Променящите хора на 2024: Цветелина Николова

Управляващ директор на групата Катаржина Естейт и Платинум Брандс

Пламен Енев
Пламен Енев / 04 December 2024 12:55 >
Променящите хора на 2024: Цветелина Николова
Източник: Диана Лапин
Текстът е публикуван в специалното издание „Променящите хора“ на сп. Business Global

Госпожо Николова, какъв е Вашият подход към промяната? Подготвяте се дълго и методично, преди да пристъпите към нея, действате интуитивно, или е някаква комбинация между емоция и усилена работа?

Не съм от хората, които лесно правят генерална промяна. Смятам, че съм човек, който си следва целите и посоката, в която иска да върви. Като цяло не вземам бързо решения за промени. Например най-трудно ми е, когато трябва да приключа дългогодишни взаимоотношения с колеги. Принципно съм доста търпелива, но имам граница и когато тя се прекрачи, бързо вземам решение. Ако говорим за промяна в личен план, също не обичам промените около себе си. По отношение на ежедневните дейности в бизнеса мога да кажа, че променям бързо нещата съобразно необходимостите.Цветелина Николова е управляващ директор на групата Катаржина Естейт и Платинум Брандс (дистрибуторска компания за вина и високоалкохолни напитки). Сред приоритетите на Цветелина Николова е изграждането на по-добър имидж на българските вина по света. Тя е инициатор и автор на различни проекти, свързани с разпознаваемостта на България като производител на качествени вина както у нас, така и на международно ниво.Такъв е случаят сега с автоматизацията и в лозята, и в производството, която е много важна. При тези решения не се колебая, защото те оптимизират средства, а от гледна точка на нови машини и нови технологии вземам незабавни решения, тъй като така се съкращават много разходи. Това е важно, защото липсва квалифицирана работна ръка, а този проблем може да се преодолее с технологично обновление.

Какво е това, което може да попречи на една промяна да се случи?

Много са факторите, които могат да попречат. Но генерално погледнато, когато се следва определен план, нещата се случват. Причините, които затрудняват промяната, обикновено са финансови. Понякога в лозарството и времето е от решаващо значение. Изобщо климатът играе важна роля при нас. Да не говорим за войната и пандемията, от които пострада целият свят. Такива събития обръщат посоки. Например, като започна войната, при нас цените на всички „сухи“ материали, като бутилки, тапи и кашони, скочиха двойно и тройно. Такива непредвидени сътресения създават обаче и някои възможности за промяна на съществуващи бизнес модели.

Казвали сте, че една от каузите Ви е да промените винената култура на българина. Смятате ли, че тази промяна е настъпила, или това не е еднократен акт?

Със сигурност промяната е настъпила. Ние работим от 2003 г. за повишаване на винената култура у нас и виждаме, че тя се надгражда всеки ден. Това, което наблюдавам в последните 5 – 6 години, е голям прогрес в това отношение, ако трябва да правим сравнение с 10 г. по-рано. Определено има добри резултати от работата, която не само ние като компания, но и много други вършат. Винаги има какво още да се желае, но ако се замислите, преди 15 г. се говореше само за ракия и бира. Сега един клиент, като седне в ресторант, почти винаги първо иска винената листа. Ние искаме да дадем на клиента възможно най-много информация, за да може той да се чувства много по-образован по тази тема, отколкото преди години, когато за виното се знаеше само, че се дели на бяло и червено.

По време на обучението си в престижния международен институт OIV (International Organisation of Vine and Wine) сте обиколили всички винарски региони в света. Как това промени възприятията Ви за бизнеса и възможностите на България във винарската индустрия?

Това образование ми даде страшно много. Винаги казвам, че това е книгата на моя живот. Не ми даде само знания във винения сектор, но ми даде един много широк поглед, какъвто не можеш да имаш, ако не обиколиш тези места.Катаржина Естейт е една от най-успешните и бързо развиващи се български изби. Вината на Катаржина Естейт имат над 400 медала от най-големите световни винени конкурси. В границите на имението разполагаме с разнообразни като качества и почвени характеристики площи, което дава възможност да добием грозде с различни показатели и съответно да произведем вина в различен стил. През 2023 г. в имението бе изграден луксозен петзвезден винен хотел, който има за цел да привлече туристи от цял свят, с различни активности и събития. Общата концепция на хотела отговаря на духа на локацията, климатичните особености и същевременно  разказва на посетителите за многопластовите древни културно-исторически следи на региона.Това да посетиш света с толкова много хора от различни сектори, да влезеш в една общност, до която малко хора имат достъп, ти дава много. Не само за виното, но и за политика, икономика, как се развиват компании, как малки стават големи и как големи се провалят. Виждаш не само добрите практики, но и лошите. Разбираш как не трябва да се правят нещата. Много е важно, че виждаш как светът се е развил през последните 20 години и с какво да допринесеш, за да може и твоята страна да е една от най-добрите в сектора. Когато човек пътува по света, има много различен мироглед. Ако бях си стояла тука, ви гарантирам, че нямаше да знам нещата, които трябва да се направят, за да бъдем редом до най-изявените във винената индустрия. И по тази причина знаем отговора на въпроса „Какво трябва да направи „Катаржина“, за да е сред най-добрите винени имения в света“. Защото, след като отворихме хотела, вече не сме само винарска изба, а естейт (имение).

Ако е вярно, че хората, които извършват промяната, са по-важни от идеята за промяна, колко е важно екипът, с който работите, да приветства тази промяна, и имате ли късмета да сте заобиколена от такива хора?

Имам късмета да съм заобиколена от невероятен екип, с който работим вече над 20 години. Те са хора, които следват новите тенденции, които искам да наложим. Разбира се, има и хора, които по-трудно приемат тези промени. Но това не са хора, които отричат априори новите неща, а такива, на които им трябва малко повече време, за да разберат, че това е правилната посока.

Какви качества трябва да притежава човек, за да увлече останалите към идеята си за промяна?

Аз твърде често, ежедневно почти, си мисля, че съм повече психолог, отколкото мениджър. По принцип хората като цяло не са много отворени за промени. В един определен период от живота, дали защото минах 40 г., започнах да си мисля, че трябва да прилагам индивидуален подход. Към всеки един човек имам определен подход и дори тактика, за да може ме разбере напълно и да приеме идеята ми. В други случи тръгвам отзад напред – първо убеждавам, че това е правилното. Различни са начините ми на комуникация, както и да покажа на екипа, че това е правилният момент и място за дадено действие. 

Има ли промяна, за която съжалявате, че не сте направили?

Няма нещо, за което да съжалявам, че не сме направили. Също така не съжалявам за нищо, което сме направили. Някак си всичко идва в точния момент. Ако нещо не се е случило, смятам, че е за добро, и някак си то се случва само във времето. Като следваш целите си, нещата се случват.Къде ще бъдем в следващите 10 години

Планирам развитието на компанията в следващите 10 години чрез създаване на иновативни, устойчиви и потребителски ориентирани решения, които ще гарантират успешното и`  присъствие на пазара и в бъдеще. Стремителното развитие на винения пазар изисква непрекъснато внедряване на нови процеси и активности, свързани с различни практики, които ще ни осигурят устойчиво развитие. Залагам на нови проекти и идеи, чието сбъдване ще даде голяма добавена стойност за позиционирането на Катаржина Естейт на световно ниво. В следващите 10 години винарската изба може да се развие и промени по няколко основни направления, които включват технологични иновации, устойчиво развитие, маркетинг и разширяване на пазара. С построяването на винения ни хотел L’Ambassade de Katarzyna направихме голяма крачка напред, за да отворим нови възможности за развитието на туризма не само на регионално ниво, но и да поставим България на сериозни позиции на световната карта за винен туризъм. Това е голямо предизвикателство за мен и екипа!
Има неща, които се случват по-бавно, но въпреки всичко се случват. За щастие, всички големи проекти, които стартираме, са в правилната посока. Почти винаги резултатите надхвърлят очакванията ни.

С изграждането на L‘Ambassade de Katarzyna поставихте България на международната карта на винения туризъм. Но сте признавали, че ако бяхте изградили тази база 10 – 15 г. по-рано, начинанието нямаше да бъде успешно. Колко важен е точният момент за една промяна?

Ние сме много щастливи, че L‘Ambassade de Katarzyna се появи именно и точно в този момент. Ако бяхме направили този хотел преди 10 – 15 г., той нямаше да бъде това, което е сега. Щеше да бъде просто един от всички останали, а не уникалното място, което е. Със сигурност нямаше да може да се нареди до най-добрите винени дестинации. Щастлива съм, че имах възможността първо да уча в OIV и след това да обиколя хубавите места, които си бях начертала предварително, за да знам какъв точно проект трябва да създадем. С какво той може и трябва да е по-различен от всички останали. Какви са малките детайли, които карат един клиент да е положително настроен към мястото, което посещава. В малките детайли се случват големите неща. Резултатът надмина очакванията ни, въпреки че работим от едва 10 месеца. В България е много по-лесно, хората ни познават. Когато говорим за чужбина обаче, хотелът става все по-привлекателно и желано място за любителите на виното и лукса. Но ако говорим за по-широк световен отзвук, трябва да мине поне една година, и това е така за всеки нов проект от този тип. Този процес започва с доста добро темпо. Получаваме много запитвания от чужбина, от международни агенции, както и от частни лица. Позиционираме много добре хотела и за мероприятия, защото той е проектиран по този начин.   

Кои са хората, които са Ви променили по някакъв начин или са вдъхновили някаква промяна, която сте предприели?

На мен много голяма сила и любов ми дават моите родители, моята сестра, моят съпруг и дъщеря ми, която е огромно вдъхновение. Не мога да изтъкна един човек. Пътуванията и интересните места, които посещавам, са моето вдъхновение. Те ме амбицират и зареждат с нови идеи за промяна.

При предишен наш разговор сте казвали, че във времето сте променили начина, по който гледате на работата, и сега сте възприели доста по-балансиран подход към професионалния и личния живот. Съжалявате ли, че не сте направили тази промяна по-рано, или смятате, че така е трябвало да се случи?

Смятам, че всичко си идва само в точното време. Споменах, че за нищо не съжалявам. Но определено съм от хората, които смятат, че човек се учи цял живот. Когато бях по-млада и станах мениджър, гледах странно на хора, които ми казваха, че трябва да чуя какво ми казват, защото имат опит. Сега виждам наистина, че опитът е безценен. Годините вървят напред, но ти дават нови посоки. И когато управляваш хора и процеси, е много важна ценностната система. Да не забравяш да пазиш доброто в себе си. Това е мое първо правило. Трябва да извървиш пътя си и всеки ден да научаваш нови и нови неща. Този опит те учи да не вземаш емоционални решения. Имам колеги, които стават по-нетърпеливи с годините, и правя всичко възможно аз да остана спокойна и екипът да е спокоен. Във всяка работа не всичко е розово, има по-трудни моменти, но това не означава, че трябва да сме емоционални. Трябва да останем положително настроени и нещата се случват.

За каква промяна на България мечтаете?

Вече 20 години промотирам България пред целия свят. България е една страхотна страна, която има четири сезона. Която може много повече от това, което е. Ние сме хора с добри сърца, имаме добра храна и култура. Просто трябва да вярваме повече в себе си. Трябва да създадем по-качествен „продукт“ за това как да презентираме нашата страна пред света. През последните години виждам непрекъснато подобрение. Нека да вярваме в доброто и с повече работа и вяра в добрите резултати нещата ще вървят в правилната посока.

Ключови проекти 


Петзвездният винен хотел L’Ambassade de Katarzyna


Виненият бар и магазин La Maison de Katarzyna
Можете да закупите списанието в павилионите на Inmedio, големите вериги бензиностанции, търговските вериги "Фантастико", "Кауфланд", "Билла" и др.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ