Забавно е да работиш с ума си
Сложната и трудно предвидима среда стимулира експерименталното мислене и мотивира смелостта

Източник: Тони Тончев
Иван Янакиев е председател и член на Управителния съвет на Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО). Той е трети пореден мандат начело на браншовата организация. Собственик и основател на Propaganda Group, която управлява и развива общо 19 бранда, опериращи в областта на PR и маркетинговите комуникации, медиите, търговията и високотехнологичните стартъпи. Има солиден опит в областта на стратегическите корпоративни комуникации, управлението на кризи, маркетинга и връзките с обществеността на международни компании и институции в редица сектори – политика, телекомуникации, технологии, финансови и банкови продукти, финтех, FMCG и други. Гост-лектор в няколко университета в дисциплините връзки с обществеността и комуникационен мениджмънт.
Текстът е публикуван в бр. 8 (48) на сп. Business Global
Автор: Иван Янакиев
Аз съм Иван Янакиев. Роден съм в Чирпан, все още най-дълго съм живял в Германия, в момента работя и заедно със съпругата ми Десислава отглеждаме двете ни прекрасни дъщери Емма и Дария в София. Комуникациите влязоха в живота ми, без да се усетя. Въпреки че не съм академично обременен по отношение на пиара, той се превърна в моя професия и истинско призвание. Сега ще ви разкажа моята история. В нея основна роля имат семейството, социалният капитал и богатството да срещаш
хора, които вярват в теб
Родителите ми винаги са ме подкрепяли и странно как никога не са се налагали по отношение на житейските ми избори. Може би единственото нещо, което наистина настояваха да се случи в моя живот, е да завърша езикова гимназия. Сега си давам сметка колко ключова роля има това тяхно решение за бъдещето ми. Езиците ми дадоха възможността да търся себе си отвъд всякакви географски граници. Приеха ме в университет в САЩ, но завърших политически науки в един от най-старите университети в Европа – Albert Ludwigs във Фрайбург, Германия. Между другото, основан е малко преди Колумб да открие Америка. Оттогава на фасадата му стои надписът
„Истината ще ви направи свободни“
А истината е, че ако не беше баща ми Данчо Янакиев, вероятно никога нямаше да замина за Германия. В периода малко след атентатите от 11 септември 2021 г. в САЩ получих отказ за виза, въпреки че бях приет в университет със стипендия. По това време най-добрият ми приятел Тодор Тошев вече учеше във Фрайбург и ме покани да разгледам университета и да реша дали искам да остана. Татко ми даде парите, които беше приготвил за самолетен билет и джобни към САЩ, и ми каза, че съм свободен да направя с тях, каквото реша. Аз си взех автобусен билет за Германия. В деня на заминаването ми, поради техническа грешка, международният автобус не ме качи. Бях изпълнен с отчаяние, че никога няма да изляза от страната. Тогава баща ми ме погледна и ми каза да не свалям куфарите от колата, вместо това да сменя маслото и да направя застраховка за чужбина, докато той отиде да поспи. Да, закара ме до Фрайбург в Германия, където в студентско общежитие ме посрещна Тодор.
След като завърших образованието си, имах шанса да натрупам солиден дългогодишен опит в Центъра за европейска политика (Centre for European Policy – CEP), където в ролята си на комуникационен и PR мениджър се занимавах с външни и вътрешни комуникации, международни събития, лобизъм и реализирането на големи стратегически проекти в областта на политическите комуникации, какъвто е спасителният план за Гърция от страна на Европейската централна банка (ЕЦБ). Паралелно с това участвах като външен консултант в разнообразни международни проекти, реализирани в Германия, Швейцария, Франция и Великобритания като старта на мащабната платформа на Volkwagen в областта на нанотехнологиите.
Интересно е, че в CEP започнах работа като млад политолог веднага след университета. Бях част от отдела за икономически анализи, където предимно правех отчети, търсех и систематизирах големи обеми информация в по-компактни форми, за да улесня работата на експертите анализатори. Още бях в изпитателен срок, когато от „Човешки ресурси“ ме поканиха на среща. Казаха ми, че трябва да си събера нещата от първия етаж.
Помислих, че ме уволняват
Оказа се, че ме местят на четвъртия етаж в отдел „Комуникации“. Никой не ходеше без причина на четвъртия и петия етаж в CEP, защото там бяха директорските етажи.
Как точно аз попаднах там ли? В отдел „Комуникации“ дълго време са си търсили джуниър колега за екипа. Нямали особено голям успех от подбора на кадри. Тогава при директора на департамента попаднали мои текстове, които той еднолично преценил, че са почти готови за медиите, и ме покани на разговор. По това време директор комуникации в CEP беше Ралф Якш – изключителен и безкомпромисен професионалист, полиглот, експерт-виртуоз и лидер от световна класа. Ралф Якш е човекът, който видя в мен талант в полето на комуникациите, даде ми доверието си и пространството да го разгърна до стратегическо ниво, научи ме на занаят и го превърна в моя професия. Така
пиарът ме намери
Всъщност до този момент дори от обща култура не знаех какво правят професионалистите в сферата на комуникациите. И както не знаех, сутринта на първия ми работен ден в екипа на Ралф Якш той влезе в офиса, запъти се към мен и хвърли няколко листа хартия на бюрото, и ми даде едни странни указания. Каза, че излиза за обяд и като се върне, иска тази статия във Financial Times от първия лист да е изчезнала от вестника, или да е тотално преработена по инструкциите му от следващите листове. Да, Financial Times, вестникът, който го четат големите по цял свят. В следващите няколко часа, уверявам ви, тотално не знаех къде се намирам. Вероятно е решил да изпробва границите на интуицията ми в условия на безтегловност, както и много хора да се посмеят на сеира около мен. Питах колеги за помощ, разбрах за съществуването на бази данни с имена и контакти, говорих с хора, на които ми се наложи за първи път да се представя официално по телефона. В крайна сметка се свързах с главния редактор на медията, с когото проведох доста нелеп разговор, в който единственото смислено нещо от моя страна беше да спомена ключовата дума „Ралф Якш“. Помислих си, че съм катастрофирал професионално още на старта. По някое време Ралф се появи в офиса, дойде при мен и единственото нещо, което ми каза, беше
„Има хляб в теб“
Между другото, каза го на български. В следващите 6 – 7 години тези ситуации се превърнаха в ежедневие, но много по-сложни и все по-комплексни. Аз станах заместник на директора и заедно деляхме един офис.
В периода 2013 – 2014 г. бях изправен пред избора да замина за Брюксел, или да се прибера в София. Реших да се прибера в София. По това време брат ми Георги Янакиев вече имаше няколко години опит като Head of Digital в една от водещите комуникационни агенции по онова време – NextDC. Аз имах основно опит в политическите комуникации, а от работата ми като външен консултант по различни проекти развих
огромно любопитство към корпоративния пиар
Брат ми ме посъветва, че ако искам да навляза ударно на новото поприще, е хубаво да започна работа в агенция, което ще ми даде широк поглед и опит в разнообразни браншове, дисциплини и бизнес сфери.
Така започнах работа в All Channels, където до 2020 г. бях управляващ директор. В този период Аll Channels | PR се открои на пазара като агенцията с едни от най-впечатляващите и награждавани интегрирани комуникационни кампании, отличени с множество локални и международни награди. В рамките на тези 6 години тя бе избирана 5 пъти за агенция на годината. За мен този период е ключов, защото научих много – какво да правя и какво да не правя. Вероятно най-безценното е социалният капитал, който натрупах в България, както и екипът, който създадох и който е плътно с мен и до днес по един или друг начин.
Колкото до политиката, тя си остава мой голям гъдел, от който трудно бягам. По-скоро разбрах, че не е необходимо да си директно в политиката, а е дошло време да съм
полезен по различен начин
с добавена стойност към обществото и света, в който живеем и работим. Започнах да гостувам в различни университети като лектор, както и да участвам в повече професионални форуми. От 2017 до 2020 г. имах шанса да координирам проектите на Innovation in Politics Institute в страната ни, а в периода 2019 – 2021 г. бях PR & PA консултант на BESCO (Българската асоциация на стартъп компаниите). През 2020 г. получих покана от Илиана Захариева, която тогава беше председател на браншовата ни организация БДВО, да се включа в Управителен съвет. През 2022 г. по време на годишното Общо събрание на професионалната ни общност колегите ме номинираха и избраха за председател на Управителния съвет, в която роля ме преизбират вече за трети пореден мандат до 2026 г.
През 2020 година се роди Propaganda във време на световна пандемия, икономическа криза и обществена несигурност. За много хора този период не беше най-подходящ за старт на нов бизнес и поемане на целия риск около това безумно приключение. Според мен красотата на кризите е в това, че всички се опитват да излязат от наложените парадигми. Сложната и трудно предвидима среда стимулира експерименталното мислене и мотивира смелостта. Аз видях безценна и уникална възможност. Пазарът вече беше променен и имаше нужда от
нов и силен играч
Комуникационният бранш като цяло получи шанс да вземе най-доброто от всичко, създадено в последните няколко десетилетия – технологии, глобализация, наука, социални модели, – които селективно да отсее и комбинативно да фокусира, дори акселерира в работещи, по-гъвкави модели на работа, отговарящи на истинските нужди на бизнеса днес. А ние, комуникационните експерти, сме най-добре подготвени, най-тренирани и най-опитни в подобни ситуации. Нашите клиенти винаги са разчитали на нюха и уменията ни да намираме бързи и адекватни решения в комплексни ситуации.
Тогава си дадох сметка колко огромен социален капитал съм натрупал през годините и колко е важно
да работиш за името си
и оттам за доверието на хората в житейски и професионален план. Първо, благодаря на Елена Станева, с която създадохме Propaganda. Елена винаги е била онова, което аз не съм в работата ни. В рамките на първите 3 години Propaganda се превърна от малка бутикова агенция в Propaganda Group – екосистема от 19 бизнеса, които работят и колаборират помежду си. Това е възможно само благодарение на невероятен екип от допълващи се професионалисти като Цветелина Илиева, Георги Янакиев, Мария Гогова, Симона Климентова, Рая Андреева, Цветослав Петров, Борис Рангелов, Александър Иванов, Георги Иванов, Ангел Узунов и всички останали, които се присъединяват поетапно, както и на клиентите, които ни гласуват доверие.
Фокусът ни е върху ефективност и резултати. Гледаме не към това, което е актуално днес, а търсим какво ще бъде след три години. Ефективната комуникация може да бъде постигната само
с истории, които вълнуват
За да вълнуват, трябва да бъдат разказани по правилен начин. Ето защо във времена на бързи пазарни промени децентрализацията на стратегическите комуникации става все по-важна. И понеже предизвикателствата са комплексни, а нуждите на компаниите все по-многопластови, комуникационните специалисти комфортно влязохме в ролята си на консултанти на висше управленско ниво, за да предложим на бизнеса холистичен, гъвкав и колаборативен подход с фокус върху реални резултати.
Компаниите днес имат необходимост от стратегически партньори в буквален смисъл. Най-добрите комуникационни експерти в бранша успешно се превърнахме в бизнес анализатори със задълбочена експертиза в маркетологията. Това ни постави в ситуация на ангажимент да оставяме директен отпечатък върху бизнес резултатите на клиентите си. Процесът е сложен и изисква прецизност и нюх. В същото време не е достатъчно да се уповаваме на усета си, а да го комбинираме с анализ на колкото се може повече данни.
Силният екип и развитието на ярки индивидуалности в него за нас са по-важни от всякога. Виждаме връзка между успешните комуникации и успешните колаборации. Затова често правим чудеса в екипи от експерти, които в други обстоятелства не биха имали възможност да работят заедно. Често
работим с тези, които смятаме за по-добри от нас
докато други биха ги нарекли конкуренти. Правим го, защото това е възможност да вдигнем нивото на пазара и да подобрим резултатите на клиентите си.
Искаме да покажем истинска разлика по отношение на качеството и иновациите. Затова не залагаме на случайността, а на систематичните резултати от нашата работа. Сигурни сме, че този път е правилният за нас. Защото искаме да бъдем фокусиран стратегически партньор за нашите клиенти, какъвто сме били досега – вдъхновяващи инициатори, спаринг партньори, креативни стратези и надеждни изпълнители с висока степен на методическа компетентност. А и е по-забавно да работиш с ума си.
Можете да закупите списанието в павилионите на Inmedio, големите вериги бензиностанции, търговските вериги "Фантастико", "Кауфланд", "Билла" и др.
Абонирай се!
Абонамент за списание BGlobal може да заявите:-във фирма &bd...