Социалният експеримент на Мъск върху човечеството: Как X еволюира през 2024 г.

Свободата на изразяване в социалната мрежа доведе до повече поляризация и реч на омразата

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 27 December 2024 11:33 >
Социалният експеримент на Мъск върху човечеството: Как X еволюира през 2024 г.
Мариана Спринг,
Би Би Си

Милиардерът Илон Мъск пропагандираше Twitter като бастион на свободата на изразяване, след като придоби социалната медиа преди две години. Но в течение на 2024 г. X, както сега се нарича Twitter, се превърна от нещо като обществена говорилня в поляризиран център, където гледните точки и публикациите изглеждат още по-противоречиви. Наскоро станаха известни профили, които споделят подвеждащи възгледи за политиката и новините, някои от които бяха обвинени в предизвикване на омраза.

Всичко това има значение, защото X може да няма толкова потребители, колкото някои други големи социални медии, но явно има значително влияние върху политическите дискусии. Това не само е място, където някои високопоставени политици, държавни и полицейски власти споделят изявления и възгледи - но сега неговият собственик Илон Мъск директно се присъедини към Доналд Тръмп. Тази връзка може да предопредели начина, по който босовете на други гиганти в социалните медии се отнасят към следващия президент на САЩ.

И така, какво стои зад тази нова вълна от промяна? Има ли промяна в демографията на хората, използващи X през последната година, или това може да е резултат от умишлени решения, взети от отговорните лица?

Възходът на „медиите“ в Twitter

Преди два месеца Inevitable West (Неизбежният Запад, бел.ред.) не съществуваше в X. Сега профилът, който нарича себе си „защитник на западните ценности и култура“, е натрупал 131 600 последователи, а броят им бързо нараства. Той натрупва около 30 милиона гледания всеки ден сред всичките си публикации. Мъск дори отговори на публикации на Inevitable West в X.

Неговите скорошни публикации, които често включват съобщения в стила на новинарски заглавия, включват фалшиво видео, показващо как Тръмп казва на британския министър-председател, че ще „нахлуе в страната ви и ще направи Великобритания отново велика“.

Има и няколко публикации в подкрепа на крайнодесния активист Томи Робинсън, както и някои развенчани твърдения за протестите на фермерите в Обединеното кралство и нападение с нож в Саутпорт, при което три деца бяха убити по време на танцов семинар на тема Тейлър Суифт.

Inevitable West отрича обвиненията за прокарване на дезинформация и подбуждане към малтретиране или насилие. „Целта на моя X акаунт е да бъде гласът на мълчаливото мнозинство от западния свят“, казва неговият създател. Той отказва да сподели самоличността си в кореспонденция с Би Би Си, но твърди, че е Gen Z и не е руснак.

„Нецензурираната информация и мнения неизбежно ще доведат до това САЩ и целия Запад и Европа да се движат по-надясно, което е доказано от избирането на Доналд Тръмп и скока в крайната десница в Европа“, твърди той. „В световен мащаб това би означавало, че корумпираните политици и лидери ще бъдат разкрити“.

Той вижда възхода на своя акаунт като „смъртта“ на т.нар. мейнстрийм медии. Това едва ли е изненада, като се има предвид, че след изборите в САЩ самият Мъск каза на потребителите на X: „Вие сте медиите сега“.

От сини отметки до харесвания: Промени в X

Когато Мъск придоби Twitter, той подчерта необходимостта да се приютят всички политически мнения и да се противопостави на цензурата от социални медийни компании и правителства.

Промените, сред които масови съкращения и промени в политиките за модериране по въпроси като политическата дезинформация - започнаха незабавно.

Има също така различни промени в естеството на емисиите, включително създаването на две отделни секции: „Следване“, което включва акаунти, които следвате, и „За вас“, което се подготвя алгоритмично, както в TikTok.

В течение на 2024 г. обаче имаше нова вълна от промени, които изглежда го трансформираха допълнително. Функцията за блокиране е променена, което означава, че ако блокирате акаунт, няма да бъдете защитени от този профил да преглежда това, което публикувате. Харесванията междувременно станаха частни.

Сайтът все още включва бележки от общността, използвани за проверка на фактите или опровергаване на това, което се казва в публикациите. А потребителите могат да плащат за сини отметки, които преди това бяха давани безплатно като знак, удостоверяващ, че лицето е това, за което се представят.

Сега обаче е необходимо да платите, за да се абонирате за X Premium, за да получите отметка. (Има три нива на абонамент - в Обединеното кралство Premium Tier в момента струва около £10 на месец).

Премиум профилите имат право на повече привилегии и известност и могат да печелят пари от ангажираността, която получават от други профили с отметка. От октомври X промени правилата си, така че вместо да базира приходите за индивидуални акаунти върху реклами, сега взема предвид харесвания, споделяния и коментари от други Premium акаунти.

Разбира се, други сайтове за социални медии позволяват на потребителите да правят пари от публикации и им позволяват да споделят спонсорирано съдържание. Това не е необичайно, но повечето големи сайтове имат правила, които им позволяват да демонетизират или да спрат профили, които публикуват дезинформация.

X няма правила за демонетизиране на акаунти за такива видове публикации, въпреки че позволява на потребителите да добавят бележки от общността към подвеждащи или фалшиви туитове. И не позволява „подвеждащи медии“ като манипулирани или генерирани видеоклипове, които „могат да доведат до широко объркване по обществени въпроси, да повлияят на обществената безопасност или да причинят сериозна вреда“.

Зо Inevitable West X е бизнес. Той казва, че когато публикува около седем пъти на ден, може да натрупа минимум $2500 на месец.

Той казва, че знае за друг акаунт, който прави $25 000 месечно с 500 000 последователи и около 30 дневни публикации.

Променен ли е алгоритъмът?

Понякога може да настъпи промяна, когато даден уебсайт промени алгоритмите или системите за препоръки, например, за да повиши и облагодетелства определени публикации. Това, което не е ясно, е дали това се случва тук.

Например, забелязах разлика в разнообразието от публикации, препоръчани в емисията „За вас“, в сравнение с преди година.

Това анализирах с проект за гласоподавател под прикритие, по който създадох и управлявах акаунти в социалните медии, принадлежащи на повече от 20 измислени герои, базирани в САЩ и Обединеното кралство, които отразяват възгледи от целия политически спектър.

Тези герои имат профили в основните сайтове, включително X, което ми позволява да разпитам какви различни акаунти са препоръчани в социалните медии. Акаунтите са лични и не изпращат съобщения на реални хора или имат приятели.

Независимо от различните политически възгледи, изразявани в техните акаунти, забелязах, че през последните шест месеца техните емисии са доминирани от поляризиращи публикации и са склонни да представят повече такива в подкрепа на Тръмп или в опозиция на политици и хора по света, които се смята, че не са съгласни с новоизбрания президент на САЩ.

Всичко това обаче изглежда е следствие от цялостната среда и различните промени в по-широкия сайт, а не просто просто „пипване“ на алгоритъма.

Андрю Каунг, който преди това е бил анализатор по безопасността на потребителите в TikTok и също е работил в Meta, е прекарал години в наблюдение как тези системи за препоръки могат да бъдат актуализирани и променяни. „Това, което видяхме в X, не е само от промяна на алгоритмите, но също така е свързано и с липсата на механизми за безопасност в името на свободата на словото“, казва той.

Нина Янкович е бивш изпълнителен директор на Съвета за управление на дезинформацията на САЩ, който беше създаден през 2022 г., за да съветва Министерството на вътрешната сигурност по въпроси, включително руската дезинформация, и по-късно разпуснат след обществена реакция поради опасения, включващи свободата на изразяване и прозрачността. Тя твърди, че алгоритмите на X сега „отдават привилегии на разделящата и подвеждаща реторика“ и предполага, че потребителите, които публикуват по-малко противоречиво съдържание, са открили намаляване на гледанията.

„Резултатът е, че платформата, която се рекламира като обществена говорилня, е изключително изкуствена среда, истинско черно огледало на най-тревожните части от човешката природа.“

Неволните инфлуенсъри

Изпратих съобщение до десетки други големи акаунти, които описват нарастващото влияние, което могат да имат върху сайта, често неочаквано.

„Никога не съм имал намерение да стана инфлуенсър“, признава профил на име Andi, който казва, че живее в Ню Йорк. „Но смятам, че тъй като имам тази платформа, трябва да се опитам да я използвам, за да прокарвам собствените си каузи.“

Той описва как е споделил мем на катерица, след като научил за катерица, която е била евтаназирана поради опасения, че може да има бяс, който сега има 45 милиона гледания. Анди сравнява своя обхват с този на популярния подкастър Джо Роугън, който има 14,5 милиона последователи в X.

„Но аз не съм Джо Роугън, така че е наистина уникално, че нещо, което публикувам, може да получи почти толкова много зрители.“

Andi и други X акаунти, с които си кореспондирах, вярват, че промените в X са нещо добро, тъй като сега имат обхват, който никога не са очаквали.

Твърдения за пристрастност към модерирането

По-рано този месец нападение на германски коледен базар, което уби петима души и рани повече от 200, беше широко обсъждано на X. Голяма част от дискусията беше съсредоточена около заподозрения, германски жител, произхождащ от Саудитска Арабия. Германските прокурори казаха, че разследването продължава, но предполагат, че потенциален мотив за нападението "може да е недоволство от начина, по който бежанците от Саудитска Арабия се третират в Германия".

Inevitable West беше сред онези, които коментираха: „Нахлуйте в джамиите. Забранете Корана. Извършете масови депортации. Търпението ни официално изтече“.

Акаунтът е обвинен в разпалване на омраза с публикации по въпроси, включително имиграция и религия. Други потребители казаха, че това може да подтикне към насилие. Но профилът отговори, като каза, че „всъщност подбужда към безопасността“.

Запитан за това, Inevitable West ми каза, че би казал същото за други религии. Той също каза, че никога няма да изтрие собствените си публикации - дори когато се окажат неверни.

Междувременно тяхното съдържание се вижда от емисии по целия свят.

Твърденията за пристрастност в методите на модериране отдавна са насочени към Twitter, както преди, така и след като Мъск придоби компанията, заедно с въпроси дали сайтът е ограничавал свободата на изразяване.

Говорих с вътрешни хора в Twitter за това в разследване на Panorama, което беше излъчено през 2023 г., и те ми казаха, че според тях компанията ще се бори да защити потребителите от тролинг, държавно координирана дезинформация и сексуална експлоатация на деца, междувременно, водейки до масови съкращения.

По това време X не отговори на повдигнатите въпроси. След това Мъск туитна статия на BBC за епизода на Panorama с надпис: „Съжалявам, че превърнах Twitter от детския рай в място, което има… тролове“. Той също така заяви, че „троловете са доста забавни“.

Отделно Мъск каза, че "няма друг избор", освен да намали работната сила на компанията поради финансови загуби.

Лиза Дженингс Йънг, бивш ръководител на дизайна на съдържанието в X, която работи там до 2022 г., казва: „Имам чувството, че всички ние преживяваме огромен социален експеримент.“

Това няма конкретна цел, казва тя. Вместо това според нея това „не е контролиран социален научен експеримент, а такъв, от който всички сме част“. Никой не знае какъв би могъл да бъде крайният резултат, твърди тя.

Някои потребители на X ми казват, че наскоро са решили да мигрират към други платформи за социални медии, включително Bluesky, която стартира през 2019 г. като експериментален „децентрализиран“ сайт за социални медии, създаден от бившия шеф на Twitter Джак Дорси. Сега има повече от 20 милиона потребители.

Трудно е да се определи точно колко реални потребители са избрали да напуснат X - или наистина дали е нараснал.

Илон Мъск и X не отговориха на въпросите, повдигнати в тази статия, нито на искания за интервю.

X казва, че неговият приоритет е да защитава и защитава гласа на потребителя и има насоки относно омразата, които гласят, че потребителите „не могат да се насочват към други за злоупотреба или тормоз или да насърчават други хора да го правят“.

Говорител на X каза по-рано пред BBC: „X разполага с набор от политики и функции за защита на дискусията около изборите. Ние ще етикетираме съдържание, което нарушава нашата медийна политика и ще премахваме акаунти, участващи в манипулиране на платформата или други сериозни нарушения от нашите правила."

Сайтът също каза на Европейската комисия през ноември, че „се стреми да бъде агората на интернет, като насърчава и защитава свободата на изразяване.“

Социалните медии срещат политическо влияние

След президентските избори в САЩ през 2024 г. X затвърди мястото си като дом на политически актуализации за новата администрация на Тръмп.

Мъск подкрепи Тръмп като кандидат още през юли. Сега му е предложена държавна позиция, ръководейки нов консултантски екип, наречен Министерство на правителствената ефективност (Doge).

Сам Фрийман, бивш служител на Meta, който сега работи като експерт по доверие и безопасност за компанията Cinder, вярва, че това ще има по-широк ефект и върху други шефове на социални медии. Той прогнозира, че те „трябват да имат по-лични отношения с новата администрация“, особено ако усетят нарастващ натиск върху регулирането и онлайн безопасността.

Марк Зукърбърг, който основа Facebook (сега Meta) и след това придоби Instagram, наскоро вечеря с Тръмп в дома му в Мар-а-Лаго.

Новоизбраният президент се беше прицелил в Зукърбърг в предишни случаи, обвинявайки неговия уебсайт и други в пристрастност. „Facebook, Google и Twitter, да не говорим за корумпираните медии, са толкова много на страната на радикалните леви демократи“, написа веднъж Тръмп.

Може ли вечерята да показва смекчаване на отношенията? Със сигурност това предполага, че Зукърбърг смята, че да бъде поне малко близо до Тръмп може да бъде в негов интерес.

Както изглежда, това прави и главният изпълнителен директор на TikTok Шоу Цзъ Чу, за когото също се съобщава, че се е срещнал с Тръмп в Мар-а-лаго, докато социалната медийна компания се бори срещу плановете на американските власти да забранят приложението.

Правителството на САЩ твърди, че компанията майка на TikTok ByteDance има връзки с китайската държава. И TikTok, и ByteDance отричат това. Върховният съд трябва да изслуша правни аргументи от TikTok през януари.

В Обединеното кралство скоро ще влезе в сила Законът за онлайн безопасност, според който компаниите ще трябва да поемат ангажименти пред регулатора Ofcom за това как ще се справят с незаконното съдържание и публикациите, които са вредни за децата. В Австралия политиците отидоха крачка напред и одобриха планове за забрана на деца под 16 години да използват социални медии.

В крайна сметка, като се има предвид колко гиганти на социални медии са базирани в САЩ, подходът на американското правителство и президент може да има най-голямо въздействие.

„Виждам нагласите на Тръмп за платформа, която дикктува начина, по който неговата администрация гледа на тях“, твърди г-н Фрийман.

Въпросът, който остава, е какви са наистина възгледите на Тръмп по този въпрос - и дали той ще поиска отчетност по различен начин от тези сайтове в бъдеще, или изобщо няма да поиска.

 

Последствията, независимо от посоката, без съмнение ще бъдат широкообхватни.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ