Z като звезда
За това поколение промяната е нещо естествено, очаквано и желано. За да работят за нея, трябва да има цели и смисъл, ясни критерии какво трябва да се промени и какво трябва да се постигне
Текстът е публикуван в бр. 40 на сп. Business Global.
Автор: Петя Кондакова*
Поколението Z (родените между 1995 и 2009 г.) понякога предизвиква разнопосочни реакции сред околните, особено сред мениджъри и преки ръководители. Това е така, защото още слабо ги познават. Тяхната звезда предстои да изгрее в екипите в следващите години.
Те са 13% от населението на България, затова си струва да знаем повече за тях. Най-напред със сигурност трябва да споменем мобилните системи и технологиите, свързани с интернет, с които те са израснали. Това е първото поколение, което не помни времето отпреди социалните мрежи. Различни изследвания показват, че прекарват средно по четири часа на ден в тях и не могат да си представят раздяла с любимия смартфон. Граждани на света, те са деца на глобалните тенденции, технологиите, разнообразието и културното приемане. Поколението отдава важно значение на екологични събития, като промените в климата, натрупването на отпадъци в природата, особено на пластмаси, замърсяването на въздуха в големите градове, опитите за застрояване на защитени зони.
Годините, които са формирали Z-овете, са характерни с икономическа несигурност, екологичен риск, развитие на технологиите и глобализация. Няколко големи кризи оставят отпечатък върху развитието им – финансовата 2007 – 2010 г., Брекзит, Ковид-19, войните в Украйна и Газа. Но въпреки социалната, икономическата, екологичната, здравната и глобалната несигурност те не са се оформили съвсем като практични хора, които устояват на трудности и се справят с рисковете. Причината е семейната среда, в която са израснали и която е осигурявала постоянна грижа и свръхзащита. Родителите са се стремели да дадат всичко на децата си, за да бъдат те щастливи и задоволени. Не е случайно, че дори порасналите представители на поколението продължават да живеят с родителите си. Някои изследователи наричат тази особеност „отложена зрялост“. Част от поколението не желае да поема социални отговорности, опитва се всячески да удължи удоволствието от живота, отказва да мисли за семейство и кариера, иска да опитва нови и различни неща и да живее без отговорности. Разбира се, не можем да обобщаваме, тези тенденции не важат за всички представители на това поколение. Но са по-често срещани в сравнение с представителите на други поколения. Дължат се на много фактори, сред които и нарушаването на традиционния семеен модел и семейни ценности. Немалка част от поколението са деца на разведени или без брачен договор родители, които предпочитат да живеят и с децата си независимо от тяхната възраст.
Ценностите
Най-важните житейски цели и стремежи за поколение Z са щастие, независимост, свобода и любов. Израснали в свят на епидемии, международни конфликти, тероризъм, те са много повече реалисти в сравнение с предишните поколения. Усетили са последиците от икономическата криза, видели са и насилие около себе си – в семействата, в училище. Вместо да си губят времето с идеализъм, те се хващат с обществени каузи и търсят начини да подобрят бъдещето си.
И нещо много важно за работодателите им – креативни и предприемчиви са, търсят удовлетворение в работата. Повече от половината мечтаят за собствен бизнес и връх в кариерата си. Освен това смятат, че са отговорни за своя живот и здраве – 72% от тях спортуват редовно, 71% подбират храната си внимателно.
Други водещи цели и приоритети са високи доходи, уважение, удоволствие, разнообразие и приятелство. Те постигат целите в живота си, защото са адаптивни, смели, креативни, трудолюбиви и интелигентни. Под „смелост“ разбират способността да отхвърлят статуквото, да не се примиряват с него и с това, което то носи, да експериментират и да търсят разнообразие.
Характеристики
Висока самооценка
Z-овете имат изначално формирана позиция за много неща, защото винаги са слушани и мнението им е било зачитано. И заради това, че имат достъп до много и различна информация. Оттук идва и високата им самооценка. В този контекст те не одобряват авторитарния стил на управление, не им харесва да бъдат поучавани и направлявани. Имат стабилни вътрешни устои и не търсят обратна връзка. Знаят кое са направили добре и кое не толкова.
Адаптивност към промяната
Промяната за тях е нещо естествено, очаквано и желано. За да работят за нея, трябва да има цели и смисъл, ясни критерии какво трябва да се промени и какво трябва да се постигне. Важно им е да знаят с какво резултатите ще помогнат за прогреса и успеха на организацията.
Обучение и усъвършенстване
Приемат и влагат сериозни усилия в обучението, включително и на работното място. Много са отворени за интернет курсове и квалификации. С интерес се включват в семинари, конференции и работилници, на които се представят добри практики. С удоволствие приемат менторствата, като за тях препоръките от връстник са много по-лесни за приемане, отколкото от пряк ръководител или по-възрастен колега.
За Z поколението e важно корпоративното обучение да е гъвкаво и да позволява избирателност, да придобиват не само специфични, но и преносими умения. Предпочитат да учат автономно, независимо от времето и мястото, използвайки компетенциите си за работа с новите медии, и да получават информация от множество източници. Поколението Z иска да избира само какво да учи, къде и кога да го учи, да има усещането, че управлява процеса.
Общуване
Няма да се изненадате, че понякога те по-трудно общуват лице в лице с хора от другите поколения. Често са доста открити, не спестяват нищо, мислят и отстояват позицията си прямо, открито и публично. И нещо много специфично – те имат, в сравнение с другите поколения, съвсем различни разбирания и приоритети за работата, както и изисквания към околните, подход към отговорностите, различни са мотиваторите им и факторите за задържане на вниманието им. Предпочитат да създават съдържание и да комуникират чрез образи. Много често използват символи и съкращения и разнообразни комуникационни канали. И са склонни да пренебрегнат факта, че има формален или официален канал на комуникация. Докато част от милениалите са имали неблагоразумието да публикуват не много социално приемливи селфита или истории във Facebook, мнозина от поколението Z са далеч по-предпазливи. Те предпочитат да използват анонимни социални медийни платформи като Secret, Whisper или Snapchat, където всякакви компрометиращи изображения изчезват много бързо. Споделят информация за себе си предпазливо и разумно. Въпреки тази нарастваща тенденция онлайн образът продължава да е важен за поколение Z и състезанието за „лайкове“, „споделяния“ и „преглеждания“ в Twitter, Facebook и Instagram продължава.
Вярват, че социалните медии и текстовите съобщения ще станат част от работното ежедневие. Прогнозите са, че работната среда ще включва много и разнообразни начини за комуникация, като интегрирани платформи, използващи облачни технологии, тим бордове, чат ботове, софтуер за виртуални срещи, видеоконференции и други методи, които са в стихията на това поколение.
Толерантност към разнообразието и различията
Тези млади хора са израснали в разнообразно общество по националност, пол, религия, разбирания, цвят на кожата и много други характеристики. Това ги прави и много възприемчиви към различията. Те са доста толерантни към социални теми като равенство на половете, етническо разнообразие, хомосексуалност.
Изисквания към работата и работния климат
Използване на нови технологии и приложения за по-висока ефективност в работата
За тях новите технологии са нещо естествено и нормално, част от живота им. Те възприемат информацията визуално, в образи и притежават фотографска памет, но не изпитват необходимост да четат толкова, колкото предшествениците им очакват. Обработват информацията със „светлинна скорост“, но често се плъзгат по повърхността и не виждат „цялата картина“. Не се интересуват как работи дадена технология – те просто искат да я използват. И успяват максимално.
Приобщаване и разнообразие
За тях е много важно да има доверие в отношенията, както и да работят в екип, в който са добре приети и разбрани. Те ценят разнообразието много повече от много други характеристики на работното място и биха потърсили възможности на ново място, ако имат еднообразна и прекалено рутинна работа.
Баланс между работа и личен живот
Дистанционната работа, гъвкавият отпуск са им основни приоритети в избора на работно място. Според годишно запитване на Microsoft за тенденциите в работата (Microsoft Work Trend Index за 2022 г.), милениалите и поколението Z са най-склонни да работят дистанционно или в хибриден модел. Резултатите сочат, че 49% от работещите от поколението Z биха обмислили преминаване към хибриден модел на работа и 46% вероятно ще преминат към дистанционна работа.
Смислена и полезна работа
Противоположно на наложилите се схващания, поколението Z са склонни да проявяват ангажираност и съпричастност към компанията, за която работят. Но само ако приемат каузата ѝ за значима, а работата за смислена и полезна. Те най-малко от другите поколения са склонни да се примиряват с условията, които не ги удовлетворяват, и винаги са „с единия си крак навън“. Не мислят да се задържат дълго в една компания и постоянно търсят разнообразие, развитие и нови предизвикателства.
И накрая нещата в работата, на които най-много държат:
- Гъвкавост и креативност на работното място
- Предпочитат ситуационното лидерство и бързия, гъвкав, креативен лидер
- Среда с постоянна промяна и възможности за усъвършенстване
- Среда на постоянно развитие и учене.
*Петя Кондакова e консултант в областта на човешките ресурси, индивидуалното развитие и обучител Магистър по трудова и организационна психология и по обща психология на английски език от СУ „Св. Климент Охридски“. Доктор по „Социално управление. Управление на човешките ресурси“ от УНСС. Има мастерска степен по НЛП и е сертифициран тренер. Работи в „Уилиям Хил“, отдел „Човешки ресурси“, на позиция „Бизнес партньор Човешки ресурси“.
Можете да намерите Business Global в пунктовете на Inmedio в моловете, в големите търговски вериги, в повечето от веригите бензиностанции, както и в централните пунктове за разпространение на печатни издания. Приятно четене!
Абонирай се!
Абонамент за списание BGlobal може да заявите:-във фирма &bd...