Променящите хора на 2024: Методи Георгиев
Управител на INTEGRITY ENTERPRISE
Източник: Тони Тончев
Текстът е публикуван в специалното издание „Променящите хора“ на сп. Business Global.
Г-н Георгиев, Вие направихте една голяма промяна в житейския си и професионален път – от мениджър в международна компания станахте предприемач и започнахте да развивате собствен бизнес. Как се решихте на тази стъпка, какво Ви даде тя? Отне ли Ви нещо? Какво казвате на всички хора, които се колебаят дали да я направят?
Тази стъпка предприех през декември 2019 г. и много правилно отбелязвате, че промяната беше не само професионална, но и житейска. Когато ръководиш оперативните екипи на една голяма организация и отговаряш за цялостната дейност в страната или за определен регион, се изисква пълна отдаденост. Това не е работа от осем до пет. Живееш с проблемите не само на организацията, но и на хората, с които работиш, през цялото време. Много често трябва да балансираш между интересите на различни екипи, така че всички заедно да се развивате, но и да има удовлетвореност.Методи Георгиев има над 15 години опит в мултинационални компании в България и в САЩ. Магистър като треньор по плуване и спортна журналистика. Завършил е външна търговия и международно право, магистър по мениджмънт на технологиите от University of Denver, САЩ, има диплома по финансов мениджмънт от ACCА, Великобритания. До края на 2019 г. е изпълнителен директор на Cargill България, а днес ръководи собствена IT компания – Integrity Enterprise. Под негово ръководство Cargill печели наградата „Най-добър център за споделени услуги“ три поредни години, както и „Бранд Лидер“ през 2018 г. от наградите на B2B Media. През 2019 г. получава награда за „Бизнес лидер на годината“.В помощ на тези усилия, разбира се, са ресурсите, с които една голяма организация разполага, както и подкрепата на различни колеги, с които работиш. Тук искам да подчертая и достъпа до обучения, възможност за кариерно развитие на служителите, развиване на техните умения и т.н. Всичко това са богат набор от инструменти, които помагат на един мениджър на високо ниво да развива и променя не само средата, но и хората, с които работи. В един момент от професионалния ми път се замислих кое е следващото. Вече водех лекции като гост лектор в Стопанския факултет на СУ „Св. Климент Охридски“ и работата със студенти ми даваше друга перспектива. Корпоративният живот дава страшно много възможности за развитие, но също така налага редица ограничения. Да бъдеш предприемач, е голямо предизвикателство за човек като мен, който в продължение на повече от 20 години е бил служител. От друга страна, опитът, натрупан като мениджър на някои от водещите международни компании, ми даде самочувствието да вярвам в себе си, че мога да трансформирам този опит в успешен собствен бизнес. Това ми даде свободата да работя по проекти с различна насоченост. Тук до голяма степен отговорността е още по-голяма, тъй като не е подплатена с ресурсите на компанията. Ограничените ресурси в стартъп компанията те лишават от възможността да заработиш веднага с големи проекти, но ти дават фокуса върху проектите, с които се захващаш. За баланс имах късмета да работя по няколко консултантски проекта за големи мултинационални компании, които направиха този преход по-плавен.
За всички, които се колебаят дали да направят стъпката от корпоративния свят към собствен бизнес, искам да кажа: слушайте вътрешния си глас. Той ще ви каже дали сте готови. И в допълнение – стартирането на собствен бизнес не е присъда. Той може да бъде успешен, или, ако не е удовлетворяващ, може да се намери интересно предизвикателство отново и в корпоративния свят, и то да бъде също толкова вълнуващо.
Тази ли беше най-вълнуващата промяна в живота Ви от поредицата промени, през които сте преминали – живели сте, учили сте и сте работили в САЩ, после сте се върнали в България, работили сте за няколко големи световни компании? Какво Ви дава смелост и Ви движи в промените?
Пребиваването ми в САЩ е свързано с първото професионално предизвикателство в живота ми. Трябваше да се адаптирам и намеря работа, започнах да уча, а през това време и да се развивам професионално. От една страна, стресът беше голям заради различната среда, а до голяма степен и заради бизнеса, в който се развивах. Работата като мениджър в голяма верига бизнес хотели предполага да имаш изцяло ненормиран работен ден и седмица. От друга страна, когато си млад, си „гладен“ за нови предизвикателства и всеки ден научаваш нови неща.
Връщането в България беше напълно осъзнато и беше базирано на опита и образованието, натрупани в САЩ, но също така и на големите възможности, които се откриваха пред младите хора в страната ни в този период, след 2005 г. Бизнесът се развиваше и големи международни корпорации отваряха свои офиси в София, а и в други градове. Откриваха се страхотни възможности пред младите хора. Истината е, че хората с моя профил бяха много атрактивни за компаниите, тъй като по това време младите хора основно търсеха своя път извън страната. Аз бях от малкото с добро образование и натрупан професионален опит в САЩ, който се връщаше да търси реализацията си обратно в България. През следващите години намерих своето професионално поприще в сектора на IT и споделените услуги, работейки за едни от най-големите компании в света и с възможност да ръководя техните офиси в страната и региона. Това, което ми позволяваше да се развивам и да мога да погледна напред, е работата с хора, както и изминаването на целия път без подскоци. Човек добива увереност, когато е подготвен за следващата стъпка, независимо дали е нагоре, или встрани. Нашият минал опит ни прави готови или не за следващата ни роля. Това, в което вярвам, е, че когато поемаме една позиция, ние всъщност правим стъпката към следващата.
Кой е най-вълнуващият и привлекателен проект, по който работите в момента? Какво очаквате той да промени?
Много се вълнувам да кажа, че това е AI Impact Attrition. Проблемът, който адресираме, е свързан с напускането на служители, с измерването на трудно измерими фактори, влияещи при вземането на такова решение и проактивното управление на този процес. Съответно това е продукт, който има силно положително влияние върху управлението на ангажираността на служителите, а както знаем, заедно с изграждането на корпоративните ценности ангажираността е един от основните фактори, на който ние като ръководители се опитваме да повлияем. Причините за напускането на продуктивни служители е проблем, който често остава скрит. А това обикновено се отразява негативно на продуктивността, морала и цялостното представяне на компанията.Още от създаването на Integrity Enterprise от специалисти с над 15 години международен опит в IT индустрията и академични инициативи целта на компанията е да се наложат добрите практики в бързо развиващата се IT индустрия. Следвайки естествения си път на развитие, Integrity като компания премина от консултация на проекти към оперативното им изпълнение и предоставяне на услуги за разработването на софтуерни продукти. Опитвайки се да е в крак с новите тенденции, през последната година компанията разработи и пусна на пазара продукт, който няма аналог в момента.Според Асоциацията за управление на човешките ресурси (SHRM) заместването на един напуснал служител може да струва на компанията до 6 месечни заплати. И ето най-интересното – повечето организации не го осъзнават, защото загубата на производителност се измерва трудно.
Нашият продукт предоставя качествено нов подход за изследване на текучеството на служители, основан на факти и данни. AI Impact Attrition интегрира всички зависимости в система за предотвратяване на напускането на служители, която изчислява рисковете в организацията от напускане или миграцията им вътре в компанията. Системата също така препоръчва стратегии за превенция и задържане на продуктивни служители в подходящия екип.
За мен работата по този проект е изключително вълнуваща, защото с колегите вярваме, че този продукт може да даде качествено нов подход в управлението на ангажираността и очакванията на служителите, предоставяйки, особено на по-неопитните мениджъри, възможност за бърза, навременна и адекватна реакция на трудно измерими проблеми. Системата ни за проактивно засичане на служители с висок риск за напускане използва машинно обучение и клиентските данни за създаването на статистически модели.
AI Impact Attrition показва рисковия коефициент за всеки служител, както и предоставя стратегии за предотвратяване на напускането. Този подход, базиран на данни, намалява директните и индиректните разходи, свързани със служителите, и увеличава ползите в съответната структура.
Промяната е колективно дело – Вие на кого най-много разчитате и защо?
Бих искал да кажа, че разчитам най-много на себе си за промяната, защото това би означавало, че имам пълен контрол. Но истината е, че както казахте, промяната е колективно дело. Ние се променяме, водени от собствения си стремеж за развитие, но също така и благодарение на хората около нас и заобикалящата ни среда. В личен план се стремя да помагам на дъщерите си да се развиват, но си давам сметка, че те ме променят… със сигурност те са на мнение, че се променям по-малко, отколкото на тях им се иска.
Професионалната промяна зависи от личностното ни развитие, но то се постига отново благодарение на хората около нас – колегите ни, хората, с които работим и правим бизнес. Ако не сме адаптивни към средата, то ние ще станем излишни и няма да можем да променяме останалите около нас. Взаимносвързани сме. Последните години показаха, че има периоди на много бързи промени, които могат да бъдат плашещи в началото (например Ковид кризата и пренастройването на работа от дистанция), но също така и че ние можем да бъдем бързо адаптивни, без дори да предполагаме колко.
Променя ли успехът хората?
Успехът променя хората. Със сигурност има и недобри примери. Аз искам да погледна обаче добрите. Успешните хора стават по естествен път лидери – в своя екип, своята организация, в обществото. Истински успешният човек иска да развива заобикалящата го среда, той иска да бъде заобиколен с други успешни хора. За да се променим и за да носим промяната, трябва да се стремим да бъдем общество от успешни хора – всеки в своята област. Преди години имах възможността да работя в организация, която предоставяше организационни обучения и тиймбилдинги чрез физически преживявания. Нещо останало в съзнанието ми от този период е да вярваме и знаем, че всеки човек е по-добър от нас поне в една област, и трябва да ценим и уважаваме това.
Кога трябва да се прави промяна на всяка цена и кога не?
Не мисля, че промяната трябва да е на всяка цена заради самата промяна. В същото време трябва да си даваме сметка, че ако не се променяме, ние спираме развитието. Както се казва, „не можеш да минеш през една и съща река два пъти“. И разбира се, всяка промяна е предизвикателство и изисква усилия, но тя трябва да бъда осъзната и навременна.
Каква може да е ролята на добрия пример? Как той да стигне до повече хора, за да може случилата се промяна да им даде вяра и да ги вдъхнови?
На английски има чудесен израз: Walk the talk. Единственият начин да променяме средата, е с личен пример. Това се отнася не само в професионален план, но и в личен. Вярвам, че успешен екип, организация, отбор, общество се постига само през силни личностни качества. В този смисъл трябва да сме сигурни, че имаме силни лични устои, за да можем да бъдем добрият пример и в работата си, и в обществото. Надявам се, че така ще можем да повлияем дори и на най-трудно податливите на промяна в обществото – политиците, от които пък зависи в голяма степен заобикалящата ни среда.Къде ще бъдем в следващите 10 години
На база опита и следейки пазарните тенденции, Integrity Enterprise има утвърден план за развитие за следващите 10 години. За специалистите в брашна план от 10 години звучи много амбициозно, но за нас като екип, който не оставя нищо на случайността, това е задължително. Фокусирани сме в разработването на продукти, базирани на AI и ML. Работим със специалисти от различни сфери, които ни помагат в развиването на решения за бизнеса. Като примери на този етап това са HR, логистика, управление на доставки. Амбицията ни е разработването на цялостни системи за управление на бизнеса. За да постигнем това, вниманието ни е насочено основно в две посоки: 1) Оптимизиране на бизнес процеси. 2) Надграждане на експертизата в посока изкуствен интелект.С други думи, трябва сами да си помогнем. Всеки от нас е вдъхновител за някого, било то за семейството си, било то за колегите си, или пък е пример за децата на спортната площадка. И това не става, защото сутринта си казваме: „Днес ще вдъхновя някого“, а защото самите ние се подобряваме и живеем живот, който вдъхновява. Не е достатъчно само да бъдем успешни, но трябва да можем и да комуникираме по успешен начин резултатите си. Добър пример за това как да достигнем до повече хора, са усилията в посока Eployer Branding. Опростено, това е да можем да разкажем по най-добрия начин успехите, които постигаме, или добрите неща, които правим в организацията, както и към заобикалящата ни среда, вътрешна и външна.
Какъв фактор за успеха на промените е бързината, с която те се случват. От какво зависи бизнесите да са по-динамични и по-гъвкави?
Промените следва да се случват планирано и достатъчно бързо. Планът и пътната карта са необходими, за да може да имаме ясни критерии дали се движим според очакванията, и да можем да приложим коригиращи мерки при необходимост.
Динамиката в бизнеса зависи от няколко фактора. От една страна, от най-бавната единица в процеса. От друга – от мениджмънта, неговата зрялост и гъвкавост да налага промени, но на първо място, това е културата в една организация. Когато в една фирма имаме изчистени процеси, плоска структура, доверие, добра комуникация, то тогава можем да сме сигурни в успешното и бързо имплементиране на заложените промени и адекватното управление на целия процес.
Вярвате ли в постоянното подобрение? Вие към какво постоянно подобрение се стремите?
Постоянното подобрение и промяна са задължителна част от нашия живот. Мисля, че има романтика в консерватизма в посока запазване на ценности. Но също така е задължително процесът по усъвършенстване да бъде непрекъснат. Особено днес, с навлизането на новите технологии, които променят света със скорост, която не сме очаквали. Утре трябва да сме подготвени с набор от умения, които дори не са съществували вчера. Ще се променят професии, ще се променят организации, а това ще доведе и до промени в обществата.
Какво променящите хора могат още да направят за страната и за обществото?
Променящите хора носят една голяма отговорност – те трябва да бъдат още по-активни, да бъдат добри комуникатори, най-вече чрез действията си, да бъдат лидери. Едно от значенията на думата лидер е „да вдъхновява другите и да създава стратегии за постигане на успех“.
За каква промяна в България мечтаете?
Знаете ли, много лесно можем да отговорим на този въпрос с това, което всички искаме да видим: богата, просперираща България, с културни и спортни успехи, със значимо място на европейската и световната карта. Но този въпрос ме провокира да отговоря, че искам да видя една постоянно променяща се България. Искам да видя общество и управляващи, които активно работим, за да направим следващата стъпка и следващата. Много ми се иска, макар и малко утопично, процесите в страната да бъдат управлявани като бизнес процеси – непрекъснато да търсим оптимизации за по-добра ефективност, да имаме ясни измерители за това дали се справяме добре, да има ясна отговорност за постигането на определени резултати.
Ключовите хора за промяната
Снежана Латева беше първият ми треньор по плуване. Моите родители ме записаха в групи по плуване заради здравословните ми проблеми и моята болнавост. Не бях силно мотивиран да тренирам и да успявам. Първият човек, който ме научи да оценявам и търся успеха, беше Снежана Латева. Тя ми показа, че изборът на това да бъдеш аутсайдер, или успешен в това, което правиш, е изцяло в собствените ни ръце. Спортът е велико нещо, защото целта е много лесно измерима – да победиш съперника, да станеш шампион, да подобриш рекорд. От друга страна, наученото в спорта е приложимо в бизнеса – за да си успешен, имаш нужда от успешни съотборници (партньори), но и от силна конкуренция.
Mike McCarren беше моят пряк мениджър в HP и човекът, който ми даде възможност да се развивам в IT/outsourcing сектора. Въпреки че идвах от напълно различни сфери на бизнеса, той повярва в мен като личност и ми даде възможност да развия екипи, от които впоследствие израснаха много успешни мениджъри и лидери, с което се гордея. От Mike научих, че трябва да се вгледаме в дълбочина в хората, с които работим, и да ги подкрепяме. Едни от основните цели, които винаги сме си поставяли с него, е развитието на successors (успешни приемници).
Моето семейство ме кара непрекъснато да се променям. За да мога да бъда не само успешният пример за децата си, но и да бъда на тяхното ниво, когато имат нужда да поговорят или поискат съвет. Имаме нужда да бъдем успешни не само в бизнеса, но и в личен план, за да бъдем добър пример и да даваме спокойствие и сигурност на хората около нас. За да бъдеш този пример, трябва да си адекватен на времето си, да бъдеш отворен към света, за да успяваш с течение на годините да си желан партньор за разговори както с колегите, така и със семейството.Ключовите резултати на компанията
За кратката си история като екип постигнахме значителни успехи и успяхме в много динамична среда да стабилизираме компанията екипно и финансово. Като резултат самостоятелно финансирахме разработването на няколко софтуерни продукта.
Integrity Enterprise успя:
– да стане предпочитан доставчик на услуги за gambling индустрията
– да навлезе на немския FIN-tech пазар
– да разработи два софтуерни продукта
– да развие партньорска мрежа с гръцката IT екосистема и да спомогне за споделянето на различни проекти между България и Гърция
– и най-важното – да привлече водещ специалист в сферата на Data Science, както и да разшири партньорството си със Стопанския факултет на СУ „Св. Климент Охридски“.Ключовите проекти
Ключовите проекти са изнесени IT услуги и R&D
- Service фокусът ни е насочен към Европейската комисия с профил DATA science
- R&D – разработване на AI инструменти с насоченост оптимизиране на бизнес процеси и prediction на очакваните резултати на база Data Science.
Можете да закупите списанието в павилионите на Inmedio, големите вериги бензиностанции, търговските вериги "Фантастико", "Кауфланд", "Била" и др.
Абонирай се!
Абонамент за списание BGlobal може да заявите:-във фирма &bd...