Забраната за реклама на хазарт ще доведе до спад на цените на Нова тв и бТВ, казва бизнес консултантът Ясен Гуев пред Генка Шикерова в Студио България на Свободна Европа. В момента BC Partners, мажоритарният собственик на United Group, която притежава Нова тв и телекома Vivacom се опитва да продаде своя дял. Загубата на рекламни приходи се отразява върху цената на телевизиите, като при бТВ "ударът" е по-голям, защото нейната група е с двойно по-малки приходи от Нова тв и четворно по-ниска печалба, казва консултантът.
Политическото влияние върху телевизиите не минава през собственост, а през хора, в случая чрез рекламните приходи на телевизиите, казва Гуев.
Над 74 млн. лв. са приходите от реклама на хазарт в бТВ през 2023 г., докато при Нова тв са около 42 млн. лв. по данни на ГАРБ. Над 168 млн. лв. са били рекламните бюджети, свързани с хазартни компании през миналата година.
Приетата по предложение на ГЕРБ и ДПС скоростно забрана в последните дни на парламента беше публикувана в Държавен вестник във вторник, като влиза в сила този петък.
На 9 май Bloomberg съобщи, че телекомуникационната компания от Обединените арабски емирства Etisalat обмисля сделка за покупка на United Group. В същото време през август м.г. беше обявено, че Etisalat ще купи от чешкия фонд PPF телекома Yettel. бТВ също е собственост на PPF, но тя не влиза в сделката.
Ако Yettel няма връзка с бТВ може да прехвърлят по-съществена част от рекламата си към Нова, което е втори възможен удар, смята Гуев.
Според него и в двете компании започва процес по оценка на намаляване на бюджетите. „Нова телевизия има достатъчно ресурс и това е просто намаляване на печалбата, но те ще минат през това. бТВ не, че не могат да се справят, въпреки че ударът е голям, но въпросът е дългосрочно какво става следващата година“, казва експертът.