Мечтата на една богата жена да създаде музей

Хелена Крьолер-Мюлер е най-големият частен колекционер на картини на Винсент ван Гог

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 14 December 2024 13:53 >
Мечтата на една богата жена да създаде музей
Текстът е публикуван в бр. 9 (49) на сп. Business Global.

Гергана Димитрова


Имало едно време в Германия една богата наследница. Живяла тя безметежно и без особен интерес към света и изкуството. Един ден се омъжила за един от най-богатите хора в Холандия и парите, с които разполагала, се оказали несметни. Можела да си купи всичко, което пожелае, да си поръчва скъпи тоалети и бижута, да отсяда в най-известните курорти в света... но тя си мечтаела за друго. Искала да си направи музей.


90 живописни платна и 185 рисунки

Тази жена се казва Хелена Крьолер-Мюлер. И е най-големият частен колекционер на картини на Винсент ван Гог. Всъщност музеят „Ван Гог“ в Амстердам притежава почти същия брой картини на най-прочутия холандски импресионист, колкото музея „Крьолер-Мюлер“ – на една от стените в залите е изложена схема на всички търгове, в които Хелена е купувала картини на Ван Гог, и колко пари е платила за всяка от тях – 90 живописни платна и 185 рисунки. 

Акцент са картините на художника от холандския му период, които са много по-мрачни от популярните сред почитателите му слънчогледи и пейзажи от Южна Франция. Най-известната от тях е „Ядачите на картофи“. Там са и някои от емблематичните живописни платна – един от неговите автопортрети, „Мост в Арл“, рисуван през 1888 г., „Четири слънчогледа“, „Тераса на кафене през нощта“ от 1888 г., „Сеячът“ (1888), „Маслинова градина“ (1889), „Селски път в Прованс през нощта“ (1890), „Портрет на мадам Рулен“ и „Портрет на Жозеф Пулен“ (1889). След дълги години на съмнение авторството на една от картините – нетипична ваза с цветя, наскоро беше потвърдено. 

Но в колекцията ѝ има и произведения на Огюст Реноар, Пол Гоген, Жорж Сьора, Пабло Пикасо, Пийт Мондриан, Пол Синяк, Франсис Бейкън, Аниш Капур, Хенри Мур. 

Хелена Крьолер-Мюлер е родена през 1869 г. в Есен, Германия. Баща ѝ притежава компания, която доставя суровини за минната и стоманодобивната промишленост. Омъжва дъщеря си за свой бизнес партньор, холандеца Антон Крьолер, след това семейството се мести в Ротердам. Така Хелена става една от най-богатите жени в Холандия.

В началото на ХХ век Хелена започва да посещава уроци по изобразително изкуство и да се интересува от модерно изкуство, постепенно се превръща в страстен колекционер. Тя е една от първите, които оценяват гения на Винсент ван Гог. Идеята за музей се ражда по време на пътуване до Флоренция и първият с картините от колекцията ѝ отваря врати още през 1913 г. в Хага. Но това не е достатъчно за нея, мечтите ѝ са много по-големи и след няколко години наема един от големите холандски архитекти, построил сградата на Фондовата борса в Амстердам, да проектира сграда, която да събере всичко, което тя е купила до този момент, и да има място за бъдещо разширяване на колекцията. 

Музей в парк от 300 декара

Държи да е в парк близо до Отерло, собственост на семейството. Първо Хендрик Петрус Берлаге строи наблизо ловната хижа на Антон и Хелена Крьолер-Мюлер. Заради желание на Хелена и Антон да се намесят в проекта му той се отказва и работата поема Хенри ван де Велде. Започват да строят сградата през 1921 г., но компанията на Антон Крьолер е пред фалит. Съпрузите създават фондация, която да защити колекцията им, но Хелена не спира дотам. Среща се с министъра на образованието и успява да го убеди да осигури помощ от държавата.

През 1935 г. семейство Крьолер-Мюлер дарява цялата си колекция от картини и скулптури на държавата с условието музеят да бъде изграден сред дърветата в техния парк. След 3 години музеят „Крьолер-Мюлер“ е открит. По време на строежа му Хелена е всеки ден на обекта. Умира само година след като вижда плода на живота си.

Хелена Крьолер-Мюлер смята, че изкуството се възприема по-добре сред природата, затова иска да построи музея си насред гората, която притежава семейството ѝ, рядко срещана природна забележителност в Холандия, неслучайно наречена „Ниската земя“, където на километри се простират равнини без нито едно дърво. 

Паркът „Крьолер-Мюлер“ обхваща 300 декара и е естествена среда не само за сградата на музея, но и за множеството скулптури и ленд арт произведения, пръснати сред дърветата. Сред тях и 56 от варелите на нашия Кристо, а до 20 октомври 2024 г. ще бъде изложена и историята на това произведение на българския артист. В градината са разположени над 160 скулптури, една от най-големите колекции на открито в Европа. „Крьолер-Мюлер“ е и един от малкото музеи в света, до който не може да се стигне с кола, изключение се допуска само за инвалиди. Посетителите спират в близкото село, вървят до парка и след това могат да се разходят няколко километра до музея по алеите, където се срещат стада от елени, коне, крави и други горски обитатели, или да стигнат дотам с колело, което се взема безплатно от паркинг на някой от няколкото входа. 


Посетители с кучета, собствена храна и фотоапарати 

От Амстердам до „Крьолер-Мюлер“ се стига първо с влак до Арнем, а оттам се хваща автобус до Отерло. Отдалечеността на музея го прави непопулярен сред чуждестранните туристи в Холандия – отнема цял ден да стигнеш, да разгледаш и да се върнеш в столицата, затова пък местните често го посещават най-малкото защото паркът е чудесен за разходка през уикенда. Разбира се, мястото е достъпно за хора в инвалидни колички, но там може да заведете и кучето си – не е пречка домашният ви любимец да се разходи с вас и в залите на музея. Има ресторант, но не е проблем да си занесете и собствена храна и напитки. Разбира се, край картините не е редно да опънете трапеза, но в градината има достатъчно приятни места за това. Може да снимате на воля, стига да не използвате светкавица.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ