Текстът е публикуван в специалното издание „Променящите хора“ на сп. Business GlobalГоспожо Бориславова, казват, че промяната е най-вълнуващата част от нашия живот. През какви вълнуващи промени минавате в момента?Мога с увереност да кажа, че моето ежедневие, животът ми като цяло е една постоянна промяна, едно безспирно вълнение. Важното е движението да е напред и нагоре. Имам предвид в духовен и човешки аспект. Другото идва след това.
Цветелина Бориславова e мажоритарен акционер и председател на Надзорния съвет на Българо-американска кредитна банка (БАКБ АД) от юли 2011 г.; акционер и председател на Надзорния съвет на „СИБАНК“ АД през периода 2001 – 2010 г.; основател, собственик и председател на Управителния съвет на СИЕСАЙЕФ АД. От 2005 г. Цветелина Бориславова е учредител и председател на фондациите „Кредо Бонум“, „Инициатива Глобална България“, „Типинг Пойнт“, основател и вицепрезидент на Българския съвет за устойчиво развитие (БСУР). От 2006 г. е почетен консул на Исландия в България. Социалната дейност на г-жа Бориславова е посветена на инициативи, свързани с образованието, бъдещето на икономиката и устойчивото развитие, възстановяване на културното наследство и опазване на околната среда.
Българо-американска кредитна банка (БАКБ) е сред най-динамично развиващите се банки в България през последните години. Предлага пълна гама от банкови продукти и услуги на индивидуални и корпоративни клиенти на конкурентни цени при високо ниво на обслужване. Тя е модерна, високотехнологична банка, която отговаря на нарастващите изисквания на съвременните потребители. Качеството на продуктите и услугите, отличното обслужване и зелената стратегия за развитие през годините привличат интереса на много нови клиенти и печелят на БАКБ множество номинации и награди.
С Вас свързваме важни трансформации – БАКБ бе пионер във финансирането на зелени проекти, Вие първа заговорихте за участието на жените в ръководствата на компаниите. В какви други устойчиви във времето промени сте участвали?Устойчиви промени, с които екипът ни може да се гордее, са успешното преструктуриране на две проблемни банки, СИБанк (която впоследствие продадохме на КВС) и БАКБ. Всички знаем, че банките са инструмент за провеждане на икономически политики в обществото. Когато се действа отговорно и със стратегически смислена визия в полза на хората и бизнеса, има не просто успешно развитие на съответната институция, но и дългосрочен положителен ефект за икономиката и обществото.
Ние бяхме първата зелена банка на България и днес сме едни от най-активните във финансирането на зелената икономика. Моят холдинг CSIF, първи след демократичните промени, откри фериботна линия между България и Грузия, която осъществява директна транспортна комуникация между Европа и Задкавказието. Превърнахме Пампорово не само в любима зимна дестинация, но и в целогодишен атрактивен курорт за всички възрасти и върнахме много от чуждестранните туристи.
„Порт България Уест“ – бившето рибно пристанище в Бургас, което вече е един успешно работещ проект със собствена голяма хладилна база на брега на морето, контейнерен терминал и покрити складове, както и успешно работеща фериботна линия, функционира в синергия с нашата спедиторска фирма ДЕСПРЕД.
Нашият холдинг CSIF има успешни инвестиции във вятърни и водни електроцентрали, а индустриалното ни предприятие „Монек-България“ в Кърджали вече има подписан договор за изключително представителство и за производство на ванадиеви батерии, които се използват основно за съхранение и балансиране на електрическата енергия, произвеждана от соларни паркове. А те сега са важен приоритет за Европа и света. Ванадиевите батерии са с много по-дълъг живот (повече от 30 години), по-безопасни, не са запалими и са с по-дълъг период на съхранение на ел. енергия.
Но като че ли най-голямата трансформация, но и най-трудната, се случва през дейността на фондация и галерия Credo Bonum, вече над 20 години. Дали ще бъде промяна на нагласите по отношение на рециклирането и климатичните промени, подкрепа за българското изкуство, или запазване на най-ценното ни като народ – културното ни наследство, Credo Bonum продължава да чертае визионерски път напред, докъдето можем да стигнем като общество, ако вярваме в промяната и постигането ѝ. Казвам трудна, защото възгледите и мисленето се променят бавно, понякога с поколения, но за мен този процес остава най-същественият, най-важният за бъдещето на България.
Казват, че променящите хора са смели, почтени, искрени, скромни. Какво Вие бихте добавили?Бих добавила и способни на самоанализ, самокритика, самоусъвършенстване. Иноватори в обществен, личен и бизнес аспект. Добри, светли, щедри.
Има ли проекти, които не сте довели докрай? Съжалявате ли за някой от тях? Бихте ли им дали нов живот?Когато се захващам с даден проект, аз трябва първо да повярвам в него, в смисъла от него за обществото, в пазарната му и човешка логика. А повярвам ли, никога не се отказвам.
Ако разделим промяната на три етапа – идея, реализация, налагане, кой е най-вдъхновяващият?И трите са еднакво вдъхновяващи. Това е като детето – всички етапи от създаването и развитието му са радост и вдъхновение. Всеки етап има своята красота, дори болката и изпитанията са вдъхновение, когато носиш заряда на вярата в себе си и в смисъла на добрия резултат за всички.
Кой е най-големият враг на промяната?Страхът и мързелът.
Истинската промяна започва от нас самите, не от постоянно изискване към околните. Започва чрез здравословна вътрешна трансформация. Ще цитирам Сократ, който казва: „Нека този, който ще мести света, първо премести себе си!“.
Желанието да избегнем болката е също една от най-големите пречки по пътя към промяната.
И Чин (Наука за промяната) казва, че решението е в духовния подход, в търсенето на баланс.
На кого разчитате, когато тръгвате към голяма промяна в бизнеса?На добрия екип и на себе си.
Хората много често се страхуват от промяната. Как лидерите в политиката и в бизнеса могат да ги успокоят и да ги накарат да повярват в ползите от нея?Промяната е неизменна част от живота. XXI век е пример за това. Ежедневно сме свидетели на значителни промени и в природата, и в обществото. Страхът от промяната е отказ от поемане на отговорност. Личният, позитивен пример е начинът да се успее в тази постоянно променяща се среда.
Има ли променящи хора, които следите и на които се възхищавате? България богата ли е на променящи лидери? Защо е така?Има много такива хора. Има примери на истински добросърдечни лидери, като Махатма Ганди – най-влиятелния антивоенен лидер, като Нелсън Мандела – световния борец за свобода.
Ключовите проекти
Дигитална
трансформация
В унисон с дигиталната си стратегия БАКБ създаде изцяло онлайн продукти – Чиста сметка, Онлайн депозит, Онлайн кредит „На мига“ и Онлайн бизнес сметка. Дигиталният асистент БИАНКА съветва и изпраща персонализирани съобщения към потребителите на банката. Дигитализацията в офис мрежата оптимизира до 50% по-малко отпечатани страници хартия, въведе автоматично попълване на данните на клиента, електронно клиентско досие и електронно подписване на документи чрез еднократен КЕП, издаден от Евротръст.
Стратегия
за устойчиво
развитие
От май 2024 г. в двете централи на БАКБ в София се използва 100% зелена електроенергия, което е 43% от общото потребление във всички офиси. Така БАКБ намалява преките си въглеродни емисии с 113,35 тона годишно и вече е постигнала намаление от 30,23% спрямо 2021 г. Това надвишава планираните 25% в Стратегията за устойчиво развитие на банката за периода 2024 – 2026 година.
Иновативни
продукти
ЧИСТА СМЕТКА е разплащателен продукт, който БАКБ постоянно надгражда с нови предимства. Той е любимият продукт на клиентите на банката и от началото на годината отчита ръст от 26,8% в сравнение с 2023 г. Към момента над 15 хиляди клиенти ежедневно активно използват ЧИСТА СМЕТКА.
Л€ВРОСМЕТКА е най-новият продукт на БАКБ, разработен специално за периода преди приемане на еврото. Л€ВРОСМЕТКА е без месечна такса обслужване и без такса за внасяне на левове в брой, както и обмяна по фиксинг на БНБ.
Има вдъхновяващи лидери като Стив Джобс и Бил Гейтс.
Със сигурност и сред българите има добри лидери. Най-малкото, ако се вгледаме в историята ни, България е била една от трите най-силни империи в Ранното средновековие, разпространяваща писменост, култура, вяра.
Със сигурност носим и днес тази сила в гените си. Трябва просто да я преоткрием и въплътим в добри дела.
Днес и България, и светът като цяло се нуждаят от лидери, променящи към добро, баланс, прозрачност, справедливост.
В последните години едно от най-търсените качества в мениджърите е умението да управляват промяната. Различни качества ли се изискват да управляваш промяната и да създаваш промяната?Това са два елемента от едно цяло. Няма как да я създаваш, ако не можеш да я управляваш.
Необходимо е повече лидери да се адаптират към модерен начин на мислене, да създават способности да навигират в уникалната и изпълнена с предизвикателства среда на XXI век – с поведение, с опитности, с качества.
За каква промяна на България мечтаете?Не само мечтая, а вярвам, че България ще възвърне духовната си сила и вдъхновението да твори, да се радва на добро име, на добри дела и на уважението на света.
Ключови резултати на БАКБ
(към първо тримесечие на 2024 г.)
Пазарна позиция в ТОП 10
БАКБ е сред ТОП 10 банки от общо 19 банки в България.
# 10 по депозити
# 10 по общ размер на кредитите
# 9 по кредити за физически лица
# 8 по ипотечни кредити
# 9 по потребителски кредити
16,332 млн. лв.
нетна печалба
Нетната печалба на банката е в размер на 16,332 млн. лв. след данъчно облагане и е с 54,24% по-висока спрямо същия период на 2023 г. Ръстът на печалбата е много над средния за банковата система, а основните фактори за това са: голяма кредитна активност, устойчив ръст на нетните доходи от лихви, атрактивни продукти за нови клиенти.
2880 млн. лв.
активи
Активите на банката нарастват със 7,63% на годишна база и достигат 2 880 758 хил. лв. БАКБ успешно управлява и разширява кредитния си портфейл, с най-голям ръст в кредитирането на граждани. Жилищните кредити през периода са нараснали с 45,5% при 21% ръст за банковия пазар спрямо 2023 г. Потребителските кредити са нараснали с 33% спрямо 13% за сектора при увеличаване на заявките през дигиталните канали.
Можете да закупите списанието в павилионите на Inmedio, големите вериги бензиностанции, търговските вериги "Фантастико", "Кауфланд", "Билла" и др.