Текстът е публикуван в специалното издание „Променящите хора“ на сп. Business GlobalГ-н Йорданов, може да се каже, че във време на дигитална трансформация на глобалната икономика Schneider Electric е не само лидер, но и представлява тази промяна. Да си първи в променяща се среда, може да е лесно, защото няма сценарий, но може и да е трудно, защото не може да се избягват направени преди това грешки. Колко комфортно е в такава обстановка?Компанията ни е разпознат глобален лидер в дигиталната трансформация на управлението на енергията и автоматизацията и като част от бързо променящия се технологичен пейзаж ние непрекъснато разширяваме границите на възможното, като същевременно поддържаме ценностна система, основана
Мартин Йорданов е директор на Умната фабрика на SCHNEIDER ELECTRIC
в Пловдив от октомври 2022 г. Преди това е заемал позиции в сферата на управлението на качеството и намаляването на разходите, свързани със суровини, инструментални екипировки и материални потоци. Последната му позиция в Schneider Electric е метод мениджър и мениджър поддръжка. Възпитаник е на Техническия университет в София със специалности „Електроника“ и „Производствен и операционен мениджмънт“.
Schneider Electric е глобален лидер в областта на промишлените технологии, който предоставя водещ световен опит в сферата на електрификацията, автоматизацията и дигитализацията за интелигентна индустрия, устойчива инфраструктура, ориентирани към бъдещето центрове за данни, интелигентни сгради и интуитивни домове. Предоставя интегрирани решения за индустриален IoT с изкуствен интелект по целия жизнения цикъл със свързани продукти, автоматизация, софтуер и услуги, като осигурява цифрови близнаци, за да създаде предпоставки за печеливш растеж на своите клиенти. Компания на хората с екосистема от 150 000 служители и над един милион партньори, работещи в над 100 държави.
Умната фабрика на SCHNEIDER ELECTRIC
за прекъсвачи е глобален лидер в дигиталната трансформация на енергийното управление и автоматизация. Постоянно създава и внедрява иновативни технологии. Над 75% от процесите в производствената база в Пловдив са изцяло автоматизирани. Умната фабрика е демонстрационен център за 14 държави, както и за чуждестранни компании с планове да инвестират у нас, а продукцията и` се доставя в над 30 страни.
на устойчивост и социална отговорност.
Това да сме пионери в този сегмент, безспорно носи своя личен ангажимент към настоящето и бъдещето. Но не бих казал, че тази значима роля ни тласка в зоната на дискомфорта. Напротив, движещата сила на Schneider Electric винаги е била в това да дава гласност на актуалните проблеми и да предлага решения за тяхното отстраняване и управление чрез иновативни и надеждни технологии.
Бизнес моделът в Schneider Electric е базиран на eжедневно променящата се среда и екосистема. В този смисъл да си първи в среда на промени и клиентски очаквания към повече интуитивност и надеждност, е немислимо без високо ниво на гъвкавост, решимост и стремеж за положително въздействие върху нашия свят.
Мнозина си представят промяната като еднократен акт, но в Умната фабрика край Пловдив се правят постоянни иновации, преквалификации и обновяване. Колко трудно е хората да се мотивират за такъв режим на работа и какви са плюсовете му?Постоянните трансформации и усъвършенстване на процесите безспорно са предизвикателство за локалната ни организация. Но във всеки преход и промяна ние виждаме само предимства. Нивото ни на мотивация е взаимносвързано с това доколко ние като личности желаем да развиваме потенциала си, надграждаме с нови умения и компетенции, за да сме успешни в изпълнението на нашите каузи, стратегии, цели и конкурентоспособност. Да, има го и първичния, когнитивен елемент на страх от провал, което може да доведе и до съпротива срещу промяната. Но чрез ясна комуникация, обучение, признание, лидерство и ролеви модели ние съумяваме да тушираме подобен ефект, да мотивираме и насърчим екипа ни да се впусне във всяко ново предизвикателство. По-скоро считам, че е привилегия за нас да сме част от подобен тип проект, свързан със създаването и развитието на Умната ни фабрика в Пловдив чрез внедряването на съвременни, интелигентни системи за цялостно управление на оперативния ни бизнес.
Какво или кой представлява за Вас вдъхновение за промяна? Има ли хора, на които се възхищавате и са Ви накарали да се промените в някаква посока?Това са всички наши служители от различна възраст, произход и националност, с които имам удоволствието да споделям 1/3 от ежедневието си. Тяхната усърдност, ангажираност, свобода на изразяване, споделянето на знания и идеи без задръжки, обратната връзка, стремежът им за съвършенство както в личностно, така и в професионално естество... това е вдъхновение.
Вдъхновение за промяна са и моите деца, на които принадлежи другата 1/3 от битието ми и чрез които си припомням силата на мечтите, за които няма граници, нито оправдания да не се случат.
Какво е нужно, за да се утвърждава промяната сред клиенти, партньори и доставчици?Доверие. Ние сме част от цялостна верига на доставки, позиционирана между нашите доставчици и партньори, от една страна, и клиентите, от другата. Всички сме зависими един от друг, без взаимно доверие и прозрачна комуникация промяната е невъзможна.
Коя е промяната, с която се гордеете, че сте осъществили, и има ли такава, която не сте направили, а сега си мислите, че е трябвало?Повод за гордост за мен и за целия екип в фабриката ни е, че продължаваме успешно да надграждаме бизнеса на производствената ни единица в България, стартирала тук преди 25 години и продължаваща да еволюира с обеми, ресурси, внедрени индустриални технологии и иновации, отговарящи на най-висок клас производство. Промяната в Schneider Electric е непрестанен процес, в който фабриката ни в Пловдив се превръща в стратегическа локация в Европа от гледна точка на инвестиции и растеж.
Каква промяна е нужна на България, за да произвежда повече продукция с добавена стойност и да повиши своята конкурентоспособност?За съжаление, не са малко необходимите промени, но ще си позволя да изброя някои от тях. Безспорно първата е свързана с инвестиции в образованието, което да отразява нуждите на бизнеса и индустрията, където публично-частното партньорство да е движещата сила. Развитие в транспортната инфраструктура. Електронна държавна администрация. Гъвкава и ефективна правна и регулаторна рамка за намаляване на бюрокрацията. Насърчаване на научноизследователската и развойна дейност с цел максимална част от добавената стойност да се задържи в границите на държавата. Правилно управление на финансовата подкрепа чрез наличните държавни и европейски фондове.
Считам, че това е фундаменталната отправна точка за повишаване на конкурентоспособността на България не само в Югоизточна Европа, но и в по-голям мащаб.
Къде ще бъдем в следващите 10 години
– Два завода.
– Персонал – над 1000 човека.
– 100% автоматизирани и дигитализирани процеси.
– По-устойчиви и природосъобразни = net carbon neutral*, още по-гъвкави в доставките към нашите клиенти.
– Още по-образовани, компетентни и конкурентни.
* Баланс между количествата изпуснат във въздуха въглероден диоксид и абсорбирания или изведен от атмосферата.
Можете да купите списанието в павилионите на Inmedio, големите вериги бензиностанции, търговските вериги "Фантастико", "Кауфланд", "Билла" и др.