Променящите хора на 2024: Катя Димитрова
Управляващ партньор в „Интерпартнерс“
Източник: Тони Тончев
Текстът е публикуван в специалното издание „Променящите хора“ на сп. Business Global
Госпожо Димитрова, коя е искрата, която Ви пали да тръгнете към промяната? Как я запазвате да не угасне по време на цялото пътуване?
Случи се така, че тръгнах по пътя на предприемачеството преди думата „предприемач“ да стане популярна. Комбинация от шанс, попадане на интригуващо място в интересни времена (1995 г.) и предложение да поема компания в период на преход към нов модел на бизнес очертаха професионалния ми път, по който вървя вече повече от 30 години. Ако не беше искрата в самото начало, нямаше да тръгна по пътя на маркетинга и комуникациите.
Катя Димитрова е комуникатор по професия и по природа. Експерт по връзки с обществеността и публични комуникации, тя е от пионерите в тази професия у нас. Завършва международни икономически отношения в УНСС, след това специализира маркетинг и творческо писане в Белгия и Германия. Председател на Българската асоциация на ПР агенциите БАПРА в продължение на два мандата, член е на УС на сдружение „Дамски форум“ и член на Съвета на жeните в бизнеса в България, консултант по комуникации на Бизнес клуб Белгия – България – Люксембург. Убеден дарител за добри каузи и поддръжник на фондациите „Благотворител“ и BCause.
Комуникационната група Интерпартнерс обединява агенциите Интерпартнерс (реклама, бранд стратегии, дигитални комуникации и медиа стратегиране), ИнтерИмидж (връзки с обществеността, работодателска марка и устойчиво развитие) и Key Experts Group (бутик за доклади за устойчиво развитие). Компанията работи у нас и на още 8 пазара в Югоизточна Европа с мрежата си SEEnthesis. Два пъти „Агенция на годината“ в конкурса BAPRA Bright Awards, групата е пионер в полето на работодателската марка и първата агенция у нас, член на Българската мрежа на Глобалния договор на ООН, която смело навлиза в полето на стратегиите за устойчив бизнес и устойчиви и отговорни комуникации.
Знаете ли, искрите по пътя са много и всяка блести различно. Първата я запали човек, личност, истински жив университет в сферата на рекламата. Разказа ми за тази професия като за отворена врата към път, по който всеки ден е различен, всяка битка е предизвикателна, а победите носят огромно удовлетворение и работа за цял екип хора. Това е искрата ми и до днес – предизвикателствата, намирането на нестандартни решения и над всичко – хората. Хората, с които работя; хората, с които се срещам; дори тези, които ме предизвикват и чиито вярвания са в разрез с моите. Казала съм си, че докато се будя сутрин и очаквам с вълнение това, което ми предстои през работния ден, то пътят продължава, не е дошло време да спра и да се отдам на почивка или да сменя лентата. Искрата е голямата ми любов към това, което правя и което не възприемам като работа. И има още нещо – с времето и развитието на бизнеса се появи и друга искра – искрата да „предавам нататък“. Знания, опит, идеи. Да участвам в изграждането на личности, на следващата смяна комуникатори. И още една – искрата да мога да подкрепям каузи… Както виждате – цяла заря от искри. Но всички запалени от това, което обичам да правя – моята невероятна професия на комуникатор.
Вие 30 години сте на комуникационния пазар, преминали сте през много промени. Коя е най-вълнуващата промяна, която се заражда сега в този ваш динамичен сектор?
Комуникациите са една от най-бързо променящите се сфери. Докато се огледаме и вече е „утре“. Те не следват бизнеса, те трябва да го водят напред и в този смисъл да изпреварват промените в корпоративния свят, да ги подготвят и огласяват по най-добрия, ако щете – красив начин. За мен голямата промяна не е изкуственият интелект, голямата промяна са хората, които правят бизнес и обръщат пътя на корпорациите в „бизнес за добро“. И така маркетингът се центрира около каузи, около дейности с мисъл – дори не казвам кампании. Това не са еднократни дейности, променя се ДНК-то на бизнеса. Първо започна корпоративната социална отговорност, която тръгна от международните централи на големите компании. Премина през фокус върху хората – изграждането на компаниите като отговорен работодател. Днес актуална е темата за екологично, социално и корпоративно управление. За равнопоставеност. Все теми, важни за социалната промяна, а не просто по-печеливш бизнес. Голяма промяна е, че този начин на работа се припозна и от по-малки компании и вече става модел на бизнес. Не е утопия, че бизнесът може да работи за по-добро „утре“ – той вече го прави и ние, комуникаторите имаме щастието да градим стратегии, ориентирани към устойчивост, отговорност и обществен принос. Ето и още една искра – тази да допринасяш и оставяш следа!
Кой води промяната в комуникациите и каква е ролята на потребителя? Кое кара аудиторията да повярва в промяната, а не да се плаши от нея?
Най-постоянното нещо е промяната, харесвам тази сентенция, тя е много вярна. Промяната е двустранен процес – провокира я както бизнесът, с иновативни идеи и кампании със смисъл, така и потребителят, който става все по-взискателен – както конкретно към това, което потребява, така и към бизнеса, който генерира продукти и услуги. Доказано е, че бизнеси с обществен принос продават около 30% по-добре сравнено с такива, които не са ориентирани към принос към обществото.
Едно е сигурно – промяната винаги идва отвътре. За да е истинска, тя е убеждение – както на потребителя, така и на бизнеса.
Част от хората са устроени да обичат сигурността и постоянството. Има и много такива, които трудно правят промени, и това се отразява и в бизнеса. Моделът е същият. Но животът днес и обстоятелствата ни учат да бъдем все по-адаптивни. Преминаваме през редица предизвикателства, за които дори не сме помислили – пандемия, военни конфликти, политически кризи. И се учим да приемаме промените и даже да ги изпреварваме. Аз например се чувствам по-уверена, когато не просто приемам, а изпреварвам – затова и обичам винаги да мисля няколко хода напред. Както в бизнеса, така и в личен план. Е, разбира се, изпреварвайки понякога печелиш, понякога не уцелваш момента, но и това е урок, който дава преднина при следващо изпреварване.
Налагало ли Ви се е да убеждавате Ваши клиенти, че е време за промяна? Какво помага и какво пречи в подобни случаи? А налагало ли Ви се е да убеждавате, че не е време за промяна? От какво зависи?
Винаги е време за промяна. Аз често цитирам любима фраза от Стив Джобс – Keep going, don’t settle (Не усядайте, продължавайте напред!). Така е и в живота, и в бизнеса. Ежедневно убеждаваме, че е време за промяна, както и че понякога не е – да прецениш момента е много важно. Понякога чудесни идеи не успяват, защото не уцелват момента – изпреварват или закъсняват. Опитът дава на екипа около мен самочувствие да владеем точния момент. В комуникациите това е много важно. А дали убеждаването се приема или не зависи от хората отсреща. Ако са лидери с визия, заедно търсим момента и се променяме за по-добро.
Младите ли са носителите на промяната в комуникациите? Кои са техните най-силни качества?
Ключовите хора за промяната
Всеки има своя критерий за основоположници и визионери на промяната. Променящи хора има във всяка епоха, на всички нива на обществото, тук, сред нас и ще има и в бъдеще. Споделям (малка) част от личностите, без които по моите лични критерии „днес“ нямаше да бъде това, което сега живеем:
Братята Кирил и Методий. Създали кирилицата и предали искрата нататък на своите ученици, за да славят буквите и да дадат на много народи писменост. Дали на България и на голяма част от Европа собствена писменост и култура. Те са основоположници на народната ни памет и делото им има огромно значение за запазването ни като народ. В легендите техните букви имат магическа сила – българското слово има тази сила и днес.
Майка Тереза. Днес говорим за добро, за благотворителност и доброволчество. Образът на тази невероятна жена съчетава всичко това в дела много преди обществата да заговорят за важността на тези ценности. Да даваш, без да очакваш в замяна. И да култивираш доброто и у другите.
Стив Джобс. Почина твърде рано и около образът му витае ореолът на доброто. За мен и приживе е емблема за предприемач, новатор, филантроп, визионер, който инвестира в образование, вдъхновява младите хора и лидерските му умения минават далеч отвъд печалбата на собствените му бизнеси. За разлика от много други известни технологични предприемачи.
И за да споделя виждането ми, че променящите хора са сред нас, номер 4, но съвсем не на последно място, е съпругът ми Александър Димитров, който винаги вижда хора и обстоятелства през призмата на доброто. Благодаря му за нашето семейство!
Младите и новите поколения са носители на иновации, на свежест в идеите, на нов начин на мислене. Но съвсем не само те са двигател на промяната. Напротив! Свежестта и смелостта на техните идеи се комбинират с опитността и експертизата на експертите, които познават историята на пазара – и у нас, и извън България. И тогава резултатът е синергия и успех. Можем да градим бъдеще само ако познаваме добре това, което е зад нас!
Но от младите се учим много – най-вече на смелост. Друга моя любима фраза е „Не знаеха, че е невъзможно, и го направиха“ – а това е валидно за младото поколение. Те нямат предразсъдъци и не си поставят лимит, просто скачат – понякога на нас това ни се струва безразсъдно, но всъщност не е. Те плуват в океан от информация и добре подготвените отсяват това, което им трябва, за да направят скока.
Уча се от тях всеки ден на безстрашие, на нови и нови ползи от технологиите, но вярвам, че и тези от нас с повече опит ги учим на много неща – на търпение, на дипломатичност, понякога на повече задълбоченост. И тази комбинация е печеливша!
Креативността е силен двигател във вашия сектор. Как тя ще се променя през годините и каква ще е ролята на изкуствения интелект? Ще девалвират ли оригиналните идеи?
Изкуственият интелект е инструмент; колкото и да генерира, той генерира под „диктовката“ на човека. Разбира се, AI има огромна роля в комуникациите днес – прави по-ефективни редица процеси, надгражда текст и визия, но само ако умеем да го ползваме умело, и не на последно място – етично! Защото работата с изкуствения интелект поставя много въпроси – за авторството, за оригиналността на даден продукт, за безпристрастността… Креативността винаги ще бъде водеща в нашата индустрия. Креативността, защото ние работим с емоции, с убеждаване, с красиви истории – и нашата цел е да повлияем на хора. А какво по-силно влияние от емоционалното, от това, което ще докосне струната, която е важна точно за групата хора, до които искаме да достигне посланието ни.
Работите с компании от различни сектори, с мениджъри на различна възраст – има ли общи черти между променящите хора? А има ли съществени разлики?
Намирам много общи черти – това са хора, които развиват други хора и се стремят да оставят следа. По пътя на своето израстване те са оставили своето его на заден план, за тях не е важно да имат минути слава, за тях е важно това, което правят, да пали искра и да гради последователи.
Това са визионери и лидери, хора, които застават и зад този, който греши, и не го сочат с пръст, а му показват пътя, до който той сам да стигне и продължи напред.
Често това са хора, които имат любящо обкръжение и в личен план – независимо дали това е семейство, деца, или кръг от близки. Вярвам, че личното щастие и удовлетвореност са голяма сила. Те дават „крила“ на променящите хора да променят света – с малко, всеки ден, но това е пътят към голямата промяна.
Кое е по-важно за Вас – екипът да Ви се доверява, или да Ви обича?
Най-важно за мен е хората, с които работя, да са щастливи и удовлетворени. Да намират смисъл в това, което правят, а не да го възприемат просто като работа. Важно за мен е да ги „запаля“, да се вдъхновят и те да предават нататък, да бъдат ментори, да бъдат посланици на нашата професия, не просто на нашия фирмен бранд. В един бизнес хората се сплотяват, усещат позитивно чувство да бъдат заедно, изпитват гордост от победите и се обединяват от неуспеха със силата да продължат напред – обичта е за близките, приятелите, семейството. Доверието е важно навсякъде!
Кои са променящите хора, които Ви вдъхновяват?
Много са и много от тях съвсем обикновени. Човекът, който ме е научил на този бизнес и който е повярвал в мен, без да ме познава; съпругът ми, който е постигнал много съвсем сам и който винаги се гордее с успехите на хората от екипа му и близките около него; вдъхновяват ме хора, които вярват в България и я прославят – които с гордост казват, че са българи – спортисти, музиканти, артисти. Те са образът на България пред света, но за него допринасяме и всички ние, които правим бизнес тук и сме избрали да останем и да променяме. Често предаваме този избор и на децата си – така е в моето семейство и това ме прави много горда. Децата ни са до нас, за да дадат своя принос към промените в тази страна. Трудно приемам посланията, че „Терминал 2“ е правилният избор, както и трудно приемам напътствия от българи в чужбина. Промяната идва отвътре и тогава успехът, макар много по-труден, носи още повече удовлетворение.
Каква е промяната за България, за която мечтаете?
Мечтая България да е страна, в която децата ни и техните деца да искат да учат, да живеят и да останат. Мечтая за момента, в който България ще бъде в световните медии с интелекта на българите, с невероятната си природа, с технологичния си напредък, с виното, с розите, с българските творци и спортисти. И вярвам, че това е напълно възможно. И че за тази промяна можем да допринесем самите ние, като станем посланици на България по света по този начин. Българската история е красива и заслужава да бъде чута по красив начин. От нас зависи.
Колко човека могат да променят света?
Всеки от нас. Всеки ден!
Ключовите резултати на компанията
Оставяме следа – като независима комуникационна група се стремим да изпреварваме. Да задаваме тенденции и иновираме в решенията. Работим с хора за хора (работодателска марка), партнираме на бизнеса така, че да бъде устойчив и да прави добро (устойчиво развитие), и заедно с това имаме свободата да бъдем творци. Бизнесът на групата „Интерпартнерс“ е на печалба 29 от 32 години пазарно развитие. Споделяме успеха, развиваме млади хора с целогодишна стажантска програма, подкрепяме каузи, които резонират с ценностите на екипа. Работим про боно за култура и менторство.
Развиваме хора - сао за последните 5 години през компанията ни са минали повече от 15 стажанти, като една трета от тях са останали да работят в компанията.
Градим устойчивост – за себе си и за другите.
Ключовите проекти
Хранене с мисъл. Проект за екипа на „Лидл“ България, популяризиращ балансирано хранене с мисъл за здравето на хората и на планетата.
Менторска програма „Кръгът на успеха“. Проект на Сдружение „Дамски форум“, развиващ чрез менторство млади дами предприемачи и уверени дами в своите връзки, семейство и бизнес.
Твоето здраве е твоя отговорност. Проект на Astellas България, посветен на вниманието към грижата за мъжкото здраве и превенция на рака на простатата.Къде ще бъдем в следващите 10 години
В следващите 10 години ще бъдем там, където сме и днес, но всичко около нас ще бъде различно. Ще бъдем по-бързи, по-смели и по-адаптивни. Технологиите ще са неразделна част от живота ни, ще улесняват ежедневието ни и ще запълват липси в него, но ще функционират под наше влияние и управление. Вярвам, че в света трябва да има мир. Да живеем във времена на разбирателство и толерантност. Все повече ще приемаме различията и ще виждаме различното и уникалното у всеки – човек, държава, националност. Човешките отношения ще стават все по-важни и вярвам, че трябва да запазим топлината на човешките емоции и остротата на човешкия интелект. Ще градим общество и градове на бъдещето, ще имаме много повече грижа за планетата и ще консумираме по-отговорно и щадящо.
Можете да закупите списанието в павилионите на Inmedio, големите вериги бензиностанции, търговските вериги "Фантастико", "Кауфланд", "Билла" и др.
Абонирай се!
Абонамент за списание BGlobal може да заявите:-във фирма &bd...