Axpo в универсален доставчик на услуги за нейните партньори, казва Милена Виденова, изпълнителен директор на Axpo България

Пламен Енев
Пламен Енев / 14 January 2025 14:05 >
Надяваме се да вървим по-бързо към истински свободен пазар на енергия
Източник: Тони Тончев
Текстът е публикуван в бр. 10 (50) на сп. Business Global

Милена Виденова е мениджър с над 21 години опит в банковото, застрахователното и финансовото дело.
Професионалният ѝ път я води през отговорни позиции в немската ХипоФерайнц Банк, Уникредит Булбанк и австрийската Хипо НОЕ Групе Банк. През годините е работила като управител на българския клон на кредитния застраховател „Кофас“ АД, била е и изпълнителен директор на производителя на асансьори „Коне“. Има опит като предприемач в областта на застрахователното посредничество и финансовото консултиране. Завършила е магистърска степен по международни икономически отношения в УНСС – София, има множество специализации в страната и чужбина. От август 2020 г. е изпълнителен директор на Axpo България и ръководи екип от над 100 професионалисти (тук може да прочетете повече за Axpo България).
Г-жо Виденова, това, че Axpo България е част от утвърдена международна енергийна група, помага ли ви да предлагате по-изгодни условия на клиентите си?

Като част от Axpo Group ние имаме възможността да работим с техните пазарни анализи, форкастинг, риск модели и ноу-хау по отношение на портфолио мениджмънт. Чрез опита на Групата имаме поглед върху дейността на други международни групи, с които Axpo работи, както и върху местни бизнеси – големи индустриални потребители със специфични нужди. Всичко това ни дава възможност да извършваме крос бордър търговия на различните пазари и да даваме най-оптимални решения с оглед нуждите на клиента. Големият набор от решения, които предлагаме, превръща Axpo България в one-stop shop – както за големите производители на електроенергия, така и за големите потребители.

Фактът, че сме част от такава група, ни дава предимство и по отношение на ежедневния трансфер на ноу-хау на база на добрите практики в структурирането на различни решения, и по отношение на иновации и автоматизации, които също имат въздействие върху целия цикъл на сделката, включително и върху оперативното ѝ обслужване.

Не на последно място, Axpo Group има нужната финансова стабилност, което се вижда и от финансовите ѝ резултати. А това е много важно за нашите клиенти, защото означава, че техният off-taker (търговецът, който изкупува електроенергията им) е в състояние да изпълни своите ангажименти. Допълнително предимство за нас е това, че Axpo има изключително висока бизнес репутация, което подпомага и работата на българското дружество.

Търговията с електроенергия се отличава с големи обороти и малки маржове на печалба. Колко важно е адекватното управление на риска и как го постигате?

Да, големите обеми са много характерни за тази бизнес сфера и понякога незапознатите с нея се впечатляват силно от цифровите показатели. Но истината е, че нашият марж на печалба традиционно се движи под 3% и това ни задължава да имаме добра диверсификация на пазари, както и на продукти и услуги, за да управляваме добре всички рискови фактори.

Axpo Group има дългогодишен опит и ноу-хау в управлението на различните видове риск. Това ни дава възможност да структурираме адекватни решения за нашите клиенти и партньори и да им предоставяме специфични индивидуални продукти и услуги.

За продажбите и управлението на риска е много съществен въпросът с човешкия капитал. Изключително предимство е да имаш правилните експерти на правилното място, особено тези, които създават и структурират бизнеса. Ние се гордеем, че разполагаме с такива хора както в Axpo България, така и в Групата, и можем да разчитаме на тяхното високо ниво на професионализъм.

Axpo България оперира като търговски хъб за 15 европейски пазара. Какво предизвикателство е да се интегрират различните пазарни специфики в търговската ви дейност?

Едно от големите предизвикателства е, че търговията с електроенергия, природен газ и гаранции за произход е изключително регулиран бизнес и броят на регулациите в различните държави непрекъснато се увеличава. За страните – членки на ЕС, има обща пазарна рамка, която е динамична и в нея непрекъснато настъпват редица новости. Например по отношение на търговията с електроенергия от 2026 година ще започне действието на т.нар. въглероден данък (carbon tax) върху търговията с електроенергия от страни извън ЕС. Много са и изискванията за декарбонизация, наложени по линия на Зелената сделка за енергийния сектор, както и намаляването на емисиите въглероден двуокис от цялата икономическа дейност на страните.

При търговията с газ, от друга страна, в момента се прилага т.нар. метанов регламент (methane regulation). Той задължава индустрията за изкопаеми газове, нефт и въглища в Европа да измерва, наблюдава, докладва и проверява своите емисии на метан в съответствие с най-високите стандарти за мониторинг и да предприема действия за тяхното намаляване. И това е правилно, защото метанът е вторият по големина източник на глобално затопляне и замърсяване на въздуха след CO2, но в същото време този регламент увеличава допълнително обема задължения в нашата сфера.

На практика има увеличаване на регулациите, но в същото време антикризисните мерки, въведени преди няколко години в страните, в които търгуваме, не са премахнати или са само частично отменени, докато правителствата в съответните държави въвеждат и нови регулации по отношение на природния газ.

Друго голямо предизвикателство, разбира се, са геополитическите рискове по отношение на дългосрочните проекти.

Освен търговска дейност Axpo Group има и производствена част, която е застъпена в Западна Европа и Швейцария; проекти в областта на изграждането „до ключ“ на соларни или вятърни паркове, например в Полша и Румъния, където поради различни регулации те се реализират много по-бавно, отколкото в Западна Европа. Затова е важно да се върви към пълна либерализация на пазарите в тези страни от Източна Европа, което не само ще улесни търговията, но и ще я унифицира.

С какво допринася българското подразделение на Axpo за разрастването на бизнеса на групата?

Една от дейностите, в които ние специализираме от вече близо 5 години, показва, че моделът на трансграничната търговия под формата на стокови деривативи е успешен. Допълнително работим усилено да имаме по-голяма диверсификация и като пазари, и като продукти и услуги.

Друг наш принос е това, което предоставяме като услуги в енергийната логистика, както и множество бекофис услуги в областта на търговията. Имаме и услуги, изцяло насочени към Групата, в областта на човешките ресурси, информационните технологии и други. 

Стремежът ни по отношение на услугите е да достигнем съвършенство на оперативно бизнес ниво. Стремим се да обслужваме растящия бизнес на Групата и на другите дъщерни дружества със същия ресурс от хора и да продължим с устойчивото развитие на търговската част, като в същото време за всеки един от нашите служители да продължаваме да бъдем чудесно място за работа. Тази година Axpo България бе отличена с този престижен сертификат от международно сертифицираната организация Great Place to Work. В резултат на проучване по специално разработена методология и на базата на анонимното и доброволно участие на нашите служители 87% от тях са определили Axpo България като чудесно място за работа. И за нас това е най-голямата награда.

Групата експлоатира едни от най-интересните ВЕИ проекти в Европа. Мислите ли, че е възможно на някакъв етап тя да участва в изграждането на съоръжения за офшорна вятърна енергия, водород, системи за съхранение или нещо подобно и в България?

Групата има много голям опит в изграждането на ВЕИ проекти до ключ, след което излиза от тях. В този смисъл би била заинтересована да реализира такъв проект и в България, ако се появят подходящи предложения. Вече бяха разгледани няколко проекта от България, но засега все още няма избран. Надяваме се скоро да се появи възможност да реализираме такъв. В България фокусът на нашата дейност все още остава търговската част.

 Колко важно за вашата дейност е изграждането на нова и модернизирането на съществуващата преносна инфраструктура в региона? 

Изключително важно е да се постигне по-добра свързаност както на електропреносната, така и на газовата инфраструктура в региона. По-голямата междусистемна свързаност между страните ще подпомогне изравняването на цените, тъй като ще постъпва повече енергия и това ще подкрепя местните обеми. Пазарът се нуждае от по-голям капацитет за търговия, увеличаване на съществуващия чрез изграждане на нови електропроводи и изграждане на електропроводи там, където пазарите не са свързани.

По-голямата регионална интеграция чрез пазарно свързване със съседни енергийни пазари (например с Централна Европа) създава по-голям брой купувачи и продавачи, което увеличава ликвидността. И това е добре за всички пазарни участници. Физическото свързване на пазара би имало качествено предимство в случай на кризисни събития, каквито наблюдавахме през последните 2 години, защото тогава пазарът би изглеждал много по-различно.

Знаем, че използвате големи бази данни и изкуствен интелект при търговията. Колко бързо навлизат технологиите във вашата дейност и какви са иновациите, които прилагате в нея?

Бързото въвеждане на постиженията на високите технологии е важно условие за успеха на всяка съвременна бизнес дейност. В нашия случай първото условие е да бъдат изчистени базите данни, да са добре структурирани и да има достатъчна ликвидност на пазарите. Пазарите в Централна и Източна Европа, на които ние оперираме, са известни с това, че имат ниска ликвидност поради ред исторически причини, проблеми с хармонизацията на законодателството и недостатъчната инфраструктура. Да, изкуственият интелект вече активно навлиза в бизнес процесите и ще продължава да се усъвършенства. Но ключовата роля и приносът на хората, които управляват изкуствения интелект, все още са решаващи, тъй като за успешното използване на ИИ първата предпоставка е да имаш големи и чисти бази данни.

Втората важна предпоставка е да имаш унифицирана архитектура на IT системите, с които работиш. И третото важно условие е адекватно обучение на решенията и супервизия на продуктите, които имат изкуствен интелект. Това е общовалидно за всяка бизнес дейност.

С навлизането на ИИ животът и кариерното развитие на всеки един от нас в рамките на следващите от две до пет години ще бъде съвършено различен. И затова е много важно за всеки работодател в какви умения на своите служители решава да инвестира, така че те да могат да отговорят на новите предизвикателства.

Axpo е известна с различни иновации, които са дело на хора от компанията, защото има създадена платформа, която подкрепя и стимулира иновативния дух в Групата. Регулярно провеждаме Дни на иновациите (Innovation Days), чрез които даваме възможност на всеки колега да бъде предприемач, като предложи и защити собствена идея. Дигиталният борд в Axpo разглежда идеите и финансира тези, които прецени, че наистина имат добавена стойност, за да бъдат реализирани в рамките на Групата, и то не само за една държава.

Как намирате качествени кадри и какво правите, за да ги задържите?

Намирането на качествени кадри е ключът към успеха за нашата компания. Имаме два подхода – за силно експертните позиции търсим хора с опит. Част от колегите, които правят назначенията за цялата Група, работят от България, което е признание за уменията и експертизата на специалистите ни. Когато позицията е за по-висок мениджърски пост, се разработват бизнес казуси и се прави оценка по специализирани критерии.

Другият ни подход е да работим с младите хора и голяма роля за това има сътрудничеството ни с петте най-големи университета в България и стажантските позиции, които предлагаме. Организираме Дни за представяне на Axpo пред младите хора, участваме в кариерни форуми и други подобни събития, за да поддържаме непрекъснато общуването с младежите, които тепърва получават висшето си образование или са току-що завършили. Опитваме се да помагаме за професионалното ориентиране и на младежи в гимназиалните курсове.

А за да задържим хората, които вече работят при нас, и да намалим въздействието на голямата конкуренция на пазара на труда, наблягаме много на програмите за обучение и развитие. Имаме ясно структурирана програма за таланти за тези, които са постъпили при нас на работа, както и много добра програма за кариерно експертно развитие.

Вярваме, че четирите лидерски принципа на Axpo Group също допринасят изключително много за развитието на всеки наш служител: да бъде лидер, да създава бъдещето, да прави така, че нещата да се случват, и да се грижи за хората. Тези принципи определят ценностите и поведението на всички служители на Axpo България в ежедневната им работа и в отношенията помежду им.

Каква е прогнозата Ви за развитието на енергийния пазар в страната в средносрочен план?

На първо място, се надяваме да се случи дълго отлаганата пълна либерализация. Тя ще бъде стъпка към увеличаване на търсенето, при която малките крайни потребители и домакинствата също ще са част от енергийния пазар.

Нашите надежди са, че ще се върви по-бързо към истински свободен пазар, т.е. да отпаднат различните видове субсидии и подпомагане, от които реално няма нужда вече.

Третото е развитието на трансграничните проекти и изграждането на инфраструктурните връзки със съседните държави, както и на инфраструктурата вътре в страната, за да може лесно да се балансира вътрешният пазар.

Вярваме, че ще продължи процесът по хармонизация и интеграция в единния европейски пазар, което ще подобри търговските практики и ще повлияе положително върху цената на енергийните продукти.
Можете да купите списанието в павилионите на Inmedio, големите вериги бензиностанции, търговските вериги "Фантастико", "Кауфланд", "Билла" и др.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ