Инвестиции в обществото

Как телекомите помагат за развитие на дигиталните умения на деца и възрастни

Емил Петров
Емил Петров / 06 December 2024 10:15 >
Инвестиции в обществото
Източник: DALL-E
Текстът е публикуван в бр. 9 (49) на сп. Business Global

5G, iPhone 16, смарт часовници, стотици телевизионни програми, светкавична свързаност където и да си. С устройства от последно поколение и услуги „винаги и навсякъде“ телекомите допринасят за преодоляване на дигиталното разделение. Без съмнение е, че лидерската позиция на България в интернет свързаността и мобилните услуги привлича и задържа инвестиции в технологичния бранш. Затова и в страната се разработват продукти на световно ниво както от международни компании, така и от български стартъпи. Но това е едната страна на монетата.

Другата е, че България е на последните места в Европа по дигитални умения. Според доклада на Европейската комисия „За състоянието на дигиталното десетилетие на Европа“, публикуван в края на септември м.г., само една трета от българите на възраст между 16 и 74 години имат базови дигитални умения, а едва 8% са с дигитални умения над основните. Затова в мисията да образоват в дигитални умения широки групи от хора се включват и телекомите.

Yettel и училището

При Yettel акцентът е върху дигиталните умения на преподавателите и учениците. През лятото повече от 600 учители подобриха дигиталните си способности и надградиха знанията си за новите технологии чрез обучението „Въведение в изкуствения интелект“ на Yettel. Онлайн курсът е част от Академията за дигитални умения на Yettel и образователния сайт Prepodavame.bg на фондация „Заедно в час“. Инициативата цели да подпомогне учителите в предизвикателствата, свързани с бързото навлизане на изкуствения интелект и успешното му интегриране в образователния процес.

Чрез игри и забавление кампанията на Yettel и Центъра за безопасен интернет (SafeNet) Digital Scouts учи децата и младежите как да избягват рисковете във виртуалния свят. От началото на годината над 32 000 подрастващи са получили нови знания и умения, а целта на Yettel е всяка година да ангажира с посланията за онлайн безопасност 40 000 деца и младежи. Телекомът събира в специален сайт приложими и актуални съвети в помощ на семействата, за да общуват по-лесно с децата по темата и да ги подготвят за рисковете онлайн.

А1 и „55+“

А1 поглежда към сегмент от българското общество, който е извън технологичния тренд. За пета година телекомът организира програма „Интернет за всички: 55+“, която цели повишаване на дигиталната грамотност и помага на хора на различна възраст да се адаптират към съвременния технологичен свят. „Интернет за всички: 55+“ дава практични знания за използването на смартфони и таблети от по-възрастните хора. За първи път през 2024 г. програмата включи и сесии на открито в допълнение на обученията, които по традиция се провеждат в читалища и библиотеки. Стартът на тазгодишното издание на програмата беше даден на 19 август в Костенец.
Само една трета от българите на възраст между 16 и 74 години имат базови дигитални умения, а едва 8% са с дигитални умения над основните.

Вече 20 години А1 организира и целогодишна стажантска инициатива, с която дава шанс на младежи за кариерен старт в различни професионални области, свързани с технологиите. От създаването на инициативата през 2004 г. до сега на стаж в А1 са преминали близо 1500 стажанти. Тази година телекомът стартира и менторската програма STEMfem Junior за момичета в ученическа възраст, които изучават и се интересуват от кариера в технологии, инженерство и математика.

Vivacom и регионалният грант

Благодарение на деветото издание на инициативата „Vivacom Регионален грант“ един от финалистите – Асоциация IT Стара Загора, организира образователни STEM лагери в града за ученици от 9 до 12 години през лятната им ваканция. Проектът насочва младежите към технологиите и науките, като ги ангажира в различни STEM дейности и проекти.

Тази година 20 студенти от Техническия университет в София завършиха успешно 14-ото издание на „Vivacom Техническа академия“. Това е една от най-мащабните инициативи на телекома в подкрепа на професионалното обучение и развитие на студенти от 3-ти и 4-ти курс в специалностите „Компютърни системи и технологии“, „Телекомуникации“ и „Електроника“ в университета.
Можете да купите списанието в павилионите на Inmedio, големите вериги бензиностанции, търговските вериги "Фантастико", "Кауфланд", "Билла" и др.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ