Отличаваме се с лидерство и иновации

Инвестициите ни едновременно способстват за развитието на бизнеса и изпълняват политиките ни за устойчивост, казва Борислава Налбантова, изпълнителен директор на „Девин“

Пламен Енев
Пламен Енев / 22 October 2024 15:05 >
Отличаваме се с лидерство и иновации
Текстът е публикуван в бр. 8 (48) на списание Business Global

Г-жо Налбантова, доколко глобалната тенденция за по-здравословен начин на живот е достигнала до България и как това се отразява на сектора?Борислава Налбантова е изпълнителен директор на „Девин“ и член на Изпълнителното бюро на „Спадел“ от април 2020 г. Има 25 години опит на висши мениджърски позиции, 12 от които в „Девин“. Присъединява се към компанията през 2010 г. на позицията главен финансов директор и участва в много ключови проекти. Преди да оглави компанията – лидер в сектора на минералната и изворната вода, тя заема мениджърска позиция в консултантското звено на „PwC България“ за региона на Югоизточна Европа. Налбантова е част от Борда на директорите на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България, както и на „Екопак“ (най-голямата организация за оползотворяване на отпадъци от опаковки у нас).


Глобалната тенденция за по-здравословен начин на живот значително навлиза в България и влияе на различни сектори, включително на сектора за натурална минерална и изворна вода. Проучване на Европейската обсерватория за здравни системи и политики от 2023 г. показва, че 85% от българите придават голямо значение на здравето си, а 80% осъзнават въздействието на здравословния начин на живот върху благосъстоянието им. И както много често си задаваме въпроса „Какво ядем?“, все по-често си задаваме и въпроса „Каква вода пием?“, при което природно чистата и натурална минерална и изворна вода стават естественият избор за грижа за здравето.

Тази тенденция води до устойчив ръст на пазара на натурална минерална и изворна вода, а „Девин“ предоставя удобство и добавена стойност чрез иновации и лидерство. И така утвърждава своята позиция на двигател на пазара.

Т.нар. „води с добавена стойност“ са сравнителна новост на българския пазар. Как се приемат те от консуматорите и какви са възможностите за разширяване на техния дял?

Пазарът се адаптира към тези тенденции – наблюдава се увеличено търсене на продукти с добавена стойност като води с витамини, които отбелязват ръст от 18% през 2023 г. (по данни на Global market data 2023). В България сегментът на водите с добавени функционални ползи се утвърждава като сегмент на новите „модерни“ напитки. Когато търсят хидратация с допълнителни ползи за здравето, консуматорите се доверяват основно на марки, които предлагат многообразие от естествени вкусове. Водещата марка в този сегмент e DEVIN Минерали и Витамини, която предлага шест вкуса за различни нужди и предпочитания. Тя e единствената в сегмента с обогатени води, направена с натурална минерална вода, и от пускането си на пазара успешно го разширява, като привлича нови консуматори.   

Прогнозата е ръстът при сегмента на води с добавени ползи да се запази и през следващите години, продиктуван от значителен фокус върху иновациите, разширяването на асортимента и кампании, които обясняват ползите от консумацията на тези напитки.

През последните няколко години станахме свидетели на пандемия, война, висока инфлация. Как преминава компанията през тези кризи?

Тези обстоятелства принудиха редица компании да извършат радикални промени в приоритетите си и да пренастроят плановете си. Въпреки предизвикателствата в тези години „Девин“ продължи успешно и без прекъсване да реализира стратегията си за устойчиво развитие, съществено увеличение на производителността и автоматизация. С цената на много усилия, фокус и премерен риск успяваме да осъществим успешно инвестиционните си проекти със стратегическо значение за бъдещето на компанията.

Инвестирахме повече от 22 млн. евро в увеличаване на производствения и логистичния капацитет на завода, автоматизация и устойчиво използване на ресурсите и енергийна ефективност. Съществена част от тези инвестиции са свързани със закупуване на производствени линии от ново поколение с висок клас на енергийна ефективност.

Тази стратегическа инвестиция подкрепя зелената политика на компанията и допринася за постигането на въглеродна неутралност. Реализираният инвестиционен план включва също така и инвестиции в поддръжката на машини, оборудване и съоръжения паралелно с обезопасяването на работните места. Инвестиции бяха направени и в развойната дейност: в проекти за разработка на нововъведения (нови формати и продукти), както и в технологичния процес по олекотяване на преформи и в системните усилия за оптимизирането на опаковките на нашите продукти.
 
Колко важни за компанията са инвестициите в иновации, модернизация на производството и дигитализация?Водите с добавени ползи – витамини, минерали, се утвърждават като новите „модерни“ напитки.

Много от служителите ни идват при нас не само защото сме пазарен лидер, но и защото припознават политиката на компанията за устойчиво развитие.

Проучване на Европейската обсерватория за здравни системи и политики показва, че 80% от българите осъзнават въздействието на здравословния начин на живот върху благосъстоянието им.

Инвестирахме повече от 22 млн. евро в увеличаване на производствения и логистичния капацитет на завода, автоматизация и устойчиво използване на ресурсите и енергийна ефективност.


Едно от безспорните ни конкурентни предимства са автоматизациите, дигитализирането, роботизирането и не на последно място, въвеждането на изкуствен интелект. Те не само способстват за развитието на бизнеса, но и изпълняват политиките ни за устойчивост, както и за издигането на ролята на нашите екипи в дейности с добавена стойност.

Въведохме система за мониторинг и оптимизация на производствените процеси, както и на основните ресурси, използвани в производството, а именно вода, електроенергия и въздух. През 2024 г. започнахме втора сериозна фаза от стратегическата си инвестиционна програма за повишаване на производителността и автоматизация на стойност около 17 млн. евро, която включва повишаване на производствения капацитет, въвеждане на нови продукти и изграждане на автоматичен склад от ново поколение. Наред с индустриалните инвестиции, подобряващи производителността и използването на ресурси, през 2020 г. „Девин“ внедри SAP S4/HANA, която позволява онлайн управление на всички процеси в организацията. В допълнение дружеството извършва непрестанен анализ на процесите с цел автоматизация. Използват се изкуствен интелект, роботизация и управление в реално време на ключови процеси. Тези съвременни технологии успешно се прилагат в сферата на продажбите, маркетинга и финансите.

Всички индустрии изпитват недостиг на квалифицирани кадри. Вие как се справяте с този проблем?

Ще започна с това, в което вярваме, и то e, че най-голямото устойчиво предимство на „Девин“ през годините са нашите хора. Да, ние сме лидер в иновации, политики, стратегии и в много други области и както виждате, част от това може да се копира във времето от наши конкуренти на пазара. Но онова, което никой не успява да изкопира вече над 30 години, са хората, които движат „Девин“. И затова във всички вътрешни проучвания най-често получаваната обратна връзка е, че хората в „Девин“ са горди да работят за компания, предлагаща здравословен естествен избор за хидратация; за компания – двигател на доброто в широк аспект, но най-вече са горди с екипите ни!

Иначе липсата на хора и компетенции на пазара на труда е факт, но и заради това, което вече казах, фокусът ни е върху развитието на хората вътре в компанията и техните умения. Прилагането на компетентностни модели е начин да развиваме нашите служители, да изграждаме култура на предаване на професионални знания и способности. Използваме тези модели от много години като основа за разгръщане на многопрофилни умения както у работещите в завода ни в град Девин, така и сред останалата част на екипите ни.

Ежегодно провеждаме срещи за двупосочна обратна връзка и оценка по представянето на служителите, на които обсъждаме и индивидуални планове за развитие. В програмата ни за таланти са залегнали основните насоки за развитие на служителя, които подкрепят разгръщането на неговия потенциал в настоящата позиция или го подготвят за следващия етап от кариерния му път. Стимулираме служителите да работят още по-осъзнато и целенасочено за развитието на своите професионални умения, които да подпомогнат техния избор на кариерен път.

А през последните години имаме много хора, които се присъединяват към компанията не само защото сме разпознаваем и доказан пазарен лидер, но и поради това, че се припознават в политиката ни за устойчиво развитие и множеството различни дейности и проекти, свързани с изпълнението ѝ.

Къде виждате „Девин“ след десет години?

Като лидер на пазара „Девин“ се стреми да развива категорията на минералната и изворната вода, като активно комуникира ползите от правилната хидратация и запознава консуматорите с различните типове вода. От друга страна, в България сегменти като газирана вода и води с добавени минерали и витамини са категории, които имат потенциал за развитие.

Най-голямата неизвестност остава поведението на консуматорите. В крайна сметка консуматорът решава дали да купи бутилирана вода, или друг вид напитка. Той знае, че трябва да се хидратира, че трябва в идеалния случай да пие по два литра течност на ден, и засега все още избира нашите продукти. Вероятно ще ме запитате защо. Защото, на първо място, всички марки са местни, а локалните продукти са предпочитани от консуматора при вземането на решение за покупка.

На второ място, са иновациите, а ние сме много активни в това отношение. Иновациите могат да са под формата на нова опаковка – в „Девин“ например преминахме към стек от шест бутилки по 1,8 литра с отличен дизайн. Това е начин да се привлече интересът на консуматора. Иновациите могат да включват и нови вкусове – като минералната вода DEVIN с витамини. За нас това е начин да провокираме консуматора да си каже: „А, има нещо ново!“. И не на последно място – устойчивостта. Устойчивостта е ключова тема за клиентите и за търговците. Факт е, че компанията ни е получила сертификат B Corp – както на ниво група, така и на местно ниво. Това са важни елементи, които се стремим да развиваме дългосрочно, и точно те правят нашите марки и компанията отличими на пазара.

Аз искрено вярвам, че и в България ще дойде моментът, когато хората ще избират продуктите не само по тяхната добавена стойност и разпознаваемост, а и заради компанията, която стои зад тях, както и заради онова, което тази компания прави.   

Можете да закупите списанието в павилионите на Inmedio, големите вериги бензиностанции, търговските вериги "Фантастико", "Кауфланд", "Била" и др.

 
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ