Етикетът Siemens EcoTech включва сравнимо представяне на съответния продукт в области като материали, дизайн, фаза на използване и край на жизнения цикъл. По този начин се осигурява повече прозрачност на данните от всяка друга компания в индустрията.
Текстът е публикуван в бр. 4 (44) на списание Business GlobalКогато говорим за устойчивост, изборите, които правим, имат огромно значение. От продуктите, които купуваме, до енергията, която потребяваме – ежедневните решения имат силата със своята съвкупност да помогнат, или да навредят на планетата ни.
Докато светът все повече осъзнава, че борбата с изменението на климата и опазването на природните ресурси е навлязла в критичната си фаза, тези избори стават все по-важни. Това се отнася още повече за компаниите, които носят несъизмеримо по-голяма тежест в резултат от по-големите мащаби на въздействие на тяхното поведение.
Докато индустрията се движи към декарбонизация и по-голяма ефективност на използването на ресурсите, клиентите и дистрибуторите все повече търсят по-устойчиви продукти, които са класифицирани и етикетирани като такива. Към това трябва да добавим и все по-високите изисквания на регулаторите, които настояват за подобрен екодизайн и прозрачност.
Много професионалисти познават предизвикателството, когато се взема решение за покупка – колко трудно е да се разбере как се произвеждат продуктите, какви материали се използват, каква е тяхната енергийна ефективност и жизнен цикъл. Тежестта на избора може да бъде плашеща.
Ами ако изборът беше ясен и лесен? И можем да действаме още сега и да приложим правилните стратегии за намаляване на въздействието върху околната среда?
Ненадмината прозрачностЗа да направи това възможно, Siemens въведе нов продуктов етикет. Siemens EcoTech е предназначен да улесни идентифицирането на по-устойчиви продукти и решения и да помогне на клиентите по пътя им към постигането на техните цели за устойчивост.
Целта на Siemens EcoTech е да стимулира устойчивата трансформация на индустрията и инфраструктурата. Етикетът дава изчерпателна информация за ефективността на продукта според избрани екологични критерии. Към момента той обхваща набор от продукти от цялото портфолио на концерна за инфраструктурни и индустриални приложения, като предстои към него да бъдат добавяни нови допълнения, отговарящи на строгите изисквания.
Със Siemens EcoTech клиентите имат на разположение ясна рамка, която опростява процеса на намиране и класифициране на продуктите, което е от полза както за тях, така и за околната среда. Предоставената стандартизирана информация за критериите, както и сравнимите и лесни за разбиране описания на съответния продукт позволяват информиран избор в условията на прозрачност, която не е постигана до момента в индустрията.

Siemens използва обширна база от данни, предоставени в т.нар. Екологична продуктова декларация (EPD), за да оцени производителността на жизнения цикъл на даден продукт спрямо набор от критерии за екологичен дизайн в три измерения: устойчиви материали, оптимална употреба, възстановяване на стойността и кръговрат. Критериите включват различни аспекти, като използване на екологични материали, устойчиви опаковки, енергийна ефективност, дълготрайност и възможност за рециклиране.
Тази подробна информация формира основата на Siemens EcoTech Profile (SEP) – списък с данни за сравнимо представяне на продукти в области като материали, дизайн, фаза на използване и край на жизнения цикъл. По този начин се осигурява повече прозрачност на данните от всяка друга компания в индустрията.
За да се класифицира и да получи етикета, даден продукт трябва да отговаря на минимум един критерий във всяко измерение в рамките на Siemens EcoTech, като същевременно докаже своята производителност в сравнение със съществуващите норми, стандарт или предшестващ продукт.
Освен това всички продукти със Siemens EcoTech се произвеждат в заводи, използващи 100 процента възобновяема електроенергия, което допринася за цялостната амбиция на компанията да постигне нетен нулев въглероден отпечатък на своите производствени мощности и сгради.
Екологични по дизайнВ основата на Siemens EcoTech е концепцията за т.нар. Robust Eco Design, насочена към осигуряване на екологична съвместимост на продуктите. Тя се съсредоточава върху намаляване на потреблението на материали през целия жизнен цикъл на даден продукт.
Екодизайнът цели да се вземат предвид съответните екологични фактори още по време на планирането и проектирането на продуктите, тъй като тази фаза определя до 80 процента от тяхното въздействие върху околната среда през целия им жизнен цикъл. Фокусът е компонентите и частите да бъдат проектирани по такъв начин, че да не се превръщат в отпадъци накрая.
На този етап продуктите, обхванати от етикета Siemens EcoTech, включват например наскоро обявения интелигентен миниатюрен автоматичен прекъсвач SENTRON ECPD. Многофункционален и компактен, SENTRON ECPD може да замени до десет конвенционални продукта с едно устройство. Това намалява производствените материали с 1,53 кг (до 80 процента за електроника, 90 процента за метали и 90 процента за пластмаси в зависимост от приложението) и свързаните въглеродни емисии с 50 процента в сравнение с конвенционалните решения.
Друг пример, обхванат от Siemens EcoTech в първата фаза на внедряването му, е индустриалният компютър Simatic IPC BX-39, който е с над 30 процента енергийно по-ефективен от своя предшественик. Както и контролерите за сградна автоматизация от серията Desigo PXC 4/5/7, чийто стратегически разработен модулен дизайн улеснява безпроблемните софтуерни и хардуерни надстройки и намалява необходимостта от подмяна на устройството.

Умните термостати от екосистемата на Siemens за домашна автоматизация Connected Home също вече носят етикета благодарение на по-високата си енергийна ефективност и по-малки размери. Дизайнът на устройството е опростен, което води до намаляване на производствените емисии на CO₂ и 31% намаляване на общото тегло на продукта в сравнение с неговия предшественик.
Типичен пример за това какво е постигнала компанията в оптимизацията на продуктите от серията Siemens EcoTech, са и панелите SIMATIC HMI Unified Comfort. Теглото на опаковките е намалено с над 20%, а употребата на пластмаса е редуцирана с над 80% в сравнение с предходните модели. SIMATIC HMI Unified Comfort Panel няма движещи се части, пасивно охлаждане и батерии, което гарантира лесна поддръжка.
В списъка се открояват още индустриалните захранвания SITOP PSU4200, които са проектирани за ефективна, лесна и дългосрочна употреба. Те използват по-малко материали, но съвместяват по-голяма функционалност, пестят енергия (оптимизация до 91%) и предлагат разширен температурен диапазон (-25 градуса до +70 градуса по Целзий) за работа, намалявайки нуждата от охлаждане.
Следващата стъпкаSiemens EcoTech представлява следващият крайъгълен камък от дългогодишния ангажимент на компанията не само да минимизира екологичния отпечатък от собствените си операции и продукти, но и да разшири въздействието и да насърчи устойчивите избори сред клиентите, доставчиците и партньорите си. През 2015 г. Siemens стана първият голям индустриален концерн, който пое ангажимент да постигне пълна въглеродна неутралност на собствените операции до 2030 г. Компанията вече е надхвърлила междинните си цели.
Новият продуктов етикет надгражда систематичното интегриране на принципите на екодизайна и рамковата концепция за устойчивост DEGREE, въведена през 2021 г. Само през миналата фискална година технологиите на Siemens са помогнали на клиентите да избегнат приблизително 190 милиона тона CO2 емисии.
„Със Siemens EcoTech ние проправяме пътя към нова ера на прозрачност“, казва Джудит Вийзе, член на Управителния съвет на Siemens AG и главен директор „Хора и устойчивост“. „Нашият подход потвърждава ангажиментта ни да предоставим на нашите клиенти знанията, от които се нуждаят, за да направят информиран избор в подкрепа на целите си за устойчивост. Искаме устойчивостта да бъде в основата на всеки продукт, който предлагаме."
Защото бъдещето не е само в правенето на по-добри избори – става въпрос за избори, които са по-добри за всички нас и за планетата.
Можете да намерите Business Global в пунктовете на Inmedio в моловете, в големите търговски вериги, в повечето от веригите бензиностанции, както и в централните пунктове за разпространение на печатни издания. Приятно четене!