Хиляди сайтове-гъби бълваха руска пропаганда
Сега на прицел са домакините, на които се предлагат предимно публикации на здравна тематика, казва изследователят проф. д-р Димитър Вацов
Източник: Тони Тончев
Тексът е публикуван в бр. 9 (49) на сп. Business Global
Фондацията за хуманитарни и социални изследвания, на която сте ръководител, проф. Вацов, от години изследва руската пропаганда в българските онлайн медии. И установихте, че след руската инвазия в Украйна тя се е увеличила десетократно, но още в края на миналата година намалява, а от април 2024-та изчезва и фабриката, или машината за производство на хибридно съдържание на конвейер. Как обяснявате тази динамика?
Димитър Вацов е председател на УС на Фондацията за хуманитарни и социални изследвания и главен редактор на сп. „Критика и хуманизъм“. Професор по философия в Департамента по философия и социология на Нов български университет. Доктор по философия от СУ „Св. Климент Охридски“ с дисертация на тема „Онтология на утвърждаването. Ницше като задача“. Хабилитационният му труд в НБУ е на тема „Свобода и признаване. Интерактивните извори на идентичността“.
Автор е на книгите: „Силите на речта. Радикална прагматика“, „Това е истина!“, „Опити върху властта и истината“, „Свобода или признаване: Интерактивните извори на идентичността“, „Онтология на утвърждаването: Ницше като задача“. Публикувал е редица статии на италиански, руски, френски, испански, полски и английски език. Интересите му са в областта на политическата философия и философията на езика.Скокът не се дължи на фабриката или машината, а че проруските медии у нас, примерно News Front, имат българска редакция, публикуваща съдържание на български език. Иначе това е хибридна агенция, базирана в Крим, която публикува на 10 езика и съществува от 2014 г., от анексията на Крим. „Поглед инфо“ може би е най-големия проруски хъб у нас, но се създават и други – „Критично“, SafeNews… Наскоро Светлана Шаренкова и Димитър Иванов (Митьо Гестапото) създадоха един консорциум – Mediamall, който, от една страна, е сайт със собствени новини, често с проруско съдържание, но привличат, вероятно обещавайки голямо разпространение, и други партньори. Така че там вече са се групирали над 40 сайта – за моя изненада и няколко продемократични, некремълски, като Faktor.bg и „Правосъдие за всеки“.
„Фактор“ не е ли твърдо евроатлантически?
Да, и проГЕРБ, дори русофобски на моменти. Не знам по коя формула ги привличат. Всички тези медии успешно се клонират в Youtube, TikTok, пробват и в Telegram и се опитват да имат значимо влияние през Facebook. Така че доста мащабна е тази машина.
Интересното е, че надигането на проруската пропаганда започна десетина дни преди началото на войната срещу Украйна, към 15 февруари 2022 г. Достигна своите пикове на 22-ри, когато Путин обяви независимостта на т.нар. Донецка и Луганска република, после има спад до 300 – 400 публикации месечно, последван от огромен скок през ноември 2022 г., когато изведнъж се появява тази нова мрежа, нова машина от сайтове-гъби – както ги наричаме, защото никнат и мрат като гъби – когато регистрирахме 370 сайта. Това са сайтове-роботи с едно и също съдържание. Днес са с напълно идентичен дизайн, тогава имаха по 2 – 3 формата на дизайн. Те започнаха свръхактивно, с лоши, машинни преводи от руските военни кореспонденции да публикуват директно проруско съдържание на принципа „Русия печели на всяка точка на фронта“. Тази стратегия на директна прорурска пропаганда продължи около година, като от есента на 2023 г. до началото на 2024 г. имаме постепенен спад, последван по-късно от почти пълно изчезване на руската пропагандна машина.
На какво се дължи това?
Първо, на това, че ги разкрихме, осветихме ги. И не само ние, след нас се захванаха редица български медии и глобални изследователски центрове и медии, като централата на „Свободна Европа“, Digital Forensic Research Lab и др.
Но не и ДАНС?
В един момент лично Делян Пеевски на един от стандартните си сутрешни брифинги в парламента (на 27.2.2024 г., бел.ред.) заяви, че сезира ДАНС (също и и.ф. главния прокурор и главния секеретар на МВР, бел.ред.) за около 400 сайта с руско съдържание, според изследването на нашата фондация. Това автоматично ни превърна в национални звезди и разбира се, ДАНС захвана разследване, за което единствено знам, че съм давал показания по него. Докъде е стигнало и въобще движи ли се – не зная.
Нататък обаче наблюдаваме много интересно развитие – постепенно започна да се чисти от проруско съдържание разкритата от нас машина за сайтове-гъби, дотам, че в началото на тази година, явно през алгоритъм, започнаха да трият всички публикувани статии, разкрити по нашите ключови думи. А тези ключови думи са публично достъпни в докладите ни. И сега тези статии са изчезнали и са недостъпни, поне с обикновено търсене в Google. Разбира се, нашата система за медиен мониторинг ги е архивирала, има и други начини за интернет архивиране, така че те не могат да бъдат елиминирани напълно.
Този процес всъщност тече от края на 2023 г., а от 2 април тази година блокираха и качването на съдържание по ключовите думи, плюс добавиха общите ключови думи – Русия, Путин, Кремъл… И сега, ако пуснете търсачка в тези сайтове, вместо Русия ще ви излезе Борусия Дортмунд, или русия цвят на косата на Луна (защото при русия цвят и при Борусия Русия е с малка буква и машината не го трие). Така че директното проруско съдържание бе почти напълно елиминирано.
Защо трият, с какво се обяснява това?
Вероятно защото има разследване на ДАНС. В същото време обаче тази машина не изчезва, а си сменя функциите и колосално се разширява – вече не говорим за 400 сайта, а за пъти повече.
Как става това?
Ами купуват един домейн, примерно Vbox eu и с прикачване на допълнително име отпред създават субдомейн. В момента сме открили 17 домейна с по около 10 000 поддомейна към старата машина. Но откриваме и нова машина, казваме ѝ „женска машина“ – това са пет домейна с 10 000 поддомейна, които публикуват основно съдържание, свързано със здравето. Често и конспиративно – билки, кой лекар какво казал, д-р Мангъров често е на предна линия, и много рядко през тях се просмуква и политическо съдържание.
Т.е. това вече е нова стратегия за влияние?
Да, нова стратегия, с друг таргет – домакините.
Къде са сървърите им?
Не можем да кажем, защото ги крият зад облачни технологии.
Значи ДАНС не може да стигне до „машинниците“?
Има как по други начини. Част от субдомейните са никнеймове в социалните мрежи, т.е. има достатъчно наивизми, по които да се стигне до вербуваните да споделят тези статии тролчета. Защото смисълът на това клониране е, че се създава армия от хора, които нежно наричаме тролчета, на които се обещава заплащане през платформата Share4Pay, която вербува хора да се шерват сайтове през социалните мрежи. Ако привлечеш още съмишленици да споделят, вземаш процент и от техния оборот, т.е. класическа пирамидална структура.
Откога се занимавате с тези изследвания на руската пропаганда, с какъв екип и по каква методология?
От 8 години, започнахме през 2016 г., когато спечелихме първото си финансиране и създадохме голям екип, включващ социолози, политолози, лингвисти, един ИТ специалист и моя милост, философ – все университетски преподаватели, които бяхме силно учудени как геополитическите теми влизат в публичното пространство по един много брутален начин. Виждахме как се повтарят руските клишета, имахме хипотеза как става това, но трябваше да се изследва и докаже.
За методологията – първо се преминава през дискурсивен анализ на голяма извадка от статии и открояването на основни наративи, разкази на обяснение на света, които се въртят непрестанно. Т.е. първо е качественото изследване. Бяхме събрали над 3500 статии, които въртят едни и същи опорни точки – Западът е лош, Русия изгрява, брюкселската администрация дърпа конците на българските марионетки и пр. Това е общ наратив на много популистки местни говорители, а ролята на Кремъл беше да се опита да вземе различни леви и десни критики от нормалните социални напрежения в цяла Европа и в целия западен свят и да ги пакетира като общ инструмент за атака срещу Запада на собствения му терен.
След като изолирахме за пръв път наративите, установихме, че покрай тях се създава специфичен пропаганден идиолект, специфичен новоговор – определени думи и изрази започват да играят ролята на сигнали, чрез които се мобилиза бързо вниманието на аудиторията и посланието е лесно разбираемо. Така се създадоха филтрите, по които търсим статии по ключови думи.
След като направихме широк списък с ключови думи, започнахме количественото измерване и така установяваме как расте или се свива пропагандата, разсейването е 10, най-много 20% със статии, които съдържат тези ключови думи, но не са пропагандни. Така че има условност в количествения метод, има процент на грешка, гледаме да я държим до 10%, но понякога отива до 20%. Използваме за измерванията мощната платформа за обработка и анализ на данни Sensica.
Попадат ли и собствени имена? Имаше един малък скандал с големия немски социолог и философ Юрген Хабермас, който бе попаднал в списъка.
В първата ни извадка, която бе с ръчен труд, бяха попаднали няколко критични гласове от Запада, вкл. Хабермас, защото критиките на сериозни авторитети биват използвани, откраднати от руската пропаганда. Те с удоволствие използват публикации на критически мислители като Хабермас, за да подкрепят с тях тезите си. Така че и масовото тиражиране на такива статии също може да се смята за пропаганда. Да, тогава ни се подиграха, че Хабермас е попаднал в извадката, но той е бил използван от руската пропаганда за нейните си цели.
Някакъв мозъчен тръст ли стои зад тази тролска фабрика, създавайки наративи, подбирайки западни авторитети и пр.?
„Руска хибридна агенция бълва пропаганда у нас още от анексията на Крим през 2014 г.
„След като разкрихме тролските сайтове-гъби, започна триене чрез алгоритъм на стари публикации.
„Създава се армия от тролове, на които се обещава заплащане през платформата Share4Pay, която вербува хора да се шерват сайтове през социалните мрежи.
„До предишните избори пропагандната машина биеше изцяло по ПП-ДБ, а откакто ДПС се разцепи, бие по ДПС-Доган.
„Руската пропаганда след инвазията в Украйна се крепи на две генерални лъжи – че Западът е причина за руската агресия и че украинският режим е нацистки.
„Гражданско образование трябва да започне да се изучава още в 4-ти – 5-и клас.Виждаме едно свръхразширяване на фабриката за тролове и клонирането ѝ до няколко фабрики – примерно, и класически пропагандни канали като лентата на Мартин Карбовски в момента се е сдобила с 10 000 субдомейна, или пък „Новинар“ се е сдобил с 10 000 субдомейна и в момента го продава. А българският пазар е малък, не могат да се намерят толкова десетки хиляди тролове. Така че или има някакво свръхпроизводство тук, или тези мрежи директно се продават навън. Защото всеки субдомейн позволява да следиш колко шервания има, т.е. може да го продадеш примерно в Саудитска Арабия и ако саудитците имат интерес на арабски да шерват в своите социални мрежи, ще работи. Просто го продаваш като инструмент, но това е само хипотеза, засега не сме видели такава продажба в чужбина.
Телевизията у нас все пак си остава основният информационен канал, тази онлайн пропаганда попада ли в телевизиите?
Нямаме такива установени случаи директно от сайтовете-гъби да попада съдържание в телевизионните канали, поне не в големите. Функцията на този инструмент е да създава импресии през социалните мрежи.
Но в телевизиите има друг инструмент за пропаганда – т.нар. друга гледна точка.
Един от големите успехи на руската пропаганда още от 2014 г., защото ние започнахме да я изследваме от 2016 г., но чрез Sensica и други инструменти успяхме „да върнем топката“ до 2013 г., е, че те успяха да се наложат публично действително през т.нар. друга гледна точка. Това стана през политическите партии, тогава предимно чрез „Атака“ и ВМРО, сега през „Възраждане“, а през БСП през цялото време. Случи се и през нови издания, като сп. „Аспекто“, което бе създадено при анексията на Крим и бе представено като елитарен хъб, като елитарно ляво издание. Впрочем още в първия си брой то защитаваше анексията на Крим. Изданието отдавна е закрито, но то бе един от основните хъбове на кремълската пропаганда у нас. След това същият кръг автори продължи в „Поглед инфо“.
„Блиц“ не е ли сред основните сайтове на тази пропаганда?
„Блиц“ е основният източник на машината, защото гъбите-сайтове не произвеждат собствено съдържание. Около 80% от пропагандните материали в тях бяха от „Блиц“. През 2013 – 2014 г. основни медии на проруската пропаганда бяха тези от „Българска медийна група“ на Пеевски и гравитиращите около нея „Блиц“, „Пик“, „Труд“, „Поглед инфо“, „Уикенд“ и т.н. Техният режим е да прокарват руските геополитически опорки, но освен това руската пропаганда се използва удачно за дискредитиране на местни политически и икономически противници като генерален инструмент за оплюване – чужди агенти, подлоги, марионетки, соросоиди, джендъри и т.н.
Какво стана, след като „машината“ спря да бълва руска пропаганда?
До предишните избори тя биеше изцяло по ПП-ДБ, с друго политически не се занимаваше, а откакто ДПС се разцепи, бие по ДПС-Доган. Машината де факто е хиляди сайтове в мрежа, като един човек или център ги пълни със съдържание. Поне 1000 от тези сайтове са тролове, които в реално време споделят това съдържание във всички социални мрежи. Това е машина за обществено влияние. Не всички от тези статии ще бъдат прочетени, важното е, че те създават импресии – виждаш заглавието, а то е най-важно, или някоя картинка.
Вече имаме и внесен в парламента от „Възраждане“ проект на закон за чуждестранните агенти, под ударите на който вероятно попада и Вашата фондация.
О, със сигурност, ако бъде приет. Защото се финансираме от американски и европейски източници.
Като философ можете ли да кажете защо няма право на различна гледна точка в контекста след войната срещу Украйна?
Защото цялата руска пропаганда се крепи на две генерални лъжи. Едната е, че Западът е причина за руската агресия, другата е, че украинският режим е нацистки. Без тези две лъжи нищо от останалите разкази на Кремъл не работи, той не може да заяви никаква претенция за справедливост на своите действия. И когато има цял разгърнат разказ за света, който се крепи на лъжи, очевидно това не бива да бъде допускано публично да се тиражира на равна нога с нормалните анализи. Да, те може и трябва да бъдат критични, но не да стъпват на тези лъжи.
Кои са предпоставките за тази пропаганда у нас – според едно изследване сред европейските населения българите най-малко проверяват достоверността на информация според източника ѝ. Според друго изследване, на Центъра за изследване на демокрацията, над 2/3 от българите вярват в конспиративни теории. Това ли е златната почва на податливост за пропаганда?
Не мисля, че са виновни българите. Причина за уязвимостта ни е липсата на каквото и да е държавно противодействие, липса на консолидирана стратегия за комуникация с населението. Имаше опити през Министерството на отбраната да се създаде център, както и да се създаде стратегия от Външното министерство за противодействие на дезинформацията, но всичко това потъна.
И Европейската комисия обяви такава инициатива, но резултати много не се виждат.
Засега по-сериозни са резултатите по места. Когато правителството излъчва еднопосочни сигнали и те стигат до публиката, е друго. Служебните правителства са напълно безгласни, още по-тежко бе положението, когато те бяха на президента Радев, който е проруски говорител и през него тази реторика влизаше у нас като държавна реторика.
Не е ли виновно и училището за ниската медийна грамотност на българите?
Със сигурност, както и това, че дълго време липсваше гражданско образование. Но то не бива да е чак в 11-и и 12-и клас. Голяма част от българите не разбират какво е разделение на властите например.
Не трябва ли това ограмотяване да започне от много рано и съвсем практически? В Англия например в училище още на най-малките им обясняват защо е лош Путин и как да се пазят в интернет. Защото невинаги това може да осигури семейството.
Да, в 4-ти – 5-и клас най-късно трябва да започне гражданското образование. И то наистина по редица практически принципи, както и това кой кого напада и дали нещо е вярно, или не.
Студентите ни страдат ли също от такива образователни дефицити?
Да. Ние в НБУ направихме задължителен курс по гражданско образование – един семестър „Граждански знания и умения“. И в него много от студентите проявяват искрен интерес. Нямаше да прибегнем до този курс, който не е специализиран, ако не трябваше да се наваксват масови дефицити от училище.
Можете да купите списанието в павилионите на Inmedio, големите вериги бензиностанции, търговските вериги "Фантастико", "Кауфланд", "Билла" и др.
Абонирай се!
Абонамент за списание BGlobal може да заявите:-във фирма &bd...