Променящите хора на 2024: Петя Славова
Председател на Надзорния съвет и мажоритарен акционер в Инвестбанк, част от „Феста Холдинг“
Източник: Тони Тончев
Текстът е публикуван в специалното издание „Променящите хора“ на сп. Business Global
Госпожо Славова, Вие сте пример за жена предприемач, започнала своята дейност с началото на промяната в България, за да я развиете до комплексен бизнес. Кое беше най-трудното и кое – най-удовлетворяващото от пътя, който извървяхте досега?
Бяха интересни и динамични времена, в които се случиха сериозни промени – както негативни, така и положителни. В първите години на прехода се отпуши огромна предприемаческа енергия и ако дълго време пазарната структура в страната изглеждаше по един начин, то след влизането на България вПетя Славова е председател на Надзорния съвет и мажоритарен акционер в „Инвестбанк“ АД като част от „Феста Холдинг“ АД.
Фокусът в бизнеса на „Феста Холдинг“ е придобиването и стратегическо управление на инвестиции и активи в България. Сред най-успешните компании в холдинга освен „Инвестбанк“ АД са Застрахователна компания „България Иншурънс“ АД, „Черноморско злато“ АД, „Феста хотели“ АД, „Феста Делфинариум“ ЕООД и други.
Инвестбанк е модерна дигитална банка, която предлага богат набор от удобни и съвременни финансови решения. Това, което я отличава от конкурентите, е индивидуалният подход към всеки клиент. Инвестбанк е първата изцяло българска банка, която предлага услугата Мултибанкинг в пълната и` функционалност и първата пилотна банка в България, която пуска услугата blink parking за потребителите на мобилното си банкиране. С новата функционалност на приложението Ibank Mobile клиентите могат бързо и лесно да платят за паркиране в синя и зелена зона в София, както и в още 30 града в страната. Внедряването на blink parking идва в навечерието на 30-годишнината на Инвестбанк, като новата услуга е естествено продължение на трансформацията на финансовата институция от традиционна към модерна дигитална банка.
ЕС нещата коренно се промениха. Организацията на доставките и изобщо търговските взаимоотношения не бяха същите, пътуванията станаха по-лесни, а икономиката ни – много по-отворена.
Смятам, че всъщност именно това бе най-голямото предизвикателство – променящата се среда. Старите хора обикновено казват, че всяка промяна е за хубаво. Склонна съм да се съглася, защото именно смяната на условията те вади от зоната на комфорт и те активизира да намериш решение, да се огледаш, да се мотивираш и в крайна сметка – да действаш. Изграждането на устойчив бизнес, особено във финансовия сектор, е усилие, което не е по силите на всеки, но обръщайки се назад, изпитвам удовлетворение от резултатите. Да намериш правилните хора, да се научиш да управляваш времето, да взeмаш правилните решения на база правилната информация, да успееш да растеш във времена на криза, това са само част от научените уроци.
Животът е спирала, непрекъсната промяна – как се постига устойчивост на резултатите, докато се променяме? Какво се включва във Вашата формула на успеха?
Внимание към детайла, безкомпромисно качество и лоялност. Считам, че в отношенията с партньорите дадената дума трябва да има тежестта на клауза в договор. Именно коректността в бизнес отношенията е един от аспектите, които се ценят най-високо от хората, с които работиш. Нужни са и гъвкавост и смелост за взeмане на адекватни решения, които невинаги се приемат добре от тези, които не виждат цялата картина. Доброто и дългосрочно планиране също е изключително важна съставка.
Не мисля, че може да се обобщи с няколко изречения, но богатият мироглед, комуникацията с хора от различни области и нагласата да даваш повече и да консумираш по-малко са неразривна част от светоусещането на всеки успял човек.
Финанси, туризъм, винарство – какво Ви дава всеки от бизнесите, които развивате?
Това е животът ми! Наскоро се замислих колко се промениха нещата през годините… Чувствам се като диригент на оркестър. Не се занимавам с оперативна работа, не пиша стратегии, но съм се посветила изцяло на разбирането на всеки един аспект от различни процеси и се стремя да осигуря на екипите рамка, която улеснява работата им и води до по-успешно представяне и по-високи резултати. В този контекст подобна роля е безценна, защото на практика работата в екип няма ограничения, а това, което можете да постигнете колективно, е изключително. Така че се стремя да използвам всеки един аспект от всеки мой бизнес, правейки го част от една картина.
Кои са Вашите „маркери“ в бизнеса, които Ви показват, че времето за промяна е дошло?
Обикновено, когато маркерите покажат възход или падение, времето за промяна е отминало. Именно това е едно от най-важните качества, които успешният бизнесмен трябва да усвои – да умееш да виждаш отвъд числата и показателите и да ги използваш правилно. Постоянното извършване на внимателна и критична оценка на процесите в дадена структура показва обаче посоката. От там нататък е лесно.
На какво се опирате, когато тръгвате към промяната? Има ли ключови хора, на които разчитате?
Щастлива съм, че работя със страхотен екип. За мен те са най-добрите и разчитам на тях изключително много. В днешната конкурентна и изключително динамична среда, където промяната е постоянна, изграждането на успешна компания изисква силен екип, оперативни постижения и гъвкавост за иновации. Нужна е и смелост за промяна на курса, ако е необходимо, но също така са нужни и хора, които да те следват. Няма нищо по-удовлетворяващо от интелектуалната експанзия, предизвикана от силно ангажиран и талантлив екип. В Инвестбанк работим на принципа на сътрудничество и приобщаване, гласът на всеки се чува.
Изкуственият интелект е най-голямата промяна за човечеството в последните години. Той променя и банковия бизнес – кое все повече ще се превръща в територия на технологиите и кое ще остане запазена територия за човека?
Инвестираме непрекъснато в нови технологии, в обучения на служителите, като основен акцент в работата ни с клиенти и партньори е индивидуалният подход. За мен най-важният сигнал, че се движим в правилната посока, е това, че клиентите ни знаят, че в наше лице получават надежден партньор, а тук много важна е личната връзка. Това е абсолютен приоритет – запазване на личен контакт с всеки клиент въпреки навлизането на нови технологии и дигитализиране на услугите ни. Целта не се е променила през годините, банката трябва да обслужва своите клиенти по възможно най-добрия, бърз и удобен начин, а финтех решенията са част от тази цел. Казвала съм го и друг път – как се вписваш в новата технологична ера, е въпрос на визионерство и правилно планиране на инвестициите. Защото не технологиите са целта, те са само средство за по-добра и по-качествена услуга. Целта е доволен клиент, който знае, че в наше лице има силен и стабилен партньор.
Как успявате да съчетавате задължителната консервативност и сигурност на банковия бизнес и необходимостта от постоянна промяна, за да останете на върха? Помага ли Ви фактът, че сте една от малкото независими български банки?
Така е, Инвестбанк е една от малкото изцяло български финансови институции на пазара. За 30 години изминахме дълъг път, научихме важни уроци и постигнахме и продължаваме да постигаме страхотни резултати – банката разполага с достатъчна ликвидност за обезпечаване на ежедневните си задължения не само при нормални обстоятелства, но и в условия на криза. Да си „малък“, не е толкова лошо. Освен това, за разлика от по-големите ни конкуренти, ние можем да си позволим да бъдем гъвкави и да подхождаме индивидуално към конкретните нужди на нашите клиенти спрямо ситуацията, а това е сериозно предимство. Пазарът непрекъснато се променя, а основната движеща сила на този процес са клиентите и техните нужди. Ние ще продължим да надграждаме постигнатото, за да им отговорим, а това, че сме независими и гъвкави, ни дава страхотно предимство пред „големите“.
България като че ли все още търси мястото си на световната туристическа карта, с непрестанни спорове какъв туризъм да развива – масов, нишов, културен, семеен… Какъв е туризмът, който развива „Феста хотели“? Какви са клиентите, които привличате?
Винаги съм вярвала в потенциала на България като туристическа дестинация. Това е и една от основните причини за инвестициите на „Феста Холдинг“ в тази сфера. Страната ни е богата на природни ресурси и културни забележителности, но в годините не се намира правилният „стопанин“ на тези богатства. Във „Феста хотели“ имаме една водеща цел и тя е устойчивост. Пример за това е първият ни хотел от групата – „Феста Панорама“ в Несебър. Лято 2024 е 22-рият сезон на хотела и след всички тези години, изпълнени с множество промени, хотелът е сред най-предпочитаните места за настаняване в района. Инвестираме в максимално дълъг сезон и се стремим да сме актуални като предлагане и услуги. Тази зима предстои пълна реновация на този обект, като освен в модерен облик ще инвестираме и в енергийната ефективност на сградата.
В края на лятото приключва и грандиозният ремонт на хотела в София. През есента ще отворим напълно обновен хотел под бранда „Меркюр“ на френската хотелска група „Акор“. Гордеем се, че „Акор“ избраха именно нашия хотел, за да влязат с бранда „Меркюр“ в България. Това е най-успешният бранд на веригата, който наред с високо качество привлича гости и с уникалната си концепция за популяризиране на дестинацията. В нашия случай имахме нелеката задача да вплетем в дизайна и атмосферата на хотела символите на град София. Радвам се, че чрез интериора успяхме да „разкажем“ за древната история на града.
Често казвам, че хотелът е като един дом. Когато има радост и разбирателство в дома, е удоволствие да го посетиш. Мисля, че в годините за „Феста хотели“ отношението към гостите и към партньорите се оказа най-голямото предимство. В този смисъл, постоянно се стремим да обучаваме и развиваме екипите си въпреки всички трудности в сектора по време на пандемията и след ковид кризата. Освен на посетители от други страни разчитаме много и на вътрешния пазар. Водим целенасочена политика към българския турист, като се стремим да предлагаме изживяване, а не просто нощувка. Прекрасен пример е бутиковият ни обект в Боровец – „Феста Уинтър Палас“. Програмата ни е изпълнена с много интересни активности и през четирите сезона.
Как виждате развитието на бизнеса Ви след 5, 10, 20 години? Смятате ли да инвестирате в нещо, в което все още не сте опитвали?
Докато сме живи, търсим нови предизвикателства и възможности за развитие. На хоризонта има няколко проекта в „зародиш“, но на този етап не бих искала да давам повече подробности. Когато му дойде времето, обещавам да споделя.
В момента светът и пазарите са толкова отворени, колкото никога преди това не са били. Конкуренцията в много сектори е свирепа и именно това прави играта толкова интересна – кой какъв подход ще използва, кой ще успее, кой ще се похвали с растеж след няколко години… Нямам търпение да видя накъде ще се насочи новата предприемаческа енергия и да си „сверя часовника“, да оценя дали сега съм взела правилните решения.
Освен бизнес начинанията Вие инвестирате и в една друга дейност – Делфинариума във Варна. Защо го правите, какво Ви дава контактът с най-умните животни на планетата? И на какво ние, хората, можем да се научим от делфините, за да се променим към по-добро?
В Делфинариум Варна към днешна дата се отглеждат 5 делфина. Те са едно семейство, майката Доли и бащата Кимбо са дошли при нас от кубински делфинариум в първите години след откриването на Делфинариума. Техните деца – Бимбо, Йоана и Флипър, са родени тук. Това са едни от най-дружелюбните, умни и игриви създания в природата. Много години доставят радост и незабравими емоции на децата и техните родители. Родени са в делфинариуми и не биха оцелели в дивата природа.
Делфините много обичат контакта с хората и наличието на посетители ги изпълва с ентусиазъм да покажат най-доброто от себе си. Общуването с тях носи изключително позитивна енергия, която всеки може да усети при близък контакт. Имат свойството да оказват лечебно въздействие, особено на деца с аутизъм и церебрална парализа. Много изследвания сочат, че това лечение се получава от естествения сонар, който притежават и чрез който проникват в организма на всеки човек. Съществува такъв вид лечение – делфинотерапия, което планираме да въведем в новия Делфинариум. За него са необходими подготвени специалисти и най-вече условия за провеждането му, които сме заложили в нашия проект. За съжаление, досега не срещахме подкрепа от страна на Община Варна. Надяваме се на по-добро взаимодействие в бъдеще.
Ние можем да вземем пример от делфините и да се научим да бъдем много по-дружелюбни един към друг, да си помагаме в нужда, както го правят те, и да се вглеждаме и вслушваме в болките на човека срещу нас. Също да бъдем позитивни и да се наслаждаваме на живота си.
Можете да купите списанието в павилионите на Inmedio, големите вериги бензиностанции, търговските вериги "Фантастико", "Кауфланд", "Билла" и др.
Абонирай се!
Абонамент за списание BGlobal може да заявите:-във фирма &bd...