Не е достатъчно само да информираме, а и да вдъхновяваме

Все по-голям е интересът на зрителите към добрите зелени примери, казва директорът на „Новини, актуални предавания и спорт“ в bTV Media Group Антон Хекимян

Веселин Стойнев
Веселин Стойнев / 17 September 2023 12:15 >
Не е достатъчно само да информираме, а и да вдъхновяваме
Антон Хекимян е сред най-разпознаваемите лица на българския телевизионен екран. Изгражда цялата си журналистическа кариера в bTV. От 2004 г. работи последователно като репортер, водещ на съботно-неделния сутрешен блок на телевизията, а от 2014 г. води предаването с най-голяма популярност и доверие сред зрителите в сутрешните часове – „Тази сутрин“. През годините е водещ и на много специални издания на bTV Новините, извънредни и изборни студиа. В края на 2020 г. поема позицията директор на отдел „Новини, актуални предавания и спорт“ в bTV Media Group. Носител е на редица признания, сред които наградата „Достоен българин“ за активна доброволческа дейност след наводненията в Аспарухово (2015) и за професионализъм и всеотдайност при отразяването на COVID темата (2020). През 2016 и 2018 г. печели приза за висока езикова култура от Центъра за анализ на политическата и журналистическата реч, голямата награда за телевизионна журналистика „Свети Влас“ (2019) и много други.
Текстът е публикуван в бр. 35 на сп. Business Global.

Колко голяма отговорност носят медиите за опазването на околната среда? Съизмерима ли е тя с отговорността на политиците?

Темата за отговорността към обществото е водеща за всички журналисти в нюзрума на bTV Новините, както и за служителите на цялата ни компания. Обикновено ние сме хората, които са на първа линия, когато има проблем и сме длъжни да търсим отговорност. Ние обаче сме и тези, които с новините можем да достигнем най-бързо до хората с идеите, свързани със зелените практики.

Винаги сме давали възможност на експерти и политици да изразяват своята гледна точка и идеи за опазването на околната среда, за въвеждането на съответните политики и проследяваме за спазването на техните обещания. 

Да направиш крачка към промяна не е лесно, особено ако трябва да се полагат допълнителни усилия за устойчиво „зелено“ поведение. Тук е ролята на медията – да направи връзката между хората и всички отговорни, да търси правилните решения за опазването на околната среда и обучението на обществото, че това е нашият дом, който трябва да съхраним.

Като журналист с богат опит забелязвате ли промени в общественото съзнание към опазването на природата и съществени ли са те?

Помня началото на кампанията ни „Да изчистим България заедно“. Една от най-големите задачи тогава беше борбата с предразсъдъците в голяма част от обществото – плащаме данъци, това е ангажимент на общината, един ден от годината не е достатъчен, не замърсяваме, тогава защо да чистим боклука на други, и т.н. Сега въпросът вече не е само в събирането на отпадъци. Разделното събиране навлиза във всекидневието ни за съжаление, по-късно, отколкото ми се иска, но е актуална тема за все повече бизнеси и домове. Днес участниците в кампанията „Да изчистим България заедно“ полагат много повече усилия в облагородяването на средата около тях – паркове, междублокови пространства, културно-исторически паметници, места за отдих и почивка. Ето, направили сме още една стъпка напред като общество. Най-ценното е, че за тези 10 години кампанията успя да преобърне тези нагласи. Като медия с пряко влияние върху актуалните теми за обществото и с подкрепата на партньорите успяхме да изведем на преден план „нулева толерантност“ към безотговорността и замърсяването. Представете си едно цяло поколение, възпитано в обща отговорност за грижа към природата – тогава е било на 10 години, сега е пълноправен гражданин, който ще възпита в този дух и своите деца.  

Вървим ли към едно глобално зелено човечество?

Да въвличаме все повече хора в каузата „зелено“, е предизвикателство. Младите са ангажирани към теми, свързани с екологията и устойчивия живот. За тях е важно дори продуктите, които потребяват, да са създадени от отговорни към природата компании. Ние всички сме във време, в което трябва да преобърнем представите си как трябва да живеем. Да ограничим свръхпотреблението – тема, която само преди 20 години не беше във фокуса на отделния човек. Днес всеки осъзнава мащаба на консуматорското общество, от което сме част. Купуваме, пилеем ресурси с размах, но колко често си задаваме въпроса – каква е истинската цена? Не тази на етикета в магазина, а цената, която стои на „стоката“ БЪДЕЩЕ.

Радвам се, че това е тема, която вече обединява хората. Осъзнато намаляваме влиянието си върху природата, стремим се чрез действията си да не оставяме отпечатък и да не вредим на нейното и нашето общо бъдеще. Това не става и без посланията – посланията, които отправят лидерите на мнения, световните политици и разбира се, медиите като основен проводник на тези идеи.

Какъв е опитът от инициативата на bTV „Зелената седмица“? Дава ли ви идеи и мотивация за нейното продължение?

Това е инициатива, която правим за първи път в рамките на медийната група на CME, част от PPF и се реализира едновременно на шест пазара – България, Хърватия, Чехия, Словения, Словакия и Румъния. bTV Media Group винаги е била новатор в областта на медиите и създаването на видеосъдържание и сега отново дадохме категоричен знак за навлизането в нов етап на развитие. „Зелената седмица“ е изключително важна стъпка за компанията ни. На всички нива при нас бяха комуникирани темите за транспорта, ограничаване на консумацията на месо, рециклирането на дрехи, батерии и стари електронни устройства, управлението на отпадъците. „Тази сутрин“ обърнаха внимание на градското земеделие, замърсяването и поканиха зрителите да споделят eco-friendly стъпки от ежедневието си през „Аз, репортерът“. В COOLt отговориха на въпроса – защо е важно за децата да са сред природата. Застъпихме още интересни новини и различни аспекти по темите в радиата, и силно уебприсъствие в btvnovinite.bg, Ladyzone.bg и businessnovinite.bg. В ефира на bTV и тематичните ни канали предложихме богата документална и филмова програма. Платформата ни VOYO се включи също със селекция от филми, документални поредици и сериали. Отличителното при тази инициатива е, че насочва вниманието на зрителите към тези теми и образова обществото ни. Важна е силната обратна връзка на аудиторията след тази кампания, включително за партньорите ни на различни нива – рекламодатели, институции и неправителствени организации.

Какви зелени тематики са най-интересни за зрителите – потребителските новини, новини за научни открития, други? 

Екипът се старае ежедневно да представя различни аспекти на проблемите, свързани с климатичните промени. Поне два пъти месечно представяме по-задълбочено специфични нюанси от зеления начин на живот, като се фокусираме върху потребителската страна. Например – как да компостираме отпадъци, как да намалим нежеланите рекламни брошури в пощенските си кутии, какви са възможностите за инсталиране на соларни панели за зелена енергия. Интересът на зрителите става все по-голям и към „добрите примери“. В „Зелената седмица“ на bTV в началото на юни разказахме как в няколко квартала в София хората се грижат за „градски биоградини“, в които отглеждат плодове и зеленчуци. Темата за градското земеделие развълнува хиляди в нашите социални платформи. Добрият пример на гимназисти от Чепеларе, изобретили електромобил, с който участват на състезания по целия свят, пък беше един от най-гледаните зелени сегменти в специалната ни седмица. Това ни мотивира да работим все по-задълбочено за повече подобни теми, които вярваме, че са важни за цялото ни общество. ESG рубриката на сайта ни businessnovinite.bg, както и новинарският ни сайт – btvnovinite.bg, представят широко застъпено полезно съдържание и новини за устойчив начин на живот от България и света. 

Смятате ли, че позитивните зелени новини ще се наложат над или поне ще застанат редом по важност до новините за замърсявания и природни бедствия?

Новините се определят от деня и важността на темите. Понякога темите са свързани с природни бедствия, които засягат големи групи от хора или населени места. И ако това е първа новина – не означава, че в емисията няма място за вдъхновяваща зелена инициатива. Ако има бедствие или замърсяване, медиите са най-важните за търсенето на отговорност от институциите – има ли неглижиране на ангажименти и каква ще е превенцията. 

Ние сме хората, през които често минават всички послания за необходимата за пострадалите хора помощ.

В същото време отново ние сме длъжни към обществото да показваме добрите, новите практики за зелен и устойчив начин на живот. Пулсът на обществото минава през това какво ще видят или прочетат в нашите канали. Тук не става въпрос само за информираност. Ние трябва да сме вдъхновителите за още много хора, които искат да са полезни, но понякога просто не знаят как и към кого да се обърнат.

Имате зелени рубрики и зелено съдържание, но как самите вие като компания развивате устойчив бизнес?

Поредна стъпка напред за bTV Media Group е промяната на модела, по който създаваме телевизионно съдържание. Ние сме първата медийна група в България, която въвежда „грийн филминг“. Това са „зелени практики“ за адаптиране на производствения процес с оглед на използването на енергия, транспорт, настаняване, кетъринг, еко сертифицирани продукти, услуги с ниско въглеродно въздействие, управление на отпадъците, премахване на пластмасови изделия за еднократна употреба, намаляване на употребата на хартия, оптимизация на вътрешна и външна комуникация, и включване на зелено съдържание. През 2022 г. са еко сертифицирани по международния стандарт albert три проекта на групата: „Преди обед“, „Шоуто на Николаос Цитиридис“ и „Гласът на България“, а през 2023 г. още четири предавания – кулинарното риалити MasterChef – България, сутрешният блок „Тази сутрин“, публицистичното „120 минути“ и лайфстайл предаването COOLt. 

Какви са ESG политиките на bTV Media Group? 

Като водещ производител на съдържание в динамична среда ежедневно говорим с милиони хора чрез нашите новини, програми и дигитални канали. Нашият растеж и успех зависят от здравето на служителите ни, околната среда и обществото. ESG стратегията на bTV Media Group е построена върху няколко основни стълба със съдържание и дейности. Това са да бъдем отговорен лидер в съдържанието – да предлагаме и създаваме съдържание, което кореспондира на дневния ред на обществото и с което ще удовлетворим неговите потребности; да бъдем екологично устойчив производител – да сертифицираме 40% от продукцията ни по albert до края на 2023 г., а 100% – до 2027 г.; да бъдем приобщаваща организация, която дава равен шанс на екипи и общности с различен социален статус – да даваме гласност на проблемите и да ги решаваме съвместно; да прилагаме етични бизнес практики – да продължим да бъдем еталон за прозрачно и професионално корпоративно поведение и да даваме добрия пример на потребителите около нас.

Можете да намерите Business Global в пунктовете на Inmedio в моловете, в големите търговски вериги, в повечето от веригите бензиностанции, както и в централните пунктове за разпространение на печатни издания. Приятно четене!
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ