Юлия (вляво), Димитър и Станислава развиват заедно успешния бизнес на компанията.
Текстът е публикуван в специалното издание "Жените, лидери в бизнеса" на сп. Business Global, което можете да намерите в разпространителската мрежа.Юлия Маджарова е магистър по мляко и млечни продукти от Института по хранителни технологии в Пловдив. Още като студентка се омъжва за Димитър Маджаров, ражда се първото им дете – Станислава. След дипломирането е разпределена като технолог в „Млечна промишленост – Бургас“, където работи 5 години. В Бургас се ражда и синът им Филип. След това заедно с Димитър, който по това време е началник хладилен цех в ДСО „Родопа“ – Бургас, се връщат в Пловдив. Първо проектират хранителни предприятия, а през 1991 г. създават ЕТ „Димитър Маджаров“ – фирма за търговия и дистрибуция на храни. През 1994 г. започват собствено производство на колбаси. Успоредно с това Юлия продължава да се занимава със склада за търговия на едро. Когато през 1999 г. вземат под наем мандра в гр. Стамболийски, приключват окончателно с търговията, а Юлия се посвещава на производството на млечни продукти. Под нейно ръководство днес фирмата предлага асортимент от 40 продукта от свежо българско мляко. Станислава Маджарова е заместник-управител на „Димитър Маджаров“ и второ поколение мениджър в семейната фирма. Отговаря за маркетинга, дистрибуцията, износа и ръководи целия търговски екип. Тя е магистър по глобален маркетинг мениджмънт от Middlesex University в Лондон и бакалавър от Пловдивския университет с профил „Аграрна икономика“. С износ по-дейно се занимава от 2013 г., когато фирмата участва с щанд в едно от най-големите изложения за храни в света – Ануга в гр. Кьолн. Станислава е част от екипа, който създава нови продукти – „Качествен живот“, My BifiPro, биосерията. Сега работи над най-новата серия безлактозни продукти. Благодарение на Станислава през последните 5 години ръстът на износа от 2% става 17%, като плановете са да достигне 25% – 30% от оборота. Сред заслугите и` са и поддържането на дългосрочни отношения с партньорите, специфичният отговор на търсенето на всeки един пазар. В края на 2022 г. „Димитър Маджаров“ изнася месни и млечни продукти за всички държави от Европейския съюз, Близкия изток, САЩ и Нова Зеландия.Юлия, кой е първият Ви спомен от бизнеса?През 1991 г. започнахме търговия от гараж. Имахме склад за млечни продукти и колбаси. Димитър обикаляше цялата страна, за да го зарежда със стока. Нямаше мобилни телефони и аз го чаках с децата денонощно.
Станислава, спомняте ли си като дете какво казвахте, като Ви питаха какво работят родителите Ви?Казвах, че родителите ми имат цех за производство на колбаси. Преди това, докато работеха в държавните предприятия за колбаси и мляко в Бургас, ме взeмаха понякога със себе си на работа.
„Димитър Маджаров“
произвежда качествени продукти от мляко и месо вече над 30 години. Ръководител на месопреработвателното предприятие в Пловдив е Димитър Маджаров, а съпругата му Юлия Маджарова управлява преработката на мляко в гр. Стамболийски.
Дъщерята Станислава Маджарова е заместник-управител и директор маркетинг, продажби и износ. Синът Филип е финансист със собствен бизнес в друга сфера, но и той помага на семейното предприятие чрез съвети.
Производството на фирмата покрива 6 стандарта: БДС и биостандарт при млечните, европейски регламент за храни с традиционно специфичен характер при колбасите, добри производствени практики, НАССР и International Food Standard за всички продукти. Повечето стандарти са внедрени по инициатива на фирмата с цел контрол на качеството. Те се подновяват след проверки и независим одит.
Продуктите имат 20 награди и се изнасят на 4 континента. Днес портфолиото на „Димитър Маджаров“ е от 160 продукта.Качваха ме на една рампа и гледах луканките. Или ме водеха в цеха за сладолед. Не си спомням тогава какво съм казвала, че работят родителите ми, но определено бях впечатлена!
Юлия, какво дете беше Станислава?Любвеобилно, весело, с много приятели. И самостоятелно.
Станислава, каква мечтаехте да станете като малка?Нямах определена мечта. По-скоро, когато навлизах в бизнеса, си представях какви неща трябва да науча. Започнах работа първо в магазина за хранителни стоки. През ваканциите в гимназията продавах на каса, отчитах стока, обработвах документи. После в двете производства приемах заявки, работех в пласмента, в счетоводния отдел.
Кога за пръв път разбрахте, че искате пътят на родителите Ви да бъде и Ваш път?Докато следвах в Англия. След магистратурата бях твърдо решена да се върна в България и да работя във фирмата. Това беше мое желание. Родителите ми не са настоявали да поема техния път.
Юлия, на какво се стремяхте да научите Станислава?Да бъде честна в живота, да е открита в общуването с хората, да бъде амбициозна.
Станислава, кои са най-важните уроци на родителите, които сте запомнили?От майка ми научих, че един собственик трябва да познава всеки процес в компанията, за да може при проблем да разбере какво точно трябва да се направи.
Блиц
Юлия Маджарова
ДОБРАТА ХРАНА Е инвестиция в здраве. Това трябва да се възпитава още в семейството.
АКО НЕ БЯХ ПРЕДПРИЕМАЧ, ЩЯХ ДА СЪМ инженер-технолог по мляко и млечни продукти.
НАЙ-ДОБРЕ СЕ ЧУВСТВАМ, КОГАТО се събираме цялото семейство. Когато сме заедно на празници.От баща си научих, че когато двама души имат конфликт, не трябва да вземам страна, не бива да защитавам нито единия, нито другия, а да ги изслушам и на спокойствие да намеря решение. От него знам и че когато си собственик, работиш за фирмата постоянно, наблюдаваш и управляваш бизнеса ежедневно.
Казват, че най-доброто, което можем да направим за децата си, е да ги обичаме и да ги подкрепяме. Вярвате ли, че това е наистина така?Юлия: Любовта прави децата здрави и силни. По-късно тази любов ги закриля и им помага да създадат здрави семейства.
Станислава: Абсолютно! Моите родители винаги са ме подкрепяли в избора, който съм правила.
Станислава, кога решихте да започнете работа в семейната компания?След като се върнах от Англия, бях убедена, че ще се „захвана“ сериозно с фирмата тук. Минах през всички нива – пласмент, заявки, експедиция, счетоводство, бях за малко и в производството, където не беше въобще лесно. През 2005 г. решихме да отворим собствен търговски отдел, с отделна складова база, наехме екип, който аз трябваше да управлявам. Осигурихме превозни средства, започнахме да изграждаме мрежа. Ходех в магазините в София, за да говоря с управителите, да наблюдавам стоката. Търсехме магазини и предлагахме наши продукти, докато не покрием целия Пловдив и околността. За двете производства!
Кое Ви беше най-трудно в началото?Станислава: Най-трудното беше да разбера къде точно е мястото ми. При кого да седна, какво ще науча, дали ще се справя. Но това бяха притеснения, не трудности. Когато обаче започнах работа в търговския отдел, разбрах, че това е, което искам да правя. Моето място.
Блиц
Станислава Маджарова
ЛЮБИМАТА МИ ЧАСТ ОТ ДЕНЯ Е сутрин в 6.00 часа, когато пия на спокойствие кафето си. Преди всичко да е стартирало.
САМОУСЪВЪРШЕНСТВАНЕТО ЗА МЕН Е в дългосрочен план да се чувствам удовлетворена от това, което съм постигнала. И да имам нови постижения.
ВЯРВАМ, ЧЕ МОГА да продължа това, което са започнали родителите ми.Адаптацията също не беше лесна. През 2004 г. завърших глобален маркетинг мениджмънт в Лондон. Това, което учих в университета – международни стратегии за налагане на марка, дистрибуция в международен мащаб – беше неприложимо тук. То се оказа полезно чак през 2013 г., когато започнахме да участваме в изложения извън България и да разработваме износа. Как вкарваш стоката си в магазин в Азия например? Как я представяш на консуматорите там?
Грешахте ли? Какво Ви казваха тогава майка Ви и баща Ви?Малки и големи грешки помня, но не и какво са казвали родителите ми. Малките грешки бяха свързани с пускане на документи, приемане на заявки, експедиране на стока, но се оправяха още същия ден. Ясно помня две големи грешки. Едната беше свързана с получаване на потвърждение за промяна на цените ни в магазините, а другата – с преговори с търговските вериги. Първата направих от незнание, а втората – от невнимание. И двете тогава ми се струваха фатални, но днес бих ги определила като неприятни, но нормални за един бизнес.
Как се промени климатът в компанията и работата във фирма „Димитър Маджаров“, когато Станислава влезе в нея? Какво тя донесе със себе си?Приехме Станислава като равен участник в бизнеса. Започнахме да искаме нейното мнение по всички въпроси. И да се съобразяваме с него. Станислава донесе със себе си амбицията за промени в организацията, продуктите и отношенията с партньорите. Преди нея нямахме модерен маркетинг. Промяната в опаковките, етикетите, дизайна дължим също най-вече на нея. От 2013 г. тя се занимава с износа – нещо, което също не бяхме развили. Като всеки по-млад човек Станислава иска да прави промени на различни нива. И успява.
В какво се подкрепяте и допълвате?Юлия: Всички желаем просперитета на фирмата и на марката. В това се подкрепяме и в това се допълваме. Всеки един от нас има различен ресор, за който отговаря. Димитър се занимава с месните продукти, аз – с производството на млечни продукти, Станислава – с маркетинга, продажбите, взаимоотношенията с партньорите, износа. Заедно решаваме най-важните въпроси.
Станислава: Подкрепяме се в общата цел. Майка ми се занимава с производство. Аз я допълвам, като организирам маркетинга и търговията на продуктите, които тя произвежда. Един продукт, дори да е качествен, не се продава сам. Трябва да има подходяща опаковка, присъствие в търговски вериги, интересна история и т.н.
Станислава, кое е най-ценното качество на майка Ви?Няма нещо в млечната индустрия, за което да я питаш и да не знае – какъв е продуктът, каква технология е най-подходяща за производството му. Много е упорита. Набележи ли си цел, я следва, организира всичко за часове, за да стане това, което е решила. Непрекъснато следи какво се случва по света и има желание да внедрява най-доброто в нашето производство. Също така е много дипломатична. Когато хората не са на едно мнение, знае как да балансира.
Юлия, има ли нещо, в което Станислава Ви надминава?Станислава е по-бърза и по-общителна. В това ме надминава. Знае няколко чужди езика, реагира бързо, контактува с лекота с клиентите, по-пряма е от мен.
Това, че сте различни поколения, какво значение има за работата? Станахте ли по-близки?Юлия: Освен семейството ни сближават и проблемите в работата. Това, че сме различни поколения, е хубаво, защото сме на различни мнения. Всеки споделя своите виждания, но вземаме общо решение.
Една за друга
Юлия: Станислава донесе със себе си амбицията за промени в организацията, продуктите и отношенията с партньорите.
Станислава: Тя е много дипломатична. Когато хората не са на едно мнение, знае как да балансира.
Юлия: Приехме Станислава като равен участник в бизнеса. Започнахме да искаме нейното мнение по всички въпроси. И да се съобразяваме с него.
Станислава: Набележи ли си цел, я следва, организира всичко за часове, за да стане това, което е решила. епрекъснато следи какво се случва по света и има желание да внедрява най-доброто в нашето производство.
Юлия: Станислава е по-бърза и по-общителна. В това ме надминава. Знае няколко чужди езика, реагира бързо, контактува с лекота с клиентите, по-пряма е от мен.
Станислава: От майка ми научих, че един собственик трябва да познава всеки процес в компанията, за да може при проблем да разбере какво точно трябва да се направи.Станислава: Димитър и Юлия понякога по-трудно променят принципите си, по-малко рискуват. По-младите служители в търговския отдел наблюдават тенденциите на пазара, те са за новостите, искат да предложат различни неща. Разликата в поколенията като че ли не е толкова определяща. Юлия например беше намерила доставчик на биомляко и решихме да пуснем биосерия млечни продукти. И тримата сме категорични, че в колбасите и в млечните продукти няма да влагаме никакви заместители, само мляко и месо. Както правим вече над 30 години.
Кое поддържа равновесието във Вашата семейна фирма?Юлия: Взаимното уважение и обичта един към друг.
Станислава: Работата по ресори. Всеки има различни отговорности, но заедно вземаме решения за важните неща – търговски казуси, предизвикателства в производството, нови продукти.
Каква е ролята на г-н Димитър Маджаров за развитието на духа на компанията?Юлия: Димитър е двигателят и мозъкът.
Станислава: Той е авторитетът. Няма човек, който да не свързва фирмата „Димитър Маджаров“ с личността Димитър Маджаров. Респектира абсолютно всички.
Когато управителите в една компания не само се уважават, но са роднини и се обичат, това ли е най-доброто за бизнеса?Юлия: Бих казала, че е доста трудно. Как да се скараш на някого, когото обичаш?
Станислава: Според мен това е най-доброто. Имаме обща цел и общо ежедневие – да развиваме създаденото.
Съпругът и бащата Димитър Маджаров:
Юлия и Станислава са безценни. Без тях не бих могъл да се справя. Фирмата се разрасна, при нас днес работят 320 човека. Аз се занимавам с по-стратегически неща, като договори с банки, срещи с институции, както и с производството на месните продукти. Когато става въпрос за инвестиции, тъй като те са общи, първо ги обсъждаме заедно, после вземаме окончателно решение.
Юлия винаги е била до мен. Тя управлява производството на млечни продукти и хората, които ги правят, мандрата е оставена изцяло на нея.
Станислава се специализира в търговията и маркетинга. Двамата с Юлия почти не се месим в нейната работа, стараем се да се отдръпваме малко по малко. Имаме желание Станислава да продължи бизнеса. Фирмата да продължи да стои на пазара и да се развива от децата и внуците, а името ни винаги да се свързва с качеството на храната.В другите фирми е различно – хората имат конкретни задачи и отговорности, пак имат обща цел, но тя не е толкова силна, колкото в една семейна компания.
Казват, че успехът не се преследва, той следва. След какво идва той при вас, как успявате да го задържите през годините?Юлия: Нашият успех дойде постепенно. Стараем се непрекъснато да поддържаме доброто качество на продуктите си. Това ни помогна да задържим и нашия пазарен дял. Качеството развиваме с постоянни инвестиции.
Всички заедно към какво се стремите сега, кои са следващите върхове в бизнеса?Юлия: В тези трудни времена се стремим за задържим пазарния си дял, без да правим компромиси в качеството. Да развиваме асортимента и подобряваме ефективността на работата.
Станислава: Ще продължаваме да предоставяме актуални продукти на клиентите и техните семейства, с разнообразие от вкусове. Стараем се да запазим позициите на марката и най-вече доверието на клиентите. Всяка година растем в износа. И макар сиренето, млякото, кашкавалите да са известни в Европа, колбасите ни все още нямат имидж там. Италианските, испанските и австрийските месни продукти са наложени на европейския пазар, докато българските се купуват предимно от етнически българи и хора от Балканите. С две думи, чака ни много работа.
Представяте ли си Вашите клиенти? Какво ново искате да кажете на стотиците хиляди българи, в чиито домове влизате чрез продуктите си?Юлия: Нашите клиенти са хората, които ценят качествената храна. Искаме да им кажем все така да ни имат доверие, че ще получат най-доброто качество от нашите продукти, произведени от българско мляко и от месо.
Станислава: Продължаваме да произвеждаме, както сме произвеждали досега. Не правим компромиси. Държим на качеството и на имиджа си.