Текстът е публикуван в бр. 2 (42) на сп. Business GlobalВъв всеки брой на BGLOBAL сверяваме часовниците си с мениджърите на водещи компании по важни за българското общество и икономика теми. Водени сме от разбирането, че това са хората, които са в основата на развитието на страната и техният глас трябва да се чува по-често. Непосредствено с отварянето за масово ползване на BG GPT, българската версия на Chat GPT, попитахме представителите на бизнеса:Как изкуственият интелект променя/би променил Вашия бизнес?Напомняме, че BG GPT е създаден от екип на института INSAIT, който по инициатива на проф. Мартин Вечев събира световно признати учени, за да работят заедно с талантливи млади учени по проекти в областта на изкуствения интелект, машинното обучение, управлението на данни, квантовите компютри и др.
Калин Гьошков, инженерен мениджър, Sensata Technologies:
Ниска дефектност в автомобилната индустрияВ Sensata Technologies се отнасяме практично при прилагането на подходи, базиращи се на изкуствен интелект (AI – Artificial Intelligence). Анализираме ограниченията на класическите технологии и явните предимства на новите. Oбстойно изследваме очакваната достоверност на резултатите и ефикасността от внедряването на AI системи.
Основните сфери на приложението му в нашия бизнес са нуждата за вземане на решения въз основа на трудни за измерване и окачествяване величини, както и обработката на огромни масиви от данни в реално време. И двете направления осъществяват качествен контрол и превантивни мерки.
Най-честият пример за прилагане нa AI при проблеми с трудни за измерване и окачествяване величини са Визуалните системи – важна част от процеса по качествен контрол в нашето производство. Ролята му в тях е да разпознава добри от лоши дефекти, да различава годни от негодни елементи, да следи измерваеми данни, които гарантират качеството на изделието, цялостно да анализира поведението на машините. От видимо еднообразния вид на данните, идващи от машините, в крайна сметка AI доставя резултати с ясна визия за историческото поведение, причините за промени и тенденциите в производителността.
Предварително преминал дълъг процес на самообучение, AI излиза с готови алгоритми (на база на наблюдение на десетки хиляди семпли) с решение за разпознаване на проблем. Само с такива усложнени инструменти може да се постигне очакваната ниска дефектност в автомобилната индустрия – няколко или 0 дефекта на милион. Става възможно и планирането на поддръжка в много ранен етап, преди да се е стигнало до ситуация на авария и спиране на работата.
Можем да кажем, че сме пионери в развитието на употребата на AI в индустриалните технологии. Много от проектите, създадени в България, се реализират и на други места в глобалната компания.
Разработихме алгоритми на база на дълбочинно обучение и вече сме интегрирали машини, които заместват човека във визуалния контрол и анализ. Доскоро операторите ни оценяваха продукти под микроскоп в продължение на цели 8 часа. Донякъде субективната оценка, както и трудността да се поддържа дълго време високо качество на този тип оценяване налагаше често да се променят графиците им и да работят в останалото време на други места (напр. монтажни операции). Сега процесът е оптимизиран.
Въвеждането на AI в производството ни се използва и в помощ на техническия и инженерния персонал – за анализи на данни, да помага с превантивна поддръжка и намеса, да сигнализира на компетентните хора в екипа за необходими техни действия, за да се избегнат критични ситуации. Вярваме, че бъдещото му развитие ще позволи да прилага интелект и да стига до изводи, базирани на много фактори. В краткосрочен план може да очакваме AI да започне да предлага решения за поведението на оборудване или изделие, а в последващ етап да ги взема и изпълнява с уменията на висококвалифициран персонал.
Повечето от предимствата на AI се базират на развитието на екипа. Автоматизацията позволява да развиваме хората в екипа ни, дава им контрол на процеса на по-горно ниво. На практика се случва подобрение на продуктивността на труда, защото на мястото на оператора, извършващ по цял ден еднотипно действие, ние поставяме изкуствения интелект – той може постоянно да бъде високоефективен и да предоставя постоянно качество през целия цикъл на работа.
Ролята на човека в производството се променя. Използвайки AI в оперативната си дейност, ние можем да пренасочим хората от повтарящи се към по-интересни и висококвалифицирани дейности. Нашата цел е да задържим хората в екипа и да ги подготвим за управлението на изкуствения интелект.
Момчил Зарев, СЕО на „Сирма Солюшънс“ АД: Революция в ефективността и бързината В сферата на информационните технологии изкуственият интелект (ИИ) се превръща в трансформираща сила, която фундаментално пренастройва процесите по разработване и внедряване на софтуер. Още от създаването си „Сирма“ разглежда ИИ като неизменна част от информационните технологии и същевременно революционизираща технология, приложима навсякъде в основните процеси на всяка индустриална вертикала, за която създаваме и интегрираме софтуерни приложения.
Интегрирането на ИИ в основните функции на банкирането, застраховането, дигиталното здравеопазване, търговията на дребно има трансформиращо въздействие. Използвайки ИИ, организациите оптимизират процесите, повишат скоростта и ефективността си. Резултатът е по-бърза обработка на трансакции, рационализирано одобряване на заявки и по-бързи реакции при обслужване на клиенти. ИИ не е просто допълнение – той прониква в самата структура на основните бизнес операции, като революционизира ефективността и бързината на реагиране във всички области.
В областта на банковите технологии например вграждането на ИИ в продуктите и услугите проправи пътя на революционната концепция: банка на бъдещето с изкуствен интелект. Това е възможно чрез интегрирането на генеративен ИИ (GenAI) и интуитивен ИИ (Intuitive AI), които работят в хармония, за да се предефинира самата същност на банкирането. В основата на тази трансформация стоят персонализацията, обработката на данни и оптимизираните процеси. Добавената стойност, която получава всеки клиент, е създадена с помощта на ИИ, чрез предлагане на интелигентни, силно персонализирани оферти и услуги. Тази персонализация насърчава по-голямата лоялност на клиентите, тяхната ангажираност и в крайна сметка увеличение на приходите.
Не на последно място е и бързината, с която клиентите вече обичайно са свикнали да получават стоки и услуги. И тук стратегията „ИИ на първо място“ е печеливша, за да се постигне по-всеобхватна скорост на предоставените услуги.
Влиянието на изкуствения интелект върху банковите канали е видимо при уеб интерфейсите, мобилните приложения, смарт устройствата и интернет на нещата (IoT). Бъдещата банка, управлявана от ИИ, осигурява безпроблемно и интуитивно преживяване във всички тези канали. Клиентите ще взаимодействат с банката си чрез интегрирани интелигентни домашни устройства, включително автомобили. Пример за такава финансова услуга е плащането за паркинг, бензин или зарядна станция с помощта на директни трансакции, без докосване.
Друга илюстрация на приложенията на ИИ е подобряването на клиентското преживяване чрез използването на виртуални асистенти. Нашият продукт Melinda е специално разработен за банки и финансови институции. Melinda е разговорен чатбот с ИИ, прилагащ както генеративен ИИ, така и интуитивен ИИ, подпомагащ автоматизираното проактивно взаимодействие с клиентите по естествен начин. Технологията е внедрена в няколко банки и при тях се наблюдава изключително преживяване на клиентите с незабавни взаимодействия.
Даниел Джолев, зам.-директор „Дигитални и информационни технологии“ в УниКредит БулбанкВ услуга на клиентите и вътрешната продуктивностРазвитието на изкуствения интелект (ИИ) е своеобразен бум в средата на четвъртата индустриална революция, в която се намираме сега. Тези промени се отразяват и на финансовия сектор, който традиционно е добра „почва“ за прогреса на технологии, силно зависими от наличието на големи данни, както и на компании, търсещи постоянно усъвършенстване и ефективност.
В отговор на усилията ни за дигитализация от години използваме решение, базирано на големи данни, за анализ на трансакции и предотвратяване на измами. Анализирайки натрупаните финансови и поведенчески данни в системите ни, успяваме ефективно да приложим превенция срещу измамите, свързани с плащания. По този начин покриваме изискванията на регулаторите и гарантираме сигурността на клиентите ни, предпазвайки ги от финансови загуби.
Друга област, в която УниКредит Булбанк развива и прилага технологии, свързани с ИИ, е управлението на риска. Отново, стъпвайки на огромните активи от данни, използваме алгоритми с машинно обучение, като изчисляваме кредитоспособността на нашите клиенти. С класически (основно регресионни), но и с напреднали (невронни мрежи) модели успяваме да управляваме по-добре нивото на риск в банката.
Чрез изследване на трансакционното поведение, използването на дигиталните канали и предпочитания на клиентите ни сме създали модели, които могат да предвидят с голяма вероятност интереса на клиента от даден продукт. Това ни дава възможност да предоставим по-персонализирани предложения, отговарящи на клиентското търсене. Добавена стойност носят и моделите за подобряване на клиентското преживяване и като активна страна имаме възможност да предложим различни продукти и услуги в правилния момент.
Важна област на приложение на ИИ е обслужването на клиентите. През миналата година стартирахме voice bot, създаден с помощта на Google технологии, който помага в обслужването на нашите клиенти в Контактния ни център. Смятам, че ботовете за обслужване ще преминат през различни стадии на развитие – от обучени да обслужват краен брой случаи, предимно с насоки и даване на информация, до извършване на операции, за които се изисква и автентикация на клиента.
В УниКредит Булбанк сме изключително фокусирани върху ефективността в нашата ежедневна работа, което ни позволява да развиваме и подобряваме услугите за нашите клиенти. Отскоро в банката пилотираме и в друга ниша, отключена от ИИ – лични асистенти за подпомагане на продуктивността, базирани на генеративен ИИ. В нашия случай – реализиран чрез Microsoft Copilot. Обработката на голям набор от информация, мейли, кореспонденции, чат, медийно съдържание, дори записи от срещи и други могат да бъдат обобщени за секунди от личния асистент, за да се спести време, както и да се получи предложение за отговор или за записване на срещи, напомняния, бележки и други. Смятам, че ИИ променя значително средата на бизнеса, в която работим, но променя и нас самите, защото изисква както нови умения за ефективна работа с него и адаптация, така и спестява време и усилия, дава възможност за фокус върху по-съществените неща. За мен е важно, че потенциалът му може да бъде отключен само с човешко присъствие и с умения за ползването и развитието му и няма място за притеснение и страх от изкуствения интелект.
Йоана Цонева, маркетинг мениджър на ИКЕА България:Катализатор на нови идеи в бизнеса Ние в ИКЕА споделяме единна визия да подпомагаме хората да постигат мечтите си за по-добър живот у дома. През последните години дигиталната трансформация за нас е средство за усъвършенстване и ускоряване на много процеси и промени, същевременно оставайки верни на основните ценности на марката. Любопитството е водещо за нас – не бива да забравяме, че животът у дома непрекъснато се променя, а с него се променят и нуждите на хората.
За нас в България голямата промяна започна още от 2015 г. със стартирането на онлайн магазина, когато трябваше да интегрираме офлайн експертизата си в онлайн измерение с много нови технологични възможности. Малко след това представихме ИКЕА каталога със специално приложение с добавена реалност (AR), което даваше възможност на потребителите да „видят“ как би изглеждало пространството (дом или офис) с продуктите от каталога на ИКЕА. Само преди две години компанията лансира и дигитално изживяване в областта на интериорния дизайн – с приложението IKEA Kreativ. То предлага на потребителите първия по рода си реалистичен, напълно интегриран начин за проектиране и визуализиране на собствените им пространства през компютър или смартфон. Услугата съчетава десетилетия опит на ИКЕА с най-новите разработки в областта на пространствените изчисления, машинното обучение и технологиите за 3D смесена реалност.
През миналата година направихме съществено усъвършенстване на мобилното ни приложение IKEA Bulgaria. Вече освен за удобно пазаруване в магазина посредством сканиране на баркод или артикулен номер приложението стана много популярно с възможността за търсене на сходни продукти в ИКЕА по снимка от телефона.
Тези, както и много други иновативни предложения за нашите клиенти са част от глобалната стратегия на бранда да подобри потребителското изживяване посредством дигитализация на услугите. В края на миналата година представихме поредната услуга в това отношение – чатбот, базиран на технология на Microsoft с изкуствен интелект, OpenAI GPT-4. Виртуалният асистент „Софѝя“ обхваща цялостното потребителско преживяване – от търсенето на продукти до статуси на онлайн поръчки, работно време на магазините, услуги, гаранция и най-често задавани въпроси.
В глобален план ИКЕА тества различни пилотни проекти, свързани с обучението и квалифицирането на служители по отношение на интериорния дизайн, с идеята да пренасочи стандартните клиентски заявки към AI-базиран бот. Това, разбира се, изисква време за внедряване и ресурс на много звена, но потенциалът е значителен.
Също така ние високо оценяваме възможностите на дигиталните технологии за усъвършенстване на клиентското изживяване в магазините ни. В момента тестваме нововъведение, което ще промени начина на работа на нашите сътрудници във физическите ни обекти, улеснявайки тяхната ежедневна работа и позволявайки им да бъдат още по-ефективни в своята задача да отговорят на очакванията на нашите клиенти.
Споменавайки новите възможности, няма как да не отчетем тенденцията, че „умните технологии“ са предпоставка за още по-осезаемо развитие и на „умните домове“ – линия от асортимента, която ИКЕА развива още от 2012 г. насам с амбицията да обогати живота у дома чрез внедряване на дигитални елементи и технологии в самите продукти и решения.
Така ние в ИКЕА се стремим не да променим същността си заради новите технологии, а да ги използваме като катализатор за нови идеи, създавайки умни, интуитивни и персонализирани решения. А целта винаги е една – да подобрим живота на хората у дома. Защото ние, хората, сме творци.
Антон Панайотов, основател и изп. директор на „Аларик Секюритис“:Клиенти, инвестиции и регулации – сфери с потенциал за ИИВъзползването от ИИ приложения нараства значително в индустрията на ценните книжа и променя различни аспекти от дейността на брокерските компании, включително и тази на „Аларик“. Все още сме в началните етапи на внедряването му, но секторът постепенно ще изучава и разкрива пълния му потенциал. На този етап при нас изкуственият интелект играе ключова роля при автоматизацията на рутинните процеси и задачи. Освен това използваме ИИ за оптимизиране на нашите технологични разработки и системи, като той се явява безценен помощник при работата със софтуерен код. Планираме значително по-широкото му внедряване в различни направления на нашата дейност.
Три от основните области, където виждаме голям потенциал и в които планираме постепенно във времето да развиваме и надграждаме, включват:
- Комуникация с клиенти: С помощта на ИИ ще можем да анализираме големи обеми данни, свързани с поведението и предпочитанията на нашите клиенти, което ще ни позволи по-добра персонализация. Това не само ще подобри още повече качеството на обслужването, но и очакваме да увеличи доверието и лоялността на клиентите към компанията. Освен това планираме ИИ да бъде използван за автоматизиране на често срещаните и рутинни задачи в комуникацията с клиенти. По този начин ще увеличим ефективността и ще намалим риска от човешки грешки.
- Инвестиционни процеси: ИИ има потенциала да анализира огромни обеми данни от различни източници, за да идентифицира тенденции, да открива потенциални рискове и да предлага инвестиционни възможности. В „Аларик“ планираме да използваме тази информация, за да предложим персонализирани инвестиционни стратегии, които да отговарят максимално точно на нуждите на конкретния клиент. Създаването на холистични профили на клиентите, които включват информация за тяхната финансова ситуация, инвестиционни цели, рисков профил, времеви хоризонт и други първостепенни данни, също са важна посока, която искаме да развием.
- Оперативни функции, свързани с нормативни правила и съответствия: В тази област изкуственият интелект помага за автоматизация на процесите за управление на риска и спазване на регулаторните изисквания. Посредством алгоритми за машинно обучение и анализ на данни ИИ може да идентифицира потенциални възможности за нарушения на правилата и рискове в реално време, като предоставя решения и предупреждения за тяхното намаляване или предотвратяване. Това не само ще осигурява по-ефективното и точно спазване на регулаторните изисквания, но и ще повишава надеждността и ефективността на операциите на „Аларик“, като същевременно намалява риска от регулаторни пропуски и финансови загуби.
В крайна сметка развитието на изкуствения интелект представлява непрекъснат процес, който ще продължи да формира бъдещето на нашата индустрия и бизнеса като цяло. Очакванията ни са не само да видим разширяване на възможностите на ИИ във всички аспекти, но и промени в регулациите, които ще отразят този напредък. При всички случаи ще продължим да изследваме и да адаптираме нашите практики, за да останем в съответствие с новите изисквания, като в същото време ще продължим да надграждаме.
Александрина Гиндева, директор Software Engineering в Experian България:Още по-персонализирани продуктиExperian e глобален лидер в предоставянето на информация и анализ на данни. Ние използваме и имплементираме изкуствен интелект в нашите продукти от години, като тази технология е катализатор за създаването на иновации в бизнеса, в който оперираме. Разрастването и популяризирането на генеративния изкуствен интелект (GenAI), което наблюдаваме особено от 2023 г., несъмнено революционализира света на технологиите. Тъй като те са един от основните двигатели зад промяната към по-добро на бизнеса, световната икономика, потребители и обществото, можем да очакваме големи трансформации и технологичен напредък през следващите няколко години благодарение на все по-широката употреба на GenAI.
Като водеща компания в сферата на информационните технологии, която оперира в 32 държави и има клиенти във всички големи региони в света, ние не следваме тенденциите, а по-скоро ги създаваме и сме пионери в налагането на иновации, които добавят стойност за нашите клиенти и подобряват продуктите, които им предлагаме. През последните няколко месеца подходът ни в използването на тази технология е съсредоточен в две посоки. Едната от тях е да разраснем максимално знанието сред нашите екипи за ползите от GenAI, тъй като технологията несъмнено променя начина, по който работим, повишава продуктивността на екипа и може да бъде катализатор за иновативно мислене. По-важната първа стъпка за нас обаче беше да подпомогнем колегите си да използват правилно GenAI, тъй като от отговорното му използване зависи сигурността на данните на нашите клиенти, потребители и екип, а това е основен приоритет за нас.
Към момента успяваме да постигнем добра информираност сред екипа си за ползите от GenAI благодарение на интензивна вътрешна комуникация и споделяне на знания чрез различни форуми. Заедно с това активирахме мащабна програма за обучение, фокусирана върху създаване на ключови познания в сферата на изкуствения интелект.
GenAI и автоматизацията на процеси са два основни тренда в технологиите, които са взаимносвързани. Ние сме силно фокусирани към това да използваме оптимално силните страни на различните технологии. Ето защо втората посока, в която вървим, е свързана с имплементацията на GenAI в продуктите, които Experian предлага на пазара, така че те да бъдат още по-силно средство за нашите клиенти по пътя към техния успех.
GenAI ни помага да направим продуктите си по-персонализирани. През последните месеци стратегията на най-голямото ни продуктово звено е фокусирана върху интегрирането на всичките ни продукти в една платформа, за да улесним достъпа на В2В клиентите ни до пълното ни портфолио. В това обединение, разбира се, роля има и GenAI, като по този начин ускоряваме процеса за вземане на решение и предотвратяване на измами и повишаваме ефективността и продуктивността на клиентите ни.
Николай Цонев, съосновател на Logiscool Bulgaria:Ще продължи да променя преподаването Logiscool е образователен франчайз, който предлага многогодишна учебна програма с взаимосвързани модули, целяща изграждане на знания и умения по програмиране и дигитална грамотност за ученици от 1-ви до 12-и клас. Екипът ни интегрира обучението по изкуствен интелект (ИИ) в учебните програми още през 2021 г. ИИ ще продължава да променя начина, по който преподаваме, взаимодействаме с нашите ученици и подпомагаме следващото поколение дигитални творци.
Способността на ИИ да анализира големи обеми от данни ще ни позволи да създадем персонализирани образователни преживявания за всеки ученик. Чрез използването на алгоритми за машинно обучение можем да разберем индивидуалните учебни стилове, предпочитания и темпо, адаптирайки нашите програми спрямо уникалните нужди на всяко дете. Този персонализиран подход не само обогатява пътя на нашите школници, но и гарантира, че нито един ученик няма да изостане.
Logiscool изгражда своето обучение на проекто-базиран принцип. Благодарение на ИИ този процес може да стане още по-вълнуващ и интересен за учениците. От разработване на игри с изкуствен интелект до създаване на чатботове – ние насърчаваме среда, където творчеството и иновациите процъфтяват, подготвяйки нашите школници да бъдат активни създатели в дигиталния свят.
Ангажиментът ни по отношение на насърчаването на по-безопасни практики при използването на интернет от децата е топ приоритет. Платформите на Logiscool са напълно затворени и безопасни за нашите школници, но благодарение на изкуствения интелект можем да ги научим как да подобряват мерките за онлайн безопасност извън тях, като използват интелигентни системи за филтриране на съдържание и мониторинг. Обучавайки нашите школници по отношение на отговорното използване на технологиите и интегрирайки инструменти, базирани на ИИ, за защита на техните онлайн преживявания, целим да създадем сигурна дигитална среда за младите изследователи.