Икономическото въздействие на компаниите от Системата на „Кока-Кола“ у нас се изразява в добавена стойност от над 994 млн. лева по цялата верига на стойността.
Текстът е публикуван в бр. 46 на списание Business GlobalСистемата на „Кока-Кола“ в България представи подробен отчет за своето социоикономическо въздействие за 2023 г. Изследването подчертава значителния икономически принос на компаниите от Системата в страната чрез създаването на работни места, подкрепа на локални доставчици и партньори, както и инвестиции в инфраструктурни проекти и различни социални инициативи. Данните доказват ангажимента на „Кока-Кола“ към дългосрочното развитие на местните общности и утвърждават ролята ѝ в икономиката на страната.
„Като най-големия производител на безалкохолни напитки в страната, ние осъзнаваме отговорността си не само към нашите близо 40 000 клиенти и партньори, но и пред обществото, околната среда и бъдещите поколения. Постигнатите резултати ни мотивират да се стремим към по-високи цели, а именно да постигнем нетни нулеви емисии до 2040 г., а до 2030 г. да събираме и рециклираме 100% от опаковките, които пускаме на пазара. Стремежите и очакванията към нас са още по-амбициозни, след като с цялостното си бизнес представяне екипът ни в България спечели най-голямата награда сред всички 29 пазара, част от „Кока-Кола ХБК“ – купата Andrew David, сподели по повод резултатите Саша Маркович, генерален директор на „Кока-Кола ХБК България“. „Тайната съставка в рецептата за всички наши успехи винаги е бил екипът. Гордеем се с иновациите, които внедрихме в „Кока-Кола ХБК България“, за да подобряваме непрекъснато начина си на работа, например инициативата ни Oxygen, която не само спести над 24 000 часа труд на колегите, но и подобри ангажираността на екипа и клиентското удовлетворение“, допълни още той.
Икономическото въздействие на компаниите от Системата на „Кока-Кола“ у нас се изразява в добавена стойност от над 994 млн. лева по цялата верига на стойността. Общият ѝ принос се равнява на 0,5% от брутния вътрешен продукт на страната, а всеки 1 лев, похарчен за „Кока-Кола“ напитки, води до 0,75 лева приходи за България. Системата затвърждава подкрепата си към българската икономика и чрез закупуването на стоки и услуги за 222 млн. лева от местни доставчици.
У нас „Кока-Кола“ осигурява заетост на 3270 души в заводите и офисите си, като поддържа 2300 работни места нагоре по веригата и прави възможни 10 100 работни места надолу по веригата. Или по-точно – за всяко работно място в Системата има 4 поддържащи други работни места, от които 1 се дължи на местно производство и 3 на местни продажби.
Резултатите ни мотивират към още по-високи цели – 100% събрани и рециклирани опаковки до 2030 г. и нетни нулеви емисии до 2040 г.,каза при представянето на отчета Саша Маркович, генерален директор на „Кока-Кола ХБК България“.„Кока-Кола“ присъства в България от почти 60 години и днес се радваме, че сме местен бизнес със значителна роля в икономиката на страната. България играе важна роля за „Кока-Кола“ и това е видно от факта, че 5 компании от нашата Система са активни тук. „Кока-Кола България“ отговаря за маркетинговите стратегии на съществуващото портфолио и за лансирането на нови и иновативни продукти. Един от 5-те ни най-големи глобални партньори в областта на бутилирането е представен в страната – „Кока-Кола ХБК“, заедно с двата си центъра за споделени бизнес- и ИТ услуги. „Кока-Кола Юропасифик Партнърс“ също са представени със своя център за споделени услуги. Това уникално предимство, съчетано с лидерската ни позиция в бранша в България, идва с отговорността да създаваме стойност за българското общество. Нашата цел е да освежаваме света и да предизвикаме промяна. Фокусираме се върху обичани марки, създадени по устойчив начин, за по-добро споделено бъдеще“, заяви Бошко Попесков, изпълнителен директор на „Кока-Кола България“.
Анализът сочи още, че компаниите от Системата на Кока-Кола в България са генерирали пряко приходи в размер на над 234 млн. лева. Същевременно са платили 50 млн. лева преки данъци и са допринесли за още над 371 млн. лева данъци непряко, от които 221 млн. лева под формата на ДДС. Сумата се равнява на близо 1% от данъчните приходи на България, както и на около 2/3 от държавните разходи за култура* или на сумата, необходима за финансиране на годишните образователни разходи на близо 170 хил. ученици в начален или предучилищен етап**.
В допълнение към постигнатите икономически резултати през изминалата година „Кока-Кола“ въведе значима иновация, а именно – прикрепени към бутилките капачки за цялото си безалкохолно портфолио в ПЕТ опаковки у нас. Поетапното преминаване към прикрепени капачки стартира за компанията повече от две години преди да влезе в сила Директивата на ЕС, която изисква това от всички производители в рамките на Общността.
„Нашата цел е не просто да създаваме висококачествени продукти и услуги, а да преобразим индустрията, в която оперираме, като въвеждаме революционни технологии и методи. Добре разбираме важността на балансирането между икономически успех и екологична отговорност. Затова непрекъснато работим върху иновативни решения, които не само подобряват нашия бизнес, но и намаляват екологичния ни отпечатък“, коментира Емил Колев, ръководител на производствения център на „Кока-Кола ХБК България“ в Костинброд.
Той сподели и че през изминалите 2 години „Кока-Кола ХБК България“ е инвестирала почти 20 млн. лв. в инфраструктурни проекти в производствените си центрове в Банкя и Костинброд. Компанията е намалила общото количество на генерираните отпадъци от своята дейност с над 200 тона от 2017 г. до сега и е редуцирала депонираните отпадъци с 28% спрямо 2021 г., като заводът в Банкя вече не депонира битови отпадъци.
От 2022 г. заводът в Костинброд пък постига олекотяване на 1,25 л ПЕТ бутилки, които използва – от 34 грама на 31 грама, което представлява спестени 75 тона материал и 165 тона СО2 емисии на годишна база. В допълнение, производствените центрове в Банкя и Костинброд използват 100% електроенергия от възобновяеми източници. „Кока-Кола ХБК България“ е инвестирала 600 хил. лева в енергийната ефективност на заводите си. Намалена е и енергията, необходима за производството на един литър напитка, както и отделените от това емисии – преките CO2 емисии на единица произведена напитка са с 35% по-малко спрямо 2021 г. Освен това благодарение на въведени подобрения и оптимизации са спестени 77 тона CO2 в двата завода.
Въпреки ръста на производството потреблението на вода за литър произведена напитка също е намалено – с 43% за последните 13 години. За 2023 г. е постигнато намаление от 18% спрямо 2017 г. Това отразява грижата на „Кока-Кола“ за опазването на водните ресурси и демонстрира ангажимента ѝ към устойчиво производство и бъдещето на планетата.
* Държавни разходи за културни услуги през 2021 г. (по последни данни): 310 млн. евро (Евростат).** На база държавните разходи за предучилищно и начално образование и учениците, записани на тези нива през 2021 г. (съответно 570 млн. евро разходи и 453 403 ученици, Евростат).
Можете да закупите списанието в павилионите на Inmedio, големите вериги бензиностанции, търговските вериги "Фантастико", "Кауфланд", "Била" и др.