Текстът е публикуван в бр. 8 (48) на сп. Business GlobalБългарският пазар на натурална минерална и изворна вода е сравнително млад и затова се развива бързо. Според данни на Global Market Data за 2023 г. той достига почти 720 милиона литра. Един от ключовите фактори за този ръст е стремежът към здравословен начин на живот – тенденция, която се засили особено след края на пандемията. Със 112 л годишна консумация на глава от населението България е в топ 3 на страните на Балканския полуостров след Гърция – 143 л, и Румъния – 122 л.
От създаването си през 1992 г. „Девин“ ЕАД е лидер на пазара на минерална и изворна вода в България. Изворите и мястото на бутилиране се намират в екологично чист район в региона на град Девин, в сърцето на Родопите. От 2017 г. „Девин“ е собственост на белгийската Spadel в рекордно голяма сделка, която оцени българския производител на 120 млн. евро. Новият собственик купи мажоритарния дял от американския фонд Advent при оценка на бутилиращата компания над 11 пъти брутната печалба. Spadel е семейна компания, която предлага натурална минерална и изворна вода, както и напитки с минерална вода под различни марки: Spa и Bru в Бенелюкс, Devin в България и Wattwiller и Carola във Франция.
Белгийската компания е четвъртият собственик на „Девин“, създадена от хотелиера Стефан Шарлопов и придобита от него през 2006 г. от австрийската Soravia Group. В края на 2009 г. инвестиционният фонд Advent International стана третият собственик, купувайки 79% от „Девин“, която беше листната на борсата. Пакетът тогава беше оценен на 28 – 29 млн. евро, а цялото предприятие – на 40 млн. евро.
.jpg)
„Девин“ бутилира три типа вода под един покрив, което е уникално дори в европейски мащаб. Минералната вода се добива от подземно затворено тяло с дълбочина над 1200 м и температура на водата 42 градуса С. Изворната вода се добива от повърхностен водоизточник, намиращ се в подножието на планински връх с надморска височина над 1300 м. Трапезната вода се добива от кладенец и се бутилира след обработка с обратна осмоза и озониране.
Производственият капацитет на дружеството е обезпечен с пет линии последно поколение, което позволява на компанията да предложи на потребителите широка гама от разфасовки – от 0,33 л до 19 л, включително за многократна употреба. Дружеството управлява няколко склада на територията на град Девин и в страната и ежегодно извършва десетки хиляди доставки на минерална и изворна вода от завода. Компанията е не само основен работодател за града, но и двигател за развитие на бизнеса в региона. Фирмата се стреми да оптимизира процесите на съхранение, товарене и транспортиране, като увеличи дела на местните доставчици. Още през 2019 г. 55% от доставчиците са разположени в района на град Девин, а всички стратегически партньори са в радиус от 500 км от завода. 80% от тях са сертифицирани от EcoVadis – независима глобална платформа, използвана за устойчиво снабдяване.
Модернизация и иновацииПрез последните години „Девин“ инвестира над 40 млн. лв. в проекти за подобрения в производството и инфраструктурата, в нови производствени линии с висок клас енергийна ефективност, които са много по-ефективни и по отношение на консумацията на вода. Въведено е автоматично и непрекъснато проследяване в реално време на всяка производствена линия, консумацията на всички флуиди, енергия, вода, пара и т.н. Това позволява бързо откриване на възможни повреди, на повишена консумация на ресурси по различни причини и съответно бърза реакция по отстраняването на проблемите. Повишено е нивото на автоматизация и дигитално проследяване на процесите на измиване на производствените линии с цел намаляването на консумацията на вода.
През последните пет години компанията разработи серия иновации, насочени към подобряване на продуктите, опаковките и устойчивостта на своите операции. През 2021 г. пусна на пазара DEVIN Минерали и Витамини – първите напитки с българска натурална минерална вода, обогатена с витамини и микроелементи за поддържане на имунитета, за оптимален баланс в организма и за добро настроение (сериите Immunity, Mood uplift и Vitality). По този начин компанията на практика разшири категорията на минерална вода в България.
Компанията инвестира над 40 млн. лв. в модернизация през последните няколко години.Друг пример за иновация е наградената еднолитрова опаковка, въведена през 2019 г., чийто дизайн я прави предпочитан избор за активни и спортуващи хора.
В началото на 2024 г. компанията пусна на пазара своята първа бутилка, изработена от 100% рециклиран PET материал.
Устойчиво развитиеСтратегията на „Девин“ за устойчиво развитие „Извор на промяна“ 2025 съдържа четири стълба – Зелено, Чисто, Локално, Заедно. От 2020 година компанията подготвя по собствена инициатива Доклад за устойчиво развитие, който се споделя с партньори, клиенти, институции и общности, в които компанията оперира.
Съществено място заемат усилията за постигането на въглеродна неутралност (net zero). Опаковките на продуктите DEVIN са 100% рециклируеми и ако са събрани и оползотворени правилно, представляват суровина. Част от тези усилия е безсрочната кампания „Събирай разделно“ – специален знак върху всички етикети на продуктите напомня на потребителите да събират разделно опаковките. На ниво индустрия „Девин“ е сред основните двигатели за въвеждане на ефективна депозитна система за обратно изкупуване чрез Асоциацията на производителите на безалкохолните напитки в България.
Групата „Спадел“ и „Девин“ ЕАД като част от нея си поставиха за цел да бъдат напълно CO2 неутрални (обхват 1, 2 и 3) до 2025 г. и тази цел вече беше успешно постигната. Компанията купува проверени въглеродни кредити за зелена енергия и така инвестира в най-големия вятърен парк в България – „Свети Никола“, а от 2020 г. заводът в гр. Девин работи със 100% зелена енергия.
За потребителите
Отчитайки нуждата от двупосочна комуникация с потребителите, повече от две години „Девин“ развива своя онлайн платформа VEDRI.BG. Тя предоставя персонализирано съдържание по важни за потребителите теми, възможност да получават съвети от експерти, да се сприятеляват и общуват, да споделят свои преживявания и опит, да се присъединят към вдъхновяващи каузи, както и да участват в различни събития.
Компанията пусна и нова платформа – Devin2U, за онлайн поръчки и доставка до дома и офиса на всички нейни продукти.
Опазването на водните ресурси е друга важна цел в политиката за устойчиво развитие на компанията. Вече 31 години „Девин“ опазва водите си чрез прилагане на принципа „добиване без изчерпване“, което означава, че никога не черпи повече от допустимото спрямо годишното количество валежи във водосборните басейни. Това се проследява чрез постоянен мониторинг на Индекса за използване на водите (WEI), който показва съотношението между средногодишното водовземане и средногодишно наличната вода в даден регион. ЕС идентифицира WEI от 20% като „нисък стрес“, а 10% като „без стрес“. Приетият стандарт на групата „Спадел“ е WEI<10% във всички обекти. Резултатът на „Девин“ по показателя WEI е под 5%.
През 2023 г. „Девин“ стана една от първите български компании, носител на престижния сертификат B Corp, който отличава компании, отговарящи на най-високите социални и екологични стандарти и поемащи дългосрочен ангажимент за положително въздействие върху обществото. „Това сертифициране е част от стратегията ни за прилагане на най-високите социални и екологични стандарти“, казва изпълнителният директор на „Девин“ Борислава Налбантова (интервю с нея на стр...). В допълнение „Девин“ активно споделя своя опит, като издаде специален B Corp наръчник и с други B Corp компании организира поредицата B Corp Cafe с цел да подпомогне и други бизнеси в България да внедрят устойчиви практики.
Компанията демонстрира своя ангажимент към устойчиво развитие и отговорност към околната среда и обществото чрез ключови инициативи като „Влез в зеления кръг“, създадена съвместно с Българско движение „Син флаг“. Тази програма цели въвеждане на екологично образование в българските училища и детски градини, като досега в нея са включени над 37 000 деца, а 127 учебни заведения получиха статут на „Екоучилище“.
Можете да закупите списанието в павилионите на Inmedio, големите вериги бензиностанции, търговските вериги "Фантастико", "Кауфланд", "Билла" и др.