Текстът е публикуван в специалното издание „Променящите хора“ на сп. Business Global.Автор: Ирена СоколоваПонякога дълго и упорито се борим за обичта на другите хора. Но дали тя е най-важна в нашия живот? Каква роля играят доверието и харесването? Кога се чувстваме най-добре в личния и в служебния си живот? Кога хората, с които работим, постигат най-добри резултати? Кога те ни влияят най-силно и могат да качат енергията и настроението ни до небето? Все важни въпроси, на които имаме аргументирани отговори.
Ирена Соколова е управител на KA Academy, социален психолог и психотерапевт, групов консултант и корпоративен обучител по личностно израстване, специалист при работата с тревожност и панически атаки, стрес и поведенчески трудности в общуването и адаптацията. Член на Българското дружество по психодрама и групова терапия. Народен представител в 41, 42, 43-то Народно събрание. Областен управител в два мандата. Участник в 25-ата Национална антарктическа експедиция и член на Българския антарктически институт. Завършила психология, психотерапия, управление и администрация.Когато сме в група или екип, се чувстваме по-защитени, затова живеем в семейства, родове, създаваме си групи по интереси. Всеки от нас има индивидуална, лична житейска
програма, но се съобразяваме, напасваме се и си сътрудничим с другите.
Дали сме в семейството, или в работната среда, ние винаги търсим близост и разбирателство, за да имаме сигурността, от която изконно се нуждаем.
Когато компаниите говорят за екипност, те също искат да постигнат онази свързаност, която познаваме в семействата. Често и корпоративната лексика използва изрази като: „Ние сме едно семейство“, защото човек дава на най-близките си най-голяма грижа, подкрепа, обич, сигурност. Често се питаме: Кой е наистина добрият лидер? Какви качества има той, за да направи добър екип? И тук се появяват двете противопоставящи се тези: Той е човек, когото другите харесват, и това е основно и достатъчно. Или: Той би бил добър лидер, защото хората му имат доверие, без задължително да го харесват.
Какво означава всъщност да харесваме някого и какво е различното в нашето възприятие, когато му имаме доверие?
Мозъкът ни в своята еволюция е осъзнал и приоритизирал доверието като по-висша ценност от харесването. Това е така, защото то осигурява основата за стабилни, дългосрочни и взаимноизгодни социални връзки, които са от решаващо значение за индивидуалното и колективното оцеляване и успех.
Доверието е сложно и многопластово явление, което зависи от различни фактори, определени качества и поведение.
Търсим от лидерите компетентност, честност, почтеност, последователност в думите и действията, защото предсказуемите хора ни карат да сме по-спокойни и уверени в техните действия. Доверяваме се на хора, които ни показват загриженост за нашето благополучие и са готови да споделят информация, включително и когато нещата не вървят добре. Тези хора могат да носят отговорност за своите действия и последствията от тях, а това включва и признаване на грешките, с усилие за тяхното поправяне.
Да спечелиш доверието на екипа е много по-важно от това да бъдеш харесван, защото доверието води до по-добра комуникация и сътрудничество, което е основата на успешната работа. Когато екипът вярва на лидера си, той е по-склонен да следва неговите указания и стратегии без колебание. Най-интересното е, че скоро след като започнем да се доверяваме на лидера, ние започваме и да го харесваме. Всъщност харесваме най-много начина, по който изглеждаме и се чувстваме ние в обкръжението на стабилния и уверен лидер! Увереният лидер, на когото се доверяваме, прави уверени и достойни за доверие нас самите.
Когато екипът се доверява на водача си, той може да си позволи да вземе решения, които може да не се харесат на всички. Ако му има доверие, екипът ще приеме тези решения като необходими за доброто на проекта или организацията, дори и да не са популярни. Доверието кара екипа да
следва лидера, без да проверява, подозира и подлага на съмнение решенията му. Това създава стабилна среда. Служителите стават по-спокойни, а така и по-ангажирани и отдадени на работата си. Те знаят, че техният лидер има добри намерения, че е компетентен, и това ги вдъхновява да се стараят повече.
Лидер, който е спечелил доверието на екипа си, може по-ефективно да ръководи, да напътства и развива всеки негов член, а това води до индивидуален и колективен растеж.
Любовта или симпатията може да доведат до приятна работна атмосфера в началото, но без доверие тя не може да компенсира липсата на ефективност в управлението и на стабилност. Доверието е основата, върху която се изграждат всички други аспекти на успешното лидерство и функционирането на екипа.
Доверяваме се
Доверяваме се на хора, които ни показват загриженост за нашето благополучие и са готови да споделят информация, включително и когато нещата не вървят добре. Тези хора могат да носят отговорност за своите действия и последствията от тях, а това включва и признаване на грешките и усилията за тяхното поправяне.От биохимична гледна точка природата, или нашият създател, са проявили съвършена прецизност, като са ни дали отделни хормони, когато харесваме някого и когато имаме доверие към него.
При харесване се отделя хормонът допамин и се създава усещане за еуфория и задоволство. Това е хормонът на удоволствието и
наградата, като играе ключова роля в романтичните и социалните привличания. Когато обаче редовно правим приятни за нас неща с някого (дори и без да го харесваме), това води до отделяне на допамин и след известно време той ще се превърне в част от нашата нужда за приятно преживяване. Ще свързваме отделянето на допамин с неговото присъствие. Най-вероятно обаче, заради устойчивото му поведение да бъде до нас, ние ще сме развили и доверие към него.
Окситоцинът е хормонът на любовта и е от съществено значение за формирането на доверие и социални връзки. Той се освобождава по време на физически контакт като прегръдки или докосвания, както и по време на социални взаимодействия, които насърчават близостта, споделянето и привързаността. Освен това този хормон играе роля в майчиното поведение и връзката между родители и деца.
Допаминът и окситоцинът съвместно допринасят за създаването на здрави и удовлетворяващи взаимоотношения.
Групи хора, които разчитат едни на други и работят заедно, имат по-добри шансове за оцеляване. Доверието осигурява стабилност и сигурност на всеки от членовете на групата, което е от съществено значение за всяка социална структура.
Един от факторите, които ни отличават от останалите живи същества, е потребността от
сътрудничество. Не просто да сме заедно един до друг, а да си помагаме и да се подкрепяме. Заради специфичните си психични защити, които притежаваме, когато имаме доверие в другите около нас, то ние сме по-спокойни и сигурни в своите собствени действия и решения. Затова е важно внимателно, с мисъл и информация, да избираме средата, в която ще работим и ще живеем, защото от поведението на всеки около нас ще зависи нашето собствено поведение и успех.
Мозъкът ни възнаграждава социалните връзки, които са базирани на доверие. Колегите и бизнес партньорите са обект на доверие само ако са доказали добро ниво на професионализъм и ако последователно действат в интерес на общата работа. За семейството и близките приятели критериите са дългосрочна подкрепа, честност и добронамереност.
От лидерите и мениджърите очакваме категорично компетентност, честност и грижа за благополучието на екипа. Интересно е, че дори и лидерът да проявява грижа към нас самите, ако не е загрижен за целия екип, ние постепенно губим доверие в него.
Лидерите, на които вярваме
Търсим от лидерите компетентност, честност, почтеност, последователност в думите и действията, защото предсказуемите хора ни карат да сме по-спокойни и уверени в техните действия. Когато екипът се доверява на водача, той може да си позволи да вземе решения, които може да не се харесат на всички. Ако му има доверие, екипът ще приеме тези решения като необходими за доброто, дори и да не са популярни.Има и една четвърта категория хора, на които даваме кредит на доверие, и това са професионалистите като лекари, адвокати, военни, полицаи и учители, които имат доказан опит и добри препоръки. Тъй като в годините тези професии са свързвани със специфични
униформи, то ние сме формирали знак за разпознаване на хората именно по тях и сме пренесли доверието към униформата. Този феномен се използва умно от различни бизнеси, които искат да спечелят доверието на клиентите и създават цялостна корпоративна култура с устойчиви и повторяеми алгоритми на поведение. Банките въвеждат униформи, сервитьорите в добрите ресторанти също. Те използват заучени реплики, които вдъхват добронамереност и уважение.
Никак не е случайно, че при подбора на нови служители компаниите търсят хора, които по-лесно ще развият принадлежност и свързаност към ценностите и са с високи нива на лоялност.
Има десет маркера, когато искаме новите хора да разширяват доверието в организацията:
1) Отвореност към опит. Готови са да приемат различни гледни точки и да се ангажират в нови взаимоотношения.
2) Емоционална стабилност, което означава търпение и спокойствие при съобщаване на неприятни новини.
3) Оптимизъм. Оптимистите имат положителен поглед към хората и света и по-лесно се доверяват.
4) Емпатия – такива хора са предпочитани в екипите, защото разбират и съчувстват на другите.
5) Социална компетентност. Оценява умението на кандидатите за работа да се свързват с другите ефективно.
6) Почтеността, честността и етичността в поведението прави хората по-склонни да се доверяват на другите, които също демонстрират тези качества.
7) Етичност. Лесно може да бъде разпозната и проверена през установяването на това какво прави човекът с критична и
деликатна информация.
8) Самоувереност. Хората с добро самочувствие и увереност в своите способности са по-склонни да се доверяват на другите.
9) Застават зад каузи и имат склонност да помагат. Фокусът върху общото благо означава, че виждат доброто в останалите.
10) Детски преживявания. Те са от значение за увереността, устойчивостта и себеоценката на човека по-късно.
Тези десет маркера са полезни, когато искаме и сред новите хора да утвърждаваме и разширяваме доверието.
Всички познаваме такива екипи, в които доверието е най-важно, и те го пазят като корпоративно злато. Спомняме си и къде бяха преди няколко години и къде са сега? Нормално е – когато сградата е върху стабилни основи, е лесно да се вдига етаж след етаж.
Можете да закупите списанието в павилионите на Inmedio, големите вериги бензиностанции, търговските вериги "Фантастико", "Кауфланд", "Била" и др.