Виртуалната класна стая

Около 20 000 организации в цял свят използват българската платформа за онлайн обучение VEDAMO

Емил Петров
Емил Петров / 31 July 2023 10:42 >
Виртуалната класна стая
Текстът е публикуван в бр. 6/23г. на сп. Business Global.

През 2013 г. Михаил Баликов заедно с група ентусиасти, преподаватели и програмисти се събират, за да направят първото онлайн училище в България, наречено „Прознание“. Проектът им не успява, но дава началото на платформа за онлайн преподаване на световно ниво, VEDAMO. Зад името стои думата „ведам“ (с ударение на е-то, бел. авт.), която на старобългарски означава „знам“, но идва от санскритската „веда“ – „знание“. Освен основател, Баликов е и изпълнителен директор на VEDAMO.

„Не искахме да изместим училището, а да сме в негова помощ, да предлагаме онлайн уроци като допълнителна подготовка. Но нито беше правилният технологичен момент, нито учителите бяха подготвени за това, така че проектът не стартира във вида, в който си го представяхме“, казва Светлана Савова, директор „Партньорства и продажби“ във Vedamo и един от съоснователите на стартъп компанията. Но инфраструктурата за онлайн преподаване е направена и започват да я продават на други образователни организации по света. 

През 2017 – 2018 г. силен тласък им дава спечелването на конкурс Rеady To Go към Европейската комисия, чиято цел е да се помага на компании от Европа да излязат на американския пазар. Следват пътувания и срещи на екипа с предприемачи, компании от образователния бизнес и технологиите в Силициевата долина. Така успяват да сключат партньорства с едни от гигантите в областта на образователните технологии (Edtech) като Google, Moodle, Canvas, Schoology, D2L и други.

Припознаването от страна на големите компании отваря вратите пред VEDAMO и на други пазари като Западна Европа и Близкия изток.

Инструмент за преподаватели 

Голяма част от екипа на Vedamo, както и Светлана Савова, са преподаватели. Затова и от първия ден платформата е мислена и създадена като средство за обучение и преподаване, а не като Zoom, MS Teams и други бизнес инструменти, които по неволя се използват и за преподаване.

„В процеса на създаване на Vedamo са участвали ученици, директори, учители и родители, видели сме всеки по веригата всеки какво търси и от какво има нужда. Нашата цел беше да пресъздадем усещането на традиционната класна стая в онлайн среда“, казва Светлана Савова.

Платформата е гъвкава, през нея могат да се извършват различни модели на преподаване – изцяло онлайн, хибридно (част от учениците са в класната стая, а други са онлайн), както и т.нар. смесен модел, при който едновременно с учене в традиционна среда се използват и онлайн активности.

„Когато учениците учат онлайн, техният дефицит на внимание е много кратък, 8 – 10 секунди, и много често трябва да се дават активности, в които да участват, за да не загубят интерес“, обяснява Светлана Савова. Във виртуалната класна стая има пълен контрол върху действията на учениците, както и мониторинг на това дали ученикът е отворил друг прозорец, или прави нещо на компютъра, без да е нужно да се виждат лицата им. Това не само дава информация на учителя, но е и за него – да промени нещо в представянето на знанието.

Интерактивната бяла дъска е централно място в онлайн обучението през VEDAMO. Това е мястото, където се представя урокът и се слагат учебни материали, включително разлистващи се помагала. На нея учениците могат да работят едновременно, да рисуват, а за всеки ученик има и отделна виртуална тетрадка, в която да си записва чутото от урока и после да свали записките си на компютър.

Когато някой отсъства, може да му се изпрати запис от сесията във вариант като симулатор – с достъп до бялата дъска, така че да направи упражненията, както са ги правили неговите съученици.Светлана Савова, съосновател на стартъп компанията

В процеса на създаване на VEDAMO са участвали ученици, директори, учители и родители, видели сме всеки по веригата всеки какво търси и от какво има нужда. Нашата цел беше да пресъздадем усещането на традиционната класна стая в онлайн среда.
По думите на Савова един учител прекарва средно около 3 часа, за да подготви един урок, и затова в платформата има инструменти, които помагат на преподавателите за създаване на учебно съдържание. Готовите уроци могат да бъдат използвани повторно и споделяни и това пести много време на колегите им.

Платформата облекчава и директорите при административната работа – един ръководител на училище може бързо да види каква е активността не само на учениците, но и на учителите и да вземе мерки, ако се налага.

Интеграция с други системи

Освен виртуалната класна стая VEDAMO има и втори модул – система за управление на обучението (Lеarning Management System, LMS), създадена за самостоятелна подготовка на учениците и следене на напредъка им. Извън часовете те могат да гледат в нея съдържание, пуснато от учителите, да пишат, да качват домашните работи, да правят тестове, да общуват със съучениците си.

Платформата е гъвкава и дава възможност да се работи и с други системи за управление на обучението. Виртуалната класна стая на VEDAMO може да се свърже със системите за управление на обученията на Google, Moodle, Canvas и други, като така учители и ученици могат да използват двете платформи заедно. Например, ако работят с Google Classroom, за виртуална стая могат да използват VEDAMO вместо Google Meet.

Около 20 000 организации в световен мащаб използват платформата, основно образователни центрове – езикови, за допълнителна подготовка, училища, колежи. Почти по една четвърт от потребителите са от САЩ, от Европа и от Близкия изток. Светлана Савова дава пример, че по време на пандемията над 3 млн. ученици от Близкия изток на ден са учили онлайн през VEDAMO.

Частни компании също използват VEDAMO за вътрешно корпоративни обучения. Във Великобритания външна обучителна организация използва VEDAMO за обучение на военни не само за виртуалните, но и за смесените обучения. В САЩ с българската платформа работят административни области и вериги от училища с изцяло онлайн преподаване за ученици, които по една или друга причина не могат да присъстват на място.

В България платформата се използва от езикови центрове и частни училища като „Британика“, „Джани Родари“ и др. Много от българските училища в чужбина също са във VEDAMO. Системата е интегрирана с Министерството на образованието и науката и през сайта на институцията училищата може да я добавят към своя подход на обучение. „Има много креативно мислещи директори на държавни училища и учители, които използваха платформата още преди пандемията“, отбелязва Савова.

Според Светлана Савова въпреки богатата функционалност на VEDAMO научаването как да се работи отнема не повече от час на учителите. Компанията организира редовни уебинари, на които обяснява на преподавателите какви инструменти имат на разположение в платформата, за да могат да използват това, което им трябва, спрямо възрастта на учениците. Също така им се помага и в процеса на адаптиране на преподаването от офлайн в онлайн среда.

Бизнес моделът

За VEDAMO работят около 20 човека на пълен работен ден, но използват и външни услуги за някои от дейностите си. Бизнесът се финансира от месечен или годишен абонамент, който зависи от броя на виртуалните класни стаи. В началото компанията се развива с лични средства, като привлича и инвестиции от фондовете „Брайт Кап“ и „Витоша Венчърс“. В момента се подготвя и нов рунд за инвестиране, което ще използва за разрастването на бизнеса. През последните седмици към портфолиото от услуги компанията добавя и портала Tutor.one, който дава възможност за частни видеоуроци. Той свързва учители и ученици по цял свят, като VEDAMO взема комисиона от платените такси. 

През годините VEDAMO получава признания от различни институции и конкурси. Последните две са от 2023 г. В тазгодишния пролетен доклад на G2, известна компания за анализи на софтуерни продукти и услуги, платформата заема лидерски позиции в категорията Виртуални класни стаи по показателите „Продуктът се развива в правилните посоки“, „Най-добри възможности за споделяне на съдържание“ и „Най-високо качество на поддръжка“, изпреварвайки конкуренти като Blackboard, Adobe Connect, Big Blue Button и Zoom. Савова отбелязва и приза на VEDAMO за най-иновативен проект на последните награди за иновации на Френско-българската търговска и индустриална камара, а мотивите ѝ са свързани не само с наградата. „Освен че е много приятно да бъдат оценени работата и усилията на екипа ни, във френската камара виждам един голям плюс за нас като компания – общността там е много силна, много стабилна и ни дава възможност да общуваме с много хора от бизнеса в България“, е оценката на Светлана Савова.

Можете да намерите Business Global в пунктовете на Inmedio в моловете, в големите търговски вериги, в повечето от веригите бензиностанции, както и в централните пунктове за разпространение на печатни издания. Приятно четене!
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ